Sida 8 av 32

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: lör feb 05, 2011 22:41
av Smuggler
Hej!
Grattis till det fantastiska resultatet ni uppnått med din motor! Det märks att han vet vad han pysslar med Jonas.

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: lör feb 05, 2011 22:52
av Ricky
Hej Beam.
Tack för de fina orden, kul att du uppskattar tråden. :)

1. Kammen är denna hudraulroller:
http://www.summitracing.com/parts/CCA-11-432-8/
2. Fördelardrevet får nästan Jonas svara på men jag har för mig att det är ett ståldrev.
3. Jag kör utan vacumförställning och fördelaren är denna
:http://www.summitracing.com/parts/MSD-8572/
Den är en helt vanlig "dum" elektronisk utan MAP sensor, all tändförställning programeras via PC till boxen.
4. Det diskuterades friskt under bromsningen om att ta ner (eller "öppna upp") mittdelaren en aning men det slutade med att vi satte en 1/2" öppen spacer mellan förgasaren och insuget i stället.

Ge mig en månad till innan det blir vår så hinner motorn landa i bilen också. :mrgreen:

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: lör feb 05, 2011 22:55
av Ricky
Smuggler skrev:Hej!
Grattis till det fantastiska resultatet ni uppnått med din motor! Det märks att han vet vad han pysslar med Jonas.
Tack Daniel. :)

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: lör feb 05, 2011 23:20
av Elisabeth
Härligt jobbat Ricky :P
Så spännande att kolla in din tråd och ännu mer spännade kommer det bli att se bilen ¨live¨på Mantorp eller Malmby. Vi får väl testa våra gamla ¨Oldies¨- Corvetter på banan.

// Elisabeth

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: sön feb 06, 2011 1:47
av Ricky
Halloy Elisabeth. :)

Klart vi ska använda grejerna, ser fram till att få gasa lite igen. :mrgreen:

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: sön feb 06, 2011 9:44
av Mr. Beam
Hej Ricky!

Jaha, så det är en hydroller - då feltolkade jag lite det du skrev om "ventilspel" tidigare. Då kan du också ignorera frågan om kamdrevet eftersom dessa kammar från CC är gjorda på ett "austempered" material som är kompatibelt med vanliga drev. Min nyfikenhet är stillad!

Men den där kammen är en trevlig gatkam - har haft den i min 454:a innan en lyftare packade ihop och sabbade kammen. Nu har jag 288:an i och då blev den något besvärlig i stadstrafik pga orolig tomgång och lågt vacuum för bromsarna.... :twisted:

Du kommer att gilla den där maskinen på gatan!


/ Mr. Beam

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: sön feb 06, 2011 10:04
av Ricky
Aha, beklagar om jag vart lite flummig ang "ventilspel". :oops:

Kul att du gillade kammens uppförande, allt här i livet är ju (som vi alla vet) en kompromiss och i mitt fall har körbarhet prioriterats. :)

Hur funkar din nya kam då, ja förutom att den är lite orolig och har lite lågt vacum?

Finns väl en hel del effekt att hämta med en lite vildare kam antar jag?

Kör du med vacum-pump eller lever du bara med att det är lågt?

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: mån feb 07, 2011 19:19
av Mr. Beam
Hej,

Ja, tänk om livet vore kompromisslöst...

Effektmässigt vet jag inte om jag upplevde så enormt stora steg mellan 282 och 288, men visst drar den lite hårdare från ca 4000 och nu hela vägen upp till varstoppet på 6000 rpm, samt att gången som sagt är lite råare. Till viss del förklarat av att tomgångskretsen nog nu behöver anpassas för denna kam pga det större överlappet. *ny Holley med 4 corner idle, alternativt borra IFR*.

Det går bra att köra även med lägre vacuum, men med en extern vacuumbehållare så är bromsproblemet nog ur världen.
Ligger på en 8-9 mm Hg nu på tomgång, gränsfall om man bromsar många gånger efter varandra och "tömmer" bromsservon.


/ Mr. Beam

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: mån feb 07, 2011 19:28
av Ricky
Mr. Beam skrev:Hej,

Ja, tänk om livet vore kompromisslöst...
/ Mr. Beam
Har du bromsat din maskin?

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: mån feb 07, 2011 19:37
av Mr. Beam
Nix. Men det är nog strax över 275 hk. :mrgreen:

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: mån feb 07, 2011 21:02
av Ricky
Mr. Beam skrev:Nix. Men det är nog strax över 275 hk. :mrgreen:
Haha, en "haj pärfårmans" maskin alltså. :mrgreen:

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: tis feb 08, 2011 14:56
av 745
Elisabeth skrev:Vi får väl testa våra gamla ¨Oldies¨- Corvetter på banan.

// Elisabeth
HELRÄTT :D (kör med insidan utav huvudet så mår varken ni eller bilarna dåligt) plus att vi andra får njuta utav era bilar in action.

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: ons feb 16, 2011 20:34
av Ricky
Hallå alla ni som kör med kuggstångsstyrning! :)

Har ni fått era bilar godkända i besiktning utan att reg-besiktiga?

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: ons feb 16, 2011 20:44
av Jerka
Ricky skrev:Hallå alla ni som kör med kuggstångsstyrning! :)

Har ni fått era bilar godkända i besiktning utan att reg-besiktiga?
Det funkar nog bra om du har rätt besiktningsman :mrgreen:
Om du inte har det så ska det inte vara något problem att regga med kuggstång.
Men om du har otur kan dom kräva dammskydd på uniballsen.
/Jerka

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: ons feb 16, 2011 21:04
av Ricky
Jerka skrev: Det funkar nog bra om du har rätt besiktningsman :mrgreen:
/Jerka
Tack Jerka. :D

Någon som känner "rätt" besiktningsman..? :roll: :mrgreen:

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: fre feb 25, 2011 15:16
av Ricky
Fanken vilken tid alla smådetaljer tar..

Igår började jag efter mycket svetsande och tillpassande av fästen för kuggstången hursomhelst grundandet av rambenen.
Det första jag startade med var att pensla Epoxyprimern i alla hålrum som sprutan inte garanterat skulle nå.
Penslade även en runda på alla svetsskarvar.

Bild

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: fre feb 25, 2011 15:21
av Ricky
Passade även på att flytta ner kylaren lite för att ge plats för framtida planer.

Kylaren är nu lämnad hos kunnig alu-svetsare sedan jag inte själv har utrustning (eller kompetens) för det jobbet.

Den modifierade kylarramen grundad. :)

Bild

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: fre feb 25, 2011 15:23
av Ricky
Ja så här blev det.

Då ska det bara härda över natten och sedan på med första lagret ytfärg i morgon. :)

Bild

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: fre feb 25, 2011 17:27
av ssickan
Ser grymt ut!

Vad härligt det är att se något som blir så grundligt gjort!

Keep up the good work! Och glöm inte att uppdatera oss andra med bilder o info.

Trevlig helg!

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: fre feb 25, 2011 19:24
av Ricky
ssickan skrev:Ser grymt ut!

Vad härligt det är att se något som blir så grundligt gjort!

Keep up the good work! Och glöm inte att uppdatera oss andra med bilder o info.

Trevlig helg!
Tack Ssickan. :)

Joda, jag ska spamma forumet med mina påhitt i fortsättningen också. :mrgreen:

Trevlig helg till dig också. :)

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: lör feb 26, 2011 0:08
av Smuggler
Looking good :mrgreen: :mrgreen:

Jag ser att du antagligen svetsat dit fästena för kuggstångsstyrningen. Har du satt dit några ytterligare förstyvningar på dessa fästen? och isåfall, skulle du kunna posta några bilder på det? (nyfiken...)

Mvh. Daniel

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: lör feb 26, 2011 9:01
av Elisabeth
Hej Ricky !!!

Vilket arbete du lägger ner, du är riktigt duktig du! Kul att följa din renoveringstråd :D
Blir lätt ett beroende att se vad du har gjort......man är ju rätt nyfiken av sig.
Det blir lätt ett par timmar i garaget när man räknar ihop allt i slutändan, om man nu vill det :roll:
........du kommer nog aldrig vilja sälja den bilen :wink:

Min står i lackboxen just nu. Ses kanske på filmvisningen idag ????

// Hälsningar Elisabeth

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: lör feb 26, 2011 9:54
av Ricky
Smuggler skrev:Looking good :mrgreen: :mrgreen:

Jag ser att du antagligen svetsat dit fästena för kuggstångsstyrningen. Har du satt dit några ytterligare förstyvningar på dessa fästen? och isåfall, skulle du kunna posta några bilder på det? (nyfiken...)

Mvh. Daniel
Absolut Daniel. :)

Jag tar ett par bilder under dagen innan topplacken kommit på så får du se hur jag valde att göra.

//Ricky.

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: lör feb 26, 2011 9:58
av Ricky
Elisabeth skrev:Hej Ricky !!!

Vilket arbete du lägger ner, du är riktigt duktig du! Kul att följa din renoveringstråd :D
Blir lätt ett beroende att se vad du har gjort......man är ju rätt nyfiken av sig.
Det blir lätt ett par timmar i garaget när man räknar ihop allt i slutändan, om man nu vill det :roll:
........du kommer nog aldrig vilja sälja den bilen :wink:

Min står i lackboxen just nu. Ses kanske på filmvisningen idag ????

// Hälsningar Elisabeth
Tack Elisabeth. :)
Det är otroligt kul att hålla på med Corvetten, efter att ha kört en sommar så vet man ju hur härliga bilarna är och det hjälper till att hålla motivationen igång.

Sälja bilen.. -nej det kommer jag nog inte har råd till.. :roll:

Japp, planen är att komma på filmvisningen, vi ses där. :)

Du får lägga in några bilder på din bil då den är färdiglackad, lacken är ju liksom garnityren på bakelsen som förseglar helheten i allt man gjort. :D

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: lör feb 26, 2011 11:04
av Smuggler
Ricky skrev:
Smuggler skrev:Looking good :mrgreen: :mrgreen:

Jag ser att du antagligen svetsat dit fästena för kuggstångsstyrningen. Har du satt dit några ytterligare förstyvningar på dessa fästen? och isåfall, skulle du kunna posta några bilder på det? (nyfiken...)

Mvh. Daniel
Absolut Daniel. :)

Jag tar ett par bilder under dagen innan topplacken kommit på så får du se hur jag valde att göra.

//Ricky.
Skall bli intressant att se! Är själv på väg ut nu för att fortsätta med ramjiggen.

Mvh: Daniel

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: lör feb 26, 2011 11:27
av Ricky
Sådärja, nu har jag efter stor vånda släppt kaffekoppen och vart en vända ute i garaget. :)

Efter input av Andreas "Amfix" (stort tack :D ) som själv har erfarenheter av Steeroids flexande fästen gjordes en del enklare "bryt och bänd" tester i garaget och jag är INTE imponerad av hur fästena uppförde sig.

Mina fästen skall enligt märkningen vara av senaste generationen (man kan läsa om erfarenheter rörande de tidigare fästena på amerikanska forum) och hela styrningen skall kunna monteras på 3-5 timmar enligt tillverkaren.

Jag undrar om NÅGON med gott resultat klarat detta?

Ja inte JAG i alla fall.

På höger sida adderades 2 yttre profiler samt en överliggare som tar bort en del direktbelastning där dessa profiler möter undersidan av ramen.

Bild

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: lör feb 26, 2011 11:34
av Ricky
På vänster sida adderades 1 yttre profil som fästes i den redan befintliga överliggaren.

I tillegg svetsades den "bakre profilen" som i org endast sitter fäst med 2st bultar ihop med resten av fästet (eliminerar behovet för bultarna).

Bild

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: lör feb 26, 2011 11:44
av Ricky
För att slippa problemet med fästen som rör sig i bultförbanden som ett flertal (enligt amerikanska forum) upplevt svetsades fästena mot ramen på strategiska punkter.
Har ingen aning om vad besiktningen kommer att ha för åsikter om detta men "den dagen den sorgen".. :roll:

Jag rundade av de vassa hörnen på fästet för uniballen som rattstångsaxeln lagras i.
Det blir även en del belastning på denna del varför jag svetsade fästets övre del mot ramen på utsidan av uniball-fästet.

Det blev trångt mot heddersen under provmontering så jag vinklade om uniballfästet (vred det en aning bakåt).

Hur jag än gjorde var det svårt att få den lilla splinsade styrstångsaxeln mellan lederna att få ett ingrepp jag var tillfreds med men lösningen var enklare än jag trodde..
Jag lossade de två bultar som är nedre fästet för rattstång mot torpedvägg och helt enkelt "tröck ner" styrstången ca 1/2 cm.
Sen var det bara att dra åt bultarna igen och allt vart OK.
Dessa bultar har franska skallar och muttrarna sitter på insidan i koupen.

Bild

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: lör feb 26, 2011 11:53
av Ricky
Ett tips till er som skall montera en Steeroids är att:

Det allara minsta man MÅSTE göra är att rensa både ramen och fästena från svetsloppor.

Annars rider fästena på lopparna och tillslut lossnar de och det vill nog ingen uppleva.

Steeroids kittet har nog många fördelar, inte minst ökad vägkänsla och minskat antal rattvarv men det känns inte riktigt som det är en helt färdig produkt ännu utan snarare ett bra do-it-your-self kit.

Sen beror det ju naturligtvis på vad man ska använda sin bil till och hur man tänker belasta chassie och styrning med hur mycket krut som ska läggas på snickrandet.

Men det är ju kul att hålla på då man väl kommit igång. :D

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.

Postat: lör feb 26, 2011 14:50
av Smuggler
Tack Ricky för jättebra bilder på din modifieringar! Jag kommer att ha stor nytta av detta när jag skall fixa till mina fästen :mrgreen: