Sida 1 av 1

Lackångerst!

Postat: ons aug 26, 2009 1:25
av kamikaze
Börjar bli dags för lack... har jätteångerst! Googlat på bilder osv. men har svårt att bestäma mej. Just nu så lutar det åt en "lite ljusare" antracitgrå metallic med en silver färgad stripe med lite pearl i över bilen. eller kanske en dubbel stripe...? eller kanske ingen stripe, eller kanske en blå vette...eller kanske.... :?

Ja ni inser säkert problemet.. det enda jag vet är att svart och röd går bort. Men jag behöver lite smakråd, Ideér och nya infallsvinklar!! Förslag!!!!! :)

Re: Lackångerst!

Postat: ons aug 26, 2009 9:53
av Mr SIXPACK
Hej Kamikaze.
Vad har du för på inredningen? Svart?
Jag har sett en silvermetalic C3:a med röd inredning. Den kombinationen var riktigt läcker... Passar ju så klart med svart inredning oxå.
Satsa på stripes. :D det är coolt tycker jag!!
Bästa Corvettehälsningar

Svempa

Re: Lackångerst!

Postat: tor aug 27, 2009 6:46
av Peter
Gult är ju annars en väldigt sportig färg.

Re: Lackångerst!

Postat: tor aug 27, 2009 8:06
av Bobbyvette
Kör lite flammor! Byggde en T-23 för ett tag sedan och hade förmodligen samma problem som du just med lacken,
corvette 68:an som jag bygger nu hade jag tänkt skulle ha samma lacktema som T-23:an. Det börjar dra ihop sig för lack, men det tag nog 2-3 månader tills dess. Kan återkomma efteråt.

Re: Lackångerst!

Postat: tor aug 27, 2009 22:51
av Nexxus
Ursäkta att jag kapar tråden lite, men är det någon som har nån koll på vad lackpriser ligger på en C3:a?
Har hört rövarpriser på uppemot 30.000 för en lack, då känns det som att man behöver hitta någon som kan tänka sig ett svartjobb.
Eller ska man våga skeppa ner den till Polen, som jag jag faktiskt mest bara har hört gott om, med priser som åtminstone är humana för en fattig stackare. :)

Re: Lackångerst!

Postat: fre aug 28, 2009 7:05
av kamikaze
Flames blir det inte, även om min son säger till mej att vi ska ha eld på den precis som bilarna på TV... :D
Orginalkulören är blåmetallic och inredningen är vit/beige.

Har även funderat på Silver med stripes i antracit men... Tror att det får sluta med att jag kastar pil på färgkartan med förbundna ögon :mrgreen:

Jag har fått pris på 20000 för min lack, då är det en lackerare som tar den lite vid sidan om på sin fritid. När han får bilen så har jag tagit bort den gamla lacken och spacklat det allra grövsta med glasfiber. Sedan så spacklar han upp resten och låter sedan bilen stå i två månader innan lack. Innan jag hittade denna killen så fick jag priser på upp till 40000 för samma jobb men då skulle bilen lackas direkt utan väntetid efter spackling.

Re: Lackångerst!

Postat: fre aug 28, 2009 8:39
av Mr SIXPACK
När jag lackade min bil för 4 år sedan så fick jag ett prisförslag på 55000:- - 60000:- för allt underjobb, invändig och utvändig lackering + lackering av motorrummet och insidan på motorhuven med "matterad" svart. färgen och övrigt material är dyrt... :mrgreen: Detta jobb var självklart med kvitto. :) Jag tror att det är lite billigare om man kan hitta en bra lackerare utanför storstäderna.

Bästa Corvettehälsningar

Svempa

Re: Lackångerst!

Postat: fre aug 28, 2009 17:08
av Bred
Lämnade bort min till en lackerare som gjorde den vid sidan av.
Fick ge 20000 kr för det. Då slipade de hela bilen, spacklade sprickor och en skada. Grundade och slipade igen. Lackade samt 2 lager klarlack.
Det enda jag gjorde var att plocka bort front/bakända. Lossa alla lampor (även popupen fram), bort med alla detaljer, backspeglar, emblem mm. Blev mycket nöjd!

Re: Lackångerst!

Postat: fre aug 28, 2009 17:41
av Nexxus
Hm, 20.000 låter ju lite rimligare än 30-60 ...
Fast som vanligt gäller det ju att hitta någon som kan göra det vid sidan om ...
Lackning med allt förarbete etc i Polen ligger på runt 10 ... och jag har hört fler som är väldigt nöjda med resultatet där med.
Eftersom jag har fått bilen att gå riktigt bra nu, så känns det som att jag borde ta tag i detta, eftersom lacken är riktigt dålig på den.
Men först ska jag bara byta alla dörrlås, fixa fönsterhissarna, byta bakre knutkors samt ställa in handbromsen mm :D

Re: Lackångerst!

Postat: fre aug 28, 2009 19:23
av Tegman
Tänkte fråga hur länge måste bilen stå som kortast innan det lackas ? Är det minimum 2 månader ? Finns det olika typer av spackel och är det någon slags spackel man INTE bör använda ? Varför måste färgen bort ? Har pratat med Billackerare som säger att färgen inte behöver slipas bort , förklara till mig varför , så att jag vet den dagen jag själv ska lacka om min vette. Hur många lager klarlack bör man som minimum he på och vad e rekomenderat ? Är det någon fördel med massa varav av klarlack ? Mvh // Tegman

Re: Lackångerst!

Postat: fre aug 28, 2009 20:56
av austin
Bobbyvette skrev:Kör lite flammor! Byggde en T-23 för ett tag sedan och hade förmodligen samma problem som du just med lacken,
corvette 68:an som jag bygger nu hade jag tänkt skulle ha samma lacktema som T-23:an. Det börjar dra ihop sig för lack, men det tag nog 2-3 månader tills dess. Kan återkomma efteråt.
Tycker att den här bilen är väldigt väldigt likt en bil som bröderna Andersson från Thn tog hem från Californien, i slutet på 70 talet.
Å dom va också Corvette freaks!

Re: Lackångerst!

Postat: lör aug 29, 2009 7:11
av Bobbyvette
Det stämmer bra det. Det var farsan och bengt som var över -77 och införskaffade denna.
Den stog avställd i nästan 15 år i ett lite fuktigt garage. Så allt på bilen förföll ju en del. Efter det gick det några år och jag
började fundera på att kanske göra en lättare renovering, men det blev mer omfattande än så!

//Robert Andersson

Re: Lackångerst!

Postat: lör aug 29, 2009 15:42
av claesson
själv är jag rätt såld på sk candy-lacker.

Re: Lackångerst!

Postat: lör aug 29, 2009 18:33
av StingrayRacing
Kom ihåg och lägg lite body under framskärmarna, så sliper du stenskott från undersidan och sprickor i lacken.

//Lasse

Re: Lackångerst!

Postat: mån aug 31, 2009 8:54
av kamikaze
Jo, body skall på sedan.

Anledningen till att jag tar bort all den gamla lacken är att jag har blåsor under lacken som jag vill bli av med. Då kandes det som att det var bättre att lägga lite extra jobb på att få bort all den gamla lacken.