Sida 2 av 3
suck
Postat: fre dec 05, 2008 19:18
av Ingo
frisk skrev:Bara så ni vet så sitter jag och myser lite...
Vi har fått igång en debatt på ett stendött forum ju! hehe
Ok. Jag tog väl i lite mycke, men det behövs ju feta rubriker för att få igång nåra av er. Du skriver Ingo först att elbilar e skit sen börjar du diskutera solceller som ett bra alternativ. Jag misstänker att du tänker på dom nya solcellerna som håller på att utvecklas av flera svenska företag uppe i norra sverige bla.?

Men då behöver vi ju ett sånt där batteri ju som va omöjligt i med dagens teknik. Något du säger dig veta mycket om eftersom du säljer bly?? Men ok.. solcellerna kanske ska leverera spänning till nån uppvärmd ratt att hålla i för bekvämlighetens skull. Tänk hur dom klarade av häst och vagn för inte så många decenier haha.
När det gäller verkningsgrad på elmotorer så undrar jag var ni får era konstiga siffror ifrån?? E det från skrothandlarn det med??
Och nej jag har aldrig röstat på miljöpartiet och det kommer jag troligtvis heller aldrig göra. Jag tycker bara att det finns så förbaskat mycket man kan göra , inte bara för miljöns skull utan även för utvecklingens skull. Jag är nog en av corvetteägarna som spottar ut flest avgaser per mil...
nu får jag inte skriva mer för frugan.... återkommer!
Så här är det med elmotorer,att stora elmotorer ha rrätt hög verkningsgrad,och då pratar jag STORA.,alltså inget som går att ha i en bil.
Men om du har en elmotor och ligger på max,så börjar den gå varm,så en elmotor för att driva en bil med 95% verkningsgrad,glöm det.
Och problem med batterier går ju inte att undgå,alla fantasibatterier man hittat på var antingen aldeles för dyra eller så höll dom inte vad dom lovade.
Blybatterier har den fördelen att dom är bara att återvinna och tillverka ett nytt.
men det är mycket hokuspokus runt blybatterier också,och inga av nymodigheterna har riktigt hållit vad dom lovat,det blir passiviseringar. ett vanligt bilbatteri stoppar kanske fem år i snitt,och då djupurladdas dom aldrig,en djupurladddning och passiviseringen börjar.
Fritidsbatterier är ju bättre i det fallet,men då ger dom inte lika mycket effekt istället.
Så att idag påstå att det finns elbilar och att det fungerar är bullshit.
Angående solceller,har man ju dels hittat på ett billigare sätt att tillverka celler på med liknande effekt som gamla sorten,och så har man kommit på att montera linser på solcellen för att öka effekten,så där händer saker,men optimismen är reltivt stor också

hehe
Postat: fre dec 05, 2008 19:27
av Ingo
frisk skrev:Glömde kommentera blybiten när det gäller elbilarna... Litium-jon-batteri innehåller inte vad jag vet nått bly... men jag kan ju ha fel

Blyhandlaren vet väl kanske om han har sålt bly till tillverkaren för detta batteri?
Litium jon-batterier är miljöanpassade. Innehåller ej kvicksilver, kadmium eller bly.
Jag har just nu en några år gammal ABB-motor bredvid mig på η=0.95.
Alltså 95%. Då e detta ingen nymodighet och det finns som sagt elmotorer med ännu bättre verkningsgrad. Ett område som med hjälp av bilindustrin skulle kunna utvecklas ännu mer och snabbare om vi satte fart på elbilsproduktionen.
Men det e klart att ska vi köpa in kolkraftsproducerad el från nått grannland så kan vi ju alla köra c3:or till jobbet haha
Nu e det fredag!

Va e brudarna??
Litiumjon batterier försvann väl först på grund av kostnaden ,men tror det är på gång igen någon ny teknik.
men det är ju andra miljöfarliga metaller där.
Bly är ju rätt stabilt och går rätt igenom kroppen om det inte är oxiderat,blyoxid är inge bra..
En elmotor som används som går på 95 % verkningsgrad?
men Jake har ju helt rätt,ska elbilen laddas av kolkraftär det ju ett nerköp som heter duga.
slöa
Postat: fre dec 05, 2008 19:28
av Ingo
vett74 skrev:ja och en p1800 kan dom ju sätta ihop åt mig

Pattamzon är ju så slö,min 480 Turbo är mycket snabbare...
Re: slöa
Postat: fre dec 05, 2008 19:42
av Peter
Ingo skrev:vett74 skrev:ja och en p1800 kan dom ju sätta ihop åt mig

Pattamzon är ju så slö,min 480 Turbo är mycket snabbare...
Finns dom kvar ute i trafiken?
Postat: fre dec 05, 2008 19:52
av COOLMACHINE
frisk skrev:Glömde kommentera blybiten när det gäller elbilarna... Litium-jon-batteri innehåller inte vad jag vet nått bly... men jag kan ju ha fel

Blyhandlaren vet väl kanske om han har sålt bly till tillverkaren för detta batteri?
Litium jon-batterier är miljöanpassade. Innehåller ej kvicksilver, kadmium eller bly.
Jag har just nu en några år gammal ABB-motor bredvid mig på η=0.95.
Alltså 95%. Då e detta ingen nymodighet och det finns som sagt elmotorer med ännu bättre verkningsgrad. Ett område som med hjälp av bilindustrin skulle kunna utvecklas ännu mer och snabbare om vi satte fart på elbilsproduktionen.
Men det e klart att ska vi köpa in kolkraftsproducerad el från nått grannland så kan vi ju alla köra c3:or till jobbet haha
Nu e det fredag!

Va e brudarna??
Kanske det här är något för dig Frisk.
http://www.electricity4gas.com/?hop=bjarvie&TID=el2

Re: slöa
Postat: fre dec 05, 2008 20:02
av vett74
Ingo skrev:vett74 skrev:ja och en p1800 kan dom ju sätta ihop åt mig

Pattamzon är ju så slö,min 480 Turbo är mycket snabbare...
jasså finns det 480`is som rullar än
dom hade ju sån fruktansvärt bra byggkvalitet så

Postat: fre dec 05, 2008 23:05
av frisk
Nån som tittade på rapport idag?? Dom tog ju just upp detta ämne som vi nu diskuterar och intervjuade en person som hade kört elbil 8000mil nu inom jobbet. Han körde "bara" 10mil på en laddning vilket gjorde att han ibland fick stanna 12min på nån tapp för att "ladda upp en mil". Tezla Roadster ska kunna åka 40mil på en laddning. Jag har 5,6mil till jobbet en väg. Jag hade lätt kunnat ladda bilen under tiden man arbetar om så hade behövts. Bilen e lite slöare kanske... men man kan ju åka lite tidigare?? Jag vill ha möjligheten iaf att kunna välja en typ Volvo elbil s40 eller nått.
Kanske det e lite dyrt i början men så har det alltid varit med nya tekniker... Datorn, DVD:n osv. Kanske fungerar inte produkterna lika bra i början heller... men om vi inte köper skiten så kommer ju inga bra produkter heller... då läggs det ju ner!
Tack för ordet!
Jo och nej... motorn behöver inte vara gigantisk för att ha en verkningsgrad på 95%. Och visst avger dom värme hehe men det gör väl bensinmotorer också?? Dessutom vill du ju ha värme inne i bilen när det va kallt sa du... så va e problemet??

Postat: lör dec 06, 2008 0:52
av Stefan
frisk skrev:
Jo och nej... motorn behöver inte vara gigantisk för att ha en verkningsgrad på 95%. Och visst avger dom värme hehe men det gör väl bensinmotorer också?? Dessutom vill du ju ha värme inne i bilen när det va kallt sa du... så va e problemet??

Det går åt mer energi för att kyla än värma så blir det varm i bilen så blir ju problemet större på sommaren ist.

Re: slöa
Postat: lör dec 06, 2008 1:49
av Ingo
Peter skrev:Ingo skrev:
Plattamzon är ju så slö,min 480 Turbo är mycket snabbare...
Finns dom kvar ute i trafiken?
Jodå,några stycken.
Men rostcancern tar hårt,och att jag använder den som slängbil till jobbet gör ju inte det hela bättre..
Jaha
Postat: lör dec 06, 2008 1:59
av Ingo
frisk skrev:Nån som tittade på rapport idag?? Dom tog ju just upp detta ämne som vi nu diskuterar och intervjuade en person som hade kört elbil 8000mil nu inom jobbet. Han körde "bara" 10mil på en laddning vilket gjorde att han ibland fick stanna 12min på nån tapp för att "ladda upp en mil". Tezla Roadster ska kunna åka 40mil på en laddning. Jag har 5,6mil till jobbet en väg. Jag hade lätt kunnat ladda bilen under tiden man arbetar om så hade behövts. Bilen e lite slöare kanske... men man kan ju åka lite tidigare?? Jag vill ha möjligheten iaf att kunna välja en typ Volvo elbil s40 eller nått.
Kanske det e lite dyrt i början men så har det alltid varit med nya tekniker... Datorn, DVD:n osv. Kanske fungerar inte produkterna lika bra i början heller... men om vi inte köper skiten så kommer ju inga bra produkter heller... då läggs det ju ner!
Tack för ordet!
Jo och nej... motorn behöver inte vara gigantisk för att ha en verkningsgrad på 95%. Och visst avger dom värme hehe men det gör väl bensinmotorer också?? Dessutom vill du ju ha värme inne i bilen när det va kallt sa du... så va e problemet??

och hur många batterier hade han i inslaget bytt på dom 8000 milen?,antagligen hade han haft flera olika elbilar också.
Ska man åka elbil ska det vara en typ av livsstil,typ som att cykla till jobbet året runt,och ha flera olika typer av cyklar till ändamålet.
Att säga att en elbil funka rsom en vanlig bil är bullshit,man kan göra vissa saker som man kan göra med en vanlig bil.
Undrar hur dagens elbilar funkar att dra hästtransport med?

Postat: tor dec 11, 2008 21:06
av forsberg
jahopp...nu har dem gått in med 28 miljarder pengar i bilbranschen...
otroligt
hur mycket får
handels
hotell & turismnäringen
övrig industri såsom Ericsson
etc...etc..
å framförallt byggsektorn som sysslesätter ca 180 000 fler gubbar än bilindustrin...jo några futtiga miljoner i rotavdrag...
näääe jag saknar ord för detta...

varför dunka in så mycket pengar i nåt som ändå inte e svenskt liksom...
å framför allt när de bara gäller futtiga 20 000 gubbar...
hmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

Postat: tor dec 11, 2008 22:37
av frisk
Jag håller med och tycker det e för jävligt!
Men det va väl inte sverige som putta in alla dom pengarna???

Postat: fre dec 12, 2008 9:20
av M Nordin
Det är ju inte 28 miljarder rakt ned i fickan på bilföretagen! Läst villkoren?
Hela fordonsindustrin är väl fortfarande en av Sveriges viktigaste exportbranscher och utan exportföretag finns det inte så mkt utrymme för snickare som skall bygga på varandras hus...
MVH
MN
Postat: fre dec 12, 2008 10:11
av forsberg
M Nordin skrev:Det är ju inte 28 miljarder rakt ned i fickan på bilföretagen! Läst villkoren?
Hela fordonsindustrin är väl fortfarande en av Sveriges viktigaste exportbranscher och utan exportföretag finns det inte så mkt utrymme för snickare som skall bygga på varandras hus...
MVH
MN
inte rakt ner i fickan (har läst villkoren)...men väldans bra lånevillkor som ingen annan får..
20 000 bilbyggare gentemot 200 000 byggare..viss skillnad är det om mina matematiska kunskaper stämmer..

Postat: fre dec 12, 2008 14:39
av M Nordin
forsberg: inget fel på dina mattekunskaper men jag vill minas att hela fordonsindustrin med direkta underlev sysselsätter 140 000 men vilken katergori det jobbar flest i är inte relevant. Det gäller att dra in exportpengar vilket byggarna inte gör.
MVH
MN
Postat: fre dec 12, 2008 16:40
av frisk
Jo det har du lite rätt i Nordin! Men hur många Saabar har vi exporterat?? Ingen vill ju köpa den bilen. Och vi har ju trots allt exporterat mycke bygg-arbetskraft till Norge bl.a. i många år. Då säger du att det får ju inte staten in så mycke pengar för... men det får vi inte av volvo och saab heller. Dom genererar jobb ja visst men Volvo betalar ju ingen skatt. Det har dom ju sagt att får dom betala skatt så flyttar dom produktionen utomlands... Dom som e underleverantörer till volvo lever väldigt sällan enbart på volvo. Så utav dina 180,000 underleverantörer och anställda så klarar sig många utan volvo och saab. Folk behöver ju inte mindre bilar och bildelar bara för att volvo och saab lägger ner. Hur många i världen vägrar köpa en bil bara för att dessa svenska företag slutar producera??
Nä det resonemanget med att rädda jobb håller inte. Det har dom kommit på i USA och det är väl en av dom få saker dom gör bra där borta... och corvetter då förstås:D
Visst blir det hög arbetslöshet ett tag men utav alla dom tusen som blir arbetslösa så finns det väl handlingskraftiga och företagssamma människor??
Postat: fre dec 12, 2008 19:10
av forsberg
Postat: fre dec 12, 2008 23:13
av frisk
Here here!!!!!

Postat: lör dec 13, 2008 3:16
av Jake
satsa pengarna i fordonsindustrin, nä i byggsektorn... eller vi måste ha en ofantlig sektor....
som forsberg och många andra varit inne på. finns det inga pengar köper man inga nya bilar. en ny bil är och förblir mer eller mindre lyxkonsumtion. När det börjar finnas pengar att låna igen så kommer bilförsäljningen att ta fart, liksom byggandet, samt att företagen kan börja investera, inga företag får ju lån längre...
så vill man ha igång marknaden i sverige så handlar det om ett pennstreck i lagtexten. bankerna får låna ut typ 2-3% av kapitalet, höj det till 5% så finns det helt plötsligt pengar igen, risken är liten och det kostar inte skattebetalarna ett dugg.
Postat: lör dec 13, 2008 11:43
av forsberg
jahopp...å nu så har Senaten backat ur
inga miljarder till de amerikanska bilbolagen
vilket i sin tur får de svenska förslaget att bara framstå som ett stort skämt...
det var bara ett sätt för regeringen att försöka skramla ihop + poäng..
å så blev det helt fel
å inte nog med det...nu har EU börjat gnälla över det svenska beloppet
för vi är ju onekligen med i eu..
å där finns det regler för sånt här..
fast det verkar inte som regeringen kände till det
känns som det är läge å säga...
va var det jag sa

Postat: lör dec 13, 2008 20:02
av Ingo
forsberg skrev:jahopp...å nu så har Senaten backat ur
inga miljarder till de amerikanska bilbolagen
vilket i sin tur får de svenska förslaget att bara framstå som ett stort skämt...
det var bara ett sätt för regeringen att försöka skramla ihop + poäng..
å så blev det helt fel
å inte nog med det...nu har EU börjat gnälla över det svenska beloppet
för vi är ju onekligen med i eu..
å där finns det regler för sånt här..
fast det verkar inte som regeringen kände till det
känns som det är läge å säga...
va var det jag sa

När det gäller eu är det alltid gnäll,men många länder ska sponsra sin industri,och hur eu ska kunna hindra sverige att hjälpa volvo och saab kan jag då inte förstå.
Kommer nog ett nytt förslag i USA tämligen snabbt också,men att bilarbetarna skulle gå med på sänkta löner var ju rätt optimistiskt,och bilarbetarfacket är starkt..
Postat: lör dec 13, 2008 23:48
av forsberg
Ingo skrev:När det gäller eu är det alltid gnäll,men många länder ska sponsra sin industri,och hur eu ska kunna hindra sverige att hjälpa volvo och saab kan jag då inte förstå.
Kommer nog ett nytt förslag i USA tämligen snabbt också,men att bilarbetarna skulle gå med på sänkta löner var ju rätt optimistiskt,och bilarbetarfacket är starkt..
eu har lagt undan ca 40 miljarder till alla eu:s biltillverkare
..å då plötsligt kommer sverige å dunkar till med 28 själva bara till dem egna
...de funkar inte så i eu liksom..

det finns lagar å paragrafer för det här..
en annan kul fakta siffra är ju att det finns lite över 3 miljoner människor som jobbar i sverige idag
men det är bara (även om vi tar i så vi skiter på oss) 200 000 som jobbar i bilindustrin
men likt förbannat e de bara dem som får pengar

....
((...ja men de ju så viktigt att ha kvar bilindustrin i sverige

..jaha men varför i h..e såldes det då

))
Postat: sön dec 14, 2008 9:38
av frisk
forsberg skrev:Ingo skrev:När det gäller eu är det alltid gnäll,men många länder ska sponsra sin industri,och hur eu ska kunna hindra sverige att hjälpa volvo och saab kan jag då inte förstå.
Kommer nog ett nytt förslag i USA tämligen snabbt också,men att bilarbetarna skulle gå med på sänkta löner var ju rätt optimistiskt,och bilarbetarfacket är starkt..
eu har lagt undan ca 40 miljarder till alla eu:s biltillverkare
..å då plötsligt kommer sverige å dunkar till med 28 själva bara till dem egna
...de funkar inte så i eu liksom..

det finns lagar å paragrafer för det här..
en annan kul fakta siffra är ju att det finns lite över 3 miljoner människor som jobbar i sverige idag
men det är bara (även om vi tar i så vi skiter på oss) 200 000 som jobbar i bilindustrin
men likt förbannat e de bara dem som får pengar

....
((...ja men de ju så viktigt att ha kvar bilindustrin i sverige

..jaha men varför i h..e såldes det då

))
Jag håller med helt här hehe
Men vi får ju inte glömma ROT-avdraget som är till för att gynna Bygg-firmorna hahaha Precis som om det finns företag som vill ha jobb hos snåla privatpersoner!! nä rotavdraget är mer positivt för dom snåla "martintimellgördetsjälv"-fixarna som aldrig lyckas å så får bygfirmor komma och rätta till allt. Allt blev enormt dyrt för att dom inte anlitade kunnit folk från början. Dom människorna får ju tillbaka lite nu med detta rotavdrag.
Jag tror inte det genererar speciellt mycke stålar till byggbranchen faktiskt...
Re: volvo å saab ??
Postat: ons feb 11, 2009 21:49
av forsberg
å nu begär GM att svenska staten ska backa upp med 5 miljarder till för saab..
SURPRICE 
Re: volvo å saab ??
Postat: tor feb 12, 2009 9:13
av frisk
Det värsta är ju att dom säkert gör det. Med eller utan våran vetskap!!
Re: volvo å saab ??
Postat: lör feb 14, 2009 18:23
av forsberg
rättelse ..det ska vara 5 miljarder dollar..ragnar
DOLLAR
Det blir lite över 41 Miljarder SEK till SAAB det
Det blir 4 611 SEK per svensk....tjihooooooooo
Re: volvo å saab ??
Postat: lör feb 14, 2009 20:16
av COOLMACHINE
forsberg skrev:rättelse ..det ska vara 5 miljarder dollar..ragnar
DOLLAR
Det blir lite över 41 Miljarder SEK till SAAB det
Det blir 4 611 SEK per svensk....tjihooooooooo
Av mej får dom iallafall inga pengar, har aldrig gillat SAAB så dom kan lika gärna lägga ner skiten!
Re: volvo å saab ??
Postat: sön feb 15, 2009 13:43
av Ingo
COOLMACHINE skrev:forsberg skrev:rättelse ..det ska vara 5 miljarder dollar..ragnar
DOLLAR
Det blir lite över 41 Miljarder SEK till SAAB det
Det blir 4 611 SEK per svensk....tjihooooooooo
Av mej får dom iallafall inga pengar, har aldrig gillat SAAB så dom kan lika gärna lägga ner skiten!
Håller med,och även därför jag har lite aversion mot C4 90 och framåt som fick en SAAB inspirerad interiör.
Kanske coolt i usa,men inte i sverige...
Re: volvo å saab ??
Postat: mån feb 16, 2009 20:25
av Jake
COOLMACHINE skrev:
Av mej får dom iallafall inga pengar, har aldrig gillat SAAB så dom kan lika gärna lägga ner skiten!
Kunde inte ha sagt det bättre själv!
Jobbar ju på det stora svenska företaget som sålde saab till GM. För att få saab att gå med vinst 1 år så tog scania över deras motortillverkning och sedan sålde de motorerna till sab för 1 spänn. När GM var grundlurat öppnades chapangeflaskorna

Nu slutar det väl med att vi får tillbaka skiten!!!
Eller som en kollega sa... Det bästa som hände min saab var när en skogsmaskin fick fel på p-bromsen och rullade över bilfaan så jag kunde få ut försäkringspengar... fanns ju inte en chans att Sälja Aset Alternativt Byta!
Re: volvo å saab ??
Postat: ons mar 04, 2009 9:46
av forsberg
å nu drar dem ner alla anställdas löner till 80 % av lönen
men cheferna på volvo får mer i bonus
VA SKA MAN SÄGA
Jag verkligen lider med alla som tvingas jobba på ett sånt genomruttet företag.