Min bil, ett litet C3 projekt.
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Hej!
Grattis till det fantastiska resultatet ni uppnått med din motor! Det märks att han vet vad han pysslar med Jonas.
Grattis till det fantastiska resultatet ni uppnått med din motor! Det märks att han vet vad han pysslar med Jonas.
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Hej Beam.
Tack för de fina orden, kul att du uppskattar tråden.
1. Kammen är denna hudraulroller:
http://www.summitracing.com/parts/CCA-11-432-8/
2. Fördelardrevet får nästan Jonas svara på men jag har för mig att det är ett ståldrev.
3. Jag kör utan vacumförställning och fördelaren är denna
:http://www.summitracing.com/parts/MSD-8572/
Den är en helt vanlig "dum" elektronisk utan MAP sensor, all tändförställning programeras via PC till boxen.
4. Det diskuterades friskt under bromsningen om att ta ner (eller "öppna upp") mittdelaren en aning men det slutade med att vi satte en 1/2" öppen spacer mellan förgasaren och insuget i stället.
Ge mig en månad till innan det blir vår så hinner motorn landa i bilen också.
Tack för de fina orden, kul att du uppskattar tråden.

1. Kammen är denna hudraulroller:
http://www.summitracing.com/parts/CCA-11-432-8/
2. Fördelardrevet får nästan Jonas svara på men jag har för mig att det är ett ståldrev.
3. Jag kör utan vacumförställning och fördelaren är denna
:http://www.summitracing.com/parts/MSD-8572/
Den är en helt vanlig "dum" elektronisk utan MAP sensor, all tändförställning programeras via PC till boxen.
4. Det diskuterades friskt under bromsningen om att ta ner (eller "öppna upp") mittdelaren en aning men det slutade med att vi satte en 1/2" öppen spacer mellan förgasaren och insuget i stället.
Ge mig en månad till innan det blir vår så hinner motorn landa i bilen också.

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Tack Daniel.Smuggler skrev:Hej!
Grattis till det fantastiska resultatet ni uppnått med din motor! Det märks att han vet vad han pysslar med Jonas.

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Härligt jobbat Ricky
Så spännande att kolla in din tråd och ännu mer spännade kommer det bli att se bilen ¨live¨på Mantorp eller Malmby. Vi får väl testa våra gamla ¨Oldies¨- Corvetter på banan.
// Elisabeth

Så spännande att kolla in din tråd och ännu mer spännade kommer det bli att se bilen ¨live¨på Mantorp eller Malmby. Vi får väl testa våra gamla ¨Oldies¨- Corvetter på banan.
// Elisabeth
En C3 75:a och en C4 85:a
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Halloy Elisabeth. 
Klart vi ska använda grejerna, ser fram till att få gasa lite igen.

Klart vi ska använda grejerna, ser fram till att få gasa lite igen.

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Hej Ricky!
Jaha, så det är en hydroller - då feltolkade jag lite det du skrev om "ventilspel" tidigare. Då kan du också ignorera frågan om kamdrevet eftersom dessa kammar från CC är gjorda på ett "austempered" material som är kompatibelt med vanliga drev. Min nyfikenhet är stillad!
Men den där kammen är en trevlig gatkam - har haft den i min 454:a innan en lyftare packade ihop och sabbade kammen. Nu har jag 288:an i och då blev den något besvärlig i stadstrafik pga orolig tomgång och lågt vacuum för bromsarna....
Du kommer att gilla den där maskinen på gatan!
/ Mr. Beam
Jaha, så det är en hydroller - då feltolkade jag lite det du skrev om "ventilspel" tidigare. Då kan du också ignorera frågan om kamdrevet eftersom dessa kammar från CC är gjorda på ett "austempered" material som är kompatibelt med vanliga drev. Min nyfikenhet är stillad!
Men den där kammen är en trevlig gatkam - har haft den i min 454:a innan en lyftare packade ihop och sabbade kammen. Nu har jag 288:an i och då blev den något besvärlig i stadstrafik pga orolig tomgång och lågt vacuum för bromsarna....

Du kommer att gilla den där maskinen på gatan!
/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Aha, beklagar om jag vart lite flummig ang "ventilspel".
Kul att du gillade kammens uppförande, allt här i livet är ju (som vi alla vet) en kompromiss och i mitt fall har körbarhet prioriterats.
Hur funkar din nya kam då, ja förutom att den är lite orolig och har lite lågt vacum?
Finns väl en hel del effekt att hämta med en lite vildare kam antar jag?
Kör du med vacum-pump eller lever du bara med att det är lågt?

Kul att du gillade kammens uppförande, allt här i livet är ju (som vi alla vet) en kompromiss och i mitt fall har körbarhet prioriterats.

Hur funkar din nya kam då, ja förutom att den är lite orolig och har lite lågt vacum?
Finns väl en hel del effekt att hämta med en lite vildare kam antar jag?
Kör du med vacum-pump eller lever du bara med att det är lågt?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Hej,
Ja, tänk om livet vore kompromisslöst...
Effektmässigt vet jag inte om jag upplevde så enormt stora steg mellan 282 och 288, men visst drar den lite hårdare från ca 4000 och nu hela vägen upp till varstoppet på 6000 rpm, samt att gången som sagt är lite råare. Till viss del förklarat av att tomgångskretsen nog nu behöver anpassas för denna kam pga det större överlappet. *ny Holley med 4 corner idle, alternativt borra IFR*.
Det går bra att köra även med lägre vacuum, men med en extern vacuumbehållare så är bromsproblemet nog ur världen.
Ligger på en 8-9 mm Hg nu på tomgång, gränsfall om man bromsar många gånger efter varandra och "tömmer" bromsservon.
/ Mr. Beam
Ja, tänk om livet vore kompromisslöst...
Effektmässigt vet jag inte om jag upplevde så enormt stora steg mellan 282 och 288, men visst drar den lite hårdare från ca 4000 och nu hela vägen upp till varstoppet på 6000 rpm, samt att gången som sagt är lite råare. Till viss del förklarat av att tomgångskretsen nog nu behöver anpassas för denna kam pga det större överlappet. *ny Holley med 4 corner idle, alternativt borra IFR*.
Det går bra att köra även med lägre vacuum, men med en extern vacuumbehållare så är bromsproblemet nog ur världen.
Ligger på en 8-9 mm Hg nu på tomgång, gränsfall om man bromsar många gånger efter varandra och "tömmer" bromsservon.
/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Har du bromsat din maskin?Mr. Beam skrev:Hej,
Ja, tänk om livet vore kompromisslöst...
/ Mr. Beam
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Nix. Men det är nog strax över 275 hk. 

-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Haha, en "haj pärfårmans" maskin alltså.Mr. Beam skrev:Nix. Men det är nog strax över 275 hk.

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
HELRÄTTElisabeth skrev:Vi får väl testa våra gamla ¨Oldies¨- Corvetter på banan.
// Elisabeth

Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Hallå alla ni som kör med kuggstångsstyrning!
Har ni fått era bilar godkända i besiktning utan att reg-besiktiga?

Har ni fått era bilar godkända i besiktning utan att reg-besiktiga?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Det funkar nog bra om du har rätt besiktningsmanRicky skrev:Hallå alla ni som kör med kuggstångsstyrning!![]()
Har ni fått era bilar godkända i besiktning utan att reg-besiktiga?

Om du inte har det så ska det inte vara något problem att regga med kuggstång.
Men om du har otur kan dom kräva dammskydd på uniballsen.
/Jerka
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Tack Jerka.Jerka skrev: Det funkar nog bra om du har rätt besiktningsman![]()
/Jerka

Någon som känner "rätt" besiktningsman..?


Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Fanken vilken tid alla smådetaljer tar..
Igår började jag efter mycket svetsande och tillpassande av fästen för kuggstången hursomhelst grundandet av rambenen.
Det första jag startade med var att pensla Epoxyprimern i alla hålrum som sprutan inte garanterat skulle nå.
Penslade även en runda på alla svetsskarvar.

Igår började jag efter mycket svetsande och tillpassande av fästen för kuggstången hursomhelst grundandet av rambenen.
Det första jag startade med var att pensla Epoxyprimern i alla hålrum som sprutan inte garanterat skulle nå.
Penslade även en runda på alla svetsskarvar.

Senast redigerad av Ricky den tor feb 06, 2014 10:39, redigerad totalt 1 gånger.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Passade även på att flytta ner kylaren lite för att ge plats för framtida planer.
Kylaren är nu lämnad hos kunnig alu-svetsare sedan jag inte själv har utrustning (eller kompetens) för det jobbet.
Den modifierade kylarramen grundad.

Kylaren är nu lämnad hos kunnig alu-svetsare sedan jag inte själv har utrustning (eller kompetens) för det jobbet.
Den modifierade kylarramen grundad.


Senast redigerad av Ricky den tor feb 06, 2014 10:39, redigerad totalt 1 gånger.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Ja så här blev det.
Då ska det bara härda över natten och sedan på med första lagret ytfärg i morgon.

Då ska det bara härda över natten och sedan på med första lagret ytfärg i morgon.


Senast redigerad av Ricky den tor feb 06, 2014 10:40, redigerad totalt 1 gånger.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Ser grymt ut!
Vad härligt det är att se något som blir så grundligt gjort!
Keep up the good work! Och glöm inte att uppdatera oss andra med bilder o info.
Trevlig helg!
Vad härligt det är att se något som blir så grundligt gjort!
Keep up the good work! Och glöm inte att uppdatera oss andra med bilder o info.
Trevlig helg!
1970 SB 350 Cupe
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Tack Ssickan.ssickan skrev:Ser grymt ut!
Vad härligt det är att se något som blir så grundligt gjort!
Keep up the good work! Och glöm inte att uppdatera oss andra med bilder o info.
Trevlig helg!

Joda, jag ska spamma forumet med mina påhitt i fortsättningen också.

Trevlig helg till dig också.

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Looking good
Jag ser att du antagligen svetsat dit fästena för kuggstångsstyrningen. Har du satt dit några ytterligare förstyvningar på dessa fästen? och isåfall, skulle du kunna posta några bilder på det? (nyfiken...)
Mvh. Daniel


Jag ser att du antagligen svetsat dit fästena för kuggstångsstyrningen. Har du satt dit några ytterligare förstyvningar på dessa fästen? och isåfall, skulle du kunna posta några bilder på det? (nyfiken...)
Mvh. Daniel
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Hej Ricky !!!
Vilket arbete du lägger ner, du är riktigt duktig du! Kul att följa din renoveringstråd
Blir lätt ett beroende att se vad du har gjort......man är ju rätt nyfiken av sig.
Det blir lätt ett par timmar i garaget när man räknar ihop allt i slutändan, om man nu vill det
........du kommer nog aldrig vilja sälja den bilen
Min står i lackboxen just nu. Ses kanske på filmvisningen idag ????
// Hälsningar Elisabeth
Vilket arbete du lägger ner, du är riktigt duktig du! Kul att följa din renoveringstråd

Blir lätt ett beroende att se vad du har gjort......man är ju rätt nyfiken av sig.
Det blir lätt ett par timmar i garaget när man räknar ihop allt i slutändan, om man nu vill det

........du kommer nog aldrig vilja sälja den bilen

Min står i lackboxen just nu. Ses kanske på filmvisningen idag ????
// Hälsningar Elisabeth
En C3 75:a och en C4 85:a
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Absolut Daniel.Smuggler skrev:Looking good![]()
![]()
Jag ser att du antagligen svetsat dit fästena för kuggstångsstyrningen. Har du satt dit några ytterligare förstyvningar på dessa fästen? och isåfall, skulle du kunna posta några bilder på det? (nyfiken...)
Mvh. Daniel

Jag tar ett par bilder under dagen innan topplacken kommit på så får du se hur jag valde att göra.
//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Tack Elisabeth.Elisabeth skrev:Hej Ricky !!!
Vilket arbete du lägger ner, du är riktigt duktig du! Kul att följa din renoveringstråd![]()
Blir lätt ett beroende att se vad du har gjort......man är ju rätt nyfiken av sig.
Det blir lätt ett par timmar i garaget när man räknar ihop allt i slutändan, om man nu vill det![]()
........du kommer nog aldrig vilja sälja den bilen![]()
Min står i lackboxen just nu. Ses kanske på filmvisningen idag ????
// Hälsningar Elisabeth

Det är otroligt kul att hålla på med Corvetten, efter att ha kört en sommar så vet man ju hur härliga bilarna är och det hjälper till att hålla motivationen igång.
Sälja bilen.. -nej det kommer jag nog inte har råd till..

Japp, planen är att komma på filmvisningen, vi ses där.

Du får lägga in några bilder på din bil då den är färdiglackad, lacken är ju liksom garnityren på bakelsen som förseglar helheten i allt man gjort.

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Skall bli intressant att se! Är själv på väg ut nu för att fortsätta med ramjiggen.Ricky skrev:Absolut Daniel.Smuggler skrev:Looking good![]()
![]()
Jag ser att du antagligen svetsat dit fästena för kuggstångsstyrningen. Har du satt dit några ytterligare förstyvningar på dessa fästen? och isåfall, skulle du kunna posta några bilder på det? (nyfiken...)
Mvh. Daniel
Jag tar ett par bilder under dagen innan topplacken kommit på så får du se hur jag valde att göra.
//Ricky.
Mvh: Daniel
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Sådärja, nu har jag efter stor vånda släppt kaffekoppen och vart en vända ute i garaget. 
Efter input av Andreas "Amfix" (stort tack
) som själv har erfarenheter av Steeroids flexande fästen gjordes en del enklare "bryt och bänd" tester i garaget och jag är INTE imponerad av hur fästena uppförde sig.
Mina fästen skall enligt märkningen vara av senaste generationen (man kan läsa om erfarenheter rörande de tidigare fästena på amerikanska forum) och hela styrningen skall kunna monteras på 3-5 timmar enligt tillverkaren.
Jag undrar om NÅGON med gott resultat klarat detta?
Ja inte JAG i alla fall.
På höger sida adderades 2 yttre profiler samt en överliggare som tar bort en del direktbelastning där dessa profiler möter undersidan av ramen.


Efter input av Andreas "Amfix" (stort tack

Mina fästen skall enligt märkningen vara av senaste generationen (man kan läsa om erfarenheter rörande de tidigare fästena på amerikanska forum) och hela styrningen skall kunna monteras på 3-5 timmar enligt tillverkaren.
Jag undrar om NÅGON med gott resultat klarat detta?
Ja inte JAG i alla fall.
På höger sida adderades 2 yttre profiler samt en överliggare som tar bort en del direktbelastning där dessa profiler möter undersidan av ramen.

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
På vänster sida adderades 1 yttre profil som fästes i den redan befintliga överliggaren.
I tillegg svetsades den "bakre profilen" som i org endast sitter fäst med 2st bultar ihop med resten av fästet (eliminerar behovet för bultarna).

I tillegg svetsades den "bakre profilen" som i org endast sitter fäst med 2st bultar ihop med resten av fästet (eliminerar behovet för bultarna).

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
För att slippa problemet med fästen som rör sig i bultförbanden som ett flertal (enligt amerikanska forum) upplevt svetsades fästena mot ramen på strategiska punkter.
Har ingen aning om vad besiktningen kommer att ha för åsikter om detta men "den dagen den sorgen"..
Jag rundade av de vassa hörnen på fästet för uniballen som rattstångsaxeln lagras i.
Det blir även en del belastning på denna del varför jag svetsade fästets övre del mot ramen på utsidan av uniball-fästet.
Det blev trångt mot heddersen under provmontering så jag vinklade om uniballfästet (vred det en aning bakåt).
Hur jag än gjorde var det svårt att få den lilla splinsade styrstångsaxeln mellan lederna att få ett ingrepp jag var tillfreds med men lösningen var enklare än jag trodde..
Jag lossade de två bultar som är nedre fästet för rattstång mot torpedvägg och helt enkelt "tröck ner" styrstången ca 1/2 cm.
Sen var det bara att dra åt bultarna igen och allt vart OK.
Dessa bultar har franska skallar och muttrarna sitter på insidan i koupen.

Har ingen aning om vad besiktningen kommer att ha för åsikter om detta men "den dagen den sorgen"..

Jag rundade av de vassa hörnen på fästet för uniballen som rattstångsaxeln lagras i.
Det blir även en del belastning på denna del varför jag svetsade fästets övre del mot ramen på utsidan av uniball-fästet.
Det blev trångt mot heddersen under provmontering så jag vinklade om uniballfästet (vred det en aning bakåt).
Hur jag än gjorde var det svårt att få den lilla splinsade styrstångsaxeln mellan lederna att få ett ingrepp jag var tillfreds med men lösningen var enklare än jag trodde..
Jag lossade de två bultar som är nedre fästet för rattstång mot torpedvägg och helt enkelt "tröck ner" styrstången ca 1/2 cm.
Sen var det bara att dra åt bultarna igen och allt vart OK.
Dessa bultar har franska skallar och muttrarna sitter på insidan i koupen.

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Ett tips till er som skall montera en Steeroids är att:
Det allara minsta man MÅSTE göra är att rensa både ramen och fästena från svetsloppor.
Annars rider fästena på lopparna och tillslut lossnar de och det vill nog ingen uppleva.
Steeroids kittet har nog många fördelar, inte minst ökad vägkänsla och minskat antal rattvarv men det känns inte riktigt som det är en helt färdig produkt ännu utan snarare ett bra do-it-your-self kit.
Sen beror det ju naturligtvis på vad man ska använda sin bil till och hur man tänker belasta chassie och styrning med hur mycket krut som ska läggas på snickrandet.
Men det är ju kul att hålla på då man väl kommit igång.
Det allara minsta man MÅSTE göra är att rensa både ramen och fästena från svetsloppor.
Annars rider fästena på lopparna och tillslut lossnar de och det vill nog ingen uppleva.
Steeroids kittet har nog många fördelar, inte minst ökad vägkänsla och minskat antal rattvarv men det känns inte riktigt som det är en helt färdig produkt ännu utan snarare ett bra do-it-your-self kit.
Sen beror det ju naturligtvis på vad man ska använda sin bil till och hur man tänker belasta chassie och styrning med hur mycket krut som ska läggas på snickrandet.
Men det är ju kul att hålla på då man väl kommit igång.

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Tack Ricky för jättebra bilder på din modifieringar! Jag kommer att ha stor nytta av detta när jag skall fixa till mina fästen 

Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***