Sida 1 av 7
Lite som pågår hos vette.se
Postat: tis feb 09, 2010 20:30
av vette.se
Har tagit lite bilder under januari/februari på vad om pågår hos oss, tyvärr är det för många bilar som passerar igenom för att jag ska hinna med några seriösa projektrådar. Jag tänkte i alla fall försöka med en C5 Z06 som finns med här bland bilderna, mer om den lite senare ...
Oljeläckage projekt, den läckte olja vid främre packboxen, styrservopumpen läckte, lådan läckte och diffen läckte på alla sidor ... allt nu totalsanerat och nya packningar/packboxar där det behövdes + ny remskiva/damper, ny styrservopump, ny koppling, slavcylinder och mastercylinder.
Svarta cabben är en -07a som nu fått en LS7 motor monterad med torrsump och uppgraderat bränslesystem, Z06 skärmar och bromsar mm. Blåa Z06an är vår tänkta projektkandidat som vi tänkte köra i denna tråd.
LS7an som ska i den blåa Z06an på bilden ovan + mycket annat godis ...
LS7an med torrsump och det uppgraderade bränslesystemet i -07 cabben som även var med två bilder upp.
Gula 'liket', snart som ny. DRM bilen som väntar på att bli upphämtad av nya ägaren.
Z06 -08 med byggd motor (alla interna delar smidda) blowercam mm. Har också ett A&A T-trim kompressorkit och 8-rib system, uppgraderat bränslesystem och mycket annat godis.
Svarta -07 cabben på väg ut, ska hämtas upp av ägaren imorgon, Z06an med kompressorn står och väntar på att bli uppkopplad i dynon och mappas - sen ska den också ut !
Denna har nog de flesta sett förut, den har fått nya smidda kolvar, en lite vassare kam (likadan som i DRM bilen), lite uppgraderat chassi. A&A kitet installerade vi förra året. Väntar nu bara på att åka upp på dynon och mappas, sen ska den ut !
Nyanländ Z06a -07 som ska få portade toppar, vassare kam, FAST 102mm med 102mm spjäll, headers samt helt uppgraderat chassi, bromsar samt racestolar.
Samma Z06a -07 helt original än så länge ........
Den här har ni nog sett förut .... nu är ramen riktad och allt ihopsvetsat, väntar bara på alla delar som dyker upp på måndag.
Och vi får väl släppa videon också
http://www.youtube.com/watch?v=oSWvWhEKVtc
Bilen var utrustad med 4-punktsbur, Racestol och 6 punktsbälte - hastigheten var över 170km/h och föraren klev ur helt oskadd. Nått sånt här kan hända alla oavsett om det är på strippen eller på rundbana -
se till att alltid ha skyddsutrustning !
Det var allt som är på gång just nu, är du snabb och kikar förbi så kan du se alla bilarna där just nu och inte minst träffa oss

Kaffe har vi alltid. Det kommer in ytterligare två bilar första veckan i mars för att få A&A kompressorkit monterade så det fylls alltid på med nytt om du inte hinner hit just nu. Om du är intresserad att boka in jobb så kan det vara bra att veta att vi just nu har fullt fram till mitten av mars och vi har lite spridda bokningar i april och maj.
Vi ses !
Re: Lite som pågår hos vette.se samt film från Mantorp kraschen
Postat: tis feb 09, 2010 21:22
av Bengt
vette.se skrev:Och vi får väl släppa videon också
http://www.vette.se/vid/p8090245.mov 
Du måste förmodligen högerklicka och spara filmen. Du bör också ha Quicktime player installerad om du inte har en codec till Windows egen player.
Bilen var utrustad med 4-punktsbur, Racestol och 6 punktsbälte - hastigheten var över 170km/h och föraren klev ur helt oskadd. Nått sånt här kan hända alla oavsett om det är på strippen eller på rundbana -
se till att alltid ha skydssutrustning !
Hmm Länken verkar inte funka Anders ! Kris !!!

Re: Lite som pågår hos vette.se samt film från Mantorp kraschen
Postat: tis feb 09, 2010 21:40
av vette.se
Bengt skrev:vette.se skrev:Och vi får väl släppa videon också
http://www.vette.se/vid/p8090245.mov 
Du måste förmodligen högerklicka och spara filmen. Du bör också ha Quicktime player installerad om du inte har en codec till Windows egen player.
Bilen var utrustad med 4-punktsbur, Racestol och 6 punktsbälte - hastigheten var över 170km/h och föraren klev ur helt oskadd. Nått sånt här kan hända alla oavsett om det är på strippen eller på rundbana -
se till att alltid ha skydssutrustning !
Hmm Länken verkar inte funka Anders ! Kris !!!

Högerklicka på länken och spara filmen, det fungerar inte att klicka direkt av någon anledning.
Re: Lite som pågår hos vette.se samt film från Mantorp kraschen
Postat: tis feb 09, 2010 21:47
av Bengt
Nix testat på 2st PC W7/XP. Nån annan som kan komma åt filmen ?
Re: Lite som pågår hos vette.se samt film från Mantorp kraschen
Postat: tis feb 09, 2010 22:14
av badass
Nix, inte jag heller....Om man sparar filmen är den bara 1.6KB och inte en igenkänd .mov film...
Re: Lite som pågår hos vette.se samt film från Mantorp kraschen
Postat: tis feb 09, 2010 22:23
av bagge
kan inte heller se den
Re: Lite som pågår hos vette.se samt film från Mantorp kraschen
Postat: tis feb 09, 2010 22:42
av vette.se
Det verkar bara fungera för mig när den ligger på vår server ...
Har lagt den på vårt youtube konto istället RtuneRototest, testa länken i ursprungliga posten nu.
Re: Lite som pågår hos vette.se samt film från Mantorp kraschen
Postat: tis feb 09, 2010 23:06
av badass
Nu funkar det! Satan vad otrevligt... Väl värda pengar med skyddsutrustning iaf!
Re: Lite som pågår hos vette.se samt film från Mantorp kraschen
Postat: ons feb 10, 2010 14:36
av vette.se
Så börjar vi på vårt lilla Z06 projekt ...
Bilen är en 2002 Z06 i princip original, har endast ett avgassystem monterat. Originalmotorn har lite kompressionsproblem på en cylinder
Nu åker det i en byggd LS7 motor dvs alla interna delar smidda och extremt välbalanserade, vass kam men fortfarande avgaslegal, portade toppar, portat manifold och spjäll, denna uppsättning har våtsump och 58x på veven om man vill flytta motorn till en C6a senare. GM C6 Z06 koppling, PFADT motor och diff fästen, Callaway Honker insug, stor aluminumkylare, oljekylare för motor, Racetronix bränslesystem, 58x trigger box, backbone plate, Breathless shifter osv ....
Snart dags att släppa ner allt.
Ett par timmar senare ....
Ser väl ut som alla andra LS6or med 8 år på nacken, lite skitig och dan
Hmm, vänta nu, lådan ser lite grisig ut
Verkar läcka på flera ställen .... nu blir inte kunden glad
Vi får ta ur lådan och titta över den, har vi tur är det bara lite tätningar som behöver åtgärdas.
Fortsättning följer
Re: Lite som pågår hos vette.se samt film från Mantorp kraschen
Postat: ons feb 10, 2010 16:28
av vette.se
Så var gamla motorn ur, helt komplett -02 LS6 som på bild är eventuellt till salu. Observera dock att det är dålig komp på en cylinder(7) så den behöver en genomgång.
Dags att rengöra innan nya motorn lyfts på ....

Re: Lite som pågår hos vette.se samt film från Mantorp kraschen
Postat: fre feb 12, 2010 13:32
av vette.se
Nya maskinen på plats tillsammans med nya American Racing 1 7/8" headers. Måste säga att det är de absolut bästa headersen på marknaden idag, med deras konstruktion med x-pipan före kattarna så ökar flödet avsevärt samtidigt som kattarna inte får så mycket stryk eftersom varje avgaspuls går parallellt genom två kattar.
Nya aluminumkylaren på plats med lite modifierad fläktkåpa. På högra sidan finns anslutningar för oljekylning som vi kommer använda till styrservot.
Oljekylaren till motoroljan och Breathless växelspaken som väntar på att monteras ihop.

Re: Lite som pågår hos vette.se samt film från Mantorp kraschen
Postat: lör feb 13, 2010 18:49
av vette.se
Det lilla som vi hann med idag ... större delen av tiden gick till att flytta den kraschade gula bilen till en pelarlyft och placera hela motorpaketet med drivlina under chassit - delar till den kommer på måndag så det blir att börja plocka ihop.
Åter till den blåa Z06an,
Catch tank + ventilation till vevhuset. Slangen som går neråt är dräneringsslangen som avslutas i hjulhuset med en liten ventil där man kan tömma tanken vid behov - ingen olja i insuget eller luftfiltret här inte

Anslutningen till motorn är på baksidan med en grov AN10 anslutning för bra luftflöde. Mer bilder kommer när motorn är upplyft i bilen.

Re: Lite som pågår hos vette.se samt film från Mantorp kraschen
Postat: mån feb 15, 2010 18:15
av vette.se
Bakvagnen grovrengjord, väntar nu på att lådan ska bli klar.
Den inte allt för vackra lådan, ska nu rengöras och få alla tätningar utbytta innan den monteras tillbaks.
Tuben var i bra skick, inget märkbart slitage och lager samt hardybussningar var ok så den är bara att bulta tillbaks

Re: Lite som pågår hos vette.se samt film från Mantorp kraschen
Postat: mån feb 22, 2010 22:05
av bagge
länge sen något uppdaterades här
Re: Lite som pågår hos vette.se samt film från Mantorp kraschen
Postat: mån feb 22, 2010 22:19
av vette.se
bagge skrev:länge sen något uppdaterades här
Väntar på att få tillbaks lådan, det visade sig att den behövde lite renovering utöver tätningar. Så snart lådan är tillbaks ska allt sättas ihop och drivlinan lyftas tillbaks i bilen.
Re: Lite som pågår hos vette.se samt film från Mantorp kraschen
Postat: tis feb 23, 2010 20:07
av vette.se
Lite stiltje i väntan på lådan, har i varjefall satt dit ny koppling och slavcylinder och satt tillbaks tuben igen.
PFADTs motorfästen monterade

Re: Lite som pågår hos vette.se samt film från Mantorp kraschen
Postat: lör feb 27, 2010 9:57
av vette.se
Maskin tillbaks i bilen igen, oljekylare till motorolja sitter framför kondensorn. Så snart som kylarkåpan är tillbaks igen så kommer det nästan se ut som en standard Z06 under huven, de flesta ser ingen skillnad
Ny kraftig tunnelplåt monterad med extra värmeisolering. Ovanför oljefiltret ser du adaptern för oljekylaren till motorn.
Det saknas något ...

Vi väntar fortfarande på lådan, PFADT diff fäste ska dit när vi plockar ner för att sätta tillbaks lådan.

Re: Lite som pågår hos vette.se samt film från Mantorp kraschen
Postat: lör feb 27, 2010 13:19
av vette.se
Undanställd i väntan på delar. Det som är kvar att göra är att montera i lådan, PFADT diff-fäste, Luftintag (Callaway Honker), ECS diff/vxllådsbur, Caravaggio rear-spoiler (se bilden nedan) och lite lackjobb.

Re: Lite som pågår hos vette.se samt film från Mantorp kraschen
Postat: sön mar 14, 2010 17:46
av vette.se
I väntan på lådan till den blåa Z06an så har mycket annat blivit gjort.
Bla har vi mappat en -08 Z06 med kompressor som vi byggt (se bild tidigare i tråden på svarta Z06an) 763rwhp, 915Nm på bakhjulen

Mappat en -06 Z06 med kompressor som vi byggt (se bild tidigare i tråden på Castrol bilen) 622hk på bakhjulen med bara 5psi laddtryck

Monterat kompressor i en -04 Corvette och väntar på att få tillbaks lådan till den nyrenoverad och förstärkt (automat).
Rivit motorn ur en -99a som sen gått till US för renovering och är nu tillbaks i bilen som väntar på mappning.
Vi har fått tillbaks topparna(portade) och fått hem FAST102(portat) med NW 102mm spjäll till den gråa Z06an som är med tidigare i tråden, väntar på kammen till den.
Sen har vi lagt mycket tid på den kraschade gula Z06an som imorgon(måndag) kommer vara körbar men vi har allt glasfiber arbete kvar. Vi har monterat lite godsaker i den och förbättrat APS dubbelturbosystemet och bränslesystemet på flera punkter, bland godsakerna har vi ett Methanol sprut system och en eboost2 boostcontroller där vi kommer kunna ställa boost från ca 7psi upp till 20psi efter behov.
Vevhusventilation/oljeavskiljare och tank/tryckpump för meth sprutet. Vi har monterat Meth sprutet så att vi kan använda både spolarvätsketanken samt extra tanken du ser på bilden.

Re: Lite som pågår hos vette.se samt film från Mantorp kraschen
Postat: tis mar 16, 2010 21:00
av vette.se
Lite gjort på blåa Z06an idag, monterat Callaway Honker insug och lite annat smått. Nu ska bara huven på så är bilen klar på motorsidan. Vi ska få hem lådan i veckan så snart är det dags för dyno

Lådan var tyvärr i behov av mer än rengöring och nya packningar, flera lager, drev mm utbytta till förstärkta delar för att klara LS7an.

Re: Lite som pågår hos vette.se samt film från Mantorp kraschen
Postat: mån mar 22, 2010 23:47
av vette.se
Fick in lådan idag så nu är det snart provstart och mappning
Låda, diff och PFADT diff fäste innan montering,
Allt ihopmonterat, buren bara fäst i diffen än så länge. Stålringar med fästen för stagen monteras i framkant på lådan i samband med att den monteras ihop med tuben.
På plats, du ser lite av stålfästena i lådan om du tittar lite under vaggan.
Imorgon blir det att montera mittsektionen av ARE headersen och B&B PRT systemet, sen provstart

Re: Lite som pågår hos vette.se samt film från Mantorp kraschen
Postat: fre mar 26, 2010 21:56
av vette.se
Re: Lite som pågår hos vette.se samt film från Mantorp kraschen
Postat: mån apr 05, 2010 18:39
av vette.se
Snart rullar den gula också !
Har hängt på alla glasfiberpaneler och passat in allt, nu ska det iväg på lack !
Lyktorna är inte justerade ifall någon tänkte kommentera det
Lite eljobb kvar sen är det provstart

Re: Lite som pågår hos vette.se samt film från Mantorp kraschen
Postat: mån apr 05, 2010 22:23
av vette.se
Ett annat projekt som pågår, kompressor mm ska i denna 2004 cabbe. Hade en 2004 Coupe förra veckan vi satte kompressor i så bara i år har vi gjort 8 bilar. En C6 -06 mappade vi idag med A&A kit samt headers - 537hk på bakhjulen.
-04an nerplockad, det är så mycket som ska göras så det går snabbast såhär.
Lådan ska förstärkas, diff/vagga mm får nöja sig med tvätt.
Lite av godiset som ska i förutom kompressorkitet: Kooks headers, Baer bromskivor, Hawk street belägg, Stålomspunna slangar, -04 Z06 dämpare och Hotchkis krängningshämmare sen är det lite lull-lull också

Re: Lite som pågår hos vette.se samt film från Mantorp kraschen
Postat: lör apr 24, 2010 20:39
av vette.se
Full fart på kompressorinstallationerna nu
Vi har levererat ut 3 bilar denna vecka, en -04 Coupe med A&A kit - 467hk på bakhjulen, en -04 cab med A&A kit - 472hk på bakhjulen och en miljöbil ..... en C6a -05 med A&A kit, jo den körs på E85

611hk på bakhjulen, se bilden nedan !

Re: Lite som pågår hos vette.se samt film från Mantorp kraschen
Postat: lör maj 22, 2010 21:25
av vette.se
Ibland håller man på med lite annorlunda 'C5or' som denna dubbelturbomatade 2001a

Re: Lite som pågår hos vette.se samt film från Mantorp kraschen
Postat: sön maj 23, 2010 17:33
av 745
På med en C1 kaross

Re: Lite som pågår hos vette.se samt film från Mantorp krasc
Postat: tis aug 31, 2010 21:55
av vette.se
Lite kul delar till ett bygge vi håller på med

Re: Lite som pågår hos vette.se samt film från Mantorp krasc
Postat: tis aug 31, 2010 23:41
av Ricky
vette.se skrev:
Nya aluminumkylaren på plats med lite modifierad fläktkåpa. På högra sidan finns anslutningar för oljekylning som vi kommer använda till styrservot.
Nu blir jag lite nyfiken, behövs det alltså oljekylare till servostyrningen?
Har ni mätt upp vad man får för temperaturer i servo-oljan eller "märker" man att styrningen beter sig annorlunda med varm olja?
Re: Lite som pågår hos vette.se samt film från Mantorp krasc
Postat: ons sep 01, 2010 10:34
av vette.se
Ricky skrev:vette.se skrev:
Nya aluminumkylaren på plats med lite modifierad fläktkåpa. På högra sidan finns anslutningar för oljekylning som vi kommer använda till styrservot.
Nu blir jag lite nyfiken, behövs det alltså oljekylare till servostyrningen?
Har ni mätt upp vad man får för temperaturer i servo-oljan eller "märker" man att styrningen beter sig annorlunda med varm olja?
Det sitter en oljekylare för styrservot som standard på C6 Z06, Z51 och C5 Z06, kommer inte ihåg om den var standard även på C5or med Z51 paket. Tyvärr sitter den tokigt placerad så många gånger behöver man flytta den eller ersätta med annan oljekylare.