Sida 3 av 3
Re: Olagliga streetrace.
Postat: tor sep 09, 2010 21:34
av fräsarn
Är det inte så i de flesta sporter att man får anpassa sig till reglerna.
Bara för att ens egen bil inte platsar kan man ju inte säga att evenemanget är skitdåligt.
Har bara kört Landracing en gång (i Görla) men tycker det är helt suveränt om man bara vill gasa lite eller testa bilen. Man får köra hur fort som helst och med nästan vad som helst.
Tar man det på blodigt allvar och vill vinna kanske det är mindre bra.
Vilket är mest orättvist, att man kör med sina besiktningsbara racedäck mot snabbare bilar med lite bredare däck eller mot standard/trimmade bruksbilar med vardagsdäck.
Blackrace är ju också perfekt om man vill testa sin bil.
Daniel
Re: Olagliga streetrace.
Postat: tor sep 09, 2010 22:32
av Lars Jakobsson
fräsarn skrev:Är det inte så i de flesta sporter att man får anpassa sig till reglerna.
Bara för att ens egen bil inte platsar kan man ju inte säga att evenemanget är skitdåligt.
Har bara kört Landracing en gång (i Görla) men tycker det är helt suveränt om man bara vill gasa lite eller testa bilen. Man får köra hur fort som helst och med nästan vad som helst.
Tar man det på blodigt allvar och vill vinna kanske det är mindre bra.
Vilket är mest orättvist, att man kör med sina besiktningsbara racedäck mot snabbare bilar med lite bredare däck eller mot standard/trimmade bruksbilar med vardagsdäck.
Blackrace är ju också perfekt om man vill testa sin bil.
Daniel
Du förstår inte riktigt vad jag menar..
Kallar man det för gatbils stege och att gat godkända däck är ok så tycker jag man ska stå för det och sen inte hitta på egna regler.
Varför inte bara följa svensk lagstiftning? Kan det vara så svårt?
Jag tycker gatbilar ska tävla mot gatbilar så länge dom är godkända enligt polis och bilprovningen.
Är inte det mest rättvist?
Gatbilar oavsett däck kan aldrig mäta sig med dragsters och rörrams chassin som kör i den där open klassen.
sist dom körde var det tex en funnycar med 2200hp med.. men visst det ska våran corvette möta med det mesta orginal och gat godkända däck.. det är absolut rättvist.
Re: Olagliga streetrace.
Postat: tor sep 09, 2010 23:05
av Mange_C5
Lars Jakobsson skrev:
Som svar på fråga 1: Har du aldrig varit med så rekommenderar jag att du provar själv först.
Fråga 2: Hört talats om nått som kallas för "Dot märkta"? Dvs samma märkning som våra Nitto Invo gat däck har.
Våra slicks har samma gummi blandning som riktiga slicks men har ett par spår i sig vilket gör dom gat godkända.
Vid tillfället för Land Racings evenemang så fanns Polisen på plats med sin besiktnings buss, bad dom gå igenom bilen för att kontrollera om den var godkänd eller ej för gatan, det var den.
Speciellt däcken bad vi dom kontrollera eftersom det var dom som diskuterades mest.
Så vad tror du själv, var polisen från garaget eller zatzy?
Har även rullat igenom Svensk bilprovning med dom, fanns inget att anmärka på!
Våra heter QUICK TIME PRO D.O.T.
Andra brukar kallas för tex ET STREET.
Om jag mot förmodan skulle prova nångång så vet jag ju fortfarande inte vilken känsla du syftar på, eller?
Om polisen, Ja förmodligen..
Att de inte brydde sig är inget kvitto på att det är godkända däck eller att du lyckas nästa gång. SBP å sin sida kollar främst att däcken inte har skador mm
D.O.T = US Department of Transportation, finns säkert beröringspunker som är likvärdiga dem emellan men tyvärr inte likhetstecken när det gäller regelverket angående e-märkning för däck
Gummiblandningen har inget med slitbanemönstret att göra, dina Nitto har ett slugt mönster om man jämför med tex Hoosier med sina symboliska skåror.
och så till pudelns kärna som rent synligt stoppar en e-märkning av åtminstone Hoosier R6/A6 respektive Quick time Pro däcken i nuvarande utförande. Tråkiga regler men så är det skrivet.
direktiv 92/23/EEG
6.3.1. "För personbilsdäck skall slitbanan innehålla minst sex tvärgående rader
av mönsterdjupsmarkeringar, som är ungefär jämnt utspridda och
placerade i de breda spåren i mittdelen av slitbanan, vilken omfattar
ungefär tre fjärdedelar av slitbanans bredd. Mönsterdjupsmarkeringarna
skall vara utförda så att de inte kan förväxlas med de gummiåsar som
löper mellan ribborna eller blocken i slitbanan".
Solklart enligt min mening.
Länkar in direktiv 92/23/EEG som referens
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 101:SV:PDF
Re: Olagliga streetrace.
Postat: fre sep 10, 2010 11:10
av Lars Jakobsson
Det är lätt att diskutera nånting man inte vet nånting om?
Nu är det Bilprovningen/polisen som avgör vad som får framföras på våra vägar.
Dvs upp till var och en av dessa myndighets utövande personer att tolka och förstå reglerna.
Om dom anser att däcken är lagliga så är däcken lagliga tills nån annan säger nånting annat.
Precis samma som gäller alla bilar som rullar runt på vägarna.
Vad du hittar för paragrafer eller regler har ingen betydelse, det är dom personer som finns i myndigheterna som fäller avgörandet.
Du svarade aldrig på frågan, är det mer rättvist att en Corvette som är till 97% orginal
ska möta en funnycar på 2200 hästar eller en Nissan GT-R med R-däck?
Det skiljer ungefär 3-4 tiondelar i tid mellan Nissan och Corvetten på 201m medans det skiljer minst 1,5-2 sek till Funnycar.
Re: Olagliga streetrace.
Postat: fre sep 10, 2010 13:48
av Mange_C5
Lars Jakobsson skrev:Det är lätt att diskutera nånting man inte vet nånting om?
Nu är det Bilprovningen/polisen som avgör vad som får framföras på våra vägar.
Dvs upp till var och en av dessa myndighets utövande personer att tolka och förstå reglerna.
Om dom anser att däcken är lagliga så är däcken lagliga tills nån annan säger nånting annat.
Precis samma som gäller alla bilar som rullar runt på vägarna.
Vad du hittar för paragrafer eller regler har ingen betydelse, det är dom personer som finns i myndigheterna som fäller avgörandet.
Du har rätt i att den enskilda tjänstemannens tolkning gäller tills annat sägs men dot-däcken i det här fallet är inte e-godkända och du kan bli stoppad av en annan tjänsteman som tolkar reglerna som de är skrivna oavsett om du framhärdar att någon annan har godkänt dem. I detta är vi förmodligen endast överrens om att vi inte har samma samma åsikt, detta kan endast framtiden utvisa.
Lars Jakobsson skrev:Du svarade aldrig på frågan, är det mer rättvist att en Corvette som är till 97% orginal
ska möta en funnycar på 2200 hästar eller en Nissan GT-R med R-däck?
Det skiljer ungefär 3-4 tiondelar i tid mellan Nissan och Corvetten på 201m medans det skiljer minst 1,5-2 sek till Funnycar.
Som svar på din fråga: Nissan bilen är en mer jämförbar bil, rörramsdragster är nåt helt annat, inte ens jämförbart.
Vad innefattar de 3 % från en helt original Corvette? Din kompressormatade motor på 695hp/786nm och däck som riktar sig mot dragracing? Betydelsen av dessa 3% är avsevärt högre vid dragracing än vad den låga siffran ger sken av.
Din bil med den motorn skulle jag knappast se som 97% original eller för den delen laglig, men i detta har jag förmodligen helt fel enligt din argumentation då någon polis eller besiktningsman har godkänt den vid något tillfälle i detta utförandet.
Jag släpper detta nu och önskar dej lycka till i framtida årliga eller flygande besiktningar.
Re: Olagliga streetrace.
Postat: fre sep 10, 2010 18:13
av 745
Lars Jakobsson skrev:Då får du läsa mitt inlägg igen, skrev att EDPS regler fungerar oftast helt ok.
Ber om ursäkt
Efter att ha läst EDPS reglementet jämför jag det med Roadsport reglementet.
Båda reglementen omfattar gatbilar som man ska tävla med.
I Roadsport är det lagen som gäller (oavsett vad SBP säger), utom när det gäller ev. trimning som regleras i reglverket.
I EDPS får du modifiera (med vissa begränsningar) under förutsättning att bilen är besiktigad av SBP.
Ovanstående borde innebära att EDPS reglementet gynnar ex.vis.
Bilar som har div. dispenser hos SBP.
Bilar som är lätta att bygga om före & efter besiktning/race.
Dom som har kontakter på SBP.
Hur gör du

Re: Olagliga streetrace.
Postat: fre sep 10, 2010 22:04
av Lars Jakobsson
Magnus, menade 3% av totala bilen.. inte av effekten.
Kan tillägga att Land Racing inte heller godkänner Toyo R888.. även dom är helt lagliga.
Vad jag vet kör en hel del runt med just Nitto Invo, trots att dom inte är helt lagliga i Sverige.
Kan bero på att våra kära myndighetspersoner kan tänka och förstår vad som är viktigt och mindre viktigt.
Re: Olagliga streetrace.
Postat: fre sep 10, 2010 22:15
av Lars Jakobsson
745>>Besiktigar precis som vanligt
Precis som dom flesta som kör på EDPS evenemang.
Re: Olagliga streetrace.
Postat: tis sep 14, 2010 12:51
av 745
Hej Lars!
Efter att ha läst dina inlägg blev jag nyfiken på ditt projekt och regelverket för EDPS.
Vilket arbete du har lagt ner & vilken puts du har på bilen

återkommer med några frågor i din projekttråd (din bil lämnar nog få oberörda).
Bra att du har hittat ett alternativ till olagligt streetrace
Lars Jakobsson skrev:745>>Besiktigar precis som vanligt
Precis som dom flesta som kör på EDPS evenemang.
Lars Jakobsson skrev:Nej, målet är absolut prestanda..
Dock så har vi en speciell besiktningsman så det är inga problem..
Kör igenom med kompressor, utan ljuddämpare ect. Så splitters är ett mindre bekymmer.
Re: Olagliga streetrace.
Postat: ons sep 15, 2010 17:24
av johanlu
gasen i botten nu drar vi i gång!
Re: Olagliga streetrace.
Postat: tor sep 23, 2010 13:18
av chevette
745 skrev:Ovanstående borde innebära att EDPS reglementet gynnar ex.vis.
Bilar som har div. dispenser hos SBP.
Bilar som är lätta att bygga om före & efter besiktning/race.
Dom som har kontakter på SBP.
Hur gör du?
Lars Jakobsson skrev:745>>Besiktigar precis som vanligt
Precis som dom flesta som kör på EDPS evenemang.
Jag måste fråga dig, Lars, hur det funkar att besiktiga "som vanligt" med kompressor och 695hp? Skulle vara intressant att veta vad det är man ska göra för att få det godkänt? Finns mycket om det på flera forum men ingen verkar veta hur man ska bära sig åt utan att använda sig av knepen som 745 skriver om. Jag kanske har missat/missförstått något? Kan vara bra att veta för ev. framtida projekt

Re: Olagliga streetrace.
Postat: tis okt 05, 2010 7:50
av chevette
Talande tystnad?
Re: Olagliga streetrace.
Postat: tis okt 05, 2010 14:25
av 745
chevette skrev:Talande tystnad?
Lars har nog tröttnat på mig, vilket jag tycker är synd,

, för även om vi inte har samma syn på allt (vad tråkigt det vore om alla tyckte lika) så är det intressant att del utav hans tankar, och ännu mer spännade att se resultatet utav hans hårda & ambitiösa arbete.
Dessutom ska jag försvara honom då han har berättat tidigare hur han gör:
Lars Jakobsson skrev:Dock så har vi en speciell besiktningsman så det är inga problem..
Kör igenom med kompressor, utan ljuddämpare ect. Så splitters är ett mindre bekymmer.
Re: Olagliga streetrace.
Postat: tis okt 05, 2010 22:32
av chevette
"Dock har vi en speciell besiktningsman"? Jaha, då var det ju ett av tricksen i alla fall! D.v.s. kontakter inom SBP. Tillbaks till ruta 1.