Sida 11 av 19
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: fre nov 01, 2013 19:32
av Ubbe
HI HI......
Jag mena kardantunneln

Ni är som min fru, märker ord hela tiden

Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: fre nov 01, 2013 19:49
av Kjell.Magnusson
Hejs Ubbe
Jag förstod nästan att det var kardantunneln, men det var rätt kul

Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: fre nov 01, 2013 21:33
av Ricky
Jag bara såg för mig hur krångligt det skulle vara att spänna sig fast i det där bältet...

Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: tor nov 07, 2013 19:59
av Ubbe
Skulle ha gjort massor av fix på bilen men .........
Bengt här har jag tips på snygg motorhuv till din bil
Kanske jag tar sticksågen och gör hålet lite större.

Här var det lågt
Skulle gärna köpa den här och tävla mot Ricky
Ford V8 Cobra Daytona
Ps Bilen finns på blocket.
Ska snart bestämma mig för vilka saker jag ska köpa till vetten

Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: tor nov 07, 2013 22:19
av Bengt
Najs!
Funderar på en egen lösning på ventilation, fram med kaptrissan

Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: lör dec 21, 2013 16:43
av Ubbe
.
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: lör dec 21, 2013 19:12
av Peter Anjou
Hejsan !
God Jul tillbaka !

Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: tor feb 06, 2014 15:02
av Ubbe
God jul Peter

Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: ons feb 19, 2014 15:16
av Ubbe
Har fått bort navet och monterat bromssköld och bump steer kit och satt dit sänknings bult.
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: ons feb 19, 2014 16:59
av Peter Anjou
Hejsan Ubbe !
Du måste kunna Googla på det: torque / nm / lbs C5.
Det kanske inte stavas så, men nåt åt det hållet !
Sen ska man väl inte ha nåt fett på konan ?
Hoppas det går bra !
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: ons feb 19, 2014 17:04
av Peter Anjou
Hej igen Ubbe !
Här är en länk om moment:
http://www.lbfun.com/warehouse/tech_inf ... eSpecs.pdf
Där står nog det mesta, det gäller bara och veta vad det heter på svenska !
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: ons feb 19, 2014 18:59
av Ubbe
Hej Peter:) Om man inte håller på så mycket och mecka med bil som jag gör, så är det t.o.m svårt vad delarna heter på svenska;) Stämmer det här? Hjullager 130 nm Undre A arm 70nm Övre A arm. 55nm Yttre styrled. 45 nm Det känns som man vill ha lite fett på delarna så det går att ta bort, nästa gång man vill demontera;) Ska fortsätta i morgon:)
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: ons feb 19, 2014 19:10
av Ricky
Det ska inte vara fett på konan Ubbe. Den ska bara vara ren, torr och fin då du monterar den.

Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: ons feb 19, 2014 19:45
av Peter Anjou
Hejsan Ubbe !
Ladda ner nån länk med översättning från engelska till svenska !
Det var så jag menade när jag skrev " vad det heter på svenska " !
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: ons feb 19, 2014 20:28
av Ubbe
Ha ha översättning

Jag tycker det är bättre att lära sig vad delarna heter på engelska
Vad är bolt nötter
Ricky! Då kör utan fett
Page 1
Fr Susp Bromsar Xmember Monterings Nötter (Använd nya muttrar) 110 N · m £ 81 ft Lägre Kontroll Arm Ball Joint Stud Mutter (1st Pass) 20 N-m 15 £ ft Bromsok avluftningsskruven 12 N · m £ 106 i Lägre Kontroll Arm Ball Joint Stud Mutter (2nd Pass) 210 deg Bromsok Guide Pin Bolt 31 N · m £ 23 ft Lägre Kontroll Arm Ball Joint Stud Mutter (Final Pass) 70 N-m 52 £ ft Bromsok Inlet Montering Bolt 40 N · m £ 30 ft Lägre Kontroll Arm Montering Bolt Nötter 170 N · m £ 125 ft Fr Bromsok Monteringsfäste Bolt 175 N · m £ 125 ft Stötdämpare Lägre Montering Nötter 28 N-m £ 21 ft Rr Bromsok Monteringsfäste Bolt 175 N · m £ 125 ft Stötdämpare Upr Monteringsmutter 26 N-m 19 £ ft Stabiliserings Shaft Insulator Clamp Bultar 58 N · m £ 43 ft Motor Nm Ft Lb in-lb Stabilisator Shaft Link Nötter 72 N · m £ 53 ft AIR Pipe-till-Exh Man Bultar 20 15 - Steering Linkage Yttre Parallellstagsled Stud Mutter (1st Pass) 20 N · m 15 £ ft AIR Rt Side rörkonsol-to-head Bolt 50 37 - Steering Linkage Yttre Parallellstagsled Stud Mutter (2nd Pass) 160 grader Kamaxel Retainer Bultar 25 18 - Steering Linkage Yttre Parallellstagsled Stud Mutter (Final Pass) 45 N · m £ 33 ft Kamaxel Sensor Bolt 25 18 - Steering Linkage Parallellstagsled Jam Nut 60 N-m 44 £ ft Kamaxeldrevet Bultar 35 26 - Tvär Spring Hållare Bolts (Använd nya bultar) 62 N-m 46 £ ft Vevstake Bolts (1st Pass) 20 15 - UPR Kontroll Arm Ball Joint Stud Mutter (1st Pass) 20 N-m 15 £ ft Vevstake Bolts (fin Pass) 60 grader 97'-00 ' UPR Kontroll Arm Ball Joint Stud Mutter (2nd Pass) 250 deg Vevstake Bolts (fin Pass) 75 grader 01'- UPR Kontroll Arm Ball Joint Stud Mutter (Final Pass) 55 N-m 41 £ ft Kylvätsketemperaturmätaren Sensor 20 15 - UPR Kontroll Arm monteringsbultar 65 N · m 48 £ ft Crank Balancer Bolt (Installation Pass-to Se till Balan 330 240 - Wheel Hub / Lager bultar 130 N · m £ 96 f
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: ons feb 19, 2014 20:34
av Ubbe
Stämmer det här? Hjullager 130 nm Undre A arm 70nm Övre A arm. 55nm Yttre styrled. 45 nm

Har du bytt bromsarna på din Gula c6 Peter?
Snart är det Nifsta träff

Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: ons feb 19, 2014 21:04
av Bengt
*Gah* du har alldeles för mycket fritid !
Denna duger väl, använd uteslutningsmetoden
http://www.corvette-web-central.com/sup ... values.pdf
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: ons feb 19, 2014 21:37
av VetteC5
Jag brukar ta lite loctite på navbultarna och dra lagom
Angående bumpsteer med distanserna beror det väl på hur mycket du har bilen sänkt?
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: ons feb 19, 2014 22:31
av Ubbe
Kul att det svaras i tråden:)
Jag behöver massor av fritid när jag ska komma upp i era nivåer;)
Jag försöker komma i samma nivå som originalet när det gäller Bump steer.
Som ni har förstått så blir det inga coil over i år.
Det blir max sänkning fram med bladfjädrarna och hjulinställning för bana.
Tack för svaren, nu ska jag läsa på lite;)
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: ons feb 19, 2014 23:02
av steffez51
Hej Ubbe
Läste att du funderar på olika sorters fett.
Något att tänka på är att undvika kopparfett till något som har kontakt med aluminium detaljer då är risken stor för korrosion.
Mvh Stefan
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: tor feb 20, 2014 9:26
av Bengt
Är det någon som verkligt fått "bump steer" ? Eller byter ni prylar utan att först fått det ? Jag har sänkt ganska bra men nån bump steer har jag aldrig märkt av ! Ubbe ??
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: tor feb 20, 2014 16:51
av Thure
Hej,
Man måste kunna skilja på vad vad som är smörjmedel och vad som inte är det.
Kopparpasta är defenitivt inget smörjmedel,utan skall bara användas som en sk montage-pasta
dvs mellan två ytor som man vill kunna separera i framtiden.Tex bult o mutter,metallytor
som ligger monterade imot varandra OBS! som inte skall röra sig imot varandra.
Smörjmedel används när man vill ha en skyddande smörjfilm mellan två ytor som rör sig
mot varandra och där det bildas friktion,typ en lagring,drivning,kulled,mm
Det är en djungel gällande smörjmedel,beroende på användningsområde och miljö o temperatur.
När det gäller tex kulleder,kullager,rullningslager på bilar,räcker det gott med ett universal-fett
Type:SKF LGWA 2,0 med ett brett användningsområde,har för mig att tempområdet är ca -50 till +200 c
MVH/Micke
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: tor feb 20, 2014 19:47
av Ubbe
Vaknade med ny snö och OS på Tv
Gick ut i garaget iallafall och skruvade ihop grejorna på vänster sida.
Nu saknas bara slangen till skölden som ska köpas snart.
Måste kolla med Anders om det stämmer med brickorna.
Tack med tipset om fett frågan och koppar Pastan
Moment drog hjulnavet och drog lagom på dom andra delarna
Att jag monterade Bump steer var att det var dax att byta ut dom gamla men också ville jag ha bättre grejor mot värmen och bilen ska byggas om till nästa år.
Ps Ni glömmer väl inte att boka in lite bankörning i år
La ut Anderstorp körningen 7/7 på Facebook så nu får vi se om vi fyller alla 30 platser

Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: tor feb 20, 2014 21:14
av Ricky
Ubbe skrev:
La ut Anderstorp körningen 7/7 på Facebook så nu får vi se om vi fyller alla 30 platser

Var lade du ut den någonstans?
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: tor feb 20, 2014 22:40
av Ubbe
[QUOTE="Ricky"] Var lade du ut den
någonstans?[/QUOT
Här Corvette club Sweden;)
https://www.facebook.com/groups/3489899 ... 305744879/
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: fre feb 21, 2014 10:00
av VetteC5
Någon som provat besikta med bumpsteerkit? Tänkte om dom godkänner uniballs eller inte.
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: lör feb 22, 2014 14:36
av Larzzon
VetteC5 skrev:Någon som provat besikta med bumpsteerkit? Tänkte om dom godkänner uniballs eller inte.
Har läst förr att dom inte godkänner öppna uniballs på gatbilar. Men det fins ju olika tyver av damm/smutsskydd. T.ex dessa som man trär över
En annan variant, Som man lägger över och under

Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: lör feb 22, 2014 15:56
av Kjell.Magnusson
Hejs
Bengt skrev den 20/2: "Är det någon som verkligt fått "bump steer" ? Eller byter ni prylar utan att först fått det ? Jag har sänkt ganska bra men nån bump steer har jag aldrig märkt av!"
Jag trodde bump steer var ett gammalt C2-C3 problem.. Eller är det så även på nyare Corvetter?
Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: tor feb 27, 2014 12:56
av Ubbe
Går det få till 2 grader camber fram 1,5 bak med orginal brickorna
Bengt kanske kan svara
Man börja bli lite nervös med besiktningen med det man har moddat.
Det kommer mera snart

Re: "Gul Bil" Z06 2002
Postat: tor feb 27, 2014 13:12
av Bengt
Ubbe skrev:Går det få till 2 grader camber fram 1,5 bak med orginal brickorna
Bengt kanske kan svara
Man börja bli lite nervös med besiktningen med det man har moddat.
Det kommer mera snart

Inte säker på att det alltid går.. Jag har ju camberbrickor o även med dem finns det gränser.
Anders på AK-racing har nog koll på det, han har ju åtminstone justerat ett PAR Corvetter
