Sida 1 av 1

Trimma en -96'a

Postat: ons jun 03, 2009 9:51
av redtroll
Jag funderar på att trimma min -96 lite.
Nu tänker jag inte på att göra en värstingbil, utan snarare "bara få den att gå bättre".
Det handlar altså inte om att få mer hästar eller så, men blir det fler så gör det inte något :-)

Vad skulle ni rekomendera?
Det sitter ett K&N filter i sedan tidigare ägare, jag fick dessutom med en Hypertech Power programmer III vid köpet, men ärligt talat tycker jag inte att det gör någon större skillnad mer än att den växlar annorlunda.

Re: Trimma en -96'a

Postat: ons jun 03, 2009 10:58
av HrLarsson
Byt bakaxelutväxling. Mest för pengarna. Jag har bytt från 3.07 till 3.54 (3.55?) och är fullt nöjd. Lagom varv i motorvägsfart med.

Re: Trimma en -96'a

Postat: ons jun 03, 2009 11:05
av Jake
bygg en LT4a

Re: Trimma en -96'a

Postat: ons jun 03, 2009 15:49
av 745
Det finns en och annan tråd om trim.(Sök) :wink:
Och det verkar inte finnas några enkla lösningar (mer än i katalogerna) :( .
"Trimma lite" har jag hört förr, men jag vet inte om det är någon som lyckats, utan det har alltid slutat i det bottenlösa trim träsket.
Ett prisvärt alternativ om du är beredd på att satsa några kronor på att förbättra din bil kan vara att se över däck, hjulinställningar, stötdämpare & bussningar.
Vad du än göra ha det bra och kom ihåg att jag varnade dig för träsket

Re: Trimma en -96'a

Postat: ons jun 03, 2009 21:30
av GTA
Vad kostar en bakaxel utväxlingsbyte ?

Re: Trimma en -96'a

Postat: ons jun 03, 2009 22:33
av MickeW
Jag splde min dana36´q med 3.54 till just HrLrsson vill jag minnas för 5000 kr.
Håller med att det blir en rappare bil med högre? utväxling på bakaxeln och roligare :D

mvh
MickeW

Re: Trimma en -96'a

Postat: tor jun 04, 2009 8:44
av GTA
Finns det någon som gör detta runt om Gävle / söderhamn? Hur blir det med hastighetsmätaren. kommer den gå efter?

Re: Trimma en -96'a

Postat: tor jun 04, 2009 10:50
av Strumpan
Förbättringsåtgärder är ett brett område, trots det snöar de flesta in sig på höjning av toppeffekt. Visst är det kul att trimma skiten ur något, det ligger liksom i människans natur att ständigt utveckla, förbättra och driva saker till sin spets. Min prioritetslista ser dock helt annorlunda ut. De förbättringar som jag anser ger mest bang for the buck är fjädring/dämpning, bromsar, däck, portning, fälgar. Och i just den ordningen.

Att bara höja toppeffekten är för mig att kasta pengarna i sjön, även om det är ganska kul att höra plumset. Men det finns som sagt en stor skara folk som tycker att det roligaste som finns är att rida barbacka på en raket och bryr sig inte om chassiet är ett rangligt vobbelstaket. Jag antar attdet har att göra med vem man är som person, det går liksom inte att säga att det ena är bättre än det andra. Själv skulle jag aldrig komma på tanken att slänga ut 15000 kr på fullflödesfiler och brölsystem, då skulle jag hellre sätta på ett nytt sätt sulor och njuta av känslan när nytt mjukt gummi möter asfalt.

Allra hellst skulle jag vilja sätta på en uppsättning guldeloxerade Öhlinsdämpare och justera in dämpningen precis som jag vill ha den. Nu har jag bara haft min bil i ett år och har inte ens brytt mig om att kolla marknaden för alternativa dämpare. Det vore ju synd att sätta dit några som inte kan anänvda snabbvalsvredet i kupen så jag antar att urvalet är begränsat. Bromsarna är väl den enskilt stösta punkten på bilen som känns underdimensionerad i förhållande till alla andra detaljer och i förhållande till bilen som helhet, de skulle jag verkligen kunna tänka mig att uppdatera till något som verkligen biter.

Portning har jag knappt hört något om alls, är det inga som portar sina motorer? Jag förstår inte varför man ens bryr sig om att modifiera insug och utblås om man inte första har fullt flöde i motorn. Är topparna redan så fint bearbetade från fabrik? Jag tillhör skaran som anser det är ett rent etikettsbrott att byta ut originalfälgarna, men av rena prestandaskäl skulle jag kunna tänka mig att byta ut original mot en uppsättning magfälgar, men då enbart för banbruk, sådana ska inte användas på gata, de hör hemma på banan.

Fast när allt kommer kring och jag står och tittar på bilen så känns den rätta schysst ändå som den är, helt original. Snygg, ändamålsenlig och lagom anpassad för gatbruk, den är ju liksom ingen bandräpare direkt utan en sportbil, en äkta sportbil, så som GT-kärror ska och har sett ut sedan 60-talet. Fullsize, stor kaross, stor motor, två stolar, litet bagageutrymme, snabb rakt fram, så snygg att man bara dör, rikligt utrustad och utstrålning som inger en viss lyxkänsla. Vem behöver egentligen mer?

Re: Trimma en -96'a

Postat: tor jun 04, 2009 11:10
av redtroll
Jag håller med Strumpan i ovan inlägg, och tycker faktiskt att orginalfälgarna är snygga (antagligen en av de få som tycker så).

Vad jag var ute efter i min fråga är egentligen vad man kan göra för att bilen ska "må bra".
Som jag skrev innan är jag inte ute efter att göra bilen snabbare eller så.
Det handlar kanske mer om vilka delar man kan byta ut, exempel tagit helt ur luften - "Orginalspridarna kan man byta för att få jämnare gång".
Eller liknande...

Vet ni förresten vart man kan få bakrutan tonad i Malmöområdet, Ditec vill inte göra det på så välvda rutor som vi har.

Re: Trimma en -96'a

Postat: tor jun 04, 2009 20:48
av HrLarsson
redtroll skrev:Jag funderar på att trimma min -96 lite.
Nu tänker jag inte på att göra en värstingbil
Det handlar altså inte om att få mer hästar eller så, men blir det fler så gör det inte något :-)
Hmmm jag tycker nog att du skrev att du ville trimma :)
Vill du testa vad utvxl byte gör så kan du ju pma, du bor ju inte så långt ifrån.

Re: Trimma en -96'a

Postat: fre jun 05, 2009 8:08
av redtroll
Ja, jag inser att jag uttryckte mig lite vilseledande.
Ber om ursäkt för förvirringen.