Styrservo problem(morgonsjukan)?
- Monstermash
- Nykomling
- Inlägg: 13
- Blev medlem: lör apr 25, 2009 20:27
- Ort: Kisa
Styrservo problem(morgonsjukan)?
Hej, jag har problem med servon, förmodligen morronsjukan(efter vad jag läst mig till här på forumet).
När jag startat bilen så liksom hugger det till i ratten när jag ska svänga åt något håll, sen är det nått som låter som en pump eller nått och sen funkar allt som det ska, så långt är kanske allt normalt,jag vet inte, men styrservo oljan är iaf grå/röd så jag kan tänka mig att det är metall spån i den och det är ju inte bra. Det är även ett glapp i ratten när man kör rakt fram.
Jag har aldrig bytt olja under de tre år jag haft bilen.
Nu undrar jag om någon vet om någon bra/billig verkstad i närheten av Kinda i Östergötland som kan hjälpa mig byta det som behöver bytas?
Vad är bäst att jag lämnar in bilen så verkstaden får beställa hem och göra allt eller är det billigare om jag tar hem delarna från usa själv först och sen lämnar in bilen?
Hur mycket borde jag byta ut, pump,vätskebehållare, slangar, ledningar etc.?
Tacksam för alla svar och funderingar!
När jag startat bilen så liksom hugger det till i ratten när jag ska svänga åt något håll, sen är det nått som låter som en pump eller nått och sen funkar allt som det ska, så långt är kanske allt normalt,jag vet inte, men styrservo oljan är iaf grå/röd så jag kan tänka mig att det är metall spån i den och det är ju inte bra. Det är även ett glapp i ratten när man kör rakt fram.
Jag har aldrig bytt olja under de tre år jag haft bilen.
Nu undrar jag om någon vet om någon bra/billig verkstad i närheten av Kinda i Östergötland som kan hjälpa mig byta det som behöver bytas?
Vad är bäst att jag lämnar in bilen så verkstaden får beställa hem och göra allt eller är det billigare om jag tar hem delarna från usa själv först och sen lämnar in bilen?
Hur mycket borde jag byta ut, pump,vätskebehållare, slangar, ledningar etc.?
Tacksam för alla svar och funderingar!
Re: Styrservo problem(morgonsjukan)?
Morronsjukan är ett problem som uppstår för att servooljan inte byts.
när den är skitig börjar den blästra inne i hydraulsystemet,så det är själva styrracken som tar största smällen.
Så ska något bytas är det oftast hela styrväxeln.
Men prova först att byta olja och skölja ur ordentligt.(flera gånger)
på min jobbarbil skrek det rejält,men med ursköljning och ny olja blev allt normalt igen
när den är skitig börjar den blästra inne i hydraulsystemet,så det är själva styrracken som tar största smällen.
Så ska något bytas är det oftast hela styrväxeln.
Men prova först att byta olja och skölja ur ordentligt.(flera gånger)
på min jobbarbil skrek det rejält,men med ursköljning och ny olja blev allt normalt igen
- Monstermash
- Nykomling
- Inlägg: 13
- Blev medlem: lör apr 25, 2009 20:27
- Ort: Kisa
Re: Styrservo problem(morgonsjukan)?
Ok tack, jag ska testa att skölja ur med servoolja då antar jag, hur länge ska jag köra innan jag byter igen?
Re: Styrservo problem(morgonsjukan)?
Byt tills att oljan ser klar ut.
lättast är att suga ur kaggen,fylla nytt ,och köra en svänga och ordentligt arbeta igenom styrningen,byta och så ut igen,tills det är klar olja,sedan kan man byta igen efter någon vecka.
Kom ihåg att locket till kaggen är "felgängat"
lättast är att suga ur kaggen,fylla nytt ,och köra en svänga och ordentligt arbeta igenom styrningen,byta och så ut igen,tills det är klar olja,sedan kan man byta igen efter någon vecka.
Kom ihåg att locket till kaggen är "felgängat"
- Monstermash
- Nykomling
- Inlägg: 13
- Blev medlem: lör apr 25, 2009 20:27
- Ort: Kisa
Re: Styrservo problem(morgonsjukan)?
Med kaggen menar du alltså oljebehållaren(där man fyller på olja)? Jag ska testa iaf, tack tack
Re: Styrservo problem(morgonsjukan)?
Var ute och rastade min i helgen...och jag har i så fall the evening sickness. när motorn är riktigt varm och man inte har styrt på ett tag (kört på rak väg). Så känns det som om servoverkan kommer för sent. känns som ett hugg när man börjar styra..
oljebyte där också?
oljebyte där också?
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Re: Styrservo problem(morgonsjukan)?
Om du har tur...Jake skrev:Var ute och rastade min i helgen...och jag har i så fall the evening sickness. när motorn är riktigt varm och man inte har styrt på ett tag (kört på rak väg). Så känns det som om servoverkan kommer för sent. känns som ett hugg när man börjar styra..
oljebyte där också?
men kolla oljan,är det dags för byte så är den i klass med oljan från en rasad automat,även om den inte luktar lika bränt..
En traditionell nackdel me datt inte byta olja är att det tillslut även uppstår läckage(morronsjukan är ju typ ett inre läckage
Förresten går den som ett skott nu eller har du fortfarande problem?
- Monstermash
- Nykomling
- Inlägg: 13
- Blev medlem: lör apr 25, 2009 20:27
- Ort: Kisa
Re: Styrservo problem(morgonsjukan)?
Jo, sen undrar jag också om nån vet om någon bra verkstad i t.ex Linköping eller södra östergörtland
Med bra menar jag corvette vana.
Med bra menar jag corvette vana.
Re: Styrservo problem(morgonsjukan)?
Frisk? han har plocka isär och ihop 1 corvette med bra resultat iallafall 

Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Re: Styrservo problem(morgonsjukan)?
Du kan prova att ringa Jonny på AT´s bilplåt i Linköping 013-27 02 97.
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
- Monstermash
- Nykomling
- Inlägg: 13
- Blev medlem: lör apr 25, 2009 20:27
- Ort: Kisa
Re: Styrservo problem(morgonsjukan)?
Ok, är det en allt i allo verkstad eller bara plåtverkstad?, har han nån hemsida?Hot Rod skrev:Du kan prova att ringa Jonny på AT´s bilplåt i Linköping 013-27 02 97.
Tack
- Monstermash
- Nykomling
- Inlägg: 13
- Blev medlem: lör apr 25, 2009 20:27
- Ort: Kisa
Re: Styrservo problem(morgonsjukan)?
Ok nu har jag bytt oljan 1 gång och det blev mycket bättre.
Men det kanske är bäst att byta ett par gånger till!
Men det kanske är bäst att byta ett par gånger till!