Sida 3 av 6
Re: Kambyte
Postat: mån okt 01, 2012 19:36
av Kjell.Magnusson
Hejs gbak
Nä, ingen bult eller bricka, det ser ut som den suttit där utan någon som helst låsning (utom det stelnade gegget eller svets som dessutom ser ut att ha lossnat från vevaxeln). Det finns heller ingen gänga i vevaxeln...
Re: Kambyte
Postat: mån okt 01, 2012 19:40
av Ricky
Då sitter det aldeles säkert en avdragen bult där i vevaxeln..
Re: Kambyte
Postat: mån okt 01, 2012 19:50
av Kjell.Magnusson
Hejs
Nu har jag mätt upp mina toppars förbrännins utrymmen: 8 cl = 8cc = 0,27 fl oz = 0,488 kubiktum vilket måt som nu används... Kolvarna gör nog förbränning utrymmet något större, en cl eller 2 + packningen då förståss.
Jag tror att det är något sånär standard 1969 350" men rätta mej gärna om jag har fel!
Topparna ja.. det ser ut som man någon gång i tiden slipat ur insugskanalerna så att det vet i tusan om det går att slipa in säterna igen... Nya toppar kanske inte är så dum ide.. och kam!
Då är ju frågan igen: Vad ska jag köpa? Jag har beställt den dvd boxen om renovering av Csb motorer men inte fått den än!
JAG VILL JU HEMSKT GÄRNA HA EN VERKSTADS/TRIMHANDBOK OCKSÅ! TIPS TACK!
Re: Kambyte
Postat: mån okt 01, 2012 19:55
av Kjell.Magnusson
Hejs Ricky
Vevaxeländen ser förvånansvärt snygg ut! Jag kan inte se någon avdragen skruv där i! Men jag måste låna en avdragare så jag får se närmre när svängningsdämparen är borta.
Re: Kambyte
Postat: mån okt 01, 2012 19:57
av Jerka
Det är klart du ska köpa nya toppar
Crippe skänker ju nästan bort sina gamla
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 33&t=15950
/Jerka
Re: Kambyte
Postat: mån okt 01, 2012 19:59
av fräsarn
De första smallblockarna hade bara presspassning ingen skruv. T o m tidiga 350-vevar har jag för mig.
Re: Kambyte
Postat: mån okt 01, 2012 20:14
av Ricky
Tänk vad mycket det finns att lära sig, men hur pressar man på svängningsdämparen utan en centrumskruv utan att belasta axiallagret?
Re: Kambyte
Postat: mån okt 01, 2012 21:29
av Ricky
Kan du berätta mer om detta med att tidiga SB inte hadde en bult som håller svängningsdämparen Daniel?
Jag söker och hittar att dämparen sitter med bultar från 1955..
Re: Kambyte
Postat: mån okt 01, 2012 21:34
av Kjell.Magnusson
Hejs
Ja ha, Fräsarn, så kan det ju förståss vara då! Det förklarar saken!
Ja du, Ricky, hur f-n gör man då? Kolsyra på veven och värmepistol på dämparen? Eller borrar lite mer i vevaxeln och gängar?
Shortblocket ser oförskämt bra ut, så det vill jag inte riva sönder! Frågan är om det är Appelgren och topparna någon senare superproffs mek?
Re: Kambyte
Postat: mån okt 01, 2012 21:36
av Kjell.Magnusson
Hejs igen
Oj Ricky! Ja Daniel hur är det? Nu blir jag nervös...
Re: Kambyte
Postat: mån okt 01, 2012 21:41
av Ricky
Hittade en tråd i ett utrikiskt forum där man nämner att "vissa 327 inte var borrade och gängade för centerbult"..
http://www.chevytalk.org/fusionbb/showt ... 2705/tp/1/
Ja där ser man..
Den enda vettiga lösningen verkar vara att ersatta din motor med en bigblock i ställat..

Re: Kambyte
Postat: mån okt 01, 2012 21:48
av Kjell.Magnusson
Hejs
Tack Ricky nu känns det lite lugnare!
Big block? Nä! Men det är en kille i blekinge som har en 454" small block! Det gör mej lite avundsjuk! Så j-kla fränt en sb med bb mått!
Re: Kambyte
Postat: mån okt 01, 2012 22:29
av fräsarn
Har ingen jättekoll men letade lite snabbt nu, verkar vara lite blandat.
Most Factory Steel cranks didn't have a harmonic balancer bolt.
265's....283's and early 327's didn't have the bolt...the balancer was just pressed on.
The bolt was introduced a couple of years into 350 CI production.
Montering
When you go to install it, the maintanence manual says to "heat up the harmonic balancer by putting it in hot water for 15 minutes or so (to expand it) then immediately remove it from the water, align it on the crankshaft and use a block of wood and a Big F--ng Hammer to pound it on.
Känns ju sådär
Re: Kambyte
Postat: mån okt 01, 2012 22:34
av gbak
Min "gamla" 327'a från mitten av 60-talet har centrumbult!
Magnum: har du kollat blocknr så att det är en 350 du har och inte en 327?
Hur har du egentligen mätt/beräknat förbränningsutrynmmet i topparna?
Du borde ha någonstans mellan 60-70cc. Har du omvandlat fel....80cc kanske??
Så här såg min första avdragare ut (en ombyggd std avdragare från Jula), innan jag köpte ett avdragar-kit från Summit.
De här vinkelbeslagen funkade de också!

Re: Kambyte
Postat: tis okt 02, 2012 7:28
av Kjell.Magnusson
Hejs
Blocket är enl. nummret ett 350" Corvette från 1969 & topparna är också 350" Corvette från 1969 eller 1970, det stämmer också med borrning 102 mm och slag 88,5 mm.
Jag la topparna upp & ner i våg och fyllde på förbränningrummen med vatten med hjälp av ett 15 ml & ett 5 ml mått, jag fick i 5 st 15 ml och 1 st 5 ml det borde bli 80 ml, kan det vara rätt sätt?
Re: Kambyte
Postat: tis okt 02, 2012 7:32
av Kjell.Magnusson
Hejs igen
Fiffigt Gbak! Enkel avdragare!
Re: Kambyte
Postat: tis okt 02, 2012 7:37
av Don Tomaso
Du behöver en speciell avdragare för svängningsdämpare som ser ut tex. så här:
http://www.summitracing.com/parts/WMR-W151P/ och en sån här för återmontering:
http://www.summitracing.com/parts/PRO-66515/
Vad gäller verkstadshandbok så är Hanes en bra som täcker hela bilen och för motorn är dvd boxen du beställt bra.
Re: Kambyte
Postat: tis okt 02, 2012 7:48
av Ricky
Återmonteringsverktyget du länkar till Tomaso kräver väl att man har gängad vevaxel..

Re: Kambyte
Postat: tis okt 02, 2012 7:57
av Don Tomaso
Jo det stämmer iofs

, han får väl gänga vevaxeln, hellre det än släggan.
Re: Kambyte
Postat: tis okt 02, 2012 8:09
av Kjell.Magnusson
Hejs
Tack Thomas! Hanes var det ja!
Jo, jag kommer att gänga i veven! En tung järnklump som far runt i 5000 varv utan att sitta fast känns ju sådär...
Jag kommer att göra mej en egen avdragare av en rund 10 mm platta med 3 + 1 gängat hål, eller svetsa dit en grov fingängad mutter i mitten.
Re: Kambyte
Postat: tis okt 02, 2012 19:50
av Kjell.Magnusson
Hejs
I väntan på dvd boxen och att jag ska bestämma mej för nya alu. toppar eller inte så kollade jag lite på insuget, det är Edelbrock Performer rpm q jet...
Bilden nedan föreställer insugets bakre del där vatten kanalen borde ha varit, eller? jätte mycket oxid, här bara lite avskrapat med en skruvmejsel..

Bilden nedan föreställer samma men nu är oxiden borttagen med en Dremmel med en liten roterande fil (ungefär som en tandläkarborr, usch) Det är 6,7 mm djupt på sina ställen och likadant på insugets andra sida!

Vad göra? fylla med plastic padding metall, måla på något tåligt eller vad? Svetsa känns ju sådär, blir kanske snett och svårt att få det plant igen. Eller?
Det är dessutom oxid vid dom främre kanalerna, termostathuset och dom två gängade hålen! Dock inte lika mycket.
Re: Kambyte
Postat: tis okt 02, 2012 23:49
av gbak
magnum skrev:Jag la topparna upp & ner i våg och fyllde på förbränningrummen med vatten med hjälp av ett 15 ml & ett 5 ml mått, jag fick i 5 st 15 ml och 1 st 5 ml det borde bli 80 ml, kan det vara rätt sätt?
Om dina toppar har förbrännings volymen 80cc så skulle jag gissa att du har komp förhållandet 8,5:1 e.dyl
Att börja trimma med det komp förhållandet är att kasta pengarna i sjön!
Bättre är att kasta topparna i sjön istället

och köpa några kpl alu toppar, Trick Flow, Edelbrock, Dart el.dyl
Det ser nästan ut som det är en liten dome på topparna, eller ser jag fel?
För att kunna räkna ut exakta kompet, måste du ta reda på kolv volymen också, det ser ut som det är en liten dome som sticker upp?? Stämmer det?
Om så är fallet och du byter till toppar med volymen 64cc, så hamnar komp förhåll på ca: 10:1 och då börjar det likna nåt!
Re: Kambyte
Postat: ons okt 03, 2012 19:03
av Kjell.Magnusson
Hejs Gbak
Jo då, det är en liten knöl som sticker upp på kolvtoppen! Men det är mer som "sticker ner"...
Och det får nog bli nya alu. toppar! Det järnskrotet jag har nu går det troligtvis inte att fräsa ventilsäterna på, det är för mycket bort slipat i insugskanalerna! + dåligt komp också..
Re: Kambyte
Postat: tor okt 04, 2012 20:01
av Kjell.Magnusson
Hejs
Nu har jag kollat lite på nätet efter alu. toppar! Men blir lite tveksam: Måste jag byta kolvar då också, men tanke på knölarna som sticker upp? Dom toppar jag sett är ju också rätt platta förutom vid ventilerna! Jag tror ju att mina kolvar kommer att krocka med topparna! Eller?
Re: Kambyte
Postat: fre okt 05, 2012 15:07
av Kjell.Magnusson
Re: Kambyte
Postat: fre okt 05, 2012 16:01
av hasseh
Kollade på dom också men 200cc är lite mycket. 180-185 är nog mer lagom i alla fall för mitt behov.
Re: Kambyte
Postat: fre okt 05, 2012 18:20
av Kjell.Magnusson
Re: Kambyte
Postat: lör okt 06, 2012 14:18
av gbak
180-195 cc passar nog dig bra!
Börja inte bli dumsnål bara, du kommer att ångra dig i slutändan att du inte köpte riktiga grejor!
Om du är osäker på vad du skall ha så finns ju färdiga kit som funkar på Summit.
Typ nåt som det här:
http://www.summitracing.com/parts/TFS-K314-420-395/
Du får ju inte bara stirra dig blind på topparna, du behäver ju kam/stötstänger/packningar/kamkedja?/rullvippor? mm mm, och att köpa lösa delar kommer snabbt att bli mycket dyrare än att köpa ett färdigt kit, som dessutom håller hög kvalitet och som du kan växa med i framtiden om du så vill!
Låt nån svensk importfirma som har veckotransporter (Vetteparts t.ex) ta hem kittet åt dig, kostar ca 13:-/dollar.
Re: Kambyte
Postat: lör okt 06, 2012 20:24
av Kjell.Magnusson
Hejs
Ja, jag tror du har rätt gbak! Bättre köpa bättre grejer! Jag får väl spara lite... Hade ju tänkt mej ett budget bygge, men jag får nog ändra mej!
Re: Kambyte
Postat: lör okt 06, 2012 20:56
av Kjell.Magnusson
Hejs igen
Just det ja i budgetens anda, min svängningsdämpare avdragare.
