Nedre lager i rattstång
Re: Nedre lager i rattstång
Hej,
Bra gjort att få ihop en tiltaxel, jag hade fullt sjå att få ihop min std. axel...
Har jag uppfattat det rätt att du svetsat fast lagret i rattstången?
Frågar inte för att jag tror det kommer att kärva, men, då lagerstålet är tämligen höglegerat och troligen med ganska hög kolhalt bör du nog ha koll på om det börjar spricka i grundmaterialet runt svetsarna. Du får en mycket hård och spröd struktur i HAZ runt svetsen så se till att kolla ditt lager då och då...
Bra gjort att få ihop en tiltaxel, jag hade fullt sjå att få ihop min std. axel...
Har jag uppfattat det rätt att du svetsat fast lagret i rattstången?
Frågar inte för att jag tror det kommer att kärva, men, då lagerstålet är tämligen höglegerat och troligen med ganska hög kolhalt bör du nog ha koll på om det börjar spricka i grundmaterialet runt svetsarna. Du får en mycket hård och spröd struktur i HAZ runt svetsen så se till att kolla ditt lager då och då...
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Re: Nedre lager i rattstång
Tack för tipset, Smuggler.....
Har en fundering på en annan/vidareutvecklad lösning på det.
mvh Håkan
Har en fundering på en annan/vidareutvecklad lösning på det.
mvh Håkan
Stingray 70a coupe, LS1 350cui, 430 hk, 700R4.
7,75 sek@143,5 km/h på 201m (med 406,an)
7,29 sek@156,2 km/h på 201m (med LS1,an o 125 hk gas)
http://www.youtube.com/watch?v=P7y9L6Zl4_A
http://www.youtube.com/watch?v=R9m2vP8g ... e=youtu.be
7,75 sek@143,5 km/h på 201m (med 406,an)
7,29 sek@156,2 km/h på 201m (med LS1,an o 125 hk gas)
http://www.youtube.com/watch?v=P7y9L6Zl4_A
http://www.youtube.com/watch?v=R9m2vP8g ... e=youtu.be
Re: Nedre lager i rattstång
Du kan svarva en liten hylsa med innerdiameter som ytterdiameter på lagret. Svarva ett spår i hylsan för en segersäkring strax utanför lagret så låser du det axiellt på så vis. Innerdiametern på lagerhuset kan du lägga på lagerdiametern med en tolerans på +0,02/+0.05mm, det blir då enkelt att montera/demontera.
I andra änden av hylsan anpassar du innerdiametern så den går att trä över rattaxeln 5-10mm. Du kan då svetsa fast hylsan med några svetssträngar mot rattaxeln.
Lagret blir enkelt demonterbart och välj materialet i hylsan så det blir god svetsbarhet. Bra stål för detta är SS2172 eller Ovako 280. /annat namn på dessa stål är (ungefärligen) EN ISO S355J2. Finkornstål med bra hållfasthet och mycket god svetsbarhet. Undvik maskinstål typ 1650. Går inte att svetsa. Eller det går det ju men det sitter inte fast så länge
Hoppas du förstod, lite ostrukturerat skrivet av mig kanske...
/Daniel
I andra änden av hylsan anpassar du innerdiametern så den går att trä över rattaxeln 5-10mm. Du kan då svetsa fast hylsan med några svetssträngar mot rattaxeln.
Lagret blir enkelt demonterbart och välj materialet i hylsan så det blir god svetsbarhet. Bra stål för detta är SS2172 eller Ovako 280. /annat namn på dessa stål är (ungefärligen) EN ISO S355J2. Finkornstål med bra hållfasthet och mycket god svetsbarhet. Undvik maskinstål typ 1650. Går inte att svetsa. Eller det går det ju men det sitter inte fast så länge

Hoppas du förstod, lite ostrukturerat skrivet av mig kanske...
/Daniel
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Nedre lager i rattstång
Hejs
Jo, jag såg också att det var svetsat i lagret! Men å andra sidan, hur stor är påfrestningen, bara så stark som du själv är! Och behöver du ta i så mycket så är servon paj i allafall..
Jag gjorde en nylon bussning som sitter i rattstången och lagret i den, om de nu är optimalt det vet jag inte men jag är rätt säker på att det håller..
Jo, jag såg också att det var svetsat i lagret! Men å andra sidan, hur stor är påfrestningen, bara så stark som du själv är! Och behöver du ta i så mycket så är servon paj i allafall..
Jag gjorde en nylon bussning som sitter i rattstången och lagret i den, om de nu är optimalt det vet jag inte men jag är rätt säker på att det håller..
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Nedre lager i rattstång
Nylonbussning funkar garanterat ok.
Vad gäller lagersvetsningen så är det så att det inte behövs någon belastning alls för att det skall spricka... Det uppstår sprickor ändå på grund av spröda strukturer som bildas i svetsfogen. Detta tillsammans med i svetsen bundet väte (H) bildar sprickor. Kan ta flera dagar innan man ser dom (om man har tur).
Vad gäller lagersvetsningen så är det så att det inte behövs någon belastning alls för att det skall spricka... Det uppstår sprickor ändå på grund av spröda strukturer som bildas i svetsfogen. Detta tillsammans med i svetsen bundet väte (H) bildar sprickor. Kan ta flera dagar innan man ser dom (om man har tur).
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Nedre lager i rattstång
Hejs
Jag har hört att man inte ska svetsa i lager, men menar du att det är SÅ känsligt? Självspricker
Jag har hört att man inte ska svetsa i lager, men menar du att det är SÅ känsligt? Självspricker

Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Nedre lager i rattstång
Det är tämligen stor risk för det ja.
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Nedre lager i rattstång
Hejs
På dom lite äldre C3:orna Är det en axel/rör "emellan" styraxel och ytterröret på styrstången, vad är den till för? Är det växellådslås eller vad?
På dom lite äldre C3:orna Är det en axel/rör "emellan" styraxel och ytterröret på styrstången, vad är den till för? Är det växellådslås eller vad?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Nedre lager i rattstång
Japp det är ett växellås, det går en vajer ner till en växelarm på lådan och om inte backen ligger i får man inte ut nyckeln ur tändlåset. 

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Nedre lager i rattstång
Jepp. 
Dom måste ha stulit Corvetter i massor på den tiden sedan det även sitter stöldlarm som standard på alla bilar från 1972 och framåt.

Dom måste ha stulit Corvetter i massor på den tiden sedan det även sitter stöldlarm som standard på alla bilar från 1972 och framåt.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Nedre lager i rattstång
Hejs
Fantastiskt vad dom kunde då! Undrar varför växellåset och larmet togs bort senare? Billigare utan stöldsäkerhet kanske. Undrar om försäkringspremien gick upp motsvarande belopp. GM tjänade samma pengar eller mer och bilägaren fick betala mångfalt... Eller?
Fantastiskt vad dom kunde då! Undrar varför växellåset och larmet togs bort senare? Billigare utan stöldsäkerhet kanske. Undrar om försäkringspremien gick upp motsvarande belopp. GM tjänade samma pengar eller mer och bilägaren fick betala mångfalt... Eller?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Nedre lager i rattstång
Ja gudarna må veta..
Men uppenbaligen stals det många äldre vettar av att dömma av larmet och växel-låsen..
Jag skulle tro att det inte är GM själva som kommit på att dessa detaljer ska vara monterade utan säkert något försäkringskrav.
Det kostar ju några extra dollar per bil att tillverka nya kabelhärvor och rattlänkage + vajer osv.
//Ricky.
Men uppenbaligen stals det många äldre vettar av att dömma av larmet och växel-låsen..
Jag skulle tro att det inte är GM själva som kommit på att dessa detaljer ska vara monterade utan säkert något försäkringskrav.
Det kostar ju några extra dollar per bil att tillverka nya kabelhärvor och rattlänkage + vajer osv.

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Nedre lager i rattstång
Så har jag fått in rattstången och kopplat ihop med Flaming Rivers kuggstång.....


Naturligtvis så passade inte headers längre så fick ta fram kapen o bygga om.....


Såja, nu passar det igen.....

Passade även på att bygga nytt avgassystem med X-pipe.....

mvh Håkan


Naturligtvis så passade inte headers längre så fick ta fram kapen o bygga om.....


Såja, nu passar det igen.....


Passade även på att bygga nytt avgassystem med X-pipe.....

mvh Håkan
Stingray 70a coupe, LS1 350cui, 430 hk, 700R4.
7,75 sek@143,5 km/h på 201m (med 406,an)
7,29 sek@156,2 km/h på 201m (med LS1,an o 125 hk gas)
http://www.youtube.com/watch?v=P7y9L6Zl4_A
http://www.youtube.com/watch?v=R9m2vP8g ... e=youtu.be
7,75 sek@143,5 km/h på 201m (med 406,an)
7,29 sek@156,2 km/h på 201m (med LS1,an o 125 hk gas)
http://www.youtube.com/watch?v=P7y9L6Zl4_A
http://www.youtube.com/watch?v=R9m2vP8g ... e=youtu.be
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Nedre lager i rattstång
.......tack!
// Håkan

// Håkan
Stingray 70a coupe, LS1 350cui, 430 hk, 700R4.
7,75 sek@143,5 km/h på 201m (med 406,an)
7,29 sek@156,2 km/h på 201m (med LS1,an o 125 hk gas)
http://www.youtube.com/watch?v=P7y9L6Zl4_A
http://www.youtube.com/watch?v=R9m2vP8g ... e=youtu.be
7,75 sek@143,5 km/h på 201m (med 406,an)
7,29 sek@156,2 km/h på 201m (med LS1,an o 125 hk gas)
http://www.youtube.com/watch?v=P7y9L6Zl4_A
http://www.youtube.com/watch?v=R9m2vP8g ... e=youtu.be