Sida 2 av 2

Re: Nedre lager i rattstång

Postat: lör mar 24, 2012 1:24
av Smuggler
Hej,

Bra gjort att få ihop en tiltaxel, jag hade fullt sjå att få ihop min std. axel...

Har jag uppfattat det rätt att du svetsat fast lagret i rattstången?
Frågar inte för att jag tror det kommer att kärva, men, då lagerstålet är tämligen höglegerat och troligen med ganska hög kolhalt bör du nog ha koll på om det börjar spricka i grundmaterialet runt svetsarna. Du får en mycket hård och spröd struktur i HAZ runt svetsen så se till att kolla ditt lager då och då...

Re: Nedre lager i rattstång

Postat: lör mar 24, 2012 2:33
av Enebris
Tack för tipset, Smuggler.....

Har en fundering på en annan/vidareutvecklad lösning på det.

mvh Håkan

Re: Nedre lager i rattstång

Postat: lör mar 24, 2012 10:44
av Smuggler
Du kan svarva en liten hylsa med innerdiameter som ytterdiameter på lagret. Svarva ett spår i hylsan för en segersäkring strax utanför lagret så låser du det axiellt på så vis. Innerdiametern på lagerhuset kan du lägga på lagerdiametern med en tolerans på +0,02/+0.05mm, det blir då enkelt att montera/demontera.
I andra änden av hylsan anpassar du innerdiametern så den går att trä över rattaxeln 5-10mm. Du kan då svetsa fast hylsan med några svetssträngar mot rattaxeln.
Lagret blir enkelt demonterbart och välj materialet i hylsan så det blir god svetsbarhet. Bra stål för detta är SS2172 eller Ovako 280. /annat namn på dessa stål är (ungefärligen) EN ISO S355J2. Finkornstål med bra hållfasthet och mycket god svetsbarhet. Undvik maskinstål typ 1650. Går inte att svetsa. Eller det går det ju men det sitter inte fast så länge :?

Hoppas du förstod, lite ostrukturerat skrivet av mig kanske...

/Daniel

Re: Nedre lager i rattstång

Postat: lör mar 24, 2012 12:20
av Kjell.Magnusson
Hejs

Jo, jag såg också att det var svetsat i lagret! Men å andra sidan, hur stor är påfrestningen, bara så stark som du själv är! Och behöver du ta i så mycket så är servon paj i allafall..
Jag gjorde en nylon bussning som sitter i rattstången och lagret i den, om de nu är optimalt det vet jag inte men jag är rätt säker på att det håller..

Re: Nedre lager i rattstång

Postat: lör mar 24, 2012 14:54
av Smuggler
Nylonbussning funkar garanterat ok.
Vad gäller lagersvetsningen så är det så att det inte behövs någon belastning alls för att det skall spricka... Det uppstår sprickor ändå på grund av spröda strukturer som bildas i svetsfogen. Detta tillsammans med i svetsen bundet väte (H) bildar sprickor. Kan ta flera dagar innan man ser dom (om man har tur).

Re: Nedre lager i rattstång

Postat: lör mar 24, 2012 21:36
av Kjell.Magnusson
Hejs

Jag har hört att man inte ska svetsa i lager, men menar du att det är SÅ känsligt? Självspricker :shock:

Re: Nedre lager i rattstång

Postat: lör mar 24, 2012 22:21
av Smuggler
Det är tämligen stor risk för det ja.

Re: Nedre lager i rattstång

Postat: lör mar 24, 2012 22:26
av Kjell.Magnusson
Hejs

OJ!

Re: Nedre lager i rattstång

Postat: tis mar 27, 2012 22:03
av Kjell.Magnusson
Hejs

På dom lite äldre C3:orna Är det en axel/rör "emellan" styraxel och ytterröret på styrstången, vad är den till för? Är det växellådslås eller vad?

Re: Nedre lager i rattstång

Postat: ons mar 28, 2012 7:06
av Ricky
Japp det är ett växellås, det går en vajer ner till en växelarm på lådan och om inte backen ligger i får man inte ut nyckeln ur tändlåset. :)

Re: Nedre lager i rattstång

Postat: ons mar 28, 2012 17:44
av Kjell.Magnusson
Hejs

Aha, är det styrlås också?

Re: Nedre lager i rattstång

Postat: ons mar 28, 2012 18:37
av Ricky
Jepp. :)

Dom måste ha stulit Corvetter i massor på den tiden sedan det även sitter stöldlarm som standard på alla bilar från 1972 och framåt.

Re: Nedre lager i rattstång

Postat: ons mar 28, 2012 22:00
av Kjell.Magnusson
Hejs

Fantastiskt vad dom kunde då! Undrar varför växellåset och larmet togs bort senare? Billigare utan stöldsäkerhet kanske. Undrar om försäkringspremien gick upp motsvarande belopp. GM tjänade samma pengar eller mer och bilägaren fick betala mångfalt... Eller?

Re: Nedre lager i rattstång

Postat: tor mar 29, 2012 10:51
av Ricky
Ja gudarna må veta..

Men uppenbaligen stals det många äldre vettar av att dömma av larmet och växel-låsen..

Jag skulle tro att det inte är GM själva som kommit på att dessa detaljer ska vara monterade utan säkert något försäkringskrav.

Det kostar ju några extra dollar per bil att tillverka nya kabelhärvor och rattlänkage + vajer osv. :)

//Ricky.

Re: Nedre lager i rattstång

Postat: sön apr 15, 2012 16:46
av Enebris
Så har jag fått in rattstången och kopplat ihop med Flaming Rivers kuggstång.....

Bild

Bild

Naturligtvis så passade inte headers längre så fick ta fram kapen o bygga om.....

Bild

Bild

Såja, nu passar det igen..... :D

Bild

Passade även på att bygga nytt avgassystem med X-pipe.....

Bild


mvh Håkan

Re: Nedre lager i rattstång

Postat: sön apr 15, 2012 17:48
av Kjell.Magnusson
Hejs Håkan

Mycket snyggt OCH seriöst!

Re: Nedre lager i rattstång

Postat: sön apr 15, 2012 18:31
av Enebris
.......tack! :lol:

// Håkan