Jippiieee!!!!!! 68

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Sandberg »

johan lu skrev:Är också sugen på att dra ner till ronneby.Jag får ju snart hem bilen ifrån
Pekka i höganäs.Jag var nere och kikade för 3 veckor sedan och är riktigt nöjd.
Vilket ljud med öppna hooker headders
Corvette -70 bb 461
Johan har du fått hem bilen än :?:

Vill höra lite om hur det gick.

Janne
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
johan lu

Inlägg av johan lu »

Det visade sig att servopumpen läckte så jag beställde hem en kromad i från usa,tog en vecka.Bad även Pekka ta sig en titt på framvagnen och upptäckte att ngn snålerik hade svarvat ner bromsskivorna till mycket tunnt gods äve ena bromsoket läckte Då var det dax igen med nya bromsskivor som skulle ta 6-7 dagar i från ecklers,det tog 18 dagar samt renovering av ena bromsoket.Det som är kvar nu är att bestycka förgasaren samt lite små lir så att allt lirar i hop.
Finns absolut inget fäste enligt pekka ändå har jag helt nya bf godrich drag radial 275 60 15.Blir till att köpa mt street slicks framöver.
Skall sen köra in motorn och återkomma för en efterkoll på motorn och event en bromsning på rullande landsväg.

Gott mos
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

johan lu skrev:Det visade sig att servopumpen läckte så jag beställde hem en kromad i från usa,tog en vecka.Bad även Pekka ta sig en titt på framvagnen och upptäckte att ngn snålerik hade svarvat ner bromsskivorna till mycket tunnt gods äve ena bromsoket läckte Då var det dax igen med nya bromsskivor som skulle ta 6-7 dagar i från ecklers,det tog 18 dagar samt renovering av ena bromsoket.Det som är kvar nu är att bestycka förgasaren samt lite små lir så att allt lirar i hop.
Finns absolut inget fäste enligt pekka ändå har jag helt nya bf godrich drag radial 275 60 15.Blir till att köpa mt street slicks framöver.
Skall sen köra in motorn och återkomma för en efterkoll på motorn och event en bromsning på rullande landsväg.

Gott mos
Skönt att höra att det inte är bara mig "det aldrig tar slut" för hehe.

Har oxå en läckande servopump men de e så lite så det fär gå i sommar bytte ju kontrollventilen den va värst.

Men bakre oken tappar lite bromsvätska dock kontrollerbart än så länge,

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Jag ska testa mina på säve den 16 och 17 juli... passar dom inte eller jag inte e nöjd av nån anledning så blir dom te salu!! :wink:
johan lu

Inlägg av johan lu »

På strippen med mycket gummi efter ett tag blir det säkert bra grepp.
Lirar allt okay så hade det varit kul att testa bilen.Kommer i alla fall vara där och kika

gott mos
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Sandberg »

:evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
Har ej fått bilen besiktigad nedslag på handbromsen.

Den tar bra bakåt men framåt så är det nästan ingen verkan alls.

Killen som besiktar åt mig tror att det är felmonterat och påstår att man måste demontera drivaxlarna för att kunna åtgärda problemet.

Om det är nån som har erfarenhet och kan ge några bra råd så mottages dom tacksamt.
Såg på några trådar här att det är fler som har samma problem men hittade ingen bra lösning.

Så nu blir det inget Ronneby för mig utan jag planerar att hämta bilen nästa helg istället.

:evil: :evil: :evil: :evil:
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Sandberg »

:evil: :evil: Shit Shit :evil: :evil:

Nu ska jag gå hem och dricka mig full
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

hmm demotera drivaxlarna lät lite konstigt
det du behöver göra är väl att demontera skivan för att komma åt handbromsen och kolla om beläggen är dåliga.. ingen svår procedur om det inte är fastrostat.
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Hej,

besiktningsmannen svamlar, finns ingen som helst logik i det han säger, det behövs inte alls.

Ta loss hjulen, demontera bromsoken och sedan skivorna för att komma åt bromsbackarna för handbromsen så att du ser vilket skick dessa är i. Det kan mycket väl vara så att mekanismen kärvar, prova att smörja upp grejorna.

Innan du demonterar ok och skivor, testa att justera stjärnhjulet som flyttar ut bromsbackarna mot bromstrumman (som är en del av bromsskivan). Du kommer åt stjärnhjulet genom ett hål i bromsskivan, hålet ligger nära en av hjulbultarna. När man justerar stjärnhjulet så kompenserar man för slitaget på bromsbackarna.

Lycka till !

/Hagge
Stingray
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Sandberg skrev::evil: :evil: Shit Shit :evil: :evil:

Trist.... men vi tänker på dig ialla fall ;)

Tommy & Frisk bredvid
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Sandberg »

Hagge skrev:Hej,

besiktningsmannen svamlar, finns ingen som helst logik i det han säger, det behövs inte alls.

Ta loss hjulen, demontera bromsoken och sedan skivorna för att komma åt bromsbackarna för handbromsen så att du ser vilket skick dessa är i. Det kan mycket väl vara så att mekanismen kärvar, prova att smörja upp grejorna.

Innan du demonterar ok och skivor, testa att justera stjärnhjulet som flyttar ut bromsbackarna mot bromstrumman (som är en del av bromsskivan). Du kommer åt stjärnhjulet genom ett hål i bromsskivan, hålet ligger nära en av hjulbultarna. När man justerar stjärnhjulet så kompenserar man för slitaget på bromsbackarna.

Lycka till !

/Hagge
Det är inte besiktningsmannen utan en kille från den verkstad som hjälper mig att besiktiga bilen och ska åtgärda felet.

Han säger att det är för trångt för att komma åt brickor och fjädrar som håller backarna på plats.
Allt är nytt och dom har justerat vajern så att dom får bra dragläge på handromsspaken, backarna går ut och ligger an mot trumman. Men det blir väldigt dålig bromsverkan framåt, när man lägger i driven så orkar den inte hålla, fick bara 1 kilo eller vad dom nu mäter med på besiktingen.

Den tar dock bra bakåt??
Kan man montera backarna fel, så att backarnas självverkan mot trumman verkar när bilen går bakåt istället för framåt, eller kan man på annat sätt montera fel så att detta fenomen upstår??
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Sandberg »

Stingray skrev:

Tommy & Frisk bredvid

:lol: Ja ja, jag tänker på er med :lol:

Ha så skoj, och ursäkta att leveransen av de Polska produkterna misslyckades :oops: men Lars skulle ju ta med lite Pol-skor så du får väll hålla till godo med detta. :wink:

Hälsa Frisk
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Nä, men inte blir det bättre av att demontera drivaxlarna, jag grävde ur allt gammalt och bytte mot nytt utan att göra detta. Jag kan inte se att det blir bättre/lättare genom att demontera drivaxlarna !

Spänn vajern mer och se om det löser problemet.

Tror inte att man kan montera backarna fel heller.

/Hagge
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

Precis. Drivaxlarna behöver inte demonteras spänn vajern så ska du se det blir bättre.
Min tog mer bakåt också så man får inte spänna för mycket heller
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

Stingray skrev:

Tommy & Frisk bredvid
Aha det va där dom va LOL

Och sommarmötet va verkligen toppen tacka alla !!!

/Terner

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Sandberg »

:lol: Jaha då är det snart dax, ska åka till Sverige och hämta bilen i morgon. :lol:

Handbromsen fick dom inte riktigt ordning på men dom lyckades släcka tvåan så nu har jag två år på mig att fixa till den.

Det verkar vara nått strul för om man justerar upp backarna så tar handbromsen OK men då går den inte tillbaka utan ligger på, undrar om det kan vara returfjädern som ej är ok och ej drar tillbaka backarna tillräckligt distinkt.

Det ska bli intresant att se bilen för första gången i morgon och jag ser verkligen fram mot att kliva i och dra en repa.
:twisted: ska bli så kul :twisted:
Användarens profilbild
Kai P
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Kai P »

GRATTIS Sandberg
Det är inte midsommarafton för dig, det JULAFTON :lol:
Handbromsen är nog inte så känsligt, inte för mig iaf, jag åker automat.
Min tar knappt alls. Men besiktningen har inte klagat heller :roll:
Lycka till med bilen nu.

Kai P™

Köra Corvette är bättre än sex™
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Grattis! :D
E det i göteborg du ska hämta den så åk 3 mil söderut och hälsa på så kan vi ut och glida lite!! 8)
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

frisk skrev:Grattis! :D
E det i göteborg du ska hämta den så åk 3 mil söderut och hälsa på så kan vi ut och glida lite!! 8)
Sen kanske du passerar Helsingborg ? Då får du göra det en gång till haha :)

/Terner

Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Sandberg »

Frisk & Terner
Tack för erbjudandet hade vart kul men schemat är lite tajt. :lol: :lol:

Flygrer till sturup där han som besiktat åt mig hämtar kl. 14 sedan till Tomelilla och hämta bilen för att köra till Karlskrona därifrån går båten kl. 21 sedan har jag 40 mil att köra på söndag från Gdynia till Warszawa så jag hoppas att bilen fungerar.

Ja det känns som dan före julafton när man var liten. :lol: :lol:

Ha en trevlig kväll
Användarens profilbild
Kai P
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Kai P »

Hej frisk

Vad F-N är du överens med tangentbordet fast det är midsommar?

Kai P™

Nu J-R rullar *Kartongen bra*
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

Kai P skrev:
Hej frisk

Kai P™

Men åhh inge kul att dricka alkohol när alla andra är berusade då är man ju inte det minsta unik LOL ! Kört Vette ikväll i stället bara jag och polisen ute :)

/Terner

Användarens profilbild
Kai P
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Kai P »

Terner skrev:
Kai P skrev: Hej frisk

Kai P™

Men åhh inge kul att dricka alkohol när alla andra är berusade då är man ju inte det minsta unik LOL ! Kört Vette ikväll i stället bara jag och polisen ute :)

/Terner
Stackars Farbror Blå. Han blir väl yr i huvudet av alla 8:or du kör runt honom :oops:

Ha det Gött bakom ratten. Själ körde jag till 18,00.

Kai P ™

Nu Rockar *Kartongen*
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

jo det blev alkohol istället för bil idag :wink: och med facit i hand så borde jag tatt bilen :lol:
.....Njaa... det va iaf billigare med öl än bensin!!! :)
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Sandberg »

:lol: Härlig känsla att köra vetten :lol:

Hemma i Warszawa igen och det gick bra att köra de 60 milen men det gick ju åt lite soppa, sitter ju 4,11 utväxling i bakaxeln så det varvar en hel del, låg i 80-90 km/h med ca 2500 rpm grovt räknat så tar den lite drygt 2 liter milen på landsvägskörning.

Motorn går inte riktigt bra den baktänder när man gasar på från låga varv med lite belastning på, måste upp till ca 3000 rpm för att den ska klara fullgaspådrag, på lägre varv så suckar den och tappar kraft samt baktänder när man drar på.

Får väl åka och investera i stroboskoplampa i veckan så att jag kan kolla upp tändningen, hoppas att det är så enkelt, men det sitter ju även tre tvåports holey på så det är väl inte det lättaste att justera in om det skulle vara där felet ligger.

Bilen är också väldigt spårkänslig men det kan väl bero på att det sitter någon sorts "wide oval tires" på.
Tyckte också att det var lite väl mycket glapp i styrningen, men jag har inte så mycket att jämföra med (kan väl inte jämföra med nya bilar antar jag).

Synpunkter tas tacksamt emot.
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

Ahh det där är bara bagateller ! Kul att du kom fram i alla fall hehe.

:)

/Terner

Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

jo som terner sa hehe.... ut och kör!!! :D
Det va glapp i styrningen på min också innan jag köpte den och den gamla ägarn bytte då en bricka i styrsnäckan, tror det var där iaf, och vips så va allt bra igen :wink:
Skriv svar