Min bil, ett litet C3 projekt.
-
- Corvettefanatiker
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Hejs Olof
Det går mycket bra att dra mitt lilla ägg efter Corvetten, hade det inte varit för att jag ser den i backspeglarna hela tiden så hade det nog varit ganska lätt att glömma att den hänger där bak!
Ingen skillnad på bränsleförbrukningen heller! Troligtvis beroende på att jag kör lugnare med vagnen på.
Det går mycket bra att dra mitt lilla ägg efter Corvetten, hade det inte varit för att jag ser den i backspeglarna hela tiden så hade det nog varit ganska lätt att glömma att den hänger där bak!
Ingen skillnad på bränsleförbrukningen heller! Troligtvis beroende på att jag kör lugnare med vagnen på.
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Tjena Ricky,
Jag undrar om det är Billet Specialties ventilkåpor du har, nr 96020 i Summit katalogen?
I så fall vor jag också väldans intresserad av att få veta om det går fritt för bromsservot, de kanske är försedda med urtag? Kan inte riktigt se det på de bilder jag hittat...
Mvh: Daniel
Jag undrar om det är Billet Specialties ventilkåpor du har, nr 96020 i Summit katalogen?
I så fall vor jag också väldans intresserad av att få veta om det går fritt för bromsservot, de kanske är försedda med urtag? Kan inte riktigt se det på de bilder jag hittat...
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
Halloy Daniel. 
Jag har Ansen kåpor.
http://ansenusa.com/products/chevrolet/
De går fritt från bromsservo och accepterar mina Crane Gold rullvippor med det lyftet jag har.

Jag har Ansen kåpor.
http://ansenusa.com/products/chevrolet/
De går fritt från bromsservo och accepterar mina Crane Gold rullvippor med det lyftet jag har.

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Bilen klar för årets KM på Mantorp nästa helg, hoppas nu bara att vädrets makter är med oss. 

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

-
- Corvettefanatiker
Hejs
Cabben är uppe så det blir nog sådant väder
Cabben är uppe så det blir nog sådant väder

Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Nyinvesterade däck/fälgar provkörda. 
Fälgarna är BMW:s Remotec 8x16 samt 9x16
Däcken är Toyo Proxes 888 255-50-16 runt om.
Denna setup kommer endast att användas under banåkning, dock inte under KM då jag kör med mina vanliga standard däck.

För att offseten skulle funka samt att fälgarna skulle styra på naven krävdes det 25mm spacers från Manton Racing runt om.
Inget utstick alls, prscis som jag vill ha det.

Fälgarna är BMW:s Remotec 8x16 samt 9x16
Däcken är Toyo Proxes 888 255-50-16 runt om.
Denna setup kommer endast att användas under banåkning, dock inte under KM då jag kör med mina vanliga standard däck.

För att offseten skulle funka samt att fälgarna skulle styra på naven krävdes det 25mm spacers från Manton Racing runt om.

Inget utstick alls, prscis som jag vill ha det.

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Hemma igen efter KM på Mantorp..
Summa sumarum var att lördagen med sitt regnande bjöd på mycket halkande, jag lyckades tillochmed snurra under ingången på start/mål rakan samt nästan bromsa bort mig totalt i slutet av striprakan..
Min taktik under kvalet var (i motsatts till många andras) att rulla ut efter första gänget som drog ut, dvs efter de snabba grabbarna.
Tanken var att jag då skulle få några varv för mig själv utan störande bilar bakom/runt omkring och på så sätt kunna klämma till en bra tid..
Verkligheten blev nu en helt annan och jag halkade runt över min förmåga och klockade näst sämsta kvaltid av alla "Oldies"..
På söndagen (raceday) var det solsken, varmt och torrt och fint då vi rullade ut efter 500+ OCH 500- åkarna.
Jag ställde upp och hadde en plan.. Då starten gick skulle jag dra allt jag hadde på högersidan av de framförvarande åkarna..
Ja.. starten gick och jag siktade till höger, men då flyttade hela fältet åt det hållet för att få idealspår in i startsvängen och jag såg en stor öppning på vänster sida, bara att ge gärnet och knipa innerspåret i stället. Tror jag tog några placeringar redan där.
Låg jämsides med Kai (på min högersida) en stund och trodde han skulle släppa in mig i Parisersvängen men icke, han kämpade på äkta racer-vis och vi låg jämsides genom "Parisern" tills jag måste släppa honom vid ingången av Chikanen..
Jag lyckades tillslut ta mig om Kai i Mjölbykurvan efter striprakan och hängde på Janne i den vita C2:an i några varv till min varningalampa för bromsarna tändes under en hård inbromsning i slutet av striprakan (bromsarna fungerade ännu helt OK) och jag kände att pga detta ville jag inte riskera något och backade av och släppte Janne.
Ett halvt varv senare såg jag Jannes bil parkerad efter Chikanen och gav fart efter den röda C3:an som låg på första plats.
Hadde som vanligt dållig koll på antalet varv som körts och överraskades plötsligt av målflaggan då jag passerade start/målrakan..
Rullade in i depån efter att ha noterat min bästa varvtid någonsin.
Så trotts att jag slutade på andra plats är jag så jäkla nöjd!! Jag hadde kul från det att startflaggan fälldes till att målflaggan flaxade.
Tack alla som arrangerat, funtionerat och deltagit på detta KM för det var helt enkelt SKITKUL!!!
Ska fila och putsa en aning till inför nästa KM 2013 nu..
Summa sumarum var att lördagen med sitt regnande bjöd på mycket halkande, jag lyckades tillochmed snurra under ingången på start/mål rakan samt nästan bromsa bort mig totalt i slutet av striprakan..
Min taktik under kvalet var (i motsatts till många andras) att rulla ut efter första gänget som drog ut, dvs efter de snabba grabbarna.
Tanken var att jag då skulle få några varv för mig själv utan störande bilar bakom/runt omkring och på så sätt kunna klämma till en bra tid..
Verkligheten blev nu en helt annan och jag halkade runt över min förmåga och klockade näst sämsta kvaltid av alla "Oldies"..
På söndagen (raceday) var det solsken, varmt och torrt och fint då vi rullade ut efter 500+ OCH 500- åkarna.
Jag ställde upp och hadde en plan.. Då starten gick skulle jag dra allt jag hadde på högersidan av de framförvarande åkarna..
Ja.. starten gick och jag siktade till höger, men då flyttade hela fältet åt det hållet för att få idealspår in i startsvängen och jag såg en stor öppning på vänster sida, bara att ge gärnet och knipa innerspåret i stället. Tror jag tog några placeringar redan där.

Låg jämsides med Kai (på min högersida) en stund och trodde han skulle släppa in mig i Parisersvängen men icke, han kämpade på äkta racer-vis och vi låg jämsides genom "Parisern" tills jag måste släppa honom vid ingången av Chikanen..
Jag lyckades tillslut ta mig om Kai i Mjölbykurvan efter striprakan och hängde på Janne i den vita C2:an i några varv till min varningalampa för bromsarna tändes under en hård inbromsning i slutet av striprakan (bromsarna fungerade ännu helt OK) och jag kände att pga detta ville jag inte riskera något och backade av och släppte Janne.
Ett halvt varv senare såg jag Jannes bil parkerad efter Chikanen och gav fart efter den röda C3:an som låg på första plats.
Hadde som vanligt dållig koll på antalet varv som körts och överraskades plötsligt av målflaggan då jag passerade start/målrakan..

Rullade in i depån efter att ha noterat min bästa varvtid någonsin.
Så trotts att jag slutade på andra plats är jag så jäkla nöjd!! Jag hadde kul från det att startflaggan fälldes till att målflaggan flaxade.
Tack alla som arrangerat, funtionerat och deltagit på detta KM för det var helt enkelt SKITKUL!!!

Ska fila och putsa en aning till inför nästa KM 2013 nu..

Senast redigerad av Ricky den tis aug 21, 2012 10:47, redigerad totalt 1 gånger.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Hej Ricky!
Grattis till din andra plats+den nya varv tiden
Mvh Ubbe
Grattis till din andra plats+den nya varv tiden

Mvh Ubbe
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Stort tack för det. 
Hade så jäkla roligt, speciellt under det första varvet, det var ganska tätt en stund efter starten..
Jag hade ingen familj/fotograf med mig så om någon skulle ha en bild eller 2 av min bil så tar jag gärna emot dom.

Hade så jäkla roligt, speciellt under det första varvet, det var ganska tätt en stund efter starten..

Jag hade ingen familj/fotograf med mig så om någon skulle ha en bild eller 2 av min bil så tar jag gärna emot dom.

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

En liten filmsnutt som jag kallat för "Halk kavalkad" från lördagens träning och kvalrundor. 
För er som inte noterade det kan jag meddela att regn och vått på slitna BF Goodrich gatdäck inte riktigt var min starkaste sida..
Jo det vart en liten snurrning där vid ca 0.28..
http://www.youtube.com/watch?v=Ho7STq8s ... e=youtu.be

För er som inte noterade det kan jag meddela att regn och vått på slitna BF Goodrich gatdäck inte riktigt var min starkaste sida..

Jo det vart en liten snurrning där vid ca 0.28..

http://www.youtube.com/watch?v=Ho7STq8s ... e=youtu.be
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Här är en filmsnutt från min ombordkamera från Oldies finalen på söndagen då det var torrt och fint på banan.
Tyvärr hadde jag glömt att ladda kameran så batteriet tog slut efter 1:a varvet..
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... N7H5FJGQ24
Tyvärr hadde jag glömt att ladda kameran så batteriet tog slut efter 1:a varvet..

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... N7H5FJGQ24
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Hadde lite vibrationer i höga farter i slutet av striprakan på Mantorp.
Hissade upp bilen och fann omgående att yttre knutkorset på höger drivaxel var dåligt..
Skruvade bort drivaxeln och hittade lite skadade grejer.
En massakerad medbringare..

Hissade upp bilen och fann omgående att yttre knutkorset på höger drivaxel var dåligt..
Skruvade bort drivaxeln och hittade lite skadade grejer.

En massakerad medbringare..

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

På denna bild tagen utan blixt och här ser man tydligt att ett lagerkoppen på ett tidigare knutkors lossnat och att knuten legat och gnagt inne i medbringaren.
Man har då bara bytt knutkorset och översett skadan i medbringaren. MUPPAR!!

Man har då bara bytt knutkorset och översett skadan i medbringaren. MUPPAR!!

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Jo det hadde gnagt lite också..

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

-men det gjorde inget sedan drivaxeln slutligen antagligen lossnat från medbringaren och slungats runt och blivit lite bucklig..

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

-
- Corvettefanatiker
Hejs
Trist
Lite vibrationer
Borde skakat rätt bra! Eller?
Trist

Lite vibrationer

Borde skakat rätt bra! Eller?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Blir till att öppna plånboken igen då 

Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
Ingen fara på taket, en god vän till mig som ska ramlyfta sin 71:a och lägga i en storkubikare och byta bakvagn erbjöd att jag kunde ta en av hans drivaxlar i utbyte mot min kassa under förutsättning att hans bil åtmindstonde gick att rulla på i garaget. 
Så nu ligger 2 fräscha axlar och medbringare hos SveaBil för montering av nya Spicer kors.
Slutet gott, allting gott.

Så nu ligger 2 fräscha axlar och medbringare hos SveaBil för montering av nya Spicer kors.

Slutet gott, allting gott.

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Kanon! Sveabil är suveräna, ställer alltid upp och ger utförliga svar på frågor och levererar kvalitetsgrejor vad jag erfarit.
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
Ja dom verkar vettiga, jag lämnade in mina grejer i dag och kunde hämta på måndag. Sånt gillas. 

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

-
- Corvettefanatiker
Tänkte ta en liten summering av förra vinterns uppgraderingar och modifieringar. 
Renoveringen av bakvagnen gjorde verkligen susen, nu kunde bakvagninställarna jysteras till vettiga vinklar och bilen blev stadig och stabil och spårar inte alls då gatdäcken (BF Goodrich 255-60-15) däcken sitter på.
Jag kar kollat lite på temperatur och slitage på bromsarna och konstaterat att installation av en "bromsvåg" är ett måste om jag ska få mer värme och bromskraft till de nu nästan arbetslösa bakbromsarna..
Kirkey-stolarna fungerade utmärkt man sitter numera ordentligt FAST i bilen.
Tillsammans med 5-punktsbältet känns allt mycket stadigt vilket verkligen ökar på säkerhetskänslan.
Bytet till mindre ratt kändes också det helt rätt och jag fick ju verkligen använda den under lördagens halkövningar i regnet..
Den nya ratten är förutom att vara mindre också stadigare än den svajiga orginalratten.
Men orginalratten är ju så jäkla snygg.. Så den hänger nu på kontorsväggen..
Störtbågen märker jag inte av då jag sitter i bilen (och jag hoppas jag slipper använda den..)
Dock gör konstruktionen av bågen tillsammans med fast monterade stolar att det är lite klurigt att lyfta ur batteriet, men det får jag leva med.
De 2 nya instrumenten jag monterat i "wiper switch panelen" (oljetryck och oljetemp) funkade utmärkt och är betydligt mer lättavlästa där de sitter än om de sitter nere på orginalkonsollen.
Dessutom fastnar dom på bild så jag kan läsa oljetryck och temp på videon efter körningen.
Summa sumarum så är jag faktiskt väldigt nöjd.
Men bilen är långtifrån färdig och planer för vinterns uppdateringar finslipas just nu som bäst..

Renoveringen av bakvagnen gjorde verkligen susen, nu kunde bakvagninställarna jysteras till vettiga vinklar och bilen blev stadig och stabil och spårar inte alls då gatdäcken (BF Goodrich 255-60-15) däcken sitter på.

Jag kar kollat lite på temperatur och slitage på bromsarna och konstaterat att installation av en "bromsvåg" är ett måste om jag ska få mer värme och bromskraft till de nu nästan arbetslösa bakbromsarna..
Kirkey-stolarna fungerade utmärkt man sitter numera ordentligt FAST i bilen.
Tillsammans med 5-punktsbältet känns allt mycket stadigt vilket verkligen ökar på säkerhetskänslan.

Bytet till mindre ratt kändes också det helt rätt och jag fick ju verkligen använda den under lördagens halkövningar i regnet..

Den nya ratten är förutom att vara mindre också stadigare än den svajiga orginalratten.
Men orginalratten är ju så jäkla snygg.. Så den hänger nu på kontorsväggen..

Störtbågen märker jag inte av då jag sitter i bilen (och jag hoppas jag slipper använda den..)
Dock gör konstruktionen av bågen tillsammans med fast monterade stolar att det är lite klurigt att lyfta ur batteriet, men det får jag leva med.

De 2 nya instrumenten jag monterat i "wiper switch panelen" (oljetryck och oljetemp) funkade utmärkt och är betydligt mer lättavlästa där de sitter än om de sitter nere på orginalkonsollen.
Dessutom fastnar dom på bild så jag kan läsa oljetryck och temp på videon efter körningen.

Summa sumarum så är jag faktiskt väldigt nöjd.

Men bilen är långtifrån färdig och planer för vinterns uppdateringar finslipas just nu som bäst..

Senast redigerad av Ricky den fre aug 31, 2012 1:38, redigerad totalt 1 gånger.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Bilen står nu uppallad i garaget i väntan på montering av drivaxlarna som Svea Bil på endast 1 arbetsdag riktade och klämde nya Spicer-kors på. 
Passade på att gå över chassiet i samma veva och känna / kolla / efterdra alla fästpunkter. Allt ser bra ut och endast en hjulinställning återstår efter att drivaxlarna monterats innan det bär av till Knutstorp.
Jag hade också en herre från SBF på besök hemma för att kika på bilen i syfte att få en "förenklad vagnsbok" till den.
Han var nöjd och tyckte allt såg bra ut.
Syftet med detta är att få bilen godkänd för enklare tävlingsformer som tex "Time Attack" i standardbilsklassen "Club" vilket kan ge utrymme för möjlighet till mer tid på bana.
http://timeattack.nu/
Vagnsboken damp ner i brevlådan i dag bara 6 dagar efter hans besök och kostnaden för den var beskedliga 100:-
Man har inga större krav på bilarna för att köra i standardbilsklassen men bur eller båge "rekomenderas", dock skall öppen bil vara utrustad med "överrullnings skydd", dvs en 4-punkts båge som inte behöver vara FIA godkänd men som godkänns av besiktningsmannen.

Passade på att gå över chassiet i samma veva och känna / kolla / efterdra alla fästpunkter. Allt ser bra ut och endast en hjulinställning återstår efter att drivaxlarna monterats innan det bär av till Knutstorp.

Jag hade också en herre från SBF på besök hemma för att kika på bilen i syfte att få en "förenklad vagnsbok" till den.
Han var nöjd och tyckte allt såg bra ut.

Syftet med detta är att få bilen godkänd för enklare tävlingsformer som tex "Time Attack" i standardbilsklassen "Club" vilket kan ge utrymme för möjlighet till mer tid på bana.
http://timeattack.nu/
Vagnsboken damp ner i brevlådan i dag bara 6 dagar efter hans besök och kostnaden för den var beskedliga 100:-

Man har inga större krav på bilarna för att köra i standardbilsklassen men bur eller båge "rekomenderas", dock skall öppen bil vara utrustad med "överrullnings skydd", dvs en 4-punkts båge som inte behöver vara FIA godkänd men som godkänns av besiktningsmannen.

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Skönt att allt fungerat och att du är tillfreds med dina modifieringar. Tycker du att bromsarna räcker till för din bankörning bortsett från att det tar lite väl mycket fram? Verkar ju vara många som byter till typ Wilwood och mordernare Corvette bromsar. Det är ju ändock 4-kolvsok och ventilerat runt om och totalt värdelöst kan det bara inte vara?
Jag misstänker att du letar växellåda till bilen just nu
Jag misstänker att du letar växellåda till bilen just nu

Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
Halloy Daniel. 
Bromsarna fungerar otroligt bra för att vara så gamla som de faktiskt är.
Väl fungerande orginalbromsar med stålomspunna slangar, bra vätska och bra belägg räcker definitivt för hård körning med gatdäck.
Jag fick vid 2 tillfällen varningslampan att tändas i slutet av långa striprakan och jag TROR att det berodde på att jag kan ha en liten microbubbla med luft i ett bromsok.
Jag tappade aldrig bromsverkan men vågade inte chansa och tog det lite lugnare efter detta.
Målsättningen jag har är att prova med lite bättre däck vilket antagligen kommer att öka belastningen på bromsarna, dels genom högre hastigheter redan i början på rakorna men även förhoppningsvis också i slutet av dom..
Så jag måste erkänna att det finns stora möjligheter att bilen får en uppdatering på broms-fronten innan den får en ny växellåda.
Men allt kostar ju pengar så vi får se hur det blir..

Bromsarna fungerar otroligt bra för att vara så gamla som de faktiskt är.

Väl fungerande orginalbromsar med stålomspunna slangar, bra vätska och bra belägg räcker definitivt för hård körning med gatdäck.

Jag fick vid 2 tillfällen varningslampan att tändas i slutet av långa striprakan och jag TROR att det berodde på att jag kan ha en liten microbubbla med luft i ett bromsok.
Jag tappade aldrig bromsverkan men vågade inte chansa och tog det lite lugnare efter detta.
Målsättningen jag har är att prova med lite bättre däck vilket antagligen kommer att öka belastningen på bromsarna, dels genom högre hastigheter redan i början på rakorna men även förhoppningsvis också i slutet av dom..
Så jag måste erkänna att det finns stora möjligheter att bilen får en uppdatering på broms-fronten innan den får en ny växellåda.

Men allt kostar ju pengar så vi får se hur det blir..

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Den båge jag har (alltså endast själva bågen, inte stöttorna) köpte jag färdigbockad av Guss, resten punktade jag ihop själv och lät en duktig svetsare helsvetsa.
Infästningen i bilen svetsade jag själv.
Skulle det finnas intresse så kan jag genom Guss (som håller till nästgårds) köpa loss likadana bågar och sända dessa med tex Bussgods.
Detta gør jag självklart utan egen vinning.
Detta gäller alltså som sagt endast själva huvudbågen, stöttor mm konstruerar man själv.
Dock kan materialet för dessa också köpas av Guss.
Denna båge passar enligt Guss både C2 och C3 Corvetter.
Skicka ett PM den som vill ha en båge.

Infästningen i bilen svetsade jag själv.
Skulle det finnas intresse så kan jag genom Guss (som håller till nästgårds) köpa loss likadana bågar och sända dessa med tex Bussgods.
Detta gør jag självklart utan egen vinning.

Detta gäller alltså som sagt endast själva huvudbågen, stöttor mm konstruerar man själv.
Dock kan materialet för dessa också köpas av Guss.
Denna båge passar enligt Guss både C2 och C3 Corvetter.
Skicka ett PM den som vill ha en båge.

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Bilen förbereds nu för förarkursen på Knutstorp nästa vecka. 
Nya slangar till bromskylningen monterade.
Denna gång blev det 4" hela vägen vilket förhoppningsvis ger lite mer flöde.
Plockade också bort bromssköldarna för att få det hela lite mindre tilltäppt.

Nya slangar till bromskylningen monterade.
Denna gång blev det 4" hela vägen vilket förhoppningsvis ger lite mer flöde.

Plockade också bort bromssköldarna för att få det hela lite mindre tilltäppt.

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Slangarna blir lite tillplattade då de smiter in mellan nedre bärarmen och framvagnsbalken, men det får man nog dessvärre leva med..

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Ska bli jäkligt kul att för första gången prova bilen med R-däcken. 
Hoppas nu bara oljan stannar kvar i oljetråget i svängarna.. -Hoppas!!

Hoppas nu bara oljan stannar kvar i oljetråget i svängarna.. -Hoppas!!

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies