Sida 2 av 4

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: ons aug 07, 2013 19:47
av Meatos
Kommer bygga ihop motorn själv så vill inte ställa tusen frågor när han inte får betalt för jobbet. Men ska prata med honom imorgon om vad han tror

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: tor aug 08, 2013 15:54
av Meatos
Här är lite bilder på avslagna kolvringar och ringbärare :lol:

Bild
Bild
Bild
Bild

Samt borrning

Bild

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: tor aug 08, 2013 17:53
av Christian Möller
Meatos skrev:Här är lite bilder på avslagna kolvringar och ringbärare :lol:

Bild
Bild
Bild
Bild

Samt borrning

Bild
OJ!! :shock: :shock: :shock:
Men blir nog bra när det blir färdigt,synd att det inträffade nu när det är sommar :cry: .

/C

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: tis aug 27, 2013 17:39
av Meatos
Blocket målat och väntar på saker från Summit.

Har inte beställt nya stakar så vad klarar original vevstakar av i hk och varv? Kommer hamna runt 10,5 statisk komp med lunati hyd kam 227/233 vid ,050. Hk vet ja ej men 500 kanske högt räknat?

Klarar original koppling av 500 hk?

Mvh

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: ons sep 04, 2013 20:45
av Meatos
Meatos skrev:Blocket målat och väntar på saker från Summit.

Har inte beställt nya stakar så vad klarar original vevstakar av i hk och varv? Kommer hamna runt 10,5 statisk komp med lunati hyd kam 227/233 vid ,050. Hk vet ja ej men 500 kanske högt räknat?

Klarar original koppling av 500 hk?

Mvh
Ingen har nån aning ens??

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: tor sep 05, 2013 9:18
av Ricky
Anledningen till att ingen svarar ær nog att ingen vill riskera att ge dig felaktiga råd. :)

Flera av frågorna ær otillræckliga før att kunna ge rætt svar.

Min motorgubbe sæjer att en balanserad smidd orginalvevaxel med smidda 7/16 stakar inte ska varva mer æn 6000rpm

Då pratar han om varvtal øver længre perioder.

Hur mycket mos en orginalkoppling klarar ær också svårt att sæja, Ær det en helt ny "orginalkoppling" eller ær den begagnad?

Hur ska du køra bilen? Ska du køra med stora kladdiga dæck och riviga starter?

Eller ska du køra med 225-60-15 BF-Goodrich?

Sjælv kør jag med en Centerforce med centrifugalvikter som gør kopplingen lættrampad och som ændå håller i bra (fast jag har ju heller inte 500hk i motorn).

Vad har du før toppar och insug?

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: tor sep 05, 2013 10:35
av Meatos
Ricky skrev:Anledningen till att ingen svarar ær nog att ingen vill riskera att ge dig felaktiga råd. :)

Flera av frågorna ær otillræckliga før att kunna ge rætt svar.

Min motorgubbe sæjer att en balanserad smidd orginalvevaxel med smidda 7/16 stakar inte ska varva mer æn 6000rpm

Då pratar han om varvtal øver længre perioder.

Hur mycket mos en orginalkoppling klarar ær också svårt att sæja, Ær det en helt ny "orginalkoppling" eller ær den begagnad?

Hur ska du køra bilen? Ska du køra med stora kladdiga dæck och riviga starter?

Eller ska du køra med 225-60-15 BF-Goodrich?

Sjælv kør jag med en Centerforce med centrifugalvikter som gør kopplingen lættrampad och som ændå håller i bra (fast jag har ju heller inte 500hk i motorn).

Vad har du før toppar och insug?
Menar vanlig körning på gatan står ju oftast när man köper koppling ungefär hur mycket nm den klarar. Det är en nästan ny koppling. Kommer köra med 255-50-17 kumho och 255-60-15 BF. Undrade bara om det var någon idè att köra originalkoppling eller om det bara slirar.
Är originaltoppar som jag kommer porta lite bara samt original dart insug. Vill ju ha dualplane men funkar ju inte med original huven.
Höll på att skaffa torker 2 vet inte om det är mycket bättre.

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: tor sep 05, 2013 11:01
av Ricky
Meatos skrev: Undrade bara om det var någon idè att köra originalkoppling eller om det bara slirar.
Är originaltoppar som jag kommer porta lite bara samt original dart insug. Vill ju ha dualplane men funkar ju inte med original huven.
Höll på att skaffa torker 2 vet inte om det är mycket bättre.
Vad innebær "orginaltoppar? Ær det storport eller ovalport? Gjutnummer?
Sitter det orginalventiler i topparna?

Vad ær ett "orginal Dart insug"? -Tror inte dessa suttit orginalmonterade på någo CBB..

Vill du ha dualplane insug så funkar det med ett LS6 orginalinsug, dessa nytillverkas och passar under orginal BB huven.

Om ett Torker2 ær bættre beror lite på hur resten av motorn ær uppbyggd.

Angående max varvtal som min motorgubbe uppgivit så vvar det med blueprintat vevparti och ARP bultar.

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: tor sep 05, 2013 11:14
av Meatos
Ricky skrev:
Meatos skrev: Undrade bara om det var någon idè att köra originalkoppling eller om det bara slirar.
Är originaltoppar som jag kommer porta lite bara samt original dart insug. Vill ju ha dualplane men funkar ju inte med original huven.
Höll på att skaffa torker 2 vet inte om det är mycket bättre.
Vad innebær "orginaltoppar? Ær det storport eller ovalport? Gjutnummer?
Sitter det orginalventiler i topparna?

Vad ær ett "orginal Dart insug"? -Tror inte dessa suttit orginalmonterade på någo CBB..

Vill du ha dualplane insug så funkar det med ett LS6 orginalinsug, dessa nytillverkas och passar under orginal BB huven.

Om ett Torker2 ær bættre beror lite på hur resten av motorn ær uppbyggd.

Angående max varvtal som min motorgubbe uppgivit så vvar det med blueprintat vevparti och ARP bultar.
Sorry i mitt huvud finns bara en 427 motor :P
Ovalport 3981063. Originalventiler nyslipade.
Trodde dart insug var original läste det nånstans men är ett singleplane iaf.
Ls6 lät ju trevligt får se om det blir ett sånt då lite senare tack för tipset :)
Ska som sagt köra med originalstakar fast med arp bultar 3/8 och veven också Arp samt topparna.

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: tor sep 05, 2013 11:48
av Ricky
Har du ovalportstoppar passar dessværre inte LS6 insuget då detta ær før rektangulærports toppar.

Har du 3/8 stakar så ær væl antagligen vevaxeln gjuten?

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: tor sep 05, 2013 22:08
av Smuggler
Veven är med största sannolikhet smidd på den här 427:an. På min 69 sitter det smidd originalvev men det är 3/8" stakar på den som också är original. Googla numret på veven som är ingjutet så ser du.
7/16 stakar är ju trevligt att ha men det satt väl inte ens på L68/L71 427 motorerna. L88 hade i alla fall 7/16 stakar. Kan inte lova att detta stämmer till 100 men rätt säker är jag.

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: fre sep 06, 2013 14:14
av Meatos
Ricky skrev:Har du ovalportstoppar passar dessværre inte LS6 insuget då detta ær før rektangulærports toppar.

Har du 3/8 stakar så ær væl antagligen vevaxeln gjuten?
6223 forged :)

Nu är frågan om man ska köpa smidda stakar också, känns ju dumt att snåla på en sån sak

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: lör sep 07, 2013 10:43
av Meatos
Portat i 3 timmar och är inte klar med första toppen än. Slipstiften går åt som smör :lol:
Linsen på mobilen suddig så ingen bra bild

Bild

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: tor sep 19, 2013 16:49
av Meatos
Det går framåt

Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: tor sep 19, 2013 21:42
av Smuggler
Roligt att se lite motorbygge! Vad blev det för kolvar och vilken volym på domen har de?
Vad har du räkat fram för kompförhållande med dessa kolvar?

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: fre sep 20, 2013 5:05
av Meatos
Smuggler skrev:Roligt att se lite motorbygge! Vad blev det för kolvar och vilken volym på domen har de?
Vad har du räkat fram för kompförhållande med dessa kolvar?
Det blev KB hypereutic 17cc dome och 10.5 komp :)

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: fre sep 27, 2013 14:42
av Meatos
Får bara till mina vevstakslager till 0.0015 med plastigauge vad tror ni är det för lite? Läst lite att det kan vara i underkant, kan man våtslipa på stakar, överfallen för att få till lite extra eller hur gör man enklast?
Tacksam för snabba svar

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: fre sep 27, 2013 16:06
av Mr. Beam
Hej,
Min erfarenhet av Plastigauge för vevstaksöverfallen är att det inte funkar. Du smetar ut plasten för mycket när du drar åt eftersom staken rör sig lite när du tar spjärn.


https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?t=6622 en bit ned i tråden råkade jag ut för samma sak som du.

Försök låna ihop riktiga mätgrejjer.



/ Mr. Beam

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: fre sep 27, 2013 17:52
av Meatos
Mr. Beam skrev:Hej,
Min erfarenhet av Plastigauge för vevstaksöverfallen är att det inte funkar. Du smetar ut plasten för mycket när du drar åt eftersom staken rör sig lite när du tar spjärn.


https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?t=6622 en bit ned i tråden råkade jag ut för samma sak som du.

Försök låna ihop riktiga mätgrejjer.



/ Mr. Beam
Tack så mycket! Veven är ju nyslipad och nya lager så ska ju stämma men man blir ju nervös när det inte blir som man tror. Ska ta med en vevstake till motorbyggaren så får han mäta den för säkerhets skull.

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: tor okt 03, 2013 16:35
av Meatos
Finn ett fel :)

Bild

Hemma gjorda vevhylsan

Bild

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: tor okt 03, 2013 18:54
av Kjell.Magnusson
Hejs

Japps hoj, tror jag... :mrgreen:

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: lör okt 12, 2013 14:10
av Meatos
Inpressning av svängningsdämparen

Bild
Bild

Blev en Lunati Voodo hydraulisk kam med denna spec,
Advertised Duration (Int/Exh): 268/276
Duration @ .050 (Int/Exh): 227/233
Gross Valve Lift (Int/Exh): .542/.554
LSA/ICL: 110/106
Valve Lash (Int/Exh): Hyd/Hyd
RPM Range: 1800-6200
Får se hur det blir

Så ser den ut nu :) Bild

De nya ventilfjädrarna var dubbelfjädrar måste använda mig av denna modell av ventiltätning. Viton som skall klara 450 graderBild

Har svarvat ner styrningarna till 0.500 för att kunna montera dom. Kan ta bild på det om det är intressant.

Tidigare installerade jag även nät som skyddar mot diverse metallbitar om något skulle gå sönder

Bild

Hoppas ni uppskattar lite bilder, jag verkar vara en av få som inte tycker det är så krångligt :P

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: lör okt 12, 2013 17:40
av PG-son
Hej!
Har inte lyckats klura ut vad som var fel, berätta :roll:
Avseende "filtren" över oljehålen, är det inte risk för att de hindrar återlödet :?:

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: lör okt 12, 2013 17:45
av Kjell.Magnusson
Hejs

Ja, just det, hade jag rätt om japps hoj? Eller vad är felet?
Limmet som håller näten/filtren håller det??

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: lör okt 12, 2013 18:12
av Smuggler
Är också lite nyfiken på felet?

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: lör okt 12, 2013 19:01
av Meatos
magnum skrev:Hejs

Ja, just det, hade jag rätt om japps hoj? Eller vad är felet?
Limmet som håller näten/filtren håller det??
Hehe nej tyvärr trodde ni tyckte det var så självklart eftersom ni inte skrev :lol:
Kolv nr 8 är precis istoppad så den är i topp läge när den igentligen ska i botten :)

Angående limmet så ska det hålla är epoxy som jag fick med i screen kitet. Länk http://www.summitracing.com/dom/parts/m ... /overview/

Tror inte det hindrar så värst mycket är inga stora kanter runt om som hindrar massor så kommer inte bli nån oljeansamling direkt.
Tänkte testa att hälla i olja där när det börjar närma sig för att se hur det beter sig.

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: lör okt 12, 2013 19:11
av Meatos
Bilder på topparna där jag svarvat ner ventilstyrningarna för att de skall klara maxlyft + 0.090 samt svarvade för att kunna montera smala ventiltätningar. Fick låna verktyg av en motorbyggare så var bara att köra själv med borrmaskin :)

Bild
Bild

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: lör okt 12, 2013 19:21
av Kjell.Magnusson
Hejs

Japps hoj :mrgreen:
Smart med ventilstyrningarna!

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: lör okt 12, 2013 19:27
av Meatos
magnum skrev:Hejs

Japps hoj :mrgreen:
Smart med ventilstyrningarna!
Haha fattade inte ens att du syftade på frugans hoj trodde du skrev typ hej eller nåt :P Är ju en riskokare så det var ju rätt ;)

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: lör okt 12, 2013 20:04
av Ricky
Alltid lika spännande med motorbyggen. :)

Ska maskinen upp i bänk för att tunas då den är klar?