Sida 1 av 1
Svetsa fast svängningsdämparen på vevaxeln?
Postat: tor jun 25, 2009 9:33
av gbak
På väg hem från Borgholm så lossnade av okänd anledning min svängnings dämpare från vevaxeln.
Jag lyckades skruva fast den hjälpligt vid Södertälje och kom med andan i halsen ända hem till garaget.
Nu när dämparen är borttagen kunde jag konstatera att låskilen är avskjuvad och vevaxeln är skadad och är konisk i stort sett på hela mantelytan där dämparen sitter. Dämparen har alltså snurrat runt på vevaxeln samtidigt som den vobblat och skavt sönder mantelytan på veven.-
Kort sagt vevaxeln är kass!
Skillnaden på veven är ca 1mm mellan diametern längst in och längst ut.
Några alternativ:
-Lyfta ur motorn, plocka bort veven, köpa en ny vev och balansera alltsammans igen, kommer att kosta 10' kanske och kan göras tidigast i höst.
-Ett annat alternativ kan vara att lyfta motorn plocka ur veven och metall spruta den för att sedan slipa in den i rätt mått, kan tidigast göras i höst och kostar ca 3'
-Köpa en ky kil samt en ARP bult och dra ihop hela skiten stenhårt för att sedan permanent svetsa fast dämparen i veven. Kostnad 1' och kan göras omg!
Ja vad tycker ni?

Re: Svetsa fast svängningsdämparen på vevaxeln?
Postat: tor jun 25, 2009 15:28
av Peter
Gick svängningsdämparen trögt på när du monterade den eller gick den lätt? Låter onekligen mysko att den har släppt.
Re: Svetsa fast svängningsdämparen på vevaxeln?
Postat: tor jun 25, 2009 19:42
av gbak
Den gick ganska lätt att montera med hjälp av centrumbulten
Jag har så här i efterhand insett att det skall vara grepp passning men jag hade nog lätt sugpassning och det har nog inte varit tillräckligt.
Nu är det möjligen en liten sugpassning längst in om ens det.
Re: Svetsa fast svängningsdämparen på vevaxeln?
Postat: tor jun 25, 2009 20:57
av Mardigan
Kan du inte limma skimsplåtar på axeln och sedan ta cylindrisk fastsättning och ny kil.
Borde iofs inte vara några problem att svetsa men av nån konstig anledning vill det sällan hålla om det kan vicka på sig lite och man vill ju inte bränna på med svetsen för kung och fosterland med tanke på värmen.
Jag hade nog skimsat och limmat med loctites starkaste cylindriska fastsättning.
Re: Svetsa fast svängningsdämparen på vevaxeln?
Postat: tor jun 25, 2009 21:10
av gbak
Svetsa är nog inte rätt lösning.
Det kommer en dag när man vill få bort dämparen och då är det svarv som gäller.
Efter att man sågat bort kamkåpan och kapat kamkedjan.
Jag är inne på att köpa en ny dämpare/bult och kil samt att använda som du säger Loctites cylinderfastsättning.
(Hur får man bort dämparen, om man nu lyckas att få ett perfekt limförband?)
Re: Svetsa fast svängningsdämparen på vevaxeln?
Postat: tor jun 25, 2009 21:18
av Mr. Beam
Verkligen surt det där...
Bara en tanke:
Du kan inte svarva till en mycket tunn hylsa av mjukare aluminium och pressa på där det slitits bort? Då får du en möjligehet att "smeta ut" aluminiumet med svängningsdämparen i fall det missar på någon 1/100 och du får lite mer mekaniskt grepp tills du kan ta tjuren vid hornen och riva...
/ Mr. Beam
Re: Svetsa fast svängningsdämparen på vevaxeln?
Postat: tor jun 25, 2009 21:20
av Peter
gbak skrev:Svetsa är nog inte rätt lösning.
Det kommer en dag när man vill få bort dämparen och då är det svarv som gäller.
Efter att man sågat bort kamkåpan och kapat kamkedjan.
Jag är inne på att köpa en ny dämpare/bult och kil samt att använda som du säger Loctites cylinderfastsättning.
(Hur får man bort dämparen, om man nu lyckas att få ett perfekt limförband?)
Värme?
Försök att hitta någon lämplig krysskil i 12:9 kvalitet eller liknande. Du kanske skulle testa med en ny Damper för den kan ju vara lite tajtare än den gamla. Sedan e ju frågan om vilket material som var hårdast,Dampern eller veven?
Re: Svetsa fast svängningsdämparen på vevaxeln?
Postat: tor jun 25, 2009 22:05
av Mardigan
Det ska räcka med strax över 100 grader för att låssa en limning, så det funkar nog med varmluftspistol.
Re: Svetsa fast svängningsdämparen på vevaxeln?
Postat: fre jun 26, 2009 7:50
av M Nordin
Hmm, skulle det inte funka att svarva ned det skadade området och trycka på en stålhylsa, slipa upp spåret för krysskilen och dra ihop med ny damper + lim?
MN
Re: Svetsa fast svängningsdämparen på vevaxeln?
Postat: fre jun 26, 2009 8:32
av gbak
M Nordin skrev:Hmm, skulle det inte funka att svarva ned det skadade området och trycka på en stålhylsa, slipa upp spåret för krysskilen och dra ihop med ny damper + lim?
MN
Jo det funkar nog, men oavsett vilken metod jag väljer så måste nog veven ut ur bilen och det är ju det som är det jobbiga.
Sedan kan man nog knacka in en hylsa eller metallspruta ytan för att sedan slipa ner.
Det trista är att inte ha en körbar bil NU under sommaren, alla verkstäder är ju fullchokade med jobb och själv så börjar semesten med lite resor hit och dit, så tiden att göra nåt finns knappt.
Re: Svetsa fast svängningsdämparen på vevaxeln?
Postat: fre jun 26, 2009 9:18
av Jake
stål är hårdare än gjutjärn, gjutjärn är dock abrasivt
Då jag antar att veven och ev dampern är dåliga så vill du ha en fullösning så du kan köra sommarn ut.
Du behöver nåt klet som tål stora tyckbelastningar och gärna expanderar en aning när det har härdat. En ny krysskil och en ny bult som du som sagt drar skithårt. loctite har säkert något lämpligt för detta endamål, prova deras kundtjänst

.
Dessutom så är ju skadan redan skedd så det händer igen så blir det knappast sämre när du skall fixa det riktigt i höst.
Re: Svetsa fast svängningsdämparen på vevaxeln?
Postat: fre jun 26, 2009 10:15
av kamikaze
Jag hade nog bitit i det sura och gjort det ordentligt istället. Risken med en "fullösning" är att man inte får på svängningsdämparen helt rakt på axlen. Frågan är då om det inte kan göra skada på lagringen till veven om man har otur.
Re: Svetsa fast svängningsdämparen på vevaxeln?
Postat: fre jun 26, 2009 10:56
av gbak
Jag vill ju göra en fullösning som funkar över sommaren, och sedan kunna plocka bort veven för att då slipa om den under vintern.
Om man nu skall limma fast dämparen mot veven så finns ju det här:
http://www.loctite.sg/sea/content_data/ ... mpound.pdf
Re: Svetsa fast svängningsdämparen på vevaxeln?
Postat: lör jun 27, 2009 0:36
av Jake
typ nåt sånt jag är inne på, om du skulle få på den max snett så hamnar den 0.5 grader det betyder ett slag på ca 1mm på randen av dampern. worst case.... kör så det ryker

Re: Svetsa fast svängningsdämparen på vevaxeln?
Postat: lör jun 27, 2009 4:57
av Mardigan
Det där loctite 660 hade jag testat iaf, kostar troligtvis inte så mycket och går jäkligt fort att få dit. Håller det så håller det, det är ju inte drivningen till oljepumpen vi snackar om.
Re: Svetsa fast svängningsdämparen på vevaxeln?
Postat: tis jun 30, 2009 21:48
av Kalle Mankan
Kom igen Gbak! Du är en seriös man som inte kan hålla på med "runt hörnet" reparationer. Om du gör en tillfällig lösning så finns det ingenting som säger att du kan köra hela sommaren ändå. Snarare så kommer motsatsen ske, du får ett till driftstopp. Det är bara att bita i det sura äpplet och montera nya grejer. Fixa en ny vev och dämpare och lyft sen ur maskin. Detta är ju inte hela världen. Vad har du för vev, en "hyll vev" som inte är för ovanlig?Om du söker nån som kan balansera så kan jag tipsa dig om bra folk här i dalarna som säkert kan pressa in din vev i produktionen.
Kalle
Re: Svetsa fast svängningsdämparen på vevaxeln?
Postat: ons jul 01, 2009 7:33
av gbak
Kalle Mankan skrev:Kom igen Gbak! Du är en seriös man som inte kan hålla på med "runt hörnet" reparationer. Om du gör en tillfällig lösning så finns det ingenting som säger att du kan köra hela sommaren ändå. Snarare så kommer motsatsen ske, du får ett till driftstopp. Det är bara att bita i det sura äpplet och montera nya grejer. Fixa en ny vev och dämpare och lyft sen ur maskin. Detta är ju inte hela världen. Vad har du för vev, en "hyll vev" som inte är för ovanlig?Om du söker nån som kan balansera så kan jag tipsa dig om bra folk här i dalarna som säkert kan pressa in din vev i produktionen.
Kalle
Tyvärr så har du helt rätt Kalle!
I det långa loppet finns det bara en väg och det är att skrota veven och skaffa en ny.
Ful lagningen skulle väl bara gälla under sommaren så jag skulle kunna puttra runt lite lugnt i krokarna här.
Att svetsa är lite drastiskt och innebär ett elände om jag vill lossa veven i framtiden.
Att limma fast dämparen med Loctite bussningsmontering skulle kunna hålla veven flytande under sommaren så jag får tid i höst med reparationen.
Sitter det ihop så klarar jag sommaren och får värma bort dämparen i höst.
Sitter det inte ihop så är jag i samma läge som nu, möjligen åker jag på en bärgning hem, kan inte bli mycket sämre.
Största problemet är att jag inte riktigt har tid med stor meck i sommar, det är div aktiviteter inplanerade på olika håll och kanter.
Veven är en Eagle ESP gjuten hyllvev (från Summit) så det är bara att inhandla en ny.
Tog veven (26kg) i resväskan på planet, så jag har lite svårt att skiljas från den, då vi haft en del intressanta upplevelser tillsammans bl.a under incheckningen på flygplatsen i Miami.
Jag har inhandlat en billig std dämpare, kil och bult på Hansen som jag sätta dit, så att jag har nåt att köra med under sommaren.
Tips på bra folk vill jag ha ändå, även om jag inte just nu kommer att fixa veven.
Re: Svetsa fast svängningsdämparen på vevaxeln?
Postat: tor jul 02, 2009 9:15
av kamikaze
Har funderat lite på ditt dilemma....
Skulle du inte kunna göra en försänkning i veven (alternativt kapa en liten bit av den för att göra plats för bultskallen) och dra dit en försänkt insex i 12.9 kvalite? Då styr du upp dämparen mot den lilla kanten och kilen in mot motorn samt att den försänkta skruven centrerar ute i andra änden. Du måste isf även göra en liten försänkning i dämparen med för att få så stor anläggningsyta sommöjligt för bultskallen.
Re: Svetsa fast svängningsdämparen på vevaxeln?
Postat: ons jul 08, 2009 21:10
av olof
att svetsa är nog ingen bra ide. Värmen som blir av en svets är för varm, i värsta fall så kan man skrota hela skiten. Bästa är nog att svarva en hylsa och värma dit så man får ett krympförband (sitter som satan).