Sida 3 av 3
Re: Anderstorp Förarträning/Trackday 1/7 info & anmälan
Postat: ons jul 03, 2013 18:09
av Ricky
Bengt skrev:Så, la upp några minuter innan familjen får sitt. Lite skillnad mellan 3,5liter o 6 liter V8, ett soft 1.56 varv, köra om C6 och mera lek med leksaken..
http://youtu.be/TuI8Zw64YGE
KUL!
Var det Ove som låg framför i TVR:en?
Re: Anderstorp Förarträning/Trackday 1/7 info & anmälan
Postat: ons jul 03, 2013 18:11
av Ubbe
Det funkar inte på mobilen men på datorn borde det gå
/ Ubbe
Re: Anderstorp Förarträning/Trackday 1/7 info & anmälan
Postat: ons jul 03, 2013 18:17
av Ricky
Nu fick jag upp den.
Bra schvung där Ubbe.
Hade du koll på lufttrycket i däcken? Vad körde du på?
Re: Anderstorp Förarträning/Trackday 1/7 info & anmälan
Postat: ons jul 03, 2013 18:33
av Ubbe
Re: Anderstorp Förarträning/Trackday 1/7 info & anmälan
Postat: ons jul 03, 2013 21:11
av Gert
Många tack till alla som kom till denna underbara dag på Anderstorp.
Den var helt perfekt, allt från ett föredömligt förarmöte till sista metern på asfalten.
För de som orkade var det alltså möjlighet till 3 timmar och 20 minuters körning, - oslagbart!
Tack till er som är händiga med filmning och att få upp resultaten på nätet så vi alla kan njuta.
Anderstorp Raceway är en bana som måste besöka fler gånger.
Arbete pågår för att få till två tillfällen nästa år

Re: Anderstorp Förarträning/Trackday 1/7 info & anmälan
Postat: tor jul 04, 2013 0:01
av Bengt
Ricky skrev:Bengt skrev:Så, la upp några minuter innan familjen får sitt. Lite skillnad mellan 3,5liter o 6 liter V8, ett soft 1.56 varv, köra om C6 och mera lek med leksaken..
http://youtu.be/TuI8Zw64YGE
KUL!
Var det Ove som låg framför i TVR:en?
Japp. Den gick bra i böjarna men saknar ett par hundra pållar på rakorna

Han körde snabbare sen utan passagerare.
Kollade igenom datat o som mest vart det 230 på rakan enligt gps med god marginal vid inbromsning.
Re: Anderstorp Förarträning/Trackday 1/7 info & anmälan
Postat: tor jul 04, 2013 10:24
av Ubbe
Hej!
Jag tycker genomgången vi hade på Anderstorp med videofilm av spårval, tips ,mm var jätte bra
Kan vara bra att ha samma upplägg på Mantorp

speciellt när det blir första gången man kör på den banan
Bengt, kul att det funkade så bra med kylaren

Har du någon länk till den kylaren
Ps) Glöm inte att titta på våra filmer

sök på ccs Anderstorp you tube
Mike L filmer
https://www.youtube.com/channel/UCS28sS ... ture=watch
Filmerna finns också i tråden

Re: Anderstorp Förarträning/Trackday 1/7 info & anmälan
Postat: tor jul 04, 2013 10:28
av Ricky
Så Ove saknade ett par hundra pållar...? -Ja då får han trimma lite då..

Re: Anderstorp Förarträning/Trackday 1/7 info & anmälan
Postat: tor jul 04, 2013 12:00
av Bengt
Ubbe skrev:Hej!
Jag tycker genomgången vi hade på Anderstorp med videofilm av spårval, tips ,mm var jätte bra
Kan vara bra att ha samma upplägg på Mantorp

speciellt när det blir första gången man kör på den banan
Bengt, kul att det funkade så bra med kylaren

Har du någon länk till den kylaren
Ps) Glöm inte att titta på våra filmer

sök på ccs Anderstorp you tube
Mike L filmer
https://www.youtube.com/channel/UCS28sS ... ture=watch
Filmerna finns också i tråden

Tror att det är denna jag satte i..
http://dougrippie.com/products/ron-davi ... -line-kit/
Re: Anderstorp Förarträning/Trackday 1/7 info & anmälan
Postat: tor jul 18, 2013 22:33
av mse
Hade tänkt köpa DeWitts men denna klarar tydligen 500kusar o Anderstorp, räcker för mig !
Bengt, kul att du fick ordning på oljetempen. Jag har(naturligtvis) också oljetemp som skenar.
Är det någon speciell anledning att du valde DRM och inte Dewitt?
Dewitt har ett lägre pris och ger enklare slangdragning. Det som tekniskt går att se skillnad mellan dom är att Dewitt har oljekylaren på heta sidan medans DRM har den på kalla sidan. Rimligen bör DRM ge lite kallare olja av den anledningen. Frågan är hur stor eller liten skillnaden är?
Re: Anderstorp Förarträning/Trackday 1/7 info & anmälan
Postat: tor jul 18, 2013 23:10
av Bengt
Anders säljer den det är skälet
Alltså vad jag läst mig till skall oljekylaren sitta på vänster sida. Det gör den på DeWitts oxå...
Oljeslangarna får plats, men men 90graders anslutningar fick jag montera de främre AN efter jag dragit slangarna..
Har man LS1 motor med batwing tråget blir det kul.... För oss med LS2 block är det lättare att montera kitet. Fick kapa o slipa lite på fläktkåpan i plast men så är det ju alltid...
Konstaterade oxå att 60 i

treadwear var lite väl mjukt på framdäcken med 30min pass..
Re: Anderstorp Förarträning/Trackday 1/7 info & anmälan
Postat: tor jul 18, 2013 23:21
av Mange_C5
Bengt skrev:
Konstaterade oxå att 60 i

treadwear var lite väl mjukt på framdäcken med 30min pass..
Vad tror du orsaken var? 245/17 (dvs smala däck), för lite camber, fel däckstryck eller en kombination av flera?
Re: Anderstorp Förarträning/Trackday 1/7 info & anmälan
Postat: tor jul 18, 2013 23:28
av Bengt
Jag har 285/30-18 fram o körde knappast fullt. Köpte däcken av Christer på Racefactory o han trodde de kunde bli mjuka men vi fick inte fram 90 däck(hårda) på kort sikt. Bak har jag 90 o de ser finfina ut, de främre skull behöva hyvlas..
Körde med 2.2bar varmt. När däcken kallnade var trycket 1.5bar runtom
Jag har 2.8grader camber fram..
60 i treadwear är kanske lågt på en så tung bil o 30min pass.. Perfekt för superstage dock!
Ps. Fått upp ögonen på Hankook Ventus TD Z221, kan de va nåt ??
Re: Anderstorp Förarträning/Trackday 1/7 info & anmälan
Postat: tor jul 18, 2013 23:49
av Mange_C5
Med tanke på 60 vs 90 låter det som Kuhmodäck?
Tror de helt enkelt är för mjuka för tunga bilar (om man inte kör TA eller SS), fästet borde varit grymt dock. Bredden borde räcka, cambern borde räcka gott, kanske något högt varmtryck men om du använder Kuhmo så kanske de kräver högre varmtryck än andra r-däck?
Kalltryck kan ibland behöva vara så lågt som 1,3 om det är varmt väder,så 1,5 kalltryck är fullt normalt om man skall pusha en stint.
Hankook? Inget märke jag sett användas i depåerna, är det ett r-däck?
edit* såg nu i signaturen att du har kuhmo + all möjlig info.

Re: Anderstorp Förarträning/Trackday 1/7 info & anmälan
Postat: fre jul 19, 2013 10:05
av mse
Anders säljer den det är skälet

Alltså vad jag läst mig till skall oljekylaren sitta på vänster sida. Det gör den på DeWitts oxå...
Oljeslangarna får plats, men men 90graders anslutningar fick jag montera de främre AN efter jag dragit slangarna..
Har man LS1 motor med batwing tråget blir det kul.... För oss med LS2 block är det lättare att montera kitet. Fick kapa o slipa lite på fläktkåpan i plast men så är det ju alltid...
Ok, Dewitt borde fungera oxo. Jag har inte bestämt mig hur jag ska göra. Dewitt kan man ansluta med oljeledningarna från C6 LS2 om man borrar och gängar in oljetempgivaren i adaptern. Då får man oxo fördelen med att få bypass för oljan. Men en jobbig installation med rör/slangar blir det som du säger med batwingtråg.
Alternativet till dessa vattenoljekylare är en standalone oljekyl, exvis denna :
http://www.trendab.se/72-raders-setrab- ... c-184.aspx Men då är det nästan ett vinterprojekt...
Re: Anderstorp Förarträning/Trackday 1/7 info & anmälan
Postat: fre jul 19, 2013 10:13
av Bengt
DET SMARTA med att ha en kombinerad kylare är att man inte behöver termostater o sånt skit som bara kan krångla. Vattnet värmer först upp oljan o sen bidrar vattnet med att sänka oljetempen... Med en lös oljekylare kan det ta TID att få upp tempen... Jag hade en grad kallare kylarvatten på banan är på motorvägen till banan...????
Som sagts skall man köra på bana är det kylning av motor o bromsar som gäller, man har ju liksom ingen nytta av 500hk o R-däck annars...
Re: Anderstorp Förarträning/Trackday 1/7 info & anmälan
Postat: fre jul 19, 2013 10:18
av mse
DET SMARTA med att ha en kombinerad kylare är att man inte behöver termostater o sånt skit som bara kan krångla. Vattnet värmer först upp oljan o sen bidrar vattnet med att sänka oljetempen... Med en lös oljekylare kan det ta TID att få upp tempen...
Så sant! Det är det jag tänkte på oxo.
