Sida 10 av 17

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: fre jul 20, 2012 20:08
av Smuggler
Närbild på snikvipporna :roll: :roll:

Bild

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: fre jul 20, 2012 20:10
av Smuggler
Klart! Motorn på väg ner i chassiet.

Bild

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: fre jul 20, 2012 20:15
av Kjell.Magnusson
Hejs

Kul att du är på gång igen! :D
Och som vanligt proffsigt värre! :D

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: fre jul 20, 2012 20:43
av Smuggler
Äsch :oops: :oops: :lol:

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: fre jul 20, 2012 21:01
av Kjell.Magnusson
Hejs

Jo då!

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: fre jul 20, 2012 21:30
av Smuggler
Köpte ett SFI klassat RAM svänghjul till motorn och på instruktionen som följde med stod det att det skall kontrolleras vad gäller balans före montage. Tydligen hade jänkarna redan varit på det då det var en 25mm stor försänkning borrat 10mm djupt på ett ställe...
Märk väl, detta är alltså ett känt amerikanskt kvalitetsmärke, Made in USA.

Började med att mäta upp radialkastet i mätmaskinen på jobbet. Med utgångspunkt från styrningen mot vevaxeln kunde snabbt konstateras att det på den inre diametern fanns ett totalkast på 0,05mm mot styrningen!!!! Den yttre diametern hade också ett kast på 0,05mm mot styrningsdiametern... Inget kast mellan inre/yttre diametern fanns vilket innebär att det mesta av svänghjulets massa utgör obalans. Detta förklarar den stora urborrningen som gjorts. Hur svårt hade det varit att rikta upp svänghjulet korrekt direkt vid bearbetningen?inte alls, 0,05mm är ju en hel världsdel... klantskallar :evil:

Såå, tog fram en av mina gamla balansaxlar för skotervariatorer och fick den ombearbetad för mitt nya svänghjul. Därefter satte jag upp den i balansmaskinen och balanserde axeln till inom någon tiondelsgram.

Bild

Bild

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: fre jul 20, 2012 21:35
av Smuggler
Testade sen svänghjulet och obalansen uppgick till 5 gram. Inte helt tokigt med andra ord! Upprepade provet flera gånger och fick samma nivå på obalansen i samma läge varje gång vilket är bra.

Borrade ur lite material i några omgångar med kontroll mellan varje gång tills obalansen låg kring 0,15 -0,2 gram stadigt i samma läge.

Bild

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: fre jul 20, 2012 21:36
av Smuggler
Här har vi SFI märkingen och vad jag antar är ett spårbart nummer för just detta svänghjul.

Bild

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: fre jul 20, 2012 21:42
av Mr SIXPACK
Hej Smuggler. Otroligt bra tråd, INTRESSANT!!!
Är du i garaget eller är du i en sjukhusmiljö?... så himla rent och snygg... PROFFSIGT!!
Ser fram emot att få se din renovering i verkligheten. TOPPKLASS!
Bästa Corvettehälsningar

Svempa

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: fre jul 20, 2012 21:47
av Smuggler
Sen var det dags för kopplingen. Denna kommer ju att påverka obalansen och det visade sig efter att ha provat den i 6 olika lägen att kopplingen i princip är omöjlig att balansera. Detta på grund av de synnerligen glappa montagehålen i kopplingen mot svänghjulet vilket gör att obalansen byter läge och storlek mellan varje montage...
Enda sättet att få kopplingen i ett fixerat läge är att borra hål för styrstift men detta finns det inte material för i kopplingen.

Därför valdes det läge som gav minst obalans, ca 5 gram. Knappast något som kommer att märkas och hade jag inte gjort detta test hade obalansen i värsta fall varit uppåt 20-25 gram och det vore nog ingen höjdare.

Kopplingen är en Sachs av lite fränare modell. Så har i efterhand borde jag nog fördjupat mig lite mer i det här med kopplingar innan jag tryckt på beställ knappen... Fast å andra sidan, det funkade ju fint helt utan balansering 1969 :mrgreen:

Bild

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: fre jul 20, 2012 21:50
av Smuggler
Mr SIXPACK skrev:Hej Smuggler. Otroligt bra tråd, INTRESSANT!!!
Är du i garaget eller är du i en sjukhusmiljö?... så himla rent och snygg... PROFFSIGT!!
Ser fram emot att få se din renovering i verkligheten. TOPPKLASS!
Bästa Corvettehälsningar

Svempa
Hej Svempa!

Jag tackar ödmjukast för dina värmande ord! verkligen roligt att du hänger med i tråden!
Det är garaget jag skruvar i, försöker väl sopa rent några gånger. Om dan :mrgreen:

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: lör jul 21, 2012 8:02
av Ricky
KUL Daniel!! :D

Äntligen lite motormeck. :)

"snikvipporna" är helt OK och betydligt stadigare än orginal plåtvipporna och blir kalas på din maskin.

Du nämner något on "att bygga en nu maskin på nya delar".. Vad har du för planer här då? 8)

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: lör jul 21, 2012 8:19
av Smuggler
Hej Ricky,

Vill gärna plocka ihop en maskin med mer effekt än i denna och då är det vettigare att börja med ett annat block och sen fylla på med de saker jag vill ha. Dels slipper jag förstöra originalblocket och sen kan jag åka i bilen med den här maskinen så länge.
Något med alutoppar, rullkam, varvvilligt och dryga 500hk är målet, då går det fortfarande att använda bilen på ett vettigt sätt utan att allt faller i bitar (tänker på bakaxel/drivlina...). Är väl fortfarande insnöad på gamla bigblock maskiner men de nya LS motorerna är ju fina grejjor. Blir dock rätt rejäla modifieringar att stoppa i en sån maskin...

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: lör jul 21, 2012 8:44
av Ricky
Godmorgon Daniel, tidigt uppe? :)

LS är väl trevliga iofsig men jag tycker de ser lite kontstiga ut med ventilkåpor och en jäkla massa remmar och grejer..

Själv tycker jag att en stadig bigblock är mycket ballare och snackar man sedan effekt så ligger ju fortfarande en gammal BB väldigt bra till.

Det finns en trevlig atrtikelserie i vetteweb.com som jag sneglat med intresse på under det senaste året.

http://www.vetteweb.com/tech/vemp_1111_ ... index.html

De har valt en insprutning som har låga spjällhus och det är väl själva kärnan till att motorn får plats under orginalhuven.

Sen är det väl egentligen uppenbart att effekten i den motorn ligger i topparna och inte i den svindyra insprutningen..

Artikeln är i 4 delar, du ser dom första 3 atriklarna till höger på sidan under "related articles". :)

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: lör jul 21, 2012 9:57
av Smuggler
Tack för lästippset Ricky! Mycket intressant! Skall studeras noggrant.
Som du själv har också jag en böjelse för gammalt gjutgärn... Det har en charm som tilltalar grottmänniskan i mig :mrgreen: :mrgreen:
Insprutning, alutoppar och ett stadigt gammaldags block känns som rätta vägen att gå.

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: lör jul 21, 2012 12:59
av Hejdarn
Ruggigt snyggt!
Jag anar en lätt autism i den kliniskt rena miljön och de konstanta räta vinklarna på kartongernas placering. :wink:
Ett par softboxar 45 grader bakom för det rätta ljuset vid fotograferingen antar jag? 8)

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: sön jul 22, 2012 18:45
av PG-son
Hej!
Utifall att.
Din Sachs kopling ser ut som min "gjorde".
Jag böt till en Sachskoppling och samtidigt bytte jag svänghul, doch ej RAM utan ett Hays.
Det blev lite tokig kombination.
Det nya svänghjulet var något "tunnare" än orginalet.
Samtidigt har Sachskopplingen (mkt) grova utjämningsfjärdrar 5 st är det väl.
Det fick till följd att fjädrarna tog emot bultskallarna som håller svänghjulet på plats. Inte mycket, men väldigt lite. :evil:
Fråga inte hur många gånger jag lyfte ned och upp växellådan den den säsongen. :twisted:
Sedemera blev den en RAM koppling, igen, den har fler och tunnare fjädrar, som går fritt.
Bara som ett litet tips i all välmening.

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: sön jul 22, 2012 21:03
av Jerka
Det där kan inte bli annat än bra :mrgreen:
Den här bilen vill ja se i verkligheten .GM ingenjörerna skulle bara stå och gapa om de fick se den här bilen
Lsmotorerna går ju kanon men en hedlig BB passar nog bättre till det här stuket 8)
/Jerka

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: mån jul 23, 2012 11:56
av Smuggler
PG-son skrev:Hej!
Utifall att.
Din Sachs kopling ser ut som min "gjorde".
Jag böt till en Sachskoppling och samtidigt bytte jag svänghul, doch ej RAM utan ett Hays.
Det blev lite tokig kombination.
Det nya svänghjulet var något "tunnare" än orginalet.
Samtidigt har Sachskopplingen (mkt) grova utjämningsfjärdrar 5 st är det väl.
Det fick till följd att fjädrarna tog emot bultskallarna som håller svänghjulet på plats. Inte mycket, men väldigt lite. :evil:
Fråga inte hur många gånger jag lyfte ned och upp växellådan den den säsongen. :twisted:
Sedemera blev den en RAM koppling, igen, den har fler och tunnare fjädrar, som går fritt.
Bara som ett litet tips i all välmening.

Hej!

Tack för din input! Jag uppskattar verkligen sånt och nu skall jag definitivt kolla upp detta. Det skulle verkligen inte förvåna mig om det inte passar...
Var det något som märktes när du kopplade ur eller hela tiden?

Mvh: Daniel

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: mån jul 23, 2012 11:57
av Smuggler
Hejdarn skrev:Ruggigt snyggt!
Jag anar en lätt autism i den kliniskt rena miljön och de konstanta räta vinklarna på kartongernas placering. :wink:
Ett par softboxar 45 grader bakom för det rätta ljuset vid fotograferingen antar jag? 8)

Det känns skönt att äntligen få en korrekt diagnos :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: mån jul 23, 2012 12:00
av Smuggler
Jerka skrev:Det där kan inte bli annat än bra :mrgreen:
Den här bilen vill ja se i verkligheten .GM ingenjörerna skulle bara stå och gapa om de fick se den här bilen
Lsmotorerna går ju kanon men en hedlig BB passar nog bättre till det här stuket 8)
/Jerka

Tack, Tack 8) 8)

Man har på nått vis fastnat för bilarna och motorerna som designades från mitten av 60 talet och fram till början av 70 talet, det var ohämmat, grovhugget och galet!

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: mån jul 23, 2012 12:47
av PG-son
Smuggler skrev:
PG-son skrev:Hej!
Utifall att.
Din Sachs kopling ser ut som min "gjorde".
Jag böt till en Sachskoppling och samtidigt bytte jag svänghul, doch ej RAM utan ett Hays.
Det blev lite tokig kombination.
Det nya svänghjulet var något "tunnare" än orginalet.
Samtidigt har Sachskopplingen (mkt) grova utjämningsfjärdrar 5 st är det väl.
Det fick till följd att fjädrarna tog emot bultskallarna som håller svänghjulet på plats. Inte mycket, men väldigt lite. :evil:
Fråga inte hur många gånger jag lyfte ned och upp växellådan den den säsongen. :twisted:
Sedemera blev den en RAM koppling, igen, den har fler och tunnare fjädrar, som går fritt.
Bara som ett litet tips i all välmening.

Hej!

Tack för din input! Jag uppskattar verkligen sånt och nu skall jag definitivt kolla upp detta. Det skulle verkligen inte förvåna mig om det inte passar...
Var det något som märktes när du kopplade ur eller hela tiden?

Mvh: Daniel
Joo, visst, det märktes på så vis att det var trögt att få i växlarna redan på tomgång, backen knorrade.
Vid körning blev det ännu svårare att få i växlarna.
Nu skall jag till Albertina och äta upp mig.
Vore skoj att få kolla ditt projekt alive, semestrar i Ljusdal.

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: mån jul 23, 2012 15:31
av Smuggler
PM skickat!

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: fre aug 03, 2012 21:24
av Ricky
Grattis på födelsedagen Daniel. :)

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: lör aug 04, 2012 1:13
av Smuggler
Tack Ricky,
Har ikväll avnjutit en 3 rättersmiddag perfekt tillredd av hustrun efter mina önskemål!

Har ägnat ett antal timmar åt att passa in generator och servopump innan provstart och montage av karossen...
Hur bär man sig åt för att montera en servopump efter att karossen är pålyft???? Verkar svårt då det är nästan omöjligt utan kaross :shock:

Tänker starta upp maskineriet och köra in kammen innan jag plockar på karossen. Känns liksom enklare att göra det nu när allt är åtkomligt.
Återkommer med lite bilder från slutmonteraing av motor/låda/kardan.

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: lör aug 04, 2012 18:17
av Kjell.Magnusson
Hejs Daniel

Hur såg din "ytterring" i servopumpen ut? Kolla detta: https://forum.clubcorvette.se/viewto ... =3&t=15573 från lör jul 21, 2012 11:44. Ser den ut som på bilden är det ingen ide att montera dit den!

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: sön aug 05, 2012 9:31
av Ricky
Smuggler skrev: Hur bär man sig åt för att montera en servopump efter att karossen är pålyft???? Verkar svårt då det är nästan omöjligt utan kaross :shock:
Lite klurigt är det väl men inte omöjligt.. 8)

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: tor aug 23, 2012 22:08
av Smuggler
Det går framåt men sakta.
Svänghjul, koppling och startmotor monterat. Shimsade in startmotorn enligt specifikation.

Bild

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: tor aug 23, 2012 22:13
av Smuggler
Dit med svänghjulskåpan. Den har före montage av kopplingen kalibrerats mot svänghjulscentrum till under minkravet på offset (Keisler eng. anger detta i montage instruktionerna). Fick det till 0,03mm ur centrum med en uppsättning lakewood offset styrtappar. Inga större problem med detta.
Naturligtvis passade inte kåpan mot startmotorn... Fick banta bort massa aluminium från startern.

Bild

Bild

Re: Smugglers -69 427 renovering

Postat: tor aug 23, 2012 22:25
av Smuggler
Dags för denna. GM Syncromesh olja fylld före montage. Kommer endast att köra några kilometer med denna olja för att sedan byta till ny. Blir garanterat ytterligare ett byte rätt snart därefter. Jobbar mycket med testning av lager i provbänkar och vet hur de mår av metall partiklar som lossnar i nya utrustningar... Funkar säkert ändå i en växellåda men jag mår dåligt om jag inte byter oljan :?

Bild