Sida 1 av 1

problem med uppstart

Postat: sön aug 02, 2009 0:56
av joasol
har precis bytt toppar och kam i min 350 och nu vill han inte riktigt starta.
Vi var noga med att markering på kam och svänghjul stämde, borde inte vara fel. Tändningen bör stå rätt, ställde markeringen på svänghjulet på noll grader och kollade hur tändning och ventiler stod. Jag har soppa och gnista (stroben blinkar) och runt 0 graders förtändningen, tändningen ska backas lite men den borde väl starta i detta läge. Det enda vi har fått är ett antal förgasarknallar. Testat med startgas men den vägrar tända.

Några tips?

Re: problem med uppstart

Postat: sön aug 02, 2009 10:17
av Peter
Ni ha rinte satt fördelaren 180 grader fel då?

Re: problem med uppstart

Postat: sön aug 02, 2009 10:57
av joasol
Jag var helt säker på att tändningen var rätt, men nu efter jag var nere i garaget är jag inte lika säker längre... Kan mycket väl vara så att den sitter ett halvvarv fel. Men tyvärr verkar startmotorn ha gett upp så jag kan inte testa...

Re: problem med uppstart

Postat: sön aug 02, 2009 21:21
av Mr. Beam
Förutsatt att.....:

-Du satt ned fördelaren på rätt cykel, alltså inte 180 grader fel (troligen...borde tända till på 0-grader annars)
-Har rätt tändföljd (händer den bäste)
-Inte kastat om tändkablarna (bytt fördelarlock kanske?)
-Inte satt kamkedjan fel....


.....så skulle jag ha ställt in den på 10 grader förtändning istället för säker uppstart så att du kan justera sedan.

Om det krångar efter att du bekräftat detta så börja om från början med att först verkligen vara säker på TDC. Det finns fall där yttre ringen på svängningsdämparen börjat vandra....troligen inte dock i detta fall.

Mr. Beam

Re: problem med uppstart

Postat: fre aug 07, 2009 7:32
av Nexxus
Håller med föregående talare, 10 grader till att börja med.
Ett enkelt sätt att kolla TDC, är väl att ta ur all tändstift så motorn är lätt att snurra, stoppa in en bomullsbit i 1:ans cylinder.
När den trillar ur, så är du på TDC (eller väldigt nära iallafall) :)