Sida 2 av 3
Re: Saab styrning
Postat: lör apr 14, 2012 1:07
av Ricky
Var lite wild n crazy då och gör som jag.. -Kör med stumma motorfästen i stället och voila.. -inga bekymmer mer..
//Ricky.
Re: Saab styrning
Postat: lör apr 14, 2012 10:12
av Kjell.Magnusson
Hejs Ricky
Stumma motorfästen: Hur mycket vibrerar det då?
Re: Saab styrning
Postat: lör apr 14, 2012 10:30
av Ricky
Jag tycker inte det är så farligt.
Jag har en del resonans på ett visst varvtal (har för mig det var runt 1500rpm) men det kan ju kanske till viss del skyllas em ganska stum avgasupphängning också..
Hursomhelst är stumma fästen inte speciellt dyra så man kan ju prova och se hur det funkar.
Re: Saab styrning
Postat: lör apr 14, 2012 10:56
av Kjell.Magnusson
Hejs Ricky
Jag ska fundera på detta, men det vet i fasen, jag är ganska bekväm av mej...
Har du kollat min tråd? Elfläkt temp givare och då på det senaste inlägget!
Re: Saab styrning
Postat: tis apr 17, 2012 11:57
av Kjell.Magnusson
Hejs
Jag har bestämt mej det blir en buckla i primärröret i kväll!
Re: Saab styrning
Postat: tis apr 17, 2012 19:55
av Kjell.Magnusson
Hejs igen
Nu är röret tillbucklat så nu kan jag svänga till höger också!
Re: Saab styrning
Postat: tis apr 17, 2012 20:47
av Chrippe
Vi som inte kapade rattstången har inga buckliga headers :

Re: Saab styrning
Postat: tis apr 17, 2012 21:34
av Kjell.Magnusson
Hejs Chrippe
Men du fegade förståss och köpte färdiga grejer
Det var en liten miss av mej, jag trodde inte att motorn rörde sig så mycket, jag lämnade 5 mm frigång till headersarna, det visade sig vara lite för lite så nu är det c:a 8 mm frigång så det är ingen jätte buckla.. knappt synlig.
Re: Saab styrning
Postat: fre apr 27, 2012 21:29
av Kjell.Magnusson
Hejs
Har nu provkört ordentligt och

Jag är mycket nöjd med det jag gjort i vinter! Jag har nu också köpt ett par beg. aluminiumventilkåpor som jag lackat svarta sedan slipat topparna på "kylflänsarna" och sedan klarlackat, snyggt tycker jag men är det någon som har ett annat förslag så är jag idel öra!

Re: Saab styrning
Postat: fre apr 27, 2012 22:07
av vett74
ser riktigt bra ut !
Re: Saab styrning
Postat: fre apr 27, 2012 22:27
av Kjell.Magnusson
Hejs
Tack vett74

Re: Saab styrning
Postat: tis maj 01, 2012 18:14
av Kjell.Magnusson
Hejs
FASEN VILKEN SKILLNAD PÅ STYRNING
Re: Saab styrning
Postat: tis maj 01, 2012 21:30
av Chrippe
Samma här det är nog det bästa jag gjort på Vetten
Ps. Gbak vi lever på 2000-Talet nu

Re: Saab styrning
Postat: tis maj 01, 2012 21:38
av Jerka
Chrippe skrev:Samma här det är nog det bästa jag gjort på Vetten

Hittills
Vänta bara till 700 lådan kommer i .........
/Jerka
Re: Saab styrning
Postat: tis maj 01, 2012 21:44
av Ricky
magnum skrev:Hejs
FASEN VILKEN SKILLNAD PÅ STYRNING
KUL!!



Bara ut att sladda nu då.
//Ricky.
Re: Saab styrning
Postat: tis maj 01, 2012 21:52
av Kjell.Magnusson
Hejs
Har testat styrningen rätt ordentligt i dag Ricky
Hur mycket behövs ändras för att få i en 700 låda Jerka? Nu har jag fått blodad tand

Re: Saab styrning
Postat: ons maj 02, 2012 16:52
av Kjell.Magnusson
Hejs
Och elektrisk vattenpump vill jag också ha, vad tror ni om denna?
http://www.agwprodukter.se/gallery_22.html
Re: Saab styrning
Postat: ons maj 02, 2012 18:42
av Jerka
magnum skrev:Hejs
Har testat styrningen rätt ordentligt i dag Ricky
Hur mycket behövs ändras för att få i en 700 låda Jerka? Nu har jag fått blodad tand

Vet inte vad man måste bygga om på C3an
På C2an får man ändra lite på kardantunneln på passargerarsidan och ändra på kardan
Sen vet jag inte om alla 700lådor är lika utanpå
/Jerka
Re: Saab styrning
Postat: ons maj 02, 2012 20:14
av Chrippe
Köpa växel läges kit för spaken för 4e läget.
Beroende vad man har för låda innan ,anpassa
växel lådsfästet.
Jag som har en Th-350 behöver bara borra två
nya hål på mitt befintliga fäste.
Ingen ombyggnad av kardantunneln på C3an behövs.
Re: Saab styrning
Postat: ons maj 02, 2012 22:16
av Kjell.Magnusson
Hejs
Tack Chrippe & Jerka! Det dök ju upp en ny fråga: Finns det olika TH700?
Inga åsikter om vattenpumpen?
Re: Saab styrning
Postat: tor maj 03, 2012 8:56
av axelg89
härligt med styrningen, får planera inför nästa vinter
Angående vattenpumpen så skulle jag aldrig gå över till en elektrisk i ditt läge. Funderade själv på att göra det på mitt nybygge men ju mer jag undersökte saken desto mer självkart blev det för mig att stanna med den mekaniska.
Argument:
Mot:
¤ En BRA pump vilket man ska ha kostar en del
¤ Onekligen en risk till att pumpen lägger av och bilen kokar, fläktremmen känns säkrare än elmotorn
¤ Sämre pumpkapacitet vid mid till höga varv
För:
¤ Tjänar några hk på toppen, enligt en artikel jag läste ca 6 hp på en 450 hp motor som bänkades
¤ Mindre kladdig look
¤ Bättre kapacitet vid tomgångsvarv.
Jag vet att det finns mängder som kör elpumpar på gatan och aldrig har några bekymmer. Men det finns även de som får bekymmer (speciellt med billiga pumpar) och dessa problem kan få förödande konsekvenser. För mig var helt enkelt inte fördelarna värda riskerna och kostnaden.. Men det finns nog mängder som inte håller med mig här
Mvh Axel
Re: Saab styrning
Postat: tor maj 03, 2012 9:23
av Ricky
Förstår dina tankegångar Axel.
Detsamma gäller elfläktar och elektriska beninpumpar, elhissar, ABS bromsar, Antispin och annan elektriskt kontrollerad utrustning.
Mekaniskta grejer klarar sig fint och det är lättare att själv se tex en rutten fläktrem än en dålig kabelförbindelse på en vattenpump.
Personligen har jag inga problem med att använda elektriska grejer, en bra produkt i en bra installation behöver inte innebära mer bekymmer än i tex en ny Audi.
Dock skulle jag personligen INTE satsa på annat än kvalitetsprodukter då det gäller kylning, smörjning och bränsletillförsel till MIN motor.
//Ricky.
Re: Saab styrning
Postat: tor maj 03, 2012 18:39
av Kjell.Magnusson
Hejs
Tack, m.a.o köp inte den för 1200:-! Risken är väl ganska stor att det är något billigt skräp, men man vet ju inte...
En fördel till med el pump är att den kan snurra en stund efter du stängt av motorn! Styrd av samma givare som elfläkten.
Re: Saab styrning
Postat: fre maj 04, 2012 9:49
av M Nordin
magnum: Det finns "en miljon" olika varianter på TH700 beroende på applikation och det är inte småsaker som skiljer. Olika ventilhus, ing axlar, olika switchar till/från ECM osc osv. Köp en verkstadshandbok så inser du att det bästa är att skaffa en låda nyare än -88 och från en bil med liknade setup typ Camaro IROC Z och renovera/uppgradera lådan. Efter att ha gjort detta på min C4 skulle jag i dag hellre köpa färdigbyggd låda.
MN
Re: Saab styrning
Postat: fre maj 04, 2012 14:59
av Kjell.Magnusson
Hejs Nordin
Tack för infon! Det gäller nog att se upp...
Re: Saab styrning
Postat: fre maj 04, 2012 16:38
av Chrippe
Det är inte alls så mycket att göra för att smaska dit en Th-700
i en C3a.
Jag har varit iväg med min låda en -88 och pratat med
Norrorts bil o van service.Han sa att den har ett bra ventilhus samt att den har mekaniskt hastigmätardrivning som C3an.
Man lämnar in den för genomgång samt ber dom stärka 3an å 4an samt pratar med hur man vill styra lockupen via el eller vacuum.
Du skrämmer ju upp Magnum.

Re: Saab styrning
Postat: fre maj 04, 2012 17:15
av Kjell.Magnusson
Hejs Chrippe
Från vilken bil kommer din -88:a låda?
Re: Saab styrning
Postat: fre maj 04, 2012 19:15
av Chrippe
Cheva

Re: Saab styrning
Postat: fre maj 04, 2012 19:27
av Kjell.Magnusson
Hejs Chrippe
Är du helt säker på att det inte är från en Pontiac?

Re: Saab styrning
Postat: lör maj 05, 2012 20:03
av Enebris
Jag stoppade i en 700 i min -70;a
Skitnöjd
mvh Håkan