Sida 1 av 1
Sportstolar på orginal underreden och 4 punktsbälten.
Postat: fre feb 19, 2010 9:11
av logarytm
Hej !
Har köpt mig 2 skalstolar och tillhörande 4-punktsbälten.
Undrar om det är någon har monterat andra stolar på orginal underedena så man har kvar elfunktionerna.
Är någon sån här lösning jag är ute efter
http://forums.corvetteforum.com/c5-z06- ... -pics.html.
Undrar även hur ni har fäst in 4-punktsbältena ?
Mvh
David
Re: Sportstolar på orginal underreden och 4 punktsbälten.
Postat: fre feb 19, 2010 10:10
av vette.se
logarytm skrev:Hej !
Har köpt mig 2 skalstolar och tillhörande 4-punktsbälten.
Undrar om det är någon har monterat andra stolar på orginal underedena så man har kvar elfunktionerna.
Är någon sån här lösning jag är ute efter
http://forums.corvetteforum.com/c5-z06- ... -pics.html.
Undrar även hur ni har fäst in 4-punktsbältena ?
Mvh
David
Du får tillverka lite i stålplåt eller aluminum om det är tillräckligt tjockt mellan fästpunkterna i stolen och originalskenan(eller köp standardfästena till Sparco/Recaro och ja du kan ha kvar elen.
Om du är lång (185+) och ska ha hjälm på så brukar det bli väldigt tajt mot taket, är du över 190 så har du hjälmen i taket. Midjedelen av bältet fäster du i original positionen på högra sidan och du får göra ett fäste på motsvarande ställe på andra sidan.
Axelbanden ska vara fästa rakt bakåt(eller lite, lite uppåt) genom hålen jag antar du har på stolen. Det betyder att du måste ha någon form av bältesstång bakom stolarna som Hardbar eller Brey-Krause(Råkar ha en Brey-Krause under utförsäljning).
Har sett skräckbilder på när de drar axelbältena genom hålen i stolsryggen och sen rakt ned - det fungerar väl bra och ser snyggt ut tills det händer något. Till att börja med är golvet och den plåt som sitter under golvet inte gjord för att ta hela kroppens+stolens belastning vid en rejäl smäll, det blir katapultstol

Om fästena inte slits sönder så trycker du ihop ryggen så du förmodligen inte överlever så skaffa någon form av bältesstång.
Re: Sportstolar på orginal underreden och 4 punktsbälten.
Postat: fre feb 19, 2010 11:29
av logarytm
Tack för snabbt svar Anders !
Tyvär va både Hardbar eller Brey-Krause du hade utförsälning på lite för dyra för min smak just nu.
Blir nog att köra med orginal bälten ett tag.
Säljer du standardfästen till Sparco ?
Mvh
David
Re: Sportstolar på orginal underreden och 4 punktsbälten.
Postat: fre feb 19, 2010 12:25
av vette.se
logarytm skrev:Tack för snabbt svar Anders !
Tyvär va både Hardbar eller Brey-Krause du hade utförsälning på lite för dyra för min smak just nu.
Blir nog att köra med orginal bälten ett tag.
Säljer du standardfästen till Sparco ?
Mvh
David
Realcar har hemma på hyllan för 598kr,
www.realcar.se Tar jag hem från USA så blir det ungefär samma pris men du får vänta 1-2 veckor.
Re: Sportstolar på orginal underreden och 4 punktsbälten.
Postat: mån feb 22, 2010 12:37
av Corinthian
Det finns färdiga fästen för bälte (midje & grensle), sk "Lap belt bar" som man sätter i stolsfästet...
Hardbar i usa säljer dom:
http://hardbarusa.com/hardbar/product_i ... ucts_id=40
Även Ecklers säljer dom:
http://www.ecklers.com/product.asp?pf_i ... pt_id=1618
Re: Sportstolar på orginal underreden och 4 punktsbälten.
Postat: tis feb 23, 2010 0:45
av logarytm
Man måste fortfarande alltså ha riktig "hardbar" oxå ?
Re: Sportstolar på orginal underreden och 4 punktsbälten.
Postat: tis feb 23, 2010 1:05
av Corinthian
logarytm skrev:Man måste fortfarande alltså ha riktig "hardbar" oxå ?
Helt korrekt!
Lap belt mount fäster man under stolen fästen i bakkant och är till för bältets midje- och grensleband.
Man behöver sedan en tvärgående hardbar (eller eftermonterad halvbur) för att fästa bältet för axlarna.
Re: Sportstolar på orginal underreden och 4 punktsbälten.
Postat: tis feb 23, 2010 9:23
av vette.se
Corinthian skrev:logarytm skrev:Man måste fortfarande alltså ha riktig "hardbar" oxå ?
Helt korrekt!
Lap belt mount fäster man under stolen fästen i bakkant och är till för bältets midje- och grensleband.
Man behöver sedan en tvärgående hardbar (eller eftermonterad halvbur) för att fästa bältet för axlarna.
Det är inget måste att ha lap-belt mount, det underlättar om man inte vill göra något själv men i normala fall fäster man midjebältet i det fäste som originalbältet sitter i på högersidan och sen gör du ett eget hål på vänstra sidan(motsvarande högersidan) för att fästa där. Till axelbältena måste du ha en stång bakom stolarna, Brey-Krause eller Hardbar som nämts tidigare.
Du hade nu ett 4-punkts bäte så du har inget 'grensleband' så det är inget bekymmer. Om du skulle skaffa 5-punkt eller 6-punkts bälte längre fram så gör du ett hål genom golvet där du kan se förstärkningsplåten under bilen(ungefär mitt under stolen) och sätter fästet för 'grenslebandet' där.