Sida 7 av 8
Re: Varvtider
Postat: sön maj 11, 2014 11:30
av Mange_C5
Någon David har kört 57.622 under Timeattack.nu arrangemang på Kinnekulle i helgen vilket borde vara den nya tiden att slå..
http://www.raceconsulting.se/Test/Files ... slaget.pdf
Kinnekulle har fått ny asfalt så jag gissar att gamla tider kommer att sjunka kraftigt generellt, kanske än mer redan om ett par veckor när Corvette Cup/Roadsport A inom SPVM kör på kullen?!

Re: Varvtider
Postat: fre maj 16, 2014 16:34
av 745
Mange_C5 skrev:Någon David har kört 57.622 under Timeattack.nu arrangemang på Kinnekulle i helgen vilket borde vara den nya tiden att slå..
http://www.raceconsulting.se/Test/Files ... slaget.pdf
Kinnekulle har fått ny asfalt så jag gissar att gamla tider kommer att sjunka kraftigt generellt, kanske än mer redan om ett par veckor när Corvette Cup/Roadsport A inom SPVM kör på kullen?!

Tack för tipset Mange
Vi hälsar David välkommen på listan.
Jag tror att det är David Björck som kör Timeattack PRO som har slagit till, om det är fel vore jag tacksam om någon kontaktade mig så att det blir rätt.
Video:
http://vimeo.com/95007723
Jag kan bara konstatera att jag är för gammal för TA

eftersom om jag har keps så sitter den inte bakofram och dessutom så kör jag inte Japs, men snygg film & fort gick det
Mycket talar för att tiden kan komma att putsas i samband med att CCS gästar Kinnekulle, dels är det ny asfalt, det har skruvats i vinter och minst 1 har försetts med vinge

Re: Varvtider
Postat: ons aug 20, 2014 13:18
av 745
Då har Jonas kört premiärracet med sin välbyggda C6Z06, 1330 kg
Och därmed noterar jag varvtiden 1:09,416 för en Modsport Corvette på Gelleråsen

Re: Varvtider
Postat: ons aug 20, 2014 15:23
av Corinthian
745 skrev:Då har Jonas kört premiärracet med sin välbyggda C6Z06, 1330 kg
Och därmed noterar jag varvtiden 1:09,416 för en Modsport Corvette på Gelleråsen

hur kan han ha så låg vikt? har han slitit ut allt ink. dörrsidor i bilen och kör med plastrutor?
Re: Varvtider
Postat: ons aug 20, 2014 15:43
av 745
Corinthian skrev:745 skrev:Då har Jonas kört premiärracet med sin välbyggda C6Z06, 1330 kg
Och därmed noterar jag varvtiden 1:09,416 för en Modsport Corvette på Gelleråsen

hur kan han ha så låg vikt? har han slitit ut allt ink. dörrsidor i bilen och kör med plastrutor?
Japp, allt utslitet inkl dörrsidor & sidofönster.

Re: Varvtider
Postat: mån sep 01, 2014 20:18
av Corinthian
Idag satte jag nytt personbästa på Mantorp (yey!).. med tiden 1'28,5
(Förra bästa jag hade var 1'30,1 med då original C6Z06 och gatdäck).
iom detta har jag uppnått mitt mål för i år som var att köra en 1'28,x-tid.. så nu kan man slappna av och fila på förbättringar till nästa år...
Re: Varvtider
Postat: mån sep 01, 2014 20:25
av 745
Corinthian skrev:Idag satte jag nytt personbästa på Mantorp (yey!).. med tiden 1'28,5
(Förra bästa jag hade var 1'30,1 med då original C6Z06 och gatdäck).
iom detta har jag uppnått mitt mål för i år som var att köra en 1'28,x-tid.. så nu kan man slappna av och fila på förbättringar till nästa år...
Strålande

nu kan du sova gott & ladda bössan för TA 2015......
Re: Varvtider
Postat: mån sep 01, 2014 20:31
av Ricky
Grattis Andreas!
Kørde du på R-dæck, eller på slicks kanske?
Re: Varvtider
Postat: mån sep 01, 2014 21:38
av Bengt
Corinthian skrev:Idag satte jag nytt personbästa på Mantorp (yey!).. med tiden 1'28,5
(Förra bästa jag hade var 1'30,1 med då original C6Z06 och gatdäck).
iom detta har jag uppnått mitt mål för i år som var att köra en 1'28,x-tid.. så nu kan man slappna av och fila på förbättringar till nästa år...
Typ att träna lite på regnkörning då ?
Har man väl kommit igång på det ger det fina adrenalinkickar

Re: Varvtider
Postat: mån sep 01, 2014 22:21
av Ubbe
Corinthian skrev:Idag satte jag nytt personbästa på Mantorp (yey!).. med tiden 1'28,5 (Förra bästa jag hade var 1'30,1 med då original C6Z06 och gatdäck). iom detta har jag uppnått mitt mål för i år som var att köra en 1'28,x-tid.. så nu kan man slappna av och fila på förbättringar till nästa år...
Grattis! Nu går vi på TA 2015;)
Re: Varvtider
Postat: tis sep 02, 2014 0:04
av Mange_C5
Corinthian skrev:Idag satte jag nytt personbästa på Mantorp (yey!).. med tiden 1'28,5
(Förra bästa jag hade var 1'30,1 med då original C6Z06 och gatdäck).
iom detta har jag uppnått mitt mål för i år som var att köra en 1'28,x-tid.. så nu kan man slappna av och fila på förbättringar till nästa år...
Grattis!
Nästa mål? 1,27,xx?
Antar att passageraren fick stanna i depån denna gången

Re: Varvtider
Postat: tis sep 02, 2014 10:35
av Corinthian
Ricky skrev:Grattis Andreas!
Kørde du på R-dæck, eller på slicks kanske?
R-däck... dock var dom inte i optimal temp (ca 60-70°) och jag var uppe o sladdade på curb'sen med lite tidstapp.. så det finns utrymme för förbättring
Re: Varvtider
Postat: tis sep 02, 2014 10:36
av Corinthian
Mange_C5 skrev:Corinthian skrev:Idag satte jag nytt personbästa på Mantorp (yey!).. med tiden 1'28,5
(Förra bästa jag hade var 1'30,1 med då original C6Z06 och gatdäck).
iom detta har jag uppnått mitt mål för i år som var att köra en 1'28,x-tid.. så nu kan man slappna av och fila på förbättringar till nästa år...
Grattis!
Nästa mål? 1,27,xx?
Antar att passageraren fick stanna i depån denna gången

Vet inte vad nästa års mål blir.. det fanns mycket marginaler kvar på mitt 1'28-varv så en hög 1'26-tid är inte orimligt.. får se vad som känns vettigt efter vinterns förbättringar av ekipaget
(Hade ingen passagerare med mig denna gång faktiskt)
Re: Varvtider
Postat: ons sep 17, 2014 19:46
av 745
Toni är tillbaks, ny bästa varvtid på Falkenberg 49,847

Re: Varvtider
Postat: ons sep 17, 2014 20:48
av Mange_C5
23 mars 2009:
Mange_C5 skrev:Jag körde runt 55 sek tider på hemmabanan (Falkenberg) förra året, rätt mycket trafik och bilen helt omoddad (kanade runt som f-n i standardstolen

). Ska testa nu i vår igen (med riktig stol mm) och förhoppningsvis sänka tiderna en smula, det mer långsiktiga målet är att komma ner runt 50 sek.
Och nu har jag kommit ner till 50-tider
Min bästa tid (50.866) i år var nästan 1 sek bättre än Tonys bästa tid förra året (51.710), dessutom låg de flesta av mina varv runt mitten 51:or under race vilket är jämförbart tempo med Tonys snabbaste från 2013.
MEN Tony sänkte givetvis samtidigt sin bästa tid till 49,847, så nu är man likt förb.. efter med 1 sekund istället..
Jag vill tro att skillnaden i stort sett enbart beror på annan utväxling i Tonys bil, uppenbarligen en effektiv trimning som ger ca 2 sekunder på de flesta banorna har det visat sig.
Re: Varvtider
Postat: ons sep 17, 2014 21:02
av Ubbe
Mange_C5 skrev:23 mars 2009: Och nu har jag kommit ner till 50-tider

Min bästa tid (50.866) i år var nästan 1 sek bättre än Tonys bästa tid förra året (51.710), dessutom låg de flesta av mina varv runt mitten 51:or under race vilket är jämförbart tempo med Tonys snabbaste från 2013. MEN Tony sänkte givetvis samtidigt sin bästa tid till 49,847, så nu är man likt förb.. efter med 1 sekund istället..

Jag vill tro att skillnaden i stort sett enbart beror på annan utväxling i Tonys bil, uppenbarligen en effektiv trimning som ger ca 2 sekunder på de flesta banorna har det visat sig.
GRATTIS

Var det inte vingen som gjorde 1sek?
Undra om Tony har ändrat både växellådan och diffen?Det skulle vara kul om man kunde få lite info om Tonys bil;)
Re: Varvtider
Postat: tor sep 18, 2014 8:13
av Mange_C5
Ubbe skrev:Mange_C5 skrev:23 mars 2009: Och nu har jag kommit ner till 50-tider

Min bästa tid (50.866) i år var nästan 1 sek bättre än Tonys bästa tid förra året (51.710), dessutom låg de flesta av mina varv runt mitten 51:or under race vilket är jämförbart tempo med Tonys snabbaste från 2013. MEN Tony sänkte givetvis samtidigt sin bästa tid till 49,847, så nu är man likt förb.. efter med 1 sekund istället..

Jag vill tro att skillnaden i stort sett enbart beror på annan utväxling i Tonys bil, uppenbarligen en effektiv trimning som ger ca 2 sekunder på de flesta banorna har det visat sig.
GRATTIS

Var det inte vingen som gjorde 1sek?
Undra om Tony har ändrat både växellådan och diffen?Det skulle vara kul om man kunde få lite info om Tonys bil;)
Vingen hjälper till, bilen var snabb och stadig i högfartspartier men något långsammare rakt fram. Nu var det torrt men hade det regnat så hade effekten från vingen sannolikt märkts mer. Till det skall sägas att Fredrik hade i princip lika snabb tid runt varvet som jag och då med samma vikt som min men utan vinge och snabbare än jag i andra partier tex rakt fram och långsammare i de snabba svängarna.
Vi kör med vikt/effekt + olika utjämnande vikttillägg där minimivikt bestäms av motorns effekt och olika tillägg höjer vikten som kompensation.
Tony har byggt bil som är lätt (1429 kg m. förare) vilket är den absoluta minimivikten för att möta vikt/hk för klassen medan jag har en bil som var något överviktig tills jag utnyttjade vinge och nu skall väga 1497 kg m. förare.
Dessa två varianter verkar jämnsnabba på Falkenberg.
Därefter har Tony till i år bytt utväxling i bakaxel och får betydligt bättre acceleration, detta verkar ge ca 2 sekunder förbättring på de flesta banorna och fortfarande kör vi bägge med standardmotor.
Ubbe, vill du ha mer information om Tonys bil och tips på hur man bygger en snabb bil med orörd standardmotor får du väl pallra dig till en bana när vi tävlar.

Re: Varvtider
Postat: tor sep 18, 2014 19:03
av Bengt
Imponerande ! En annan kör ju i klassen "vi som kör till och från banan med bilen".
Tror vi startar en ny tråd för oss dödliga !

Re: Varvtider
Postat: tor sep 18, 2014 19:53
av Mange_C5
Bengt skrev:Imponerande !
En annan kör ju i klassen "vi som kör till och från banan med bilen".
Tror vi startar en ny tråd för oss dödliga !

Jag tillhör den gruppen då jag kör till och från alla tävlingarna

, så tro inte att du kommer inte undan med en ny tråd

Re: Varvtider
Postat: tor sep 18, 2014 21:25
av Ubbe
Jag hoppas att min ledighet passar in så att jag kan komma och prata hur jag ska bli en bättre förare+bilen;)
Tony har faktiskt en vinge på sin bil, kanske inte den bästa men den hjälper nog till lite;)
Väntar på min vinge som ska dyka upp inom några dagar;)
Hoppas att få testa den på mantorp innan snön kommer;)
Re: Varvtider
Postat: tor sep 18, 2014 21:55
av Mange_C5
Ubbe skrev:
Tony har faktiskt en vinge på sin bil, kanske inte den bästa men den hjälper nog till lite;)
Väntar på min vinge som ska dyka upp inom några dagar;)
Hoppas att få testa den på mantorp innan snön kommer;)
Nepp
Toni har en bakspoiler enligt den definition som gäller när vi tävlar i SPVM, vinge blir det först när luft kan passera mellan kaross och vinge (enligt samma definition). Därför har jag vikttillägg för vinge men inte Toni.
Hur sedan andra serier eller klubbar definierar skillnaden mellan vinge och bakspoiler har jag ingen åsikt om då jag definitivt har en vinge.

Re: Varvtider
Postat: fre sep 19, 2014 7:17
av 745
48,063 är den nya tiden som gäller på Falkenberg, Jonas flyttar gränserna med sin C6a

Han kör i den snabba klassen, dvs vi som inte kör bilen till banan

Re: Varvtider
Postat: fre nov 14, 2014 14:37
av 745
Re: Varvtider
Postat: mån maj 25, 2015 11:47
av 745
TA Premiär 2015
Följande bästa varvtider noterades:
TA Unlimited:58.927 Jonny Nilsson
TA PRO Street: 59.321 Andreas Parsbro
TA Club Challenge: 01:03.763 Göran Strandlund
http://www.mylaps.com/en/events/1141941
Jag vill gratulera Jonny & Andreas
Min varvtid i Club Challenge är inte speciellt märkvärdig, men jag råkade bli bästa Corvette utav 2 i CC så den får stå tills någon putsar den.
Som vanligt gäller: Kontakta mig om det är något som är fel eller oklart.
Re: Varvtider
Postat: mån maj 25, 2015 13:10
av Corinthian
745 skrev:TA Premiär 2015
Följande bästa varvtider noterades:
TA Unlimited:58.927 Jonny Nilsson
TA PRO Street: 59.321 Andreas Parsbro
TA Club Challenge: 01:03.763 Göran Strandlund
http://www.mylaps.com/en/events/1141941
Jag vill gratulera Jonny & Andreas
Min varvtid i Club Challenge är inte speciellt märkvärdig, men jag råkade bli bästa Corvette utav 2 i CC så den får stå tills någon putsar den.
Som vanligt gäller: Kontakta mig om det är något som är fel eller oklart.
Du glömde Thomas Pehrson (TA Pro) med bästa kvaltid 0'58.709
Re: Varvtider
Postat: mån maj 25, 2015 14:44
av 745
Corinthian skrev:Du glömde Thomas Pehrson (TA Pro) med bästa kvaltid 0'58.709
Thomas körde bra
Tyvärr nådde han inte ända fram till, David Björks fantastiska varvtid från 2014 i TA PRO: 57.622.
Re: Varvtider
Postat: mån jun 22, 2015 19:16
av 745
Då var det dags igen, den här gången var det förra årets Corvette Cup mästare Fredrik Isaksson som slog till med 59.677 i samband med att Corvette Cup gästade Kinnekulle den 30 - 31 Maj

Bästa Corvette tid denna helg noterade Jonas Jansson i Modsport med 54.887

Re: Varvtider
Postat: mån jul 06, 2015 15:17
av Corinthian
Satte nytt personbästa på Mantorp i helgen (TimeAttackNu.se, Tävling 2)... 1'27.8 (tidigare var 1'28.5).
Sänkte eller tangerade tidigare personbästa på varje pass (8st totalt varav 5 träning, 2 kval o en tävling)
Det var 31° i luften och 50° i marken som mest, så förhållandena var inte optimala.
Bästa tider på passen är som följer (om jag kommer ihåg rätt):
Träningar (3/7) (fm/em, Air/Ground Temp)
1a passet: 1'28.5 (fm, 24°/37°)
2a passet: 1'28.4 (fm, 26°/37°)
3e passet: 1'27.9 (fm, 27°/43°)
4e passet: 1'27.9 (em, 28°/46°)
6e passet: 1'28.5 (em, 31°/50°)
Kval o tävling (4/7) (fm/em, Air/Ground Temp)
Q1: 1'27.9 (fm, 26°/36°)
Q2: 1'27.8 (em, 26°/38°)
Race: 1'28.4 (em, 30°/49°) Svartflagg efter 1 fast-lap pga ljudnivå, gav en 6e plats i finalen.
Photo: Ubbe Sjögren (Edited by me)
Re: Varvtider
Postat: tis aug 18, 2015 10:10
av Corinthian
Jag satte nytt personbästa på Mantorp under KM med 1'27.2
Benny satte även han personbästa med 1'23.8
(Båda tiderna är med R-däck)
Re: Varvtider
Postat: ons aug 19, 2015 7:19
av 745
Corinthian skrev:Jag satte nytt personbästa på Mantorp under KM med 1'27.2
Benny satte även han personbästa med 1'23.8
(Båda tiderna är med R-däck)
Bra jobbat
Tiderna är upplagda i trådstarten.