Sida 1 av 1

Drivaxlar

Postat: tor jun 18, 2009 17:35
av Hånta
Jaha så var det dax igen :(
Körde av en drivaxel idag+att stötdämparen slogs av.Finns det starkare drivaxlar att köpa?
Ska passa mot de andra orginal sakerna.Typ lika men med starkare material.

Trevlig midsommar på er föresten :D

Själv ska jag ut i garaget och kolla hur mycket som gick sönder.SUCK

Lars

Re: Drivaxlar

Postat: tor jun 18, 2009 20:59
av johanlu
Kolla hos
Tom,s diff i Usa
Han har det mesta special till Corvette bakaxlar

Re: Drivaxlar

Postat: fre jun 19, 2009 0:40
av Enebris
Hej, Stigs Axel & Parts har nog en del på hyllan.

http://www.axleandparts.se/

// Håkan

Re: Drivaxlar

Postat: fre jun 19, 2009 9:56
av Peter
Detta e kanske ett tips för framtida investeringar;)
http://www.dragvette.com/basid%20drag%20kit.html

Re: Drivaxlar

Postat: fre jun 19, 2009 10:23
av Hånta
Peter
Jag har börjat kolla på sådana "ringar" som fångar upp drivaxeln.Det blir nog att man tillverkar sådana själv inom en kort tid.
Sen såg jag att Ecklers hade 3" heavy duty drivaxlar,blir nog till att beställa sådana i vinter.Får nog köra lite försiktigare i sommar :D

Lars

Re: Drivaxlar

Postat: fre jun 19, 2009 13:27
av Peter
Brukar ju dyka upp Kolfiberaxlar på Ebay ibland,riktigt stöddiga pjäser. KOmmer inte ihåg vem som tillverkar dessa dock.
Edit:
http://www.vansteel.com/index.cfm?fusea ... 18&ID=2462
Bild
Alt:
http://www.vansteel.com/index.cfm?fusea ... Group=1879
Bild

Re: Drivaxlar

Postat: sön aug 02, 2009 21:34
av Mr. Beam
Sent omsider, men.... Har du någon skrämselbild på vad exakt som gick sönder.....? Börjar själv bli lite orolig efter sommarens "banzai"-starter...

Mr. Beam

Re: Drivaxlar

Postat: sön aug 23, 2009 22:55
av Hånta
Så var det dax igen,en ny drivaxel har gått av och en stötdämpare och knutkorset.Nu börjar det att bli jävligt enerverande.Det är "örat" runt knutkorset som går av.Varför blir det så :?: Kan det dero på att man ibland får "däckstuds" då man drar på?

Lars

Re: Drivaxlar

Postat: mån aug 24, 2009 11:21
av kungricky
tog upp mina knutkors och det hade blivit små märken efter nålagrena och att även dom börjat vrida på sig. kan tänka mig att dom då kan börja expandera så pass mycke att det spräcker öronen...

Re: Drivaxlar

Postat: mån aug 24, 2009 12:37
av vett74
Du får lugna ner dig med däckeldandet :wink: :D

Re: Drivaxlar

Postat: mån aug 24, 2009 21:44
av Hånta
Vett74

Tyvär så gick drivaxeln ej av under något lekande.3:ans växel och ett gas pådrag,något är väldigt konstigt.

Re: Drivaxlar

Postat: tis aug 25, 2009 9:08
av StingrayRacing
Hånta skrev:Tyvär så gick drivaxeln ej av under något lekande.3:ans växel och ett gas pådrag,något är väldigt konstigt.
Låter inte skoj. Fick du stopp på kärran utan att drivaxeln gjorde rent?
Du får nog slänga på smalare däck så länge :mrgreen: Vad har du nu?

Re: Drivaxlar

Postat: tis aug 25, 2009 9:43
av R0ffe
Konstigt, med eftersom drivaxeln är så gott som vågrät när bilen står på marken så är det enda som kan störa geometrin att själva klumpen sitter vriden snett.
Om då hjulen står helt rakt (som dom borde göra med en hyfsad hjulinställning) och klumpen snett, så får knutkorsen en lite felaktig belastning som i längden kan påverka hållbarheten.....
Nåt annat borde inte påverka hållbarheten eftersom effektmässigt ska dessa knutar och drivaxlar hålla utan problem med hjulspinn och lek!

Re: Drivaxlar

Postat: tis aug 25, 2009 17:39
av Hånta
Jag åker på 255:or,så jag har ju inte direkt några bre sulor på.Plasten verkar ha klarat sig,så det är nog bara stötdämparen,drivaxeln och knut korset som gick sönder.Tur nog var att det gick inte så fort då det hände.

Lars

Re: Drivaxlar

Postat: fre sep 11, 2009 22:05
av Hånta
Någon som har provat sådana hära drivaxlar http://www.ecklers.com/product.asp?pf%5 ... %5Fid=1866
Tänkte om det är grövre gods i örona/överfallet runt korsena?
Bilderna visar från 2 olika drivaxel ras :(

LarsBild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Drivaxlar

Postat: lör sep 12, 2009 8:39
av Peter
Om du använder knutkors med smörjnippen,se då till att montera dom rätt. Kraften ska "trycka" mot smörjnippeln och inte försöka dra isär. Hålet för smörjnippeln är en bra brottanvisning.