Sida 2 av 2

Postat: lör nov 01, 2008 12:43
av Scania
Ja hoppasp å det iaf , mendet tar sin tid. :D

Postat: tis nov 11, 2008 22:53
av Scania
Jah avad händer i Scanias garage då, jo eftersom hela mitt steeringrack läcker olja det blir bara värre och värre så håller jag på att plocka den det från bilen. Fick ett komplett renoveringskitt till den så det är det pågående projektet just nu. Klart billigare och mer lärorikt än att köpa nytt . Pumpen och alla slangar är nya så bra blir det nog.

Ska posta lite bilder här under arbetetsgång, hittils så har jag plockat bort det mesta och knäckt loss styrlederna. Håller på attta bort kränhämmaren men bultarna sitter fast (20 års samlad rost antagligen) så dom är dränkta i 5-56 i väntan på en muttermaskin.
Sen är det bara 3 bultar kvar så e the steering rack loss.

Postat: lör nov 29, 2008 22:35
av Scania
Nu är steering racket nyrenoverat *L* med packningar och styrleder så det sk la hålla några år nu , har monterat det och det enda som återstår är servopump, air pump och generator sen är det klart

Postat: tis dec 09, 2008 22:40
av Scania
Provstartade idag och luftade servosystemet, inga läckage ännu så det kanske blev rätt iaf *L*
Skönt att få det ur världen men nu måste allt snyggas till ( tur att vintern e lång) blir ju grisigt när man har rivit halvamotorn.

Postat: tis dec 16, 2008 1:54
av Stefan
Nice, har inte hört om nåon som renoverat sin styrväxel förut 8)

Men det kanske inte var någe gods/aluminium som försvunnit från "stommen" utan bara trasiga packboxar?

Postat: ons dec 17, 2008 23:38
av Scania
Ja det var trasig packningar , inte så svårt själva jobbet att få bort och dit styrväxeln fixar man ganska snabbt om man jobbar på dessutom så spar man skitmycket pengar på att renovera den istället för att köpa ny.

Ett rör var skadat också så det bytte jag med .

Re: Scanias vette

Postat: mån apr 27, 2009 12:08
av Scania
Jaha lite update, Inga läckage längre på styrväxeln så det är positivt, jag fick ju alla packningar till den så det enda det kostade var lite jobb och en ny styrled.Inte särksilk svårt att byta dom yttre tätningarna så det kan rekomenderas till er som har läckage istället för att köpa en renoverad eller ny styrväxel.
Har kopplat huvudfläkten till knapp precis som sekundären så nu har jag full manuell koll på fläktarna.
Lyckades spräcka taket igår , nån tidigare ägare har monterat det på ramen genom att skruva med extra bultar så där sprack det, har fått tag på ett från en 95:as corvette dock helvitt men för 800 spänn så ska man la inte klaga, duger så länge.

Re: Scanias vette

Postat: ons apr 29, 2009 22:36
av Scania
Fick hem taket idag med bussgods, passade perfekt och alla lister var helfina. Lite polering och vax så var det klart. Vart inte så tokigt med vitt tak som jag trodde.

Nu återstår fälgarna, ska blästra dom och lacka dom, står i kvalet om jag ska ha blanksvarta eller en liten favorit nämligen mattsvarta.

Re: Scanias vette

Postat: tor apr 30, 2009 16:03
av 745
Såg bra ut med det vita taket & de VITA fälgarna (Det är trots allt en Design från 80-talet). Men lycka till :!:

Re: Scanias vette

Postat: fre maj 01, 2009 23:22
av WolfMan
8) lacka dom siden svarta ......

Bild

Det e ej så skrikigt eller så .....

Re: Scanias vette

Postat: lör maj 02, 2009 10:44
av Scania
Jo det får bli ngt sånt, känns som att glanssvarta blir lite skrikigt. Nu ser det ju ut som en hallickbil med domvita fälgarna så dom ska väck.

Re: Scanias vette

Postat: mån maj 11, 2009 21:19
av Scania
Ja suck man fick inte åka länge innan det inre knutkorset skar totalt på vänster drivaxel.
Så jag bytte både det inre och yttre korset och som tur är så klarade sig själva drixaxeln utan skador, blir bra spänningar i den men stumt knutkors.
Bra med billyft på jobbet så det var gjort på ngn timme att byta :)

Bild


Lossade kränghämmare och undre armen samt drivaxelnsöverfall sen var det bara att bryta utåt och BINGO så lossnade den.

Bild

Nya knutkors monterade

Bild

Re: Scanias vette

Postat: tor jun 25, 2009 18:47
av Scania
Kört några repor med gas nu och jävlar va arg den är nu, körde med 150 munstyckena så nu är det brett leende.
Skönt att man har ett shitlight för den drar ur växlarna ganska fort med fullt gaspåslag, skulle vilja ha en short-shifter dock men det får bli i vinter.

Re: Scanias vette

Postat: tor jul 30, 2009 8:48
av Scania
Hade lite fritid så jag tog loss armen som håller generatorn och våtslipade den, nån timme kvar men det börjar ta sig

Bild

Provade hur det kommer att se ut och definitivt bättre än innan

Bild

Så nu ska jag bara lägga nån timma till på den så borde den vara klar.

Re: Scanias vette

Postat: tor jul 30, 2009 13:40
av Robie
Ser cleant ut mycke bra jobbat! :D

har du lackat generatorn eller köpt ny?

/Robin

Re: Scanias vette

Postat: tor aug 06, 2009 8:24
av Scania
Nej genratorn var istort sett ny när jag köpte bilen för ett par år sen, skulle vilja ha en kromad men men
Hittade pulleyn jag sökte så nu ska AC:n bort och ersättas av en sån här så nu ska jag bara beställa en också :)
Bild

Re: Scanias vette

Postat: ons sep 02, 2009 23:41
av Scania
Pulleyn kom idag så nu har denraskt monterats, alla ac prylar har tagits bort. Ska väga allt sen men det har sparat mycket vikt

Bild

Re: Scanias vette

Postat: tor sep 03, 2009 23:01
av Scania
Nu är det monterat och provat.
För dom som undrar över dollar kurs så gick det på 185 dollar varav 33 dollar frakt , blev debiterad 1376 svenska pengar av amexpress och 338 i tull
Alltså 1714, vilket ger 9,26 kronor dollarn hemma och klart , kan vara värt att tänka på att det är billigt att ta hem själv när många sk billiga firmor tar upp emot 14-15 kronor dollarn.

Bild

Re: Scanias vette

Postat: sön sep 06, 2009 9:50
av adde2k3
Betalar du inte moms?

Re: Scanias vette

Postat: sön sep 06, 2009 16:06
av Scania
adde2k3 skrev:Betalar du inte moms?
Jo det var dom 338 kronorna i tull.