volvo å saab ??

Här kan du diskutera allt mellan himmel och jord som är BILRELATERAT. Var noga med etiketten och håll ett vårdat språk. Opassande inlägg kommer att raderas.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

suck

Inlägg av Ingo »

frisk skrev:Bara så ni vet så sitter jag och myser lite... :D
Vi har fått igång en debatt på ett stendött forum ju! hehe

Ok. Jag tog väl i lite mycke, men det behövs ju feta rubriker för att få igång nåra av er. Du skriver Ingo först att elbilar e skit sen börjar du diskutera solceller som ett bra alternativ. Jag misstänker att du tänker på dom nya solcellerna som håller på att utvecklas av flera svenska företag uppe i norra sverige bla.? :) Men då behöver vi ju ett sånt där batteri ju som va omöjligt i med dagens teknik. Något du säger dig veta mycket om eftersom du säljer bly?? Men ok.. solcellerna kanske ska leverera spänning till nån uppvärmd ratt att hålla i för bekvämlighetens skull. Tänk hur dom klarade av häst och vagn för inte så många decenier haha.

När det gäller verkningsgrad på elmotorer så undrar jag var ni får era konstiga siffror ifrån?? E det från skrothandlarn det med??

:P :lol:

Och nej jag har aldrig röstat på miljöpartiet och det kommer jag troligtvis heller aldrig göra. Jag tycker bara att det finns så förbaskat mycket man kan göra , inte bara för miljöns skull utan även för utvecklingens skull. Jag är nog en av corvetteägarna som spottar ut flest avgaser per mil...

nu får jag inte skriva mer för frugan.... återkommer!
Så här är det med elmotorer,att stora elmotorer ha rrätt hög verkningsgrad,och då pratar jag STORA.,alltså inget som går att ha i en bil.
Men om du har en elmotor och ligger på max,så börjar den gå varm,så en elmotor för att driva en bil med 95% verkningsgrad,glöm det.
Och problem med batterier går ju inte att undgå,alla fantasibatterier man hittat på var antingen aldeles för dyra eller så höll dom inte vad dom lovade.
Blybatterier har den fördelen att dom är bara att återvinna och tillverka ett nytt.
men det är mycket hokuspokus runt blybatterier också,och inga av nymodigheterna har riktigt hållit vad dom lovat,det blir passiviseringar. ett vanligt bilbatteri stoppar kanske fem år i snitt,och då djupurladdas dom aldrig,en djupurladddning och passiviseringen börjar.
Fritidsbatterier är ju bättre i det fallet,men då ger dom inte lika mycket effekt istället.
Så att idag påstå att det finns elbilar och att det fungerar är bullshit.
Angående solceller,har man ju dels hittat på ett billigare sätt att tillverka celler på med liknande effekt som gamla sorten,och så har man kommit på att montera linser på solcellen för att öka effekten,så där händer saker,men optimismen är reltivt stor också :D
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

hehe

Inlägg av Ingo »

frisk skrev:Glömde kommentera blybiten när det gäller elbilarna... Litium-jon-batteri innehåller inte vad jag vet nått bly... men jag kan ju ha fel :roll: Blyhandlaren vet väl kanske om han har sålt bly till tillverkaren för detta batteri?
Litium jon-batterier är miljöanpassade. Innehåller ej kvicksilver, kadmium eller bly.
:P

Jag har just nu en några år gammal ABB-motor bredvid mig på η=0.95.
Alltså 95%. Då e detta ingen nymodighet och det finns som sagt elmotorer med ännu bättre verkningsgrad. Ett område som med hjälp av bilindustrin skulle kunna utvecklas ännu mer och snabbare om vi satte fart på elbilsproduktionen.

Men det e klart att ska vi köpa in kolkraftsproducerad el från nått grannland så kan vi ju alla köra c3:or till jobbet haha

Nu e det fredag! :D Va e brudarna??
Litiumjon batterier försvann väl först på grund av kostnaden ,men tror det är på gång igen någon ny teknik.
men det är ju andra miljöfarliga metaller där.
Bly är ju rätt stabilt och går rätt igenom kroppen om det inte är oxiderat,blyoxid är inge bra..
En elmotor som används som går på 95 % verkningsgrad?
men Jake har ju helt rätt,ska elbilen laddas av kolkraftär det ju ett nerköp som heter duga.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

slöa

Inlägg av Ingo »

vett74 skrev:ja och en p1800 kan dom ju sätta ihop åt mig :D
Pattamzon är ju så slö,min 480 Turbo är mycket snabbare...
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: slöa

Inlägg av Peter »

Ingo skrev:
Finns dom kvar ute i trafiken?
Kasta inte bäver i trähus.
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av COOLMACHINE »

frisk skrev:Glömde kommentera blybiten när det gäller elbilarna... Litium-jon-batteri innehåller inte vad jag vet nått bly... men jag kan ju ha fel :roll: Blyhandlaren vet väl kanske om han har sålt bly till tillverkaren för detta batteri?
Litium jon-batterier är miljöanpassade. Innehåller ej kvicksilver, kadmium eller bly.
:P

Jag har just nu en några år gammal ABB-motor bredvid mig på η=0.95.
Alltså 95%. Då e detta ingen nymodighet och det finns som sagt elmotorer med ännu bättre verkningsgrad. Ett område som med hjälp av bilindustrin skulle kunna utvecklas ännu mer och snabbare om vi satte fart på elbilsproduktionen.

Men det e klart att ska vi köpa in kolkraftsproducerad el från nått grannland så kan vi ju alla köra c3:or till jobbet haha

Nu e det fredag! :D Va e brudarna??
Kanske det här är något för dig Frisk.

http://www.electricity4gas.com/?hop=bjarvie&TID=el2

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

Ingo skrev:
jasså finns det 480`is som rullar än :)
dom hade ju sån fruktansvärt bra byggkvalitet så :D
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Nån som tittade på rapport idag?? Dom tog ju just upp detta ämne som vi nu diskuterar och intervjuade en person som hade kört elbil 8000mil nu inom jobbet. Han körde "bara" 10mil på en laddning vilket gjorde att han ibland fick stanna 12min på nån tapp för att "ladda upp en mil". Tezla Roadster ska kunna åka 40mil på en laddning. Jag har 5,6mil till jobbet en väg. Jag hade lätt kunnat ladda bilen under tiden man arbetar om så hade behövts. Bilen e lite slöare kanske... men man kan ju åka lite tidigare?? Jag vill ha möjligheten iaf att kunna välja en typ Volvo elbil s40 eller nått.

Kanske det e lite dyrt i början men så har det alltid varit med nya tekniker... Datorn, DVD:n osv. Kanske fungerar inte produkterna lika bra i början heller... men om vi inte köper skiten så kommer ju inga bra produkter heller... då läggs det ju ner!

Tack för ordet!

Jo och nej... motorn behöver inte vara gigantisk för att ha en verkningsgrad på 95%. Och visst avger dom värme hehe men det gör väl bensinmotorer också?? Dessutom vill du ju ha värme inne i bilen när det va kallt sa du... så va e problemet?? :roll:
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Stefan »

frisk skrev:
Jo och nej... motorn behöver inte vara gigantisk för att ha en verkningsgrad på 95%. Och visst avger dom värme hehe men det gör väl bensinmotorer också?? Dessutom vill du ju ha värme inne i bilen när det va kallt sa du... så va e problemet?? :roll:
Det går åt mer energi för att kyla än värma så blir det varm i bilen så blir ju problemet större på sommaren ist. :P
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

Peter skrev:
Ingo skrev: Plattamzon är ju så slö,min 480 Turbo är mycket snabbare...
Finns dom kvar ute i trafiken?
Jodå,några stycken.
Men rostcancern tar hårt,och att jag använder den som slängbil till jobbet gör ju inte det hela bättre..
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Jaha

Inlägg av Ingo »

frisk skrev:Nån som tittade på rapport idag?? Dom tog ju just upp detta ämne som vi nu diskuterar och intervjuade en person som hade kört elbil 8000mil nu inom jobbet. Han körde "bara" 10mil på en laddning vilket gjorde att han ibland fick stanna 12min på nån tapp för att "ladda upp en mil". Tezla Roadster ska kunna åka 40mil på en laddning. Jag har 5,6mil till jobbet en väg. Jag hade lätt kunnat ladda bilen under tiden man arbetar om så hade behövts. Bilen e lite slöare kanske... men man kan ju åka lite tidigare?? Jag vill ha möjligheten iaf att kunna välja en typ Volvo elbil s40 eller nått.

Kanske det e lite dyrt i början men så har det alltid varit med nya tekniker... Datorn, DVD:n osv. Kanske fungerar inte produkterna lika bra i början heller... men om vi inte köper skiten så kommer ju inga bra produkter heller... då läggs det ju ner!

Tack för ordet!

och hur många batterier hade han i inslaget bytt på dom 8000 milen?,antagligen hade han haft flera olika elbilar också.

Ska man åka elbil ska det vara en typ av livsstil,typ som att cykla till jobbet året runt,och ha flera olika typer av cyklar till ändamålet.
Att säga att en elbil funka rsom en vanlig bil är bullshit,man kan göra vissa saker som man kan göra med en vanlig bil.
Undrar hur dagens elbilar funkar att dra hästtransport med? :roll:
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

jahopp...nu har dem gått in med 28 miljarder pengar i bilbranschen... :shock:
otroligt :roll:
hur mycket får
handels :?: :?: :?:
hotell & turismnäringen :?: :?:
övrig industri såsom Ericsson :?: :?:
etc...etc..
å framförallt byggsektorn som sysslesätter ca 180 000 fler gubbar än bilindustrin...jo några futtiga miljoner i rotavdrag...

näääe jag saknar ord för detta... :shock:
varför dunka in så mycket pengar i nåt som ändå inte e svenskt liksom...
å framför allt när de bara gäller futtiga 20 000 gubbar...
hmmmmmmmmmmmmmmmmmmm :? :? :?
C5:a, 01:a, 6 vxl tripple black = såld
Kolla på Bettan här!
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Jag håller med och tycker det e för jävligt!

Men det va väl inte sverige som putta in alla dom pengarna??? :roll:
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av M Nordin »

Det är ju inte 28 miljarder rakt ned i fickan på bilföretagen! Läst villkoren?

Hela fordonsindustrin är väl fortfarande en av Sveriges viktigaste exportbranscher och utan exportföretag finns det inte så mkt utrymme för snickare som skall bygga på varandras hus...

MVH
MN
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

M Nordin skrev:Det är ju inte 28 miljarder rakt ned i fickan på bilföretagen! Läst villkoren?

Hela fordonsindustrin är väl fortfarande en av Sveriges viktigaste exportbranscher och utan exportföretag finns det inte så mkt utrymme för snickare som skall bygga på varandras hus...

MVH
MN
inte rakt ner i fickan (har läst villkoren)...men väldans bra lånevillkor som ingen annan får.. :shock:
20 000 bilbyggare gentemot 200 000 byggare..viss skillnad är det om mina matematiska kunskaper stämmer.. :roll:
Kolla på Bettan här!
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av M Nordin »

forsberg: inget fel på dina mattekunskaper men jag vill minas att hela fordonsindustrin med direkta underlev sysselsätter 140 000 men vilken katergori det jobbar flest i är inte relevant. Det gäller att dra in exportpengar vilket byggarna inte gör.

MVH

MN
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Jo det har du lite rätt i Nordin! Men hur många Saabar har vi exporterat?? Ingen vill ju köpa den bilen. Och vi har ju trots allt exporterat mycke bygg-arbetskraft till Norge bl.a. i många år. Då säger du att det får ju inte staten in så mycke pengar för... men det får vi inte av volvo och saab heller. Dom genererar jobb ja visst men Volvo betalar ju ingen skatt. Det har dom ju sagt att får dom betala skatt så flyttar dom produktionen utomlands... Dom som e underleverantörer till volvo lever väldigt sällan enbart på volvo. Så utav dina 180,000 underleverantörer och anställda så klarar sig många utan volvo och saab. Folk behöver ju inte mindre bilar och bildelar bara för att volvo och saab lägger ner. Hur många i världen vägrar köpa en bil bara för att dessa svenska företag slutar producera??

Nä det resonemanget med att rädda jobb håller inte. Det har dom kommit på i USA och det är väl en av dom få saker dom gör bra där borta... och corvetter då förstås:D
Visst blir det hög arbetslöshet ett tag men utav alla dom tusen som blir arbetslösa så finns det väl handlingskraftiga och företagssamma människor??
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

tänk så här... :idea:
om pengarna satsades bla i byggsektorn så skulle väldigt många av 200 000 +++ alla andra att ha råd å köpa bättre bil... :shock:
men nu satsas allt till bilindustrin å då kanske de e bara dem som kan köpa bil....vilket blir avsevärt mycket mindre antal bilar sålda... :roll: :shock:

å de e väl de som e hela poängen lr....att sälja bilar.. :roll: :?: :roll: :shock: :?
Kolla på Bettan här!
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

forsberg skrev:tänk så här... :idea:
om pengarna satsades bla i byggsektorn så skulle väldigt många av 200 000 +++ alla andra att ha råd å köpa bättre bil... :shock:
men nu satsas allt till bilindustrin å då kanske de e bara dem som kan köpa bil....vilket blir avsevärt mycket mindre antal bilar sålda... :roll: :shock:

å de e väl de som e hela poängen lr....att sälja bilar.. :roll: :?: :roll: :shock: :?
Here here!!!!!

:!:
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

satsa pengarna i fordonsindustrin, nä i byggsektorn... eller vi måste ha en ofantlig sektor....

som forsberg och många andra varit inne på. finns det inga pengar köper man inga nya bilar. en ny bil är och förblir mer eller mindre lyxkonsumtion. När det börjar finnas pengar att låna igen så kommer bilförsäljningen att ta fart, liksom byggandet, samt att företagen kan börja investera, inga företag får ju lån längre...

så vill man ha igång marknaden i sverige så handlar det om ett pennstreck i lagtexten. bankerna får låna ut typ 2-3% av kapitalet, höj det till 5% så finns det helt plötsligt pengar igen, risken är liten och det kostar inte skattebetalarna ett dugg.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

jahopp...å nu så har Senaten backat ur :shock:
inga miljarder till de amerikanska bilbolagen :shock:

vilket i sin tur får de svenska förslaget att bara framstå som ett stort skämt... :?
det var bara ett sätt för regeringen att försöka skramla ihop + poäng..
å så blev det helt fel :shock:
å inte nog med det...nu har EU börjat gnälla över det svenska beloppet :roll:
för vi är ju onekligen med i eu.. :shock:
å där finns det regler för sånt här.. :shock:
fast det verkar inte som regeringen kände till det :roll:

känns som det är läge å säga... va var det jag sa :?: :idea: 8)
Kolla på Bettan här!
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

forsberg skrev:jahopp...å nu så har Senaten backat ur :shock:
inga miljarder till de amerikanska bilbolagen :shock:

vilket i sin tur får de svenska förslaget att bara framstå som ett stort skämt... :?
det var bara ett sätt för regeringen att försöka skramla ihop + poäng..
å så blev det helt fel :shock:
å inte nog med det...nu har EU börjat gnälla över det svenska beloppet :roll:
för vi är ju onekligen med i eu.. :shock:
å där finns det regler för sånt här.. :shock:
fast det verkar inte som regeringen kände till det :roll:

känns som det är läge å säga... va var det jag sa :?: :idea: 8)
När det gäller eu är det alltid gnäll,men många länder ska sponsra sin industri,och hur eu ska kunna hindra sverige att hjälpa volvo och saab kan jag då inte förstå.
Kommer nog ett nytt förslag i USA tämligen snabbt också,men att bilarbetarna skulle gå med på sänkta löner var ju rätt optimistiskt,och bilarbetarfacket är starkt..
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

Ingo skrev:När det gäller eu är det alltid gnäll,men många länder ska sponsra sin industri,och hur eu ska kunna hindra sverige att hjälpa volvo och saab kan jag då inte förstå.
Kommer nog ett nytt förslag i USA tämligen snabbt också,men att bilarbetarna skulle gå med på sänkta löner var ju rätt optimistiskt,och bilarbetarfacket är starkt..
eu har lagt undan ca 40 miljarder till alla eu:s biltillverkare :roll:
..å då plötsligt kommer sverige å dunkar till med 28 själva bara till dem egna :shock:
...de funkar inte så i eu liksom.. :? det finns lagar å paragrafer för det här.. :roll:

en annan kul fakta siffra är ju att det finns lite över 3 miljoner människor som jobbar i sverige idag :shock:
men det är bara (även om vi tar i så vi skiter på oss) 200 000 som jobbar i bilindustrin :shock: :shock:
men likt förbannat e de bara dem som får pengar :roll: :shock: ....

((...ja men de ju så viktigt att ha kvar bilindustrin i sverige :!: ..jaha men varför i h..e såldes det då :?: :?:))
Kolla på Bettan här!
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

forsberg skrev:
Ingo skrev:När det gäller eu är det alltid gnäll,men många länder ska sponsra sin industri,och hur eu ska kunna hindra sverige att hjälpa volvo och saab kan jag då inte förstå.
eu har lagt undan ca 40 miljarder till alla eu:s biltillverkare :roll:
..å då plötsligt kommer sverige å dunkar till med 28 själva bara till dem egna :shock:
...de funkar inte så i eu liksom.. :? det finns lagar å paragrafer för det här.. :roll:

en annan kul fakta siffra är ju att det finns lite över 3 miljoner människor som jobbar i sverige idag :shock:
men det är bara (även om vi tar i så vi skiter på oss) 200 000 som jobbar i bilindustrin :shock: :shock:
men likt förbannat e de bara dem som får pengar :roll: :shock: ....

((...ja men de ju så viktigt att ha kvar bilindustrin i sverige :!: ..jaha men varför i h..e såldes det då :?: :?:))
Jag håller med helt här hehe
Men vi får ju inte glömma ROT-avdraget som är till för att gynna Bygg-firmorna hahaha Precis som om det finns företag som vill ha jobb hos snåla privatpersoner!! nä rotavdraget är mer positivt för dom snåla "martintimellgördetsjälv"-fixarna som aldrig lyckas å så får bygfirmor komma och rätta till allt. Allt blev enormt dyrt för att dom inte anlitade kunnit folk från början. Dom människorna får ju tillbaka lite nu med detta rotavdrag.

Jag tror inte det genererar speciellt mycke stålar till byggbranchen faktiskt...
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Re: volvo å saab ??

Inlägg av forsberg »

å nu begär GM att svenska staten ska backa upp med 5 miljarder till för saab.. :shock: SURPRICE :shock:
Kolla på Bettan här!
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Det värsta är ju att dom säkert gör det. Med eller utan våran vetskap!!
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

rättelse ..det ska vara 5 miljarder dollar..ragnar DOLLAR :shock:
Det blir lite över 41 Miljarder SEK till SAAB det :shock:
Det blir 4 611 SEK per svensk....tjihooooooooo
Kolla på Bettan här!
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av COOLMACHINE »

forsberg skrev:rättelse ..det ska vara 5 miljarder dollar..ragnar DOLLAR :shock:
Av mej får dom iallafall inga pengar, har aldrig gillat SAAB så dom kan lika gärna lägga ner skiten!
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

COOLMACHINE skrev:
forsberg skrev:rättelse ..det ska vara 5 miljarder dollar..ragnar DOLLAR :shock:
Av mej får dom iallafall inga pengar, har aldrig gillat SAAB så dom kan lika gärna lägga ner skiten!
Håller med,och även därför jag har lite aversion mot C4 90 och framåt som fick en SAAB inspirerad interiör.
Kanske coolt i usa,men inte i sverige...
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

COOLMACHINE skrev:
Kunde inte ha sagt det bättre själv!

Jobbar ju på det stora svenska företaget som sålde saab till GM. För att få saab att gå med vinst 1 år så tog scania över deras motortillverkning och sedan sålde de motorerna till sab för 1 spänn. När GM var grundlurat öppnades chapangeflaskorna :twisted: Nu slutar det väl med att vi får tillbaka skiten!!!

Eller som en kollega sa... Det bästa som hände min saab var när en skogsmaskin fick fel på p-bromsen och rullade över bilfaan så jag kunde få ut försäkringspengar... fanns ju inte en chans att Sälja Aset Alternativt Byta!
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

å nu drar dem ner alla anställdas löner till 80 % av lönen :shock:
men cheferna på volvo får mer i bonus :shock:

VA SKA MAN SÄGA
Jag verkligen lider med alla som tvingas jobba på ett sånt genomruttet företag.
Kolla på Bettan här!
Skriv svar