Sida 3 av 4

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: lör okt 12, 2013 20:41
av Meatos
Ricky skrev:Alltid lika spännande med motorbyggen. :)

Ska maskinen upp i bänk för att tunas då den är klar?
Det har jag inte tänkt, bara pratat med JJ performance här i Norrköping som kunde ställa in tändning osv när jag har motorn i bilen.
Vet inte vart man kan göra det i närheten heller, eller om det är värt det?

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: lör okt 12, 2013 20:46
av Ricky
Känner inte till Norrköpingstrakten men det funkar ju alltid att transportera motorn några mil för att få den inkörd och tunad korrekt. :)

Själv körde jag min maskin till Jimmy (JAMS) i de mörka Uppsalaskogarna. Och det var värt varenda krona tycker jag.

Dessutom ligger du ju bra till i tid sedan motorn snart sitter ihop och du har hela vintern på dig att får den bromsad och monterad i bilen.

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: lör okt 12, 2013 21:05
av Meatos
Ricky skrev:Känner inte till Norrköpingstrakten men det funkar ju alltid att transportera motorn några mil för att få den inkörd och tunad korrekt. :)

Själv körde jag min maskin till Jimmy (JAMS) i de mörka Uppsalaskogarna. Och det var värt varenda krona tycker jag.

Dessutom ligger du ju bra till i tid sedan motorn snart sitter ihop och du har hela vintern på dig att får den bromsad och monterad i bilen.
Ja det vore inte så dumt att få allt klart innan man stoppar i den så man vet att allt funkar som det ska, får undersöka vilka som erbjuder den tjänsten i närheten:-)

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: lör okt 12, 2013 21:22
av Ricky
Meatos skrev: eller om det är värt det?
Det är väldigt svårt at säja.

På min motor var det alla gånger värt det sedan bestyckningen visade sig vara helt uppåt väggarna och från det första pullet till det sista skiljde det ca 120hk. :)

Sedan jobbades det en del med tändningen vilket ökade effekten och ordnade upp avgastempvärdena på del last.

Man måste ju dock vara väl förberedd inför en bromsning med munstycken etc till förgasaren och fjädrar och vikter etc til fördelaren för att verkligen få full valuta.

Jag tog även med mig mina egna hedders, avgasröret, ljuddämparna och luftburken för att verkligen göra vad jag kunde för att komma så nära som möjligt. :)

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: tis okt 15, 2013 17:57
av Meatos
Pratat med DTE racing även känd som Dr Ernie de håller till i Katrineholm så inte så långt. Inte haft något att göra med honom tidigare men bara hört bra saker så får se om jag tar med motorn dit när den är klar :)

Kollade mitt insug nu och det är original, känns som det skulle göra en del att byta. Det som passar under originalhuven är ju bara torker 2 samt ls6 som är rektangulär port men sökt lite och många i staterna har kört rektangulär insug med oval toppar ska visst funka rätt bra. Vad tror ni är bäst?

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: tis okt 15, 2013 22:59
av Ricky
Jag har aldrig anlitat Ernie till något men träffat honom, han har varit involverad i min kusins 1600hk motor (gatbil) och verkar väldigt kunnig. :)

Var dock ytterst öppen om att du har förgasare och önskar bestycka denna samt jobba med tändningen etc under bromsningen.

Förmodigen måste du själv ha tändstift, munstycken och vikter/fjädrar till fördelaren med dig dit. :)

Det är heller inte fel att förbereda dina hedders för lambda, jag satte mina i reducern efter collectorn.

Mutterstycken och blindplugg till lambda köper du hos Mekonomen, Hansen eller andra bilsiter/butiker.

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: ons okt 16, 2013 18:49
av Mr. Beam
ls6 som är rektangulär port men sökt lite och många i staterna har kört rektangulär insug med oval toppar ska visst funka rätt bra. Vad tror ni är bäst?
Funkar bra med rätt packning, dvs för rekt port. Jag kör med LS6 insuget på mina 049:or och den som säger att man är en idiot/tappar för mycket effekt/vet inte vad du håller på med kan få åka med mig en sväng och känna på när det släpper vid kick- down. :twisted:

Dock kan man labba med delat plenum och open spacers för att förbättra lite, på -73:ans huv finns det plats för en 1" spacer. Pannkaksdesignen är inte optimal som sagt.

/ Mr. Beam

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: ons okt 16, 2013 19:24
av Ricky
Med LS6 insuget på min 72:a ryms det en 1/2 spacer under original BB-huven om man har L88/LT1 luftfilterunderdelen och ett 3" luftfilter.

Dock bör man nog då inte köra med slappa gummimotorfästen för då kan nog filtret gnaga mot huven. :)

LS6 insuget nytillverkas och ofta är ett sådant nytt billigare än de åtråvärda slitna och svetsade originalinsugen på e-bay.

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: ons okt 16, 2013 20:43
av Meatos
Ricky skrev:Med LS6 insuget på min 72:a ryms det en 1/2 spacer under original BB-huven om man har L88/LT1 luftfilterunderdelen och ett 3" luftfilter.

Dock bör man nog då inte köra med slappa gummimotorfästen för då kan nog filtret gnaga mot huven. :)

LS6 insuget nytillverkas och ofta är ett sådant nytt billigare än de åtråvärda slitna och svetsade originalinsugen på e-bay.
Vad är det för spacer du har då är den helt öppen eller delad? Vad gör en spacer för skillnad? Ökar flödet?
Vart säljer de nytillverkade ls6 insug? Finns en del på ebay dom ligger mellan 2500-3000 plus frakt.

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: ons okt 16, 2013 21:53
av Ricky
Här köpte jag mitt. :)
http://www.thepartsplaceinc.com/ocatalo ... 10215V#top

Om spacer behövs är beroende på hur gasväxlingen ser ut, med en annan kam / annat flöde än den jag har kan förutsättningarna se annorlunda ut.

Spacer är väl egentligen ingen universallösning utan mer behovs-prövad. :D

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: tor okt 17, 2013 9:59
av Meatos
Ricky skrev:Här köpte jag mitt. :)
http://www.thepartsplaceinc.com/ocatalo ... 10215V#top

Om spacer behövs är beroende på hur gasväxlingen ser ut, med en annan kam / annat flöde än den jag har kan förutsättningarna se annorlunda ut.

Spacer är väl egentligen ingen universallösning utan mer behovs-prövad. :D
Tack! Hittade en tråd där du skrev om just detta :) http://m.corvetteforum.com/c3-tech-perf ... ifold.html

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: tis nov 19, 2013 16:10
av Meatos
Ingen stress här inte, men nu är topparna dragna med ARP bult. Ventilerna inslipade och monterade med Lunati fjädrar, retainers och lås.
Insuget är matchportat mot topparna så gott det går.
Ny vattenpump monterad, blev en Edelbrock victor series ska visst vara bland de bättre.
Tänkt ta hem ett kit med nya comp cam lyftare och chromemolly stötstänger också så småningom.

Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: tis nov 19, 2013 19:14
av Christian Möller
Mmm,snyggt blir det :D

/C

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: ons nov 20, 2013 17:15
av Meatos
Christian Möller skrev:Mmm,snyggt blir det :D

/C
Tack så mycket :)

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: tor jan 09, 2014 13:15
av Meatos
Är det vanligt att avgaspackningen till bb inte passar särkilt bra? Både de jag fick med i en packningssats och de jag fick med till headders är runt 1 cm fel åt ena hållet. Alltså om man passar in bulthålen så täcks avgasportarna med 1-2 cm???

Kommer lösa det genom att göra egna hål bredvid de andra men var ju inte ens i närheten. Fanns inga urtag för tändstiften heller så är det gjort för att klippa och klistra själv?

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: tor jan 09, 2014 13:24
av Ricky
Avgaspackningarna ska passa om det är rätt packning till rått toppar. :)

Vad har du för P/N på packningarna?

Jag ser att du kör med de pressade plåtvipporna, är det nya HD eller är det gamla originalvippor?

Det är inte ovanligt att dessa gamla begagnade original plåtvippor spricker i botten där de ledar mot kulan/bulten även med milda kammar/fjädrar.

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: tor jan 09, 2014 13:31
av Ricky
Meatos skrev: Klarar original koppling av 500 hk?
Vad valde du för till slut koppling?

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: tor jan 09, 2014 13:44
av Meatos
Ricky skrev:Avgaspackningarna ska passa om det är rätt packning till rått toppar. :)

Vad har du för P/N på packningarna?

Jag ser att du kör med de pressade plåtvipporna, är det nya HD eller är det gamla originalvippor?

Det är inte ovanligt att dessa gamla begagnade original plåtvippor spricker i botten där de ledar mot kulan/bulten även med milda kammar/fjädrar.
Köpte detta set. http://www.summitracing.com/int/parts/t ... /overview/
Står ju inget mer än att det är till 427 så trodde det skulle vara rätt då.
Vipporna ska bytas mot compcam magnum roller tip som är beställt tillsammans med chromemolly stötstänger, kommer hem vilken dag som helst :)
Sitter longslot vippor på nu som är köpta på hansenracing förra året så är som nya om nån är intresserad av att köpa?

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: tor jan 09, 2014 13:47
av Meatos
Ricky skrev:
Meatos skrev: Klarar original koppling av 500 hk?
Vad valde du för till slut koppling?
Har inte köpt nån annan än. Hittade en starkare sachs tryckplatta som sh454 säljer men inte blivit av att jag köpt den så har original änsålänge.

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: tor jan 09, 2014 14:55
av Ricky
Meatos skrev: Köpte detta set. http://www.summitracing.com/int/parts/t ... /overview/
Står ju inget mer än att det är till 427 så trodde det skulle vara rätt då.
Ja det skall inte vara någon skillnad på portplacering och avgaspackningar till BB standardtoppar.

Det står dessutom att packningssatsen passar 396, 402, 427 och 454..

Har du en bild på hur illa packningen passar då den sitter på plats i flänsbultarna utan hedders monterade?

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: tor jan 09, 2014 17:59
av Meatos
Har inte nån just nu men det är riktigt illa

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: tor jan 09, 2014 19:24
av Ricky
Skumt..

Själv kör jag med dessa packningar och dom passar fint, mina avgaskanaler har samma form som dina.

http://www.summitracing.com/dom/parts/f ... /overview/

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: fre jan 10, 2014 5:39
av Meatos
Kom på påväg till jobbet 0300 nu på morgonen att felet kan vara att man är lite trög ibland ska se om det stämmer sen...

Man fick ju med tunna insug samt avgas packningar utöver de tjockare, ska man ha de innanför eller hur är det tänkt med dom?

De är till vänster på bilden http://www.summitracing.com/int/parts/t ... /overview/

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: fre jan 10, 2014 9:24
av Ricky
Du ska ingenstans under några förutsättningar ha dubbla packningar.

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: fre jan 10, 2014 12:20
av Meatos
Ricky skrev:Du ska ingenstans under några förutsättningar ha dubbla packningar.
Ok tack tyckte de kändes onödiga

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: lör jan 25, 2014 13:51
av Meatos
Händer inte så mycket nu för jag har bara kallgarage så inget skönt att mecka i minus.
Men fick hem lite delar från staterna som jag beställde för en månad sen.
Lyftarna har ratio 1,72 så blev aningen mer lyft samt chromemolly stötstänger så det inte kommer flexa något vilket kanske ger några hk extra :)

Bild
Bild

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: mån feb 24, 2014 12:53
av Meatos
Motor på plats, testade att få dit den själv och det gick efter lite om och men.
Bild
Bild

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: fre mar 14, 2014 18:19
av Meatos
Det närmar sig uppstart och inkörning

Bild
Bild

Ny 16tum elfläkt samt så har jag tätat runt hela kylaren så inte luften smiter förbi
Bild

Före
Bild

Efter
Bild

Före
Bild

Efter
Bild

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: fre mar 14, 2014 21:07
av Ricky
Ser mycket propert ut. :)

Re: Trycker ur olja samt avgaser

Postat: lör mar 15, 2014 8:07
av Meatos
Tack tack man vill ju inte skämmas när man öppnar huven :)