Sida 1 av 1

Performancebox?

Postat: fre jul 03, 2009 12:50
av 745
Vilka erfarenheter har ni av performancebox http://www.driftbox.se/ eller rekommenderar ni någon annan :?:

Re: Performancebox?

Postat: ons aug 18, 2010 13:11
av 745
Inte många svar i denna tråd :?
Jag lånade & provade en http://www.driftbox.com/drift.html, TACK Johan, Skanstulls Däck.
P.G.A. av div. strul (skit bakom spakarna :oops: ) loggade jag bara 5 varv på Söndags träningen.
Resultat:
C4-88 aut, R-däck, torr bana, trasig ABS
Effekt: ca 190 rwhp (uppmätt 193)
Bästa varvtid: 1:39,8
Förarbetyg: :oops:
Efter div. anlyser & jämf. som jag fått hjälp med, drar jag följande slutsatser om olika möjligheter att sänka varvtiden:
+ 150 rwhp: 2,5 - 3,5 sek
förarträning: 2,5 - 3,5 sek
slicks: 1,5 - 2,5 sek
chassie: ca 1 sek
Utöver ovanstående behöver följande åtgärdas:
Vattenkylning frambromsar (det slog ut lågor när jag bromsade :evil: )
Oljekylning (148 grader efter 10 ca varv)
En utav anledningarna till att jag lägger ut det här är att jag måste ta beslut om ev. modifieringar till nästa säsong, så ös på nu är jag ute & cyklar :?:
Hur många däck kör ni upp som kör serien :?: 1 uppsättning/race :?:

Re: Performancebox?

Postat: ons aug 18, 2010 20:22
av Björn Friberg
Hej! Jag har använt preformancebox detta året, mest som lapptimer tycker den funkar kanonbra
Björn 8)

Re: Performancebox?

Postat: ons aug 18, 2010 23:28
av Mange_C5
745 skrev:Inte många svar i denna tråd :?
Jag lånade & provade en http://www.driftbox.com/drift.html, TACK Johan, Skanstulls Däck.
P.G.A. av div. strul (skit bakom spakarna :oops: ) loggade jag bara 5 varv på Söndags träningen.
Resultat:
C4-88 aut, R-däck, torr bana, trasig ABS
Effekt: ca 190 rwhp (uppmätt 193)
Bästa varvtid: 1:39,8
Förarbetyg: :oops:
Efter div. anlyser & jämf. som jag fått hjälp med, drar jag följande slutsatser om olika möjligheter att sänka varvtiden:
+ 150 rwhp: 2,5 - 3,5 sek
förarträning: 2,5 - 3,5 sek
slicks: 1,5 - 2,5 sek
chassie: ca 1 sek
Utöver ovanstående behöver följande åtgärdas:
Vattenkylning frambromsar (det slog ut lågor när jag bromsade :evil: )
Oljekylning (148 grader efter 10 ca varv)
En utav anledningarna till att jag lägger ut det här är att jag måste ta beslut om ev. modifieringar till nästa säsong, så ös på nu är jag ute & cyklar :?:
Hur många däck kör ni upp som kör serien :?: 1 uppsättning/race :?:
Jag har kört på 1 set detta året men nu är det inte mycket kvar :roll: , kan inte se att serien eller min nuvarande nivå motiverar så täta byten som 1 uppsättning/race.
Däremot kanske ha ett set med fräscha sulor på fälg för blött underlag, detta kräver dock att man har följebil och/eller följebil.

Jag tror du underskattar tidsvinsten med chassie och slicks, framförallt på kurvigare banor jämfört med Mantorp.
Det var synd att inte fler utnyttjade möjligheten att deltaga på Speedlab's kurs som de höll på lördagseftermiddagen, den innehöll många intressanta grunder och aspekter rörande väghållning mm. :wink:

Re: Performancebox?

Postat: ons aug 18, 2010 23:36
av 62an
Performancebox är bra som laptimer. Enkel att installera och flytta mellan bilar. Vill man ha ut mer, så kan man köpa en riktig datalogger, som loggar lite fler storheter. Kostar inte särskilt mycket mer. PM:a mig gärna för mer info, eftersom jag inte får göra reklam på forumet.

Gällande däck så tror jag inte att någon har nya däck till varje race. På vår nivå räcker det nog med en gång per år. I MSLS räcker en uppsättning däck till ETT lopp. Dock är loppen på 8 timmar, eller c:a 300-400 varv!

Re: Performancebox?

Postat: tor aug 19, 2010 16:06
av 745
Tack Björn F., Mange & 62an för responsen.
Mange_C5 skrev: Jag har kört på 1 set detta året men nu är det inte mycket kvar :roll: , kan inte se att serien eller min nuvarande nivå motiverar så täta byten som 1 uppsättning/race.
Däremot kanske ha ett set med fräscha sulor på fälg för blött underlag, detta kräver dock att man har följebil och/eller följebil.

Jag tror du underskattar tidsvinsten med chassie och slicks, framförallt på kurvigare banor jämfört med Mantorp.
Det var synd att inte fler utnyttjade möjligheten att deltaga på Speedlab's kurs som de höll på lördagseftermiddagen, den innehöll många intressanta grunder och aspekter rörande väghållning mm. :wink:
Däck:
Jag tog med ett set halvslitna slicks & ett set halvslitna R-däck, körde slicks på fredagen(inte allt för många varv varken jag eller bilen orkar :oops: ) och efter ytterligare ca 5 varv på lördagen titta corden fram på ytterkanten.
Skruva på R-däcken och körde med dessa på söndagen och de är inte mycket kvar där heller.
Med tanke på att min bil är en utav de svagare och har orginal C5 bromsar, och med tanke på hur många däck vi bränner i Carrera cupen, , samt mängden däck en del hadde med sig :shock: ,och när däcken håller 300 - 400 varv i mslc på en lätt racebil med mindre effekt, förvånar det mig om de starkare bilarna med ordentliga bromsar inte bränner ett set per bandag (ca 100 varv!?).
Givetvis borde man ha ett set för blöt & ett sett för torr bana, om man vill åka riktigt fort 8) .
Men om man vill att intresset för serien ska öka ska man nog försöka hålla nere kostnaderna genom att t.ex. inte tilllåta flera uppsättningar.
Tidsvinst slicks & chassie:
Tidsvinsten på Mantorp fick vi fram genom att jämföra hastighet & G-krafter i de olika sektionerna med andra bilar, men som 62an nämner så vore det inte helt fel med ett större system som mäter fler variabler. I carrera cup bilarna vet vi oftast mer än föraren om hans körning.
Speedlabs kurs:
Jag kunde inte gå :cry: p.g.a. att jag ville umgås (dricka öl) med mina gäster :D .
Jag har & läser regelbundet G.Malmbergs (som varit med och byggt Speedlabs bil) väghållningsboken, köp den om du inte har den :!:
Jag skulle gärna se en artikel om t.ex. dim. av fälgar/däck/bromsar av GM i CM .

Återigen tack för responsen :)