Sida 1 av 1

Svensk-såld 2008 Z06 "no fobs detected"

Postat: lör jun 06, 2009 2:27
av Anders A
Så här gick det till:
Körde 2 kortare sträckor på förmiddagen.
Tvättade bilen, körde en vända, parkerade på polarens gård.
Gick och tittade på studenter i en halv timme.
Kliver in i bilen utan problem, men när jag trycker på startknappen får jag "no fobs" i displayen.
Kliver ur, låser och låser upp med fjärren, kliver in, samma problem.
Plockar loss reservnyckeln från "foben" och sätter in den i sitt lilla fack i handskfacket.
Fortfarande ingen reaktion.
Ringer pappa som kommer med reserven som legat i hans kassaskåp sen jag köpte bilen ifjol.
Ingen reaktion alls när jag försöker med den.
Byter batteri i reserven, fortfarande ingen reaktion.
Byter batteri i den "fob" som jag har använt hela tiden.
Och fortfarande får jag inte igång bilen.
Nån som har nått förslag mer än att ringa svenska bil på måndag och höra vilken verkstad som ska hjälpa mig?

Tack på förhand från en lätt frustrerad Anders!

Re: Svensk-såld 2008 Z06 "no fobs detected"

Postat: lör jun 06, 2009 8:02
av BoBBa72
Låg batterispänning på bilen kan skapa kommuikationsproblem med foben.
Testa peta in foben i det lilla facket och koppla på startkablar alt. ladda batteriet och sedan starta bilen.
Det är vad det står i de Amerikanska forumen ang fob problem.
Bild

Re: Svensk-såld 2008 Z06 "no fobs detected"

Postat: lör jun 06, 2009 11:33
av Anders A
Kommer att testas senare idag!

Tusen tack! :)

Re: Svensk-såld 2008 Z06 "no fobs detected"

Postat: sön jun 07, 2009 13:50
av Anders A
Uppdate:
Det fungerade inte att köra startkablar.
Men jag plockade loss + polen i 5 minuter, sen fungerade allt som det skulle igen!

Re: Svensk-såld 2008 Z06 "no fobs detected"

Postat: sön jun 07, 2009 17:46
av Jake
generellt när det gäller krånglande bildatorer... detta funkar atltså i ALLA bilar...

Det finns MASSOR med mer eller mindre kända buggar i våra bilar, att systemen hänger sig eller småstrular är bara att betrakta som fullt normalt... Det fina är att de flesta systemen idag är så konstruerade att när man bryter U30 (konstant matningen) till berörd ECU kommer den att boota om och börja funka som innan.

Så första felsöknignen om nåt strular lyft batteripolen tillräckligt länge (20s i de flesta system, men upptill 5 min för vissa.)