Jag var under min C5 och kollade lite för ett par dagar sedan och märkte då att diffen var oljig.
Jag kollade nivån i diffen och den är OK dock en aning låg, ligger mellan 3 - 4 mm under påfyllningshålet (GM manualen säger max 6 mm under påfyllningshålet), när jag skruvade av oljepåfyllnings pluggen hörde jag också hur diffen sög i sig luft så det fanns alltså ett vakuum i diffen vilket betyder att den är tät, oljan var grön och fin och luktade lika illa som diffolja brukar lukta.
Googlade lite och hittade något som stillade min oro över ett läckage något
http://forums.corvetteforum.com/c5-z06- ... -pipe.html
Det verkar som min diff tryckt ur sig olja igenom ventilationen vid något tillfälle, för det är på vänster sida all olja hittades och det var mycket riktigt olja runt ventilationen på diffen, att det fanns vakuum i diffen beror på att det tydligen sitter en bakventil i ventilationen som endast släpper ut övertryck, försvinner då olja i diffen bildas det ett vakuum.
Jag har kört med bilen ca 10 mil och har ännu inte sett någon tendens till att det skulle komma mera olja.
Anledningen till varför den tryckt ur sig olja kan vara att den gått varm vid något tillfälle eller så har den varit överfylld ifrån fabrik,eller av andra orsaker?
Någon som känner till något om detta fenomen?
Vart köper man olja samt den tillsats som GM manualen säger att man skall tillsätta?
Läckage ifrån diffen.
Re: Läckage ifrån diffen.
Har aldrig varit med om att problemet varit ventilationen på diffen. Det är svårt att överfylla dem eftersom drivaxlarna måste vara i annars börjar oljan komma ut där också, dvs de fylls sittande i vaggan med drivaxlarna på plats och då får man bara i olja tills det börjar rinna ur påfyllningspluggen.
Det är dock väldigt vanligt att o-ringarna som tätar kåpan på respektive sida inte håller tätt, på bilar som gått väldigt långt har vi också sett att packboxarna(där drivaxlarna går ut) blivit slitna och börjat läcka.
Många fabrikat av bakaxelolja har redan limited slip additiv i så det behövs inte köpa extra, tex LE som vi säljer eller Red Line mfl. Om du handlar på Hansen Racing så får du en liten flaska med GMs limited slip additiv och 76 bakaxeloljan som de säljer så det finns många alternativ.
Jag skulle börja med att fylla olja till rätt nivå göra allt helt rent och sen köra ett tag och se om det finns något nytt läckage. Det kan vara så att under vissa förhållanden med avseende på temperaturer och väldigt hård belastning, höga g-krafter etc tryckt ut olja via någon tätning men det är omöjligt att veta.
Det är dock väldigt vanligt att o-ringarna som tätar kåpan på respektive sida inte håller tätt, på bilar som gått väldigt långt har vi också sett att packboxarna(där drivaxlarna går ut) blivit slitna och börjat läcka.
Många fabrikat av bakaxelolja har redan limited slip additiv i så det behövs inte köpa extra, tex LE som vi säljer eller Red Line mfl. Om du handlar på Hansen Racing så får du en liten flaska med GMs limited slip additiv och 76 bakaxeloljan som de säljer så det finns många alternativ.
Jag skulle börja med att fylla olja till rätt nivå göra allt helt rent och sen köra ett tag och se om det finns något nytt läckage. Det kan vara så att under vissa förhållanden med avseende på temperaturer och väldigt hård belastning, höga g-krafter etc tryckt ut olja via någon tätning men det är omöjligt att veta.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Det har kommit ifrån ventilationen, det var blöt där uppe runt ventilen och har runnit längs med vänstersidan.
Sen så verkar det vara gammal torkade olja jag hittade så den verkar ha tryckt ur sig den för länge sedan.
Kan ventilationen vara felaktig, typ att den löser ut vid fel tryck (för det sitter en backventil i ventilations pluppen)?
Skummande olja av någon anledning kanske?
Det har inte läckt något mer än iallfall efter rengöringen.
På USA forum sägs det att den kan trycka ur sig under längre sträckor, men varför och är något galet?
Överfyllnad kan nog ske om man inte placerar diffen horisontellt.
När man öppnar påfyllnings hålet så verkar det som jag har vakuum i diffen, om jag utjämnar trycket och kör lite och sedan ställer bilen i garaget över natten så har jag vakuum i diffen dagen efter igen, ska det vara så?
Sen så verkar det vara gammal torkade olja jag hittade så den verkar ha tryckt ur sig den för länge sedan.
Kan ventilationen vara felaktig, typ att den löser ut vid fel tryck (för det sitter en backventil i ventilations pluppen)?
Skummande olja av någon anledning kanske?
Det har inte läckt något mer än iallfall efter rengöringen.
På USA forum sägs det att den kan trycka ur sig under längre sträckor, men varför och är något galet?
Överfyllnad kan nog ske om man inte placerar diffen horisontellt.
När man öppnar påfyllnings hålet så verkar det som jag har vakuum i diffen, om jag utjämnar trycket och kör lite och sedan ställer bilen i garaget över natten så har jag vakuum i diffen dagen efter igen, ska det vara så?
Om det inte har kommit ut någon mer olja skulle inte jag vara orolig, håll dock koll för nu är det kallt ute och det kanske blir annorlunda när sommarvärmen kommer igen. Angående vacuumet så är det normalt, vi har haft många bilar inne nu på höstkanten och bytt samtliga oljor och alla 'pyser' när man öppnar påfyllningspluggen.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
OK, tack så mycket för svarena.