Sida 1 av 1

Nyrenoverad TH400 som ej växlar ner?

Postat: ons jul 15, 2009 19:07
av SEGA
Hej alla glada sommar åkare, just renoverat min TH400 i min C3:a från 73, den slutade växla upp förutom när man körde myyycket lungt. så sagt och gjort köpte jag mig ett renoverings kit, hade isär den stressrenoverade så jag skulle hinna köra nå i sommar.

felen var ett "sprängt" spregg lager och lamellerna på tvåans växel, bytte alla lameller packningar etc kolla att allt var "KF" (k*ull fint) och satte ihop den, nu växlar dock inte bilen ner istället *suckar* hur sakta jag än kör så ligger den kvar på högsta växeln. nån som har en bra teori?

har köpt en sprillans ny modulator som jag tänkte försöka montera men är lite tveksam på att det är den.

är en 454:a i den..

tacksam för ideér och tankar..

Re: Nyrenoverad TH400 som ej växlar ner?

Postat: mån jul 20, 2009 16:12
av R0ffe
Modulatorn ska inte kunna ställa till med detta problem, utan det låter som nåt annat.
Först de obligatoriska frågorna:
har du rätt oljenivå?(motor igång, neutral i)
funkade den någon gång efter renoveringen eller kom felet plötsligt?
Är det bara en renoveringssats eller med shiftkit?
hade du lös ventilhuset vid renoveringen? (tänker på kulorna)
var det en roller-sprag eller dogbone-sprag? (man kan vända dogbone fel väg)
skriver via telefonen och blir lite kortfattad därför, men det blir enklare att hitta lösningen med lite frågor, åven om vissa låter dumma!

Re: Nyrenoverad TH400 som ej växlar ner?

Postat: mån jul 20, 2009 19:38
av SEGA
jo oljenivån är rätt, mätt den enligt instruktionerna på stickan i neutral på tomgång varm etc..

nej den funka aldrig efter renoveringen, därför jag tror jag fippla till något under den :/

bara en renoverings sats fast med kraftigare lameller.

hade lös ventil huset men fota det, och hade inga kulor över.

var förmodligen en dogbone sprag, vad blir symtomen om man vänder spragen åt fel håll?