Sida 1 av 1
Kompositfjäder
Postat: mån maj 04, 2009 21:54
av Christer L
Har införskaffat mig en kompositfjäder TWR och enl. bekrivningen är det viktigt att man centrerar den med handkraft före monteringen och man får ej ta bort tejpen som håller ihop "klumpen". Har försökt att justera men den flyttar sig ej. Är det någon på forumet som har några ideer? Det diffar ca 0,5 cm mellan höger och vänster sida.
Tacksam för hjälp
Christer
Re: Kompositfjäder
Postat: tis maj 05, 2009 8:31
av gbak
Jag skulle vara nöjd att hamna inom en halv cm.
Det som fjäderns ytterkant kommer närmast är fälgens kant/däckssidorna.
Om du inte skall ha extra breda fälgar/däck i framtiden och måste utnyttja varje mm så spelar ocentreringen ingen större roll.
Re: Kompositfjäder
Postat: tis maj 05, 2009 18:59
av Christer L
Tack gbak
Är som du säger troligen helt ok med den diffen.
Det var bara det att på bruksanvisningen stod att centreringen var viktig! Men å andra sidan hur perfekt är en corvette?
Christer
Re: Kompositfjäder
Postat: sön maj 10, 2009 20:53
av Christer L
Japp Då var fjädern monterad inga problem med "avvikelsen". Dock blev den lite hög. Får stå till sig någon vecka i annat fall lär det bli till att köpa längre stag.
Re: Kompositfjäder
Postat: mån maj 11, 2009 11:00
av Peter
Har hört att det är ett "vanligt" problem med just TRW fjädern. Många på corvetteforum.com skickade tillbaka sina fjädrar då det inte gick att få ner dom till en rimlig höjd utan att använda hysteriskt långa bultar.
Tänk även på att om du ska ha längre bult så måste du köpa dom med rätt kvalitet,alltså helst 11.9 eller 12.9 kvalitet.
Re: Kompositfjäder
Postat: mån maj 11, 2009 20:21
av Christer L
Tack för tipset Peter.
Får hoppas att det går att fixa till, i annat fall får det bli jävligt stora däck.
Christer
Re: Kompositfjäder
Postat: sön maj 31, 2009 18:29
av Christer L
Den sänket sig måttligt och det blev inga större däck utan istället blev det längre bultar ca 25 cm, så nu är vi nere på marken igen. Inget -70 tals stuk längre.
Christer