run-flat

Här kan du diskutera allt mellan himmel och jord som är BILRELATERAT. Var noga med etiketten och håll ett vårdat språk. Opassande inlägg kommer att raderas.
LJ
Nykomling
Nykomling

run-flat

Inlägg av LJ »

Körde punktering förra veckan ca 15 mil hemifrån, hade Good Year run-flat som gått ca 2000 mil och trodde att jag kunde ta mig hem. När jag kom upp i 50 km/h lät det som en illa servad skördetröska så jag kunde och vågade inte fortsätta. Därför har jag nu lagt på Bridgeston Potenza vanliga däck och bilen går mycket bättre, finns ingen anledning att ha run-flat när det ändå inte går att köra på dom efter punka.

LJ
C5LKPG
Corvettefantast
Corvettefantast

Re: run-flat

Inlägg av C5LKPG »

Dom flesta punkteringarna är ju gjorda av skruv,spik eller andra mindre saker.
Mekonomen säljer reparationssats typ som däckverkstäderna använder. Några verktyg som man trycker in en klibbig gummikorv i hålet med.

Detta i kombination med en liten nödkompressor kan ju avhjälpa dom flesta punkteringarna i fält.

Köpte själv en kompressor på Jula för 129 kr. http://www.jula.se/EsaImages/item/master/604116_d.jpg

Reparationssatsen kostar runt 500kr på Mekonomen men var för tillfället slut på lager i butiken.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

problemet med småkompressorer brukar vara att få tillräckligt stor luftmängd för att det ska "ta".
så en bufferttank är inte så dumt,eller punkaspray.. :D
C5LKPG
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av C5LKPG »

Bufferttank skulle ju inte vara fel att ha!!! Men punkasprej är väl det sämsta som hänt efter andra världskriget!!?? :wink:

Med punkasprej har man ju iof möjligheten att ta sig hem men däcket kan man ju räkna med att slänga.
Däcket måste krängas av och sedan rengöras för att sedan återmonteras och då helt plötsligt vara tätt i 3 dagar för att sedan helt plötsligt vara tomt igen.
Återpumpas och lik förbenat tätt.
Däcktryckssensor kaputt och måste bytas med stor sannolikhet.
Undrar om inte en bärgning blir lika dyr som en punkasprej i slutändan.

Givetvis kan man ju ha tur och allt går som det ska. Men jag kommer aldrig mer använda sprej.

Vi kan väl gå halva vägen var då? Punkasprej fast utan medel i utan bara tryckluft. :mrgreen:

Eller varför inte?? http://www.youtube.com/watch?v=5xwfDEtk-R8
Skriv svar