Lufta bromsarna ?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Ta och fyll sprutan med bromsvätska och tyck in den i ena hålet då pressas luften ut genom andra hålet.

Bild
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
mrpakchong
Rookie
Rookie
Inlägg: 69
Blev medlem: tor nov 09, 2006 23:01
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Inlägg av mrpakchong »

Tackar, provar det oxo
antos
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 258
Blev medlem: ons nov 12, 2003 15:29
Ort: Stockholm

Inlägg av antos »

Å du! När vi nu osökt kommer in på ämnet sprutor. kan jag varmt rekommendera en variant som finns på apoteket och är avsedd för att spola näsan! Det är en spruta model ganska stor, men med en silikon topp som är avsedd att täta runt "snoken" men den är också utmärkt att fylla upp bromsoken innan slutlig luftning, passar säker till huvudcylindern också. Kostar 100:-
Som lite kuriosa kan jag nämna att efter detta har jag återgått till att använda den till familjens förkylda näsor, och ingen! har vart förkyld efter detta. Tänk va bra de kan va me lite bromsvätska.
mrpakchong
Rookie
Rookie
Inlägg: 69
Blev medlem: tor nov 09, 2006 23:01
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Inlägg av mrpakchong »

Fick till slut skruva loss bromscylindern och sätta den i skruvstädet och tryckte in kolven med en träpinne, då försvann all luft. Allt enligt manuallen :shock: .

Börjat lufta vänster sida bak och pedalen känns lite lite trögare :roll:

"Self bleeders" fungerar kanon.

Kanon forum
mrpakchong
Rookie
Rookie
Inlägg: 69
Blev medlem: tor nov 09, 2006 23:01
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Inlägg av mrpakchong »

Nu har vr bromsok börjat läcka oxo, ser ut som det är original oket.

Skulle behöva ett gott råd

*) om man nu skall renovera det läckande och hoppas att de 2 återstående håller, risken finns ju att de oxo börjar läcka

*) lämna in alla 3 på renovering

*) köpa 4 nya på en gång

kollade på Vette Brakes, de har nog kitet jag vill ha men i olika prisklasser, vad skiljer egentligen mellan dessa. Corvetten jag har är ju ingen racer utan glidare, kanske det enklaste räcker eller skall man lägga på lite när man ändå beställer ?


Name: 1965-82 Corvette Brake Kit $400
Name: 65-82, Corvette O-Ring Brake Kit $430
Name: 65-82, Vette Oring Brake Kit & insulators $550

Är det någon som skickat tillbaka de gamla, kanske inte lönar sig ?!

Tacksam för alla synpunkter ?
Skriv svar