Sida 2 av 2

Re: Blandade frågor

Postat: lör okt 20, 2012 1:19
av Corinthian
Hejdarn skrev:Kör man indelning på kvaltider så spelar det ingen roll hur bilen är byggd (Anders förslag).
Kör man 1.46 så kör man 1.46 oavsett om man har slicks och 1000 häst eller gatdäck och 300 häst. :D
true! men det blir mer likvärdiga tider om man klassar efter däck.
kör man efter en pokal så bör det finnas klasser... dessutom är möter man många önskemål om just detta på träffarna..

Re: Blandade frågor

Postat: lör okt 20, 2012 1:25
av Corinthian
Mange_C5 skrev: 6 sekunder? Var bägge bilarna likvärdiga förutom däcken?
nae, det andra ekipaget har mer effekt och bättre väghållning (thomas perssons gula överladdae C6 som vann KM 2011)
Mange_C5 skrev:Så en sugmotor på 600hk på hjulen skiljer sig från 600hk överladdat på hjulen?
En standard sug skall skiljas från överladdat ja, men då beroende på effekt och inte hur effekten uppstår. Skillnaden ligger i trimmat eller inte. (enligt mig)
det är sant.. men att ha en 500hk Z06 i samma klass som 1005hk är inte rätt... (nu tänker jag KM regler)
Mange_C5 skrev:Blanda inte ihop olika saker, du pratar om din bil (C6 Z06) i klass 2;
klass 2 är anpassat till ett nationellt SBF reglemente och kan som du vet köra i ett större sammanhang (dvs nationella racingtävlingar) än bara inom CCS och KM och vi skall inte ändra regler i den specifika klassen på ett sätt så att det diskvalificerar bilarna från tävlande...
återigen tänkte jag Klubbtävlande... vi behöver inte vara paragrafryttare för att få till lite klubbracing..
om alla med Z06 ska stoppa i restriktor för att få köra racing i sin egen klubb så har vi ju misslyckats lite.
jag tror att vi ska förenkla för klubbracingen. de som vill köra i sportvagnsmästerskapet etc får ju natürligtvis följa de reglementet.. (och ja, jag är på gång att vara med där med!.. har hittills inte orkat ta bort vindavvisaren bara.. var roligare att stoppa i snap-off ratt!)
Mange_C5 skrev: Jag har en tanke som berör C6Z06:or om vi pratar lite rejsande på KM som enskilt tillfälle, men den suger jag på. :wink:

:oops: har kladdat ner ännu en tråd med racingsnack, tror Jake får svinga moderatorspöt :lol:

Re: Blandade frågor

Postat: lör okt 20, 2012 2:12
av Mange_C5
Men Andreas, du kan väl inte jämföra en kompressormatad preppad bil med din och hävda att tidskillnaden beror på däcken och sedan använda det som argument för däcksindelning?! :shock:

Om vi pratar KM; 650hk vs 512hk är inte rättvist, inte heller 512hk vs 350hk..
Någon form av indelning måste till, så långt tror jag alla är överens om.

KM är en inkörsport för bankörning, inte ett tävlingstillfälle primärt.
Paragrafrytteri bör inte och är inte avsikten vid någon klubbkörning och skall hållas vid ett minimum, liksom så enkla regler som möjligt.

Dock måste samtliga inse följande:
Att köra på bana är ingen mänsklig rättighet, som utövare måste man också påminna sig om vem som bär ansvar om något händer och vilket skydd man faktiskt har eller saknar oavsett vad man betalat för att deltaga.

För detta så har man vissa regler att förhålla sig till för att bl.a ansvarsfrihet hos TL/arrangören, försäkringar mm skall gälla om något går fel. Det kan till exempel innebära begränsning avseende däckstyp, ljud, format på genomförande av arrangemanget, ingen tidtagning osv. Inte nödvändigtvis pga skrivna regler utan vad TL/arrangören är bekväm med och anser vara inom riskbedömningen av följdverkningar mot egen person i egenskap av TL vid eventuell olycka eller liknande.

Re: Blandade frågor

Postat: lör okt 20, 2012 12:25
av Corinthian
Mange_C5 skrev:Men Andreas, du kan väl inte jämföra en kompressormatad preppad bil med din och hävda att tidskillnaden beror på däcken och sedan använda det som argument för däcksindelning?! :shock:

Om vi pratar KM; 650hk vs 512hk är inte rättvist, inte heller 512hk vs 350hk..
Någon form av indelning måste till, så långt tror jag alla är överens om.
naj, jag menar att man ska ha både däcksindelning och effeksindelning. men prio måste vara däcksindelningen då det ger mer på varvtiderna än effekt. exemplet 350 hk med slicks är ju lika snabbt som 505hk med gatdäck... förutsatt att förarna är likvärdiga förståss.

det jag mednade var att det ger inte fler prova-på'are om alla kör i samma klass.. då de med slicks oftast även har betydligt högre effekt också

Re: Blandade frågor

Postat: lör okt 20, 2012 13:00
av 745
Corinthian skrev:jag tror att vi ska förenkla för klubbracingen. de som vill köra i sportvagnsmästerskapet etc får ju natürligtvis följa de reglementet.. (och ja, jag är på gång att vara med där med!.. har hittills inte orkat ta bort vindavvisaren bara.. var roligare att stoppa i snap-off ratt!)
Självklart ska klubbracing vara enkelt och vill du vara med att arbeta för det, är du välkommen att kontakta oss inom Racing.
Vi blir nog några stycken, förutom du & jag som debuterar i CCRacing Cup 2013(SPVM) :D
Mange_C5 skrev: :oops: har kladdat ner ännu en tråd med racingsnack, tror Jake får svinga moderatorspöt :lol:
Topic var blandade frågor :mrgreen:
Och den gällde ursprungligen ombyggnaden utav en utmärkt klass 2 bil till något annat :?

Re: Blandade frågor

Postat: lör okt 20, 2012 14:01
av Hejdarn
Off-topic håller ett forum levande precis som att vanliga konversationer inte indelas i fack. :wink:

@Mange - ansvarsfrågan är icke-trivial. Följer man ett godkänt regelverk så har man mer torrt på fötterna som arrangör än om man inte gör det. Man ska dock komma ihåg att man i princip alltid pratar om skada på tredje man. Om man själv får ett blåmärke för att man kört i någonstans kan man sällan lasta arrangören för om det inte funnits uppenbara brister i arrangemanget.

Bankörning är något helt annat och en inte så bra gråzon ansvarsmässigt men har man ingen bankörning så får man ingen banracing. Som tur är så händer det ju i princip aldrig någonting av allvar så versamheten kan fortsätta att finnas. Men juridiken kring arrangörsansvar är inte något man ska reda ut på ett forum.

Om vi pratar KM så kan man mycket väl köra kvalheat och sedan dela upp bilarna i tre grupper; A, B och C där alla kör med kompisar som är ungefär lika snabba = kul racing. Man får något att kriga om. Sedan är det skitsamma om man har tusen häst eller inte. Det är hur snabb eller långsam du är i verkligheten som avgör. :D

Jag håller med om att i klubbracing så måste alla orginalbilar få vara med i orginalskick. Man kan också ifrågasätta GMs sätt att räkna fram motoreffekt.

I slutänden så vill väl alla komma till att fler tävlar med sin Corvette?

Det är bra att vi luftar åsikterna och i slutänden så måste vi nog fråga de som inte tävlar idag vad som de skulle vilja ha för att komma med och leka. De som redan tävlar har ju redan gjort ett val.

Re: Blandade frågor

Postat: lör okt 20, 2012 18:07
av Mange_C5
Hejdarn skrev:
Men juridiken kring arrangörsansvar är inte något man ska reda ut på ett forum.
Helt riktigt och inte heller min avsikt, juridikdiskussion bör vi undvika.
Men lite självinsikt hos enskild individ behövs påminnas om, för det är alltför vanligt att önska eller t.o.m kräva saker utan att ägna en tanke åt bakomliggande orsaker och skäl till varför saker är på ett visst vis.

Man vill att det skall vara billigt
Man vill det skall vara enkelt
Man vill helst slippa regler
Man vill kunna köra med slicks
Man vill kunna köra med fria hk
Man vill kunna ha tidtagning
Man vill rejsa i heat
Man vill att nybörjare skall kunna köra
Man vill kunna anmäla sig på dagen
Osv..

Motivering hänvisas ofta till annat uppräknat önskemål eller; är något oklara subjektiva argument, eller; blandar äpplen och päron
Definition av vad man menar saknas. Tex "det skall vara enkelt", Vad är då definitionen på enkelt?

Alltsammans låter sig helt enkelt inte göras samtidigt, om man inte hittar en idiot som tar på sig ansvaret men vill vi ha det så?
Min önskan är att var och en har förmågan att reflektera flera aspekter utanför sin egen bubbla. Jag exemplifierar med en verklig händelse :wink:

En förare anmälde sig till trackday, skrotade bilen men utan några personskador och anmälde skada till försäkringsbolaget tillsammans med en uppdiktad historia, där föraren bl.a. påstod att han råkat komma ut på banan och inte visste att medtrafikanterna körde trackday. :roll:
Försäkringsbolaget hörde av sig till ansvarige för arrangemanget samt till banan som bägge sa som det var; föraren körde trackday och skrotade med tillägget att eftersom föraren hade hjälm på huvudet så lär han inte vara helt ovetandes.. :lol:
Då började helvetet för den ansvarige i form av att föraren började förfölja honom på telefon, kallelser då ärendet gick till tinget för att föraren farit med osanning till försäkringsbolaget. Solklart fall då arrangemanget hade saker och ting i ordning (tex regler :wink: ), men vem vill vara ansvarig när sådant beteende förekommer?
:cry:

Med den bakgrunden kanske nedanstående kommer i en annan dager?

"Att köra på bana är ingen mänsklig rättighet, som utövare måste man också påminna sig om vem som bär ansvar om något händer och vilket skydd man faktiskt har eller saknar oavsett vad man betalat för att deltaga".

Re: Blandade frågor

Postat: lör okt 20, 2012 18:56
av Hejdarn
Det finns alltid korkade människor men jag är inte så orolig i klubbracing/bankörning då man känner de flesta.
Prolemet uppstår inte när någon kör in i något och får ett blåmärke utan när man kör över en funktionär (3dje man).
I första fallet finns eget ansvar, i andra fallet är det värre för arrangören.

Men det här ska vi spika ner på papper vad som gäller osv. Vi kan prata om det på onsdag men man ska ha klart för sig att lagen inte är solklar i alla lägen utan det görs en bedömning i varje enskilt fall.

Vi ska reda ut vad vi kan erbjuda och under vilka villkor och förklara varför.
Då tror jag vi har bästa vägen framåt för mer åkande och tävlande.

Re: Blandade frågor

Postat: tor okt 25, 2012 16:13
av sven erik
Hmmm.....jobbar du som pedagog hejdarn :D

Re: Blandade frågor

Postat: tor okt 25, 2012 20:53
av Hejdarn
Japps. När det behövs! :mrgreen: