Sida 2 av 5
Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970
Postat: mån aug 08, 2011 10:41
av Jim Profit
Vart lite småpyssel i garaget igår men det gick tyvärr inte som jag ville.
Började med att montera nya torkarblad (har jag nämnt att jag gillar att fixa med alla smådetaljer

) och sedan monterade jag tryckutjämnare (som det så fint heter) på bältena, dvs ett skumgummiskydd från Sabelt. Detta för att jag upplevt att bältet skaver mot halsen. Detta var en enkel sak som man fäster med kardborreband och som faktiskt ser rätt bra ut, köptes på Dalhems för rimliga 120:-. Bild på dom:
Sedan hade jag tänkt byta ut kromet kring gaspedalen för det har en fläck jag stör mig på men då jag glömt ta med en tång till garaget så fick jag inte loss den gamla. Därefter skulle jag montera frontspoilern men då visade det sig att de lagt igen två monteringshål när den lackades och jag hade såklart inte med mig någon borrmaskin så detta blev heller inte gjort.
Jaja, får bli en ny tur till garaget framöver och då kommer det fler bilder.
Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970
Postat: sön nov 06, 2011 13:14
av Jim Profit
I helgen har jag börjat snygga upp kablarna på bilen. Satt en del tråkig eltejp runt vissa kablar som jag numera ersatt att "cloth tape". Dyr som f-n (kostade nästan 300:- för 4 rullar) men det blir mycket snyggare och har mer "fabrikskänsla". Har gått över en del av kablarna och kommer att fixa fler allteftersom. Syns inte så bra på bilderna men kolla t.ex. i övre högra och nedre vänstra hörnet.
Före:
Efter:
Efter detta var det dags för en liten härlig hösttur. Fantastisk mysigt att ta ut bilen på en kurvig landsväg och se höstlöven virvla upp bakom bilen.
Vem sa att man bara kan åka Corvette på sommaren?...

Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970
Postat: fre nov 18, 2011 19:26
av Jim Profit
Senaste tiden har jag roat mig med att ropa in litteratur som handlar om Corvette C3 från diverse nätauktioner. Har vunnit 4 st än så länge och idag dök ett par upp varav den ena var en Road & Track tidning från september 1970 som innehöll ett test av just Corvette 454.
Dessa utklipp kommer att komplettera en redan välfylld pärm med dokumentation om min bil där jag har ett avsnitt innehållande originalbroschyr samt allt material jag kan hitta om min modell.
Detaljer detaljer....

Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970
Postat: tis nov 29, 2011 9:36
av Jim Profit
Tänkte det kunde vara trevligt att ha ett verktygskit i bilen så jag beställde ett fodral här:
http://www.bilkudden.se
Grym firma, beställde måndag kväll och leverans på onsdag.
Efter inköp av diverse verktyg ser det ut så här:
Innehåll:
-Diverse fasta nycklar i tumstorlek
-Skiftnyckel
-Multiverktyg/kniv
-Mini maglite Xenon ficklampa (kändes rätt att välja amerikanskt)
-2st skruvmejslar
-Polygrip
-Arbetshandskar
Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970
Postat: lör jan 07, 2012 16:24
av Jim Profit
Passade på att ta ut bilen och tomgångsköra lite utanför garaget idag.
Vet inte hur mycket nytta det gör men jag inbillar mig att det kan vara bra att starta upp den ett par ggr på vintern och låta motorn gå runt lite.

Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970
Postat: lör jan 07, 2012 19:31
av Peter Anjou
Hejsan !
Man mår garanterat bättre själv !

!
Det skadar nog inte om man startar upp den i bland !
Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970
Postat: sön jan 08, 2012 15:56
av Jim Profit
Dags att börja förbereda för lite vårpyssel.
Registrerade precis en order till Ecklers och beställde följande:
-Luftfilter (hoppas jag lyckades välja rätt storlek denna gången)
-Ny skinnratt 14" (Gillar original men den är för stor, har svårt att komma in i bilen)
-Nya skruvar till ratten
-Nya ändrör som är reproduktioner av originalet (mina är för smala)
-Ny skruvsats till stötfångare fram
Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970
Postat: mån jan 16, 2012 20:26
av Jim Profit
Mitt paket från Ecklers trillade in idag. Jag måste säga att jag är grymt nöjd med detta företag, snabba och pålitliga.
Senast jag beställde så saknades några skruvar vilket jag påtalade och då skickade dom nya omgående utan knorr (sedan visade det sig att jag missat att de var med för de låg i en påse i första paketet.

)
Så här såg det ut. Beställde 2 luftfilter för att vara säker på att välja rätt, det ena verkar vara rätt i storlek så nu har jag två mindre helt nya liggandes, någon som behöver kanske?

Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970
Postat: lör jan 21, 2012 12:55
av Jim Profit
Dagens projekt var att montera nytt luftfilter samt byta ut originalratten. Hade räknat med att det skulle vara snabbt gjort men som alltid när jag skruvar så är det lite saker som strular, idag var det pinnen som håller locket til luftrenaren som var för kort.
Upptäckte dock efter ett tag att det gick att skruva upp den en bit ur förgasaren men då ville den snurra när jag skulle dra åt. Nåja, till slut fick jag till det och nu sitter den bra.
När jag kom till garaget idag möttes jag av den här lilla...ja vad det nu är för något..Antagligen någon skojjare eller ett barn som glömt.
Lite skillnad på nya och gamla:
Monterat och klart:
Passade på att kolla in förgasaren, det var en Holley, är detta original eller är den utbytt? Någon som kan berätta lite om den?
Tills sist bytte jag originalratten mot en som jag tror sitter på senare årsmodeller.
Det vart ett grymt lyft, mycket skönare att hålla i en lite tjockare skinnratt och jag vann dessutom lite benutrymme.
Passade även på att byta ut alla skruvar till original, de som satt där var för korta och såg inte ut att ha rätt skruvskalle.
Ursäkta för dåliga bilder (hmm, ratten ser nästan ut att vara blå), tagna med mobilkamera...
Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970
Postat: lör jan 21, 2012 15:39
av Smuggler
Hej,
För ögat ser det ut som en 1850 600cfm med vacuum skundärer och manuell choke?. Du kan väl googla artikelnumret som sitter på förgasaren så får du nog besked.
1850 är en enkel holley med en accpump. Duger nog på en smallblock. På en av mina tidigare bilar hade jag en sån och den funkade fint! Bytte dock till Weber munstycksplattor och munstycken vilket gav bättre gång i hela registret.
Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970
Postat: lör jan 21, 2012 15:49
av Jim Profit
Smuggler skrev:Hej,
För ögat ser det ut som en 1850 600cfm med vacuum skundärer och manuell choke?. Du kan väl googla artikelnumret som sitter på förgasaren så får du nog besked.
1850 är en enkel holley med en accpump. Duger nog på en smallblock. På en av mina tidigare bilar hade jag en sån och den funkade fint! Bytte dock till Weber munstycksplattor och munstycken vilket gav bättre gång i hela registret.
Menar du att den kanske är för klen för min motor? Borde jag kanske byta till något som flödar mer, isåfall vad?
Nu blev jag lite nojjig, finns det hästkrafter jag går miste om här..

Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970
Postat: lör jan 21, 2012 18:10
av Smuggler
Just ja, du har en BB motor, missade det. I så fall är det osannolikt att det skulle vara en liten 1850. Ingen sätter väl en sån på en BB?? elller vänta, finns nog dom som gör det... skulle det vara en sån så är den för liten.
Kolla förgasarnumret. Kommer inte ihåg var det sitter. Åker själv Rochester.
Mvh: Daniel
Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970
Postat: lör jan 21, 2012 18:19
av Kjell.Magnusson
Hejs
Ja, du måste kolla upp förgasar nummret för som Smuggler sa "manuell choke" det stämmer ju inte du har ju elektrisk choke!
Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970
Postat: lör jan 21, 2012 19:15
av Jim Profit
Jag har ju inte så bra koll på hur de skall uppföra sig, finns det något sätt att märka om den är för liten eller är det bara mindre effekt? Läste någonstans att skillnaden är typ efter 5000rpm då den tappar ork med för liten förgasare, stämmer det? Svårt för mig att säga då jag inte har några referenser direkt att jämföra med och jag har inte märkt att den går dåligt, bluddrigt eller liknande.

Förra ägaren sa föresten att choken blivit borttagen.
Ok får kolla upp var numret kan sitta. Gissar att det inte är det nummer (8484D) som man ser på bilden? Söker man på detta nummer verkar det dock komma upp info om en Holley med 600cfm och på bilder är den misstänkt lik en 1850 så antagligen är den väl för liten för min motor..
Inte för att jag kör särskilt hårt med bilen men man vill ju ändå att den skall vara rätt bestyckad.
Vad rekommenderar ni att man skall köpa istället? Kommer jag även behöva byta mitt insug (Edelbrock Torker II)?
Kan detta vara något att satsa på?
http://www.summitracing.com/parts/CMB-03-0224/?rtype=10
Bifogar lite fler bilder på den som sitter på:

Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970
Postat: sön jan 22, 2012 1:37
av Smuggler
Jag är definitivt ingen förgasar/motorexpert men, 600cfm på en 454 är klent. 750 är väl mer normalt. Sen beror det ju på vad du har för kam, toppar osv... Torker insuget är väl ett singelplansinsug och det funkar säkert men för vanlig "åka runt på stan" brukar man rekommendera 2 plansinsug. Prata med någon som vet vad dom talar om, kanske läge att kolla upp helheten på motorn? Kommer garanterat att bli billigare att göra det ordentligt en gång än halvrätt flera gånger.
1850 fanns med både manuell och elchoke. Ser definitvt ut som en gammal 1850. Inga raceprylar direkt.
Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970
Postat: sön jan 22, 2012 2:58
av Ricky
Enligt Holleys "Carb Selector" håller det med en förgasare på mellan 650 och 700cfm om du inte varvar över 5000rpm.
http://www.holley.com/applications/Carb ... ection.asp
Ska du varva 5500rpm går storleken upp en aning och deras rekomendation landar på 750-800cfm.
Själv har jag en Holley 800cfm till min 454 och den räcker till 5600rpm och 460hk.
Min förgasare är en dubbel-pump, alltså mekaniskt andrasteg och dubbla accpumpar, något som endast rekomenderas till manuella bilar.
Har du automatlåda och orginalturbin och en odramatisk bakaxelutväxling bör du nog köra med vacumöppnat andrasteg.
Jag har känslan av att många ganska ofta satsar på en aldeles för stor förgasare.
En mindre men tillräcklig förgasare får en högre gashastighet henom venturi och kan säkert då fungera bättre på låga varvtal (som man oftast åker på) än en stor förgasare som kanske ger en hästkraft extra på topp (och då har kanske din original-kamaxel slutat dra redan).
Skulle tro att mindre förgasare kan vara fördelaktig för ekonomin om det är intressant.
Torker II insuget skal enligt Edelbrock funka bäst mellan 2500 och 6500rpm, varvar din maskin så mycket?
Skulle tro att det (om du har en mild kam eller en orginalkam i motorn) skulle passa bättre med ett dualplane insug.
Jag har ett org gjutjärns LS5 spreadboreinsug liggande om det är av intresse för en spottstyver, det passar garanterat under org BB-huven och är lika högt/lågt som mitt LS6 insug jag kör med idag.
Bara lite tankar..
//Ricky.
Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970
Postat: sön jan 22, 2012 9:46
av Kjell.Magnusson
Hejs
Jimmy du skrev: "Förra ägaren sa föresten att choken blivit borttagen".
Vad jag kan se så sitter choken kvar!
Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970
Postat: sön jan 22, 2012 10:14
av Jim Profit
Ok, där ser man hur lite jag kan.
Jag har iaf ingen knapp eller spak för choke i bilen (vad jag vet), det kanske var det han menade?
magnum skrev:Hejs
Jimmy du skrev: "Förra ägaren sa föresten att choken blivit borttagen".
Vad jag kan se så sitter choken kvar!
Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970
Postat: sön jan 22, 2012 10:33
av Kjell.Magnusson
Hejs
El choken fungerar så att det är en bi-metall fjäder som värms upp elektriskt, ju varmare det blir ju mer öppnar spjället, detta är då justerbart genom att vrida den svarta runda med elkabel på, alltså ingen knapp eller wire.
Det kan ju vara så att din choke inte är justerad och därför inte fungerar, trasig eller någon liten del borttagen.
Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970
Postat: sön jan 22, 2012 10:43
av Jim Profit
magnum skrev:Hejs
El choken fungerar så att det är en bi-metall fjäder som värms upp elektriskt, ju varmare det blir ju mer öppnar spjället, detta är då justerbart genom att vrida den svarta runda med elkabel på, alltså ingen knapp eller wire.
Det kan ju vara så att din choke inte är justerad och därför inte fungerar, trasig eller någon liten del borttagen.
Ah, kollade på bilden och tror jag förstår vilken du menar. Skall den choka automatiskt då om allt är som det skall eller hur aktiveras den?
Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970
Postat: sön jan 22, 2012 10:53
av Kjell.Magnusson
Hejs
Tryck på gasen en gång så ska choke spjället stängas om det är rätt inställt.
Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970
Postat: sön jan 22, 2012 12:19
av PG-son
Hej, hej!
Hoppas att inte ditt chokespjäll stänger sig när du trycker ner gasen. För det har du säkert provat idag.
Enligt en av bilderna finns det endast en kabel till chokens eluttag, det verkar vara jordkabeln.
Då innebär det att du inte har någon fungerande elchoke. Vilket i sin tur kunde förklara varför du har det så himla svart i förgasaren. Det tar då mycket längre tid innan chokefjädern blir tillräckligt varm för att öppna chokespjället.
Förra ägaren har nog rätt i att choken var borttagen, alltså choke funktionen, genom att pluskabeln är borttagen. Förhoppningsvis "spände" han upp chokefjädern, så att spjället inte stängs när du trycker på gasen vid kall motor.
Skall bli spännande att "höra" ditt svar.
Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970
Postat: sön jan 22, 2012 12:26
av Jim Profit
Jag har tyvärr inte bilen hemma utan i garage en bit bort så jag har inte kollat.
Det låter dock lite oroväckande det du skriver och jag blir mer och mer övertygad om att jag får anlita någon att se över detta (och ev. byta ut insug/förgasare så det blir rätt för min motor). Saknar ju även kickdown funktion i bilen så det är kanske lika bra att få en ordentlig översyn.
PG-son skrev:Hej, hej!
Hoppas att inte ditt chokespjäll stänger sig när du trycker ner gasen. För det har du säkert provat idag.
Enligt en av bilderna finns det endast en kabel till chokens eluttag, det verkar vara jordkabeln.
Då innebär det att du inte har någon fungerande elchoke. Vilket i sin tur kunde förklara varför du har det så himla svart i förgasaren. Det tar då mycket längre tid innan chokefjädern blir tillräckligt varm för att öppna chokespjället.
Förra ägaren har nog rätt i att choken var borttagen, alltså choke funktionen, genom att pluskabeln är borttagen. Förhoppningsvis "spände" han upp chokefjädern, så att spjället inte stängs när du trycker på gasen vid kall motor.
Skall bli spännande att "höra" ditt svar.
Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970
Postat: sön jan 22, 2012 13:05
av Kjell.Magnusson
Hejs
Ja du kanske har rätt PG-son att det fattas en kabel!
Då kan det bli lite konstigt, beroende på hur bi-metall fjädern är spännd.
Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970
Postat: sön feb 26, 2012 0:54
av Jim Profit
Jag köpte nyligen ett originalinsug från Ricky ifall jag får för mig att byta och nu såg jag att en förgasare dök upp på blocket och den verkar ha ett vettigt pris.
Vad tror ni om denna, kommer den att passa och kan det vara ett vettigt val till mitt original LS5 spreadboreinsug och 454 motor? Tacksam för lite goda råd!
Annons:
http://www.blocket.se/stockholm/Rochest ... ?ca=11&w=2
Beskrivning:
http://www.summitracing.com/parts/SUM-210212/?rtype=7
Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970
Postat: sön feb 26, 2012 8:45
av Kjell.Magnusson
Hejs
Åk & kolla på den! Rockorkester är en mycket bättre förgasare än alla andra US förgasare! Men kolla lite på den så det inte är någon hemma amatör renovering! Sedan när du monterat den så får du vända dig till någon som kan detta med injustering och kanske byte av munstycken.
Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970
Postat: sön feb 26, 2012 9:15
av Jim Profit
Blir dock lite osäker för när jag kollar på år så står det att den (som säljs på blocket) rekommenderas från 1974 och upp.
Söker jag på mitt år får jag träff på ett anat artikelnummer, kan dock inte se någon skillnad i spec.
1974-1978
http://www.summitracing.com/parts/SUM-210212/
1966-1973 (som de rekommenderar till min)
http://www.summitracing.com/parts/SUM-210210/
Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970
Postat: sön feb 26, 2012 9:29
av Kjell.Magnusson
Hejs
Lite märkligt att Summit rekomenderar denna även till small block.
Ja, frågan är vad som skiljer? Men det kanske någon förgasar insatt person kan svara på.
Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970
Postat: mån feb 27, 2012 9:00
av Don Tomaso
Kolla med Kent på:
KentsQjet/Pontiacservice
Kent Olsson
073-7672553
kentsqjet@hotmail.com
Han har koll på dessa förgasare.
Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970
Postat: mån feb 27, 2012 16:31
av C3 454-72
Hej!
Vad jag vet så är Rochesterförgasarna som sitter på 350 och 454 motorerna i stort sett likadana, det är bara bestyckningen som skiljer. Jag var hos Kent Ohlsson och bestyckade om min förgasare, eftersom min motor är borrad, det gjorde stor skillnad på låg och mellanregistret, motorn gick lite för snålt innan. Om du skall köpa Rochester förgasaren så ta kontakt med Kent så kollar han upp förgasaren. Värt varenda krona.
PS. Rochesterförgasaren är på 750cfm.
Mvh/ Guy Ejremyr