Sida 1 av 1

Stift

Postat: tor apr 29, 2010 20:36
av Målarn59
Hej har lite bryderier ang stift och behöver bena ut vad jag bör ha för ngra och vad ni andra har för ngt
Sitter nu ACDelco R42XL S i och dom satte Mats Appelgren i när vi bromsade motorn förra vinter har för mej att han sa att dom inte va dom som han ville ha i egentligen minns inte riktigt om dom va för hårda eller om det va tvärt om?
Men nu hör det till saken att i sommras när jag kallstartade bilen så gick den skit illa i bland...och efter 10- 15 minuter så vaknade den till liv
Så om ngn e bevandrad i det här med stift så e jag idel öra

Re: Stift

Postat: tor apr 29, 2010 22:32
av kungricky
det är värmetal. inte hårdhet... du kan testa med varmare stift , alltså högre värmetal. då går den bättre när den är kall, men större risk för spikningar och att tråden innuti stiftet brinner. så har du kraftigt tändsystem som ger mycke ampere till stiftet så kan tråden av det också brinna.

Re: Stift

Postat: tor apr 29, 2010 22:58
av Målarn59
Ok värmetal....så varmare stift, och då ska siffran gå upp?

Re: Stift

Postat: fre apr 30, 2010 3:13
av Chrippe
Du gör nog bäst att åka till Hansen dom har kunnig personal , jag tror nog du ska ha AC Delco R43 för AC Delco R45 är för standard motor.
Själv kör jag Accel 526 1,2mm gap, smaken är som baken men dom har fungerat klockrent för mig , gäller att ha bra tändsystem också.

Re: Stift

Postat: fre apr 30, 2010 12:19
av Jonathan
Kör inte på annat än NGK i alla mina bilar..

Re: Stift

Postat: fre apr 30, 2010 19:23
av Målarn59
Va på Hansen i dag..för lite expertråd
Och vi ältade fram och tillbaka om eventuellt R44XL S kontra R42XL S men han föreslog tillslut ett mellanting
Så nu sitter jag här med ett gäng Champion RN12YC som ska skruvas i och testast

Re: Stift

Postat: fre apr 30, 2010 23:55
av Chrippe
Ja du ser! Vi åker med alla möjliga olika märken på stift , men det är ju så att varje ihop plockad motor med olika kombinationer ur unika i sig , så man får ofta prova sig fram.