Inne eller ute..?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982

Inne eller ute

1. Sätt tillbaka fjädern
0
Inga röster
2. Kör utan
4
100%
 
Antal röster: 4

Användarens profilbild
DeffeDefect
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 181
Blev medlem: tor maj 31, 2007 22:45
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inne eller ute..?

Inlägg av DeffeDefect »

Nya problem... se längre ner i tråden...



Nu när jag hittat läckan på min TH350 vilket visade sig vara o-ringen till 1-2:ans ackumulator tank så har jag nu tagit av locket och fjädern...

Bild

Eftersom den växlade med fördröjning mellan 1:an och 2:an vid fullgas och manuell växling, så kollade jag lite på nätet. Såg att om att inte sätta dit fjädern igen då det ska snabba upp växlingen (fjädern ska mjuka upp växlingen).

Men jag ser att det är många som talar både för och emot... Någon som har någon erfarenhet av att ta bort fjädern?

Kan nämna att jag har TranGO 1&2 shift kit i lådan...

För:
http://www.hotrodders.com/forum/leave-1 ... 28503.html
http://www.hotrodders.com/forum/modifyi ... 00738.html


Mot:
http://www.nastyz28.com/forum/showthread.php?t=53671
http://www.hotrodders.com/forum/th350-r ... 45361.html


Mvh/
Deffe Defect
Senast redigerad av DeffeDefect den tor okt 15, 2009 22:36, redigerad totalt 1 gånger.
För varje hjälte krävs ett lagom antal fegisar...

http://www.diggibyte.se
Kalle Mankan
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 140
Blev medlem: lör sep 08, 2007 0:04
Ort: Falun

Re: Inne eller ute..?

Inlägg av Kalle Mankan »

Montera inte tillbaka den igen. Det är alltid bra med lite med "crisp" i växlingen. Tycker du att det blir för mycket crisp så är det bara att montera in den igen.

Kalle
Användarens profilbild
DeffeDefect
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 181
Blev medlem: tor maj 31, 2007 22:45
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Inne eller ute..?

Inlägg av DeffeDefect »

Kalle Mankan skrev:Montera inte tillbaka den igen. Det är alltid bra med lite med "crisp" i växlingen. Tycker du att det blir för mycket crisp så är det bara att montera in den igen.

Kalle
Ok, men då menar du att jag inte stoppar tillbaka kolv+fjäder..?
Finns det ingen risk att lådan blir fördärvad eller är det så att slitaget blir större ju hårdare växling?

Tack på förhand...

Mvh/
Detlef Andersson
För varje hjälte krävs ett lagom antal fegisar...

http://www.diggibyte.se
R0ffe
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 117
Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:38
Ort: Strax utanför Skellefteå
Kontakt:

Re: Inne eller ute..?

Inlägg av R0ffe »

Slitaget på lamellerna minskar med hårdare växling, det vanligaste "felet" folk gör är att dom byter motor med högre vrid och effekt, och sedan kör med sin original automatlåda som har en fördröjning/slir mellan växlingarna för att det inte ska rycka så mycket.
Men denna fördröjning/slir skapar värme och slitage på lamellerna, och med kraftigare motor och tyngre gasfot så blir resultatet en lådrenovering....!

Byter man motor eller bygger om för högre effekt så MÅSTE hela linan kollas/ses över, antingen renoveras eller uppgradera så att den klarar den ökade påfrestningen.

Tyvärr så börjar 98% av ägarna med att köpa en stor motor, kör sedan till nåt rasar i låda eller bakvagn, och undrar sedan varför..! :oops:

Det enda som kan påverka lådan är om du bygger om till manuellt ventilhus och använder ett kit som behåller bromsbanden så att du behåller motorbroms på alla växlar, då KAN du slita sönder lådan inifrån vid en oförsiktig nedväxling med en högkompad motor och bra grepp baktill, annars tål dom väldigt bra med stryk!
74:as Vette, långt ifrån original.........
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m

http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
Användarens profilbild
DeffeDefect
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 181
Blev medlem: tor maj 31, 2007 22:45
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Inne eller ute..?

Inlägg av DeffeDefect »

R0ffe skrev:Slitaget på lamellerna minskar med hårdare växling, det vanligaste "felet" folk gör är att dom byter motor med högre vrid och effekt, och sedan kör med sin original automatlåda som har en fördröjning/slir mellan växlingarna för att det inte ska rycka så mycket.
Men denna fördröjning/slir skapar värme och slitage på lamellerna, och med kraftigare motor och tyngre gasfot så blir resultatet en lådrenovering....!

Byter man motor eller bygger om för högre effekt så MÅSTE hela linan kollas/ses över, antingen renoveras eller uppgradera så att den klarar den ökade påfrestningen.

Tyvärr så börjar 98% av ägarna med att köpa en stor motor, kör sedan till nåt rasar i låda eller bakvagn, och undrar sedan varför..! :oops:

Det enda som kan påverka lådan är om du bygger om till manuellt ventilhus och använder ett kit som behåller bromsbanden så att du behåller motorbroms på alla växlar, då KAN du slita sönder lådan inifrån vid en oförsiktig nedväxling med en högkompad motor och bra grepp baktill, annars tål dom väldigt bra med stryk!
ok... jag tillhör nog de 98% är jag rädd för, även om jag inte har så många pollar under huven (ca350-400). Testar utan fjäder men jag är osäker på om jag montera dit själva tryckplattan (den med de två tätningsringarna på)?

Mvh/
Detlef Andersson
För varje hjälte krävs ett lagom antal fegisar...

http://www.diggibyte.se
Användarens profilbild
DeffeDefect
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 181
Blev medlem: tor maj 31, 2007 22:45
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Nya problem...

Inlägg av DeffeDefect »

Nya problem...
Beställde nya ringar till ackumulator kolven från Hansen med de jag fick var i metall (se bilden).
Enl. Hansen ska det vara dessa jag har fått till min TH350. Den lilla ringen passar men inte den stora då det är en upphöjning i skåran där ringen ska sitta.

Bild
Den svarta är original i plast som satt på kolven och som ni kan se så är den smalare...

Har letat på nätet efter andra ringar men kan inte hitta några... Ska jag fila ner upphöjningen och montera dessa ringar eller vet någon om jag fått fel ringar?


Mvh/
Detlef Andersson
För varje hjälte krävs ett lagom antal fegisar...

http://www.diggibyte.se
Skriv svar