Sida 11 av 11

Re: En långdragen renoveringshistoria...

Postat: fre maj 21, 2010 8:39
av Bred
tobbeforsblad skrev:
janbanan24 skrev:Åkte och regbesiktade bilen idag!

Det vart en liten film innan jag körde upp på biltrailern också:
http://www.youtube.com/watch?v=V9T4TEVZ ... re=channel

...är det någon som har en bra idé på hur man kopplar för att kunna ha en orange blinkerslampa bak? ...som inte lyser när man bromsar...

Måste fixa det, reflexer bak och att stansa in VIN-koden i ramen innan jag kommer tillbaks.

Hej! jag lurade på om du inte kunde byta det inre lampglaset mot det yttre, så kunde du satt i en orange lampa som blinkade genom det vita bakljusglaset... kunde det funka tror du?

Mvh Tobbe.
Problemet är väl att det är bromsljuset som blinkar. Missminner jag mig inte så är det samma kablar som ger bromsljus och blinkers och allting styrs från "blinkerskopplingen" vid ratten. Ändrar man på det viset du nämner så kommer man väl att bromsa orange?

Vill man göra som Tobbe föreslår så får man väl dra en ny kabel ifrån bromsljuskontakten som inte går via "blinkerskopplingen", till bromsljuset. De gamla kablarna från blinkers/bromsljus sätter man då istället på gamla backljuset, och där i sätter man en orange glödlampa.
Då kommer lampan endast att vara blinkers då den inte kommer få signal från bromskontakten som du drog en ny kabel ifrån.
Antar att det skulle kunna fungera, frågan är ju då ifall det är krav på backljus, då detta försvinner. :(

Man kan förvisso sätta någon skitlampa under kofångaren, koppla backljuset på den, regbesiktiga, sedan plocka bort skiten. En vanlig besiktning lär de inte tänka på det (som sagt, ifall det överhuvudtaget är ett krav).

MvH Martin

Re: En långdragen renoveringshistoria...

Postat: tis jul 20, 2010 15:22
av janbanan24
Jodå, det blev separata kablar framifrån för blinkers och bromljus, samt att orginallampan bak får hänga bakom kofångaren som ballast åt blinkersreläet.

Allt är ordnat med självhäftande reflexer, och släpvagnsbakljus med snabbkontakter, för ett snabbt "ombyte"! :twisted:

Kapade två varv på framfjädrarna och skruvade ner fjädringen där bak så mycket som det gick efter att besöken på Bilprovningen var avklarade:

Bild

Bild

Bild

Re: En långdragen renoveringshistoria...

Postat: tis jul 20, 2010 15:57
av vett74
Ser bra ut det där !
Nu får du komma på gammlia fikat med den 8)

Re: En långdragen renoveringshistoria...

Postat: ons jul 21, 2010 0:58
av janbanan24
Jajjemän, det är dagens plan! :wink:

Re: En långdragen renoveringshistoria...

Postat: tis okt 19, 2010 21:20
av janbanan24
Se, jag hittade "Vett74" på den tidigare omnämnda Gammliaträffen!
Bild


Sen gör vi vinter med ett par bilder från sista höstturen:
Bild

Bild

Re: En långdragen renoveringshistoria...

Postat: tis okt 19, 2010 22:24
av vett74
Sedär en bild från i sommar när det då inte regnade hela tiden :)
Vad blir det i vinter med vetten då?

Re: En långdragen renoveringshistoria...

Postat: lör nov 05, 2011 13:53
av janbanan24
Oj, nu var det länge sedan jag uppdaterade tråden ser jag, så här kommer en liten sammanfattning av det gångna året, och som ni nog förstår så har Corven inte varit högprio denna sommar, för det har inte hänt så mycket:

Började 2011 med att fundera på fälgvalet.
Har ju planerat att ha mattsvart lack och funderade ett tag på röda rallywheels med babymoon-kapslar, snobbringar och vita däcksidor, så denna bild är från provmontering av rallywheels, vilket inte riktigt föll mig på läppen dock...

Bild

Startmotorn hade börjat "fälta" oftare och oftare, så jag tog ut och isär den för att byta bussningar, men nu med facit i hand så var det bortkastat arbete eftersom jag i skrivande stund håller på att montera en ny ministarter.

Bild

I Februari städade jag lite i kabelhärvan runt tändspolen i samband med att jag bytte ut den till en ny.

Bild

...sen var det dags att riva ut det sista av inredningen och ge sig på rutramen:

Bild

...hittade lite pinaler under mattan i bagageutrymmet också:

Bild

...ett hårspänne, en slant, en blocknyckel och en gammal lapp med texten "For Brent Sandstrom", nåja rev vidare i rutramen...

Bild

Efter lite stålborstning m.m. så såg det förvånansvärt bra ut, med tanke på att bilen importerades från Florida:

Bild

Jag var förberedd på att måsta ta bort framrutan och börja köpa nya plåtbitar, men nu räckte det med rengörning, rostskydd in och utvändigt och ett skyddande lager tectylfärg:

Bild

Förklaringen till varför rutramen fortfarande var stenhård kom när jag till slut fick tag på en viss "Brent Sandstrom". Det visade sig nämligen att lappen under mattan förmodligen var från 1979, då Brent ägde bilen då den var ny och han bodde i Arizona, inte Florida! ...man ska ju ha tur ibland också! :)))))
Brent berättade att detta var "the worst car I've ever had!" då han hade haft problem med att både kylarslang och bladfjädern gått av under färd så han "dragged his ass down the highway!" ...mycket roligt att få tag i första ägaren måste jag säga!

Gav mig på en del inredningsdetaljer sedan för att se vad som går att rädda och vad som måste beställas nytt. Måste säga att thinnertvätta gamla inredningsdetaljer och färga om dom med vinylspray kan ge bättre resultat än man vågat hoppas på i många fall, kolla på dessa två innerhandtag, blir ganska bra om jag får säga det själv:)

Bild

I April körde jag bilen ett varv runt kvarteret såhär, mest bara för att ha kört en snutt även denna sommar:

Bild

I Juni gav jag mig på att "för-måla" dörröppningen svart och även gå igenom lås, el-hiss och liknande pinaler i dörren:

Bild

...och i Augusti fick jag leverans av några större delar jag beställt med containerfrakt från California Shipping, nämligen bakbumpern och fälgar/däck:

Bild

Så i vintern 2011-12 blir det fokus på karossjobb inför lack!

...to be continued...

Re: En långdragen renoveringshistoria...

Postat: lör nov 05, 2011 14:49
av Chrippe
Är det 18-tums fälgar som du har på bilden?

/Christer

Re: En långdragen renoveringshistoria...

Postat: lör nov 05, 2011 15:05
av Kjell.Magnusson
Hejs Janbanan24

Det kan nog bli en frän bil av Corvetten med dom fälgarna, mattsvart lack, blanka sidepipes & blanka lister! Och rätt bakända förståss!

Ha de!

Kjell

Re: En långdragen renoveringshistoria...

Postat: lör nov 05, 2011 18:27
av Stroker383
Hej Janbanan,helt otroligt mycket du har lagt på att få ihop bilen,respekt helt klart!
Själv gillar jag dock den gula färgen med den svarta fartranden :)
Tycker att du skall behålla den så! Men givetvis är ju smaken som baken,delad!

Re: En långdragen renoveringshistoria...

Postat: sön nov 06, 2011 1:16
av janbanan24
Hej, och tack!

Fälgar och däck är:
Fram: 18x8" 5x4.75 4"BS 245/40/18.
Bak: 18x9.5" 5x4.75 5"BS 285/40/18.

...ska vara max som ryms utan modifieringar, men om du frågar mig så behöver bakhjulet röra sig mycket innåt när det fjädrar ihop om detta inte ska gå åt skogen! :D

Re: En långdragen renoveringshistoria...

Postat: tis nov 15, 2011 23:22
av MickeN
Tjena!

Ser grymt snyggt ut med fälgarna!

Var köpte du dem?
Vad fick du ge?
Är det American Racing Torq Thrust II?

Samma fälgar passar väl på en 1975 års C3 va?

Re: En långdragen renoveringshistoria...

Postat: ons nov 16, 2011 19:21
av janbanan24
Hej, och tack MickeN!

Det är "Coys C5" polerade.

Jag köpte dom direkt från Coys komplett med däck och muttrar.

Köpte och betalade över internet och köpte containerfrakten genom en annan firma. (California shipping)

Minns inte riktigt priset, men det blev billigt i USA och ganska mycket frakt, tull och skatt. :lol:

...jo, det borde passa på -75 också, men man kan åka på att fixa lite frigång innåt för bakhjulen, samt att de sticker ut en aning ur skärmen, men fram är det tvärlungt!

Re: En långdragen renoveringshistoria...

Postat: tor feb 02, 2012 21:44
av Kjell.Magnusson
Hejs

Hur går det janbanan?
Händer det något?

Re: En långdragen renoveringshistoria...

Postat: tor feb 02, 2012 23:07
av janbanan24
Njaoe! ...jag har varit lite lat.

Var på semester till Florida och tog hem nya golvmattor, gummilister, dörrhandtag, ytter och inner, mittarmstöd, växelspaksdamask, säkerhetsbälten och "låsknoppar" samt att jag håller på lite halvhjärtat med att åtgärda en slang som läcker vid värmepaketet och att montera ministartern.
Tar också hjälp av lokala talanger att laga instrumentbrädan och klä om stolarna, så när jag får ändan ur vagnen och driver igenom allt karossarbete, så man kan få dit en lack, så kanske man har en komplett inredning att kasta in!? :wink:

Vore tacksamt om någon hade ett bra standardsvar på hur tjockt schims man brukar sätta mellan blocket och startmotorn! (Mini)

Re: En långdragen renoveringshistoria...

Postat: tor feb 02, 2012 23:22
av Kjell.Magnusson
Hejs

Så bra att det händer något!
Kom igen med reportage & bilder!