Sida 1 av 2
Den eviga temperturfrågan
Postat: sön maj 09, 2010 15:46
av inge
Har en LT1 -92, innan byte av vattenpump låg tempen på 92-93 grader vid landsvägskörning ( bytte pump då jag upptäckte att den läcte lite, lagret helt slut.)efter bytet låg tempen på 97-98 grader, då bytte jag även termostat och serpentinrem vilken var upptorkad. Efter detta ligger tempen på 88 grader och stiger 4-5 grader i stan. Går den för kallt nu? har läst att LT1 skall gå varmt.
Re: Den eviga temperturfrågan
Postat: mån maj 10, 2010 20:53
av tjerk
Jag har då ingen LT1, men 88-93 är väl helt OK tycker jag.
Kommer du inte ihåg vad det var för thermostat du satte i den?
Att jämföra med min L98 går väl inte kanske, men den går 80-82 grader på landsväg och kryper upp mot en 90-92 i staden, låter men den bara stå o gå på T-gång går den upp till 107 och så sätter hjälptrupperna igång där framme tills den är nere på 90 talet igen.
Jag hade nog tackat bilen för att inte bli varmare än det du beskriver.
Re: Den eviga temperturfrågan
Postat: mån maj 10, 2010 21:07
av Vettemannen
tjerk skrev:Jag har då ingen LT1, men 88-93 är väl helt OK tycker jag.
Kommer du inte ihåg vad det var för thermostat du satte i den?
Att jämföra med min L98 går väl inte kanske, men den går 80-82 grader på landsväg och kryper upp mot en 90-92 i staden, låter men den bara stå o gå på T-gång går den upp till 107 och så sätter hjälptrupperna igång där framme tills den är nere på 90 talet igen.
Jag hade nog tackat bilen för att inte bli varmare än det du beskriver.
Min 86:a kryper över 100-strecket ibland upp till 107, 108 i stan vid krypkörning. Har hört att det är normalt. Ute på landsvägen ligger tempen mellan 85 och 90 grader.
/Benny
Re: Den eviga temperturfrågan
Postat: tis maj 11, 2010 22:31
av Vettemannen
BennyLarsson skrev:tjerk skrev:Jag har då ingen LT1, men 88-93 är väl helt OK tycker jag.
Kommer du inte ihåg vad det var för thermostat du satte i den?
Att jämföra med min L98 går väl inte kanske, men den går 80-82 grader på landsväg och kryper upp mot en 90-92 i staden, låter men den bara stå o gå på T-gång går den upp till 107 och så sätter hjälptrupperna igång där framme tills den är nere på 90 talet igen.
Jag hade nog tackat bilen för att inte bli varmare än det du beskriver.
Min 86:a kryper över 100-strecket ibland upp till 107, 108 i stan vid krypkörning. Har hört att det är normalt. Ute på landsvägen ligger tempen mellan 85 och 90 grader.
/Benny
Samma siffror idag när jag var inne i stan och lekte lite. Antingen är det helt åt helvete.......eller så ska det va så! Troligen det senare!
/Benny
Re: Den eviga temperturfrågan
Postat: tis maj 18, 2010 18:08
av hink
Min låg på 70 grader, det fattar jag med att det var för lågt så jag bytte termostat.
Nu ligger den på 80 grader. Är inte det lite lågt? Vad kan man göra?
Smiter det förbi vatten vid termostaten eller kan det va nåt annat?
Fläkten går konstant därframme dessutom.
Kan man lita på tempgivaren?
edit: motorn L98 -88, btw.
Re: Den eviga temperturfrågan
Postat: tis maj 18, 2010 20:59
av Vettemannen
hink skrev:Min låg på 70 grader, det fattar jag med att det var för lågt så jag bytte termostat.
Nu ligger den på 80 grader. Är inte det lite lågt? Vad kan man göra?
Smiter det förbi vatten vid termostaten eller kan det va nåt annat?
Fläkten går konstant därframme dessutom.
Kan man lita på tempgivaren?
edit: motorn L98 -88, btw.
Kanske att det är fel på nån tempgivare då fläkten inte ska gå konstant!
/Benny
Re: Den eviga temperturfrågan
Postat: tis maj 18, 2010 22:39
av Ingo
En fläkt går alltid om klimatanläggningen är igång...
men skiljer lite med fläktar beroende på utrustning och årsmodell..
den andra fläkten startar rätt så sent..
Re: Den eviga temperturfrågan
Postat: tis maj 18, 2010 22:59
av tjerk
hink skrev:Min låg på 70 grader, det fattar jag med att det var för lågt så jag bytte termostat.
Nu ligger den på 80 grader. Är inte det lite lågt? Vad kan man göra?
Smiter det förbi vatten vid termostaten eller kan det va nåt annat?
Fläkten går konstant därframme dessutom.
Kan man lita på tempgivaren?
edit: motorn L98 -88, btw.
Antingen har ngn tidigare ägare kopplat om den så att den går konstant, eller ngt är fel, eller du har som Ingo skrev AC´n igång.
Stäng av (AC) o se om den (fläkten) fortfarande går igång vid normal temp.
Gör den det iaf, kan det vara så att ECM´n går i "field service mode".
Kryp hem mode, så att säga.
Ok , den "kryper" väl inte, men kan ha lite sämre effekt.
Kolla felkoder om dom finns isf.
Och 80 grader är väl ingen problem, tycker jag.
Se vad som händer med tempen om du stänger av AC´n.
Var inte förvånad om tempen går upp en aning, just pga att fläkten inte (borde) gå hela tiden då.
Re: Den eviga temperturfrågan
Postat: ons maj 19, 2010 9:12
av GP
Har en 88:a och ibland när man kryper runt i stan så har den varit en runt 114 grader och nosat, är inte det lite väl manligt att gå så varmt?
Re: Den eviga temperturfrågan
Postat: ons maj 19, 2010 15:37
av Vettemannen
GP skrev:Har en 88:a och ibland när man kryper runt i stan så har den varit en runt 114 grader och nosat, är inte det lite väl manligt att gå så varmt?
Jag tycker att det är manligt och gå lite varm!!!!!
/Benny
Re: Den eviga temperturfrågan
Postat: ons maj 19, 2010 19:58
av hink
Hoppsan, det verkar som det finns lite att kolla upp då.
Vad är ECM, och vad gör den? Och vad är det den får att krypa?
Jag tror att fläkten snurrar oavsett vad som är på eller avstängt.
Idiotfrågor kanske, men nån måste ju ställa dom och jag är mkt tacksam för hjälpen.
Re: Den eviga temperturfrågan
Postat: ons maj 19, 2010 23:34
av tjerk
hink skrev:Hoppsan, det verkar som det finns lite att kolla upp då.
Vad är ECM, och vad gör den? Och vad är det den får att krypa?
Jag tror att fläkten snurrar oavsett vad som är på eller avstängt.
Idiotfrågor kanske, men nån måste ju ställa dom och jag är mkt tacksam för hjälpen.
ECM (Electronic Controle Module), bilens hjärna (en av dem).
Kolla upp och kolla upp, om fläkten är igång hela tiden, oavsett om du har AC av eller på, kall som varm motor, då kan det vara ngt att kolla upp.
I så fall kan man börja med att se om det finns lagrade felkoder i ECM.
Under instrumentpanelen på förarsidan i höjd med där man brukar ha höger knä, sitter en rektangulär kontakt som går under namnet ALDL (Assembly Line Diagnostic Link), du har en med 12 pins.
http://en.wikipedia.org/wiki/ALDL
Här ser du vilka bokstäver hör till vilka pinnar.
Ta ett litet gem eller annat metalltråd och forma den som ett U.
Koppla ihop stift B med A.
Vrid på nyckeln, men starta inte.
Om det nu är som det ska, skall fläkten börja snurra, och en lampa (Service Engine Soon)
börja blinka.
Varje kod kommer tre gånger, så du har tid att skriva upp dem.
Första kod är alltid 1 (lång blink) följd av 2 (2 korta blinkningar). Kod 12 alltså.
Den betyder helt enkelt att datorn kommunicerar som den ska och är inget fel.
Nu kan det komma koder, allt från 13 till typ 54 eller ngt sånt.
Antingen får du inga fler eller kanske en 32 eller 34 (ganska vanliga på dom här bilarna).
Får du 6 gånger koden 12, då finns det inga lagrade FELkoder i ECM (varje kod 3 gånger, kod 12 i början tre gånger och i slutet 3 gånger).
Se vad du får.
Re: Den eviga temperturfrågan
Postat: tor maj 20, 2010 8:30
av Ingo
GP skrev:Har en 88:a och ibland när man kryper runt i stan så har den varit en runt 114 grader och nosat, är inte det lite väl manligt att gå så varmt?
Tja då antar jag att en av dina fläktar är död..
den till acn går ju hela tiden,så kolen lägger av förr eller senare..
men är ju bara att testa genom att snäppa lös elkopplingen och koppla direkt över batteriet..
men som sagt ofta har ju folk pillrat på eget bevåg efter sensorfel så dom lyckas knäcka ECM enheten,då blir det mindre kul..
Re: Den eviga temperturfrågan
Postat: tor maj 20, 2010 17:29
av GP
Ingo skrev:GP skrev:Har en 88:a och ibland när man kryper runt i stan så har den varit en runt 114 grader och nosat, är inte det lite väl manligt att gå så varmt?
Tja då antar jag att en av dina fläktar är död..
den till acn går ju hela tiden,så kolen lägger av förr eller senare..
men är ju bara att testa genom att snäppa lös elkopplingen och koppla direkt över batteriet..
men som sagt ofta har ju folk pillrat på eget bevåg efter sensorfel så dom lyckas knäcka ECM enheten,då blir det mindre kul..
Den stora kylarfläkten går precis som den ska, går igång vid ... grader (kommer inte ihåg den exakta temperaturen) Men den går som den ska iallafall.
Re: Den eviga temperturfrågan
Postat: ons jun 23, 2010 23:09
av hink
Först: Tack för alla tips och förklaringar om ECM grejen.
Tyvärr verkade den inte villja erkänna några fel utan hävdade envist kod "12" om o om igen, alltså fler än de 6 ggr som borde varit friskt.
Istället tjatade den på som ett psykfall "jag är inte sjuk!!", tills man slog av tändningen. Vilket i sig borde vara ett fel.
Hur som helst verkar tempen ligga ganska stadigt runt 80 grader och ibland sjunker till 70, men nu skiter jag i det.
Oljetempen ligger runt 90 grader, hoppas inget tar skada av det.
Ha de gött alla, och ta det lugnt med sillen i midsommar.
Re: Den eviga temperturfrågan
Postat: ons jun 23, 2010 23:35
av tjerk
Ack, det kan vara så att han bara fortsätter med kod 12 på det viset, har jag aldrig kollat på min (91).
Men att den sjunker till 70 och sen upp till 80 igen, fram o tillbaka, konstigt.
Låter som antingen luft i systemet eller en thermos som inte stänger helt som den ska.
Håll lite koll på vattnet och tempen bara.
Re: Den eviga temperturfrågan
Postat: tor jun 24, 2010 9:37
av Peter Anjou
Hejsan !
Tempgivaren kanske inte är helt frisk !

!
Det verkar ju lite skumt om den vandrar så mycket i temp !?
Hälsningar / Peter A
Re: Den eviga temperturfrågan
Postat: tor jun 24, 2010 16:36
av GP
Ja jag funderar starkt på att givaren är lite halvtaskig.
Re: Den eviga temperturfrågan
Postat: tor jun 24, 2010 18:27
av hink
Kan man mäta något på givarna, ska de ha nån typ av motstånd vid olika temperaturer?
Vet att man kunde det på mercan men det här är ju en helt annan bil.
...och Mr Haynes är inte särskilt hjälpsam heller för den delen, tycker jag.
Re: Den eviga temperturfrågan
Postat: sön jun 27, 2010 18:15
av hink
Ursäkta att jag fullständigt kapat denna tråden, men nu har biljäveln tagit det hela till en helt ny nivå.
Först ligger tempen och pendlar runt 90 grader i två dar, för att slutligen koka efter en 25 mils resa.
Förutom termostat eller vattenpump, finns det nåt annat?
Re: Den eviga temperturfrågan
Postat: sön jun 27, 2010 19:12
av Ingo
Vad som också är vanligt är en igensatt kylare.
Corvetten tar in luften så lågt så det kommmer in en massa skit, så man måste spola rent någon gång då och då.
Och det är inte helt lätt att komma åt och brukar även ligga klegg mellan kylare och kondensor..
Kör man då även ac,n när det är kritiskt så går bilen varm..
Att köra full värme brukar ju ta ner tempen något

Re: Den eviga temperturfrågan
Postat: sön jun 27, 2010 19:50
av Hot Rod
hink: Skulle inte förvåna mig om din tempgivare är kass...
Låter osannolikt att den skulle ligga på 70-80 grader som du skrev tidigare. Du har väl dessutom vattenkyld olja så olje- och vattentempen borde i viss mån följa varandra. Fungerar din AC?
Mer info om kokningen, landsväg, i stan? Vad visade vattentempen då?
Igensatt kylare är inte alltid så lätt att se, det hamnar mellan kondensorn och vattenkylaren, brukar kunna ligga duktig med skräp där.
Re: Den eviga temperturfrågan
Postat: sön jun 27, 2010 21:07
av hink
Tempgivare ska jag kolla, men det är nog inte dom denna gången.
Ska kolla kylaren också.
Vad är det ni kallar kondensor?
Jag hade kört från karlstad och när jag snurrat i Gbg ett tag i höjd med gamlestan, fick jag se att tempen visade 110+ och steg.
Oljetempen följde efter.
Först trodde jag att fläkten lagt av, så jag ville få in lite fartvind men det bara steg och vid 130+ grader fick jag stanna.
Oljetempen visade nog nästan 130 den med vid det tillfället och pysande ljud från motorn nånstans.
Jag var glad att den började visa 90 grader och trodde att den börjat fungera.
AC'n fungerar.
Re: Den eviga temperturfrågan
Postat: sön jun 27, 2010 21:11
av Vettemannen
hink skrev:Tempgivare ska jag kolla, men det är nog inte dom denna gången.
Ska kolla kylaren också.
Vad är det ni kallar kondensor?
Jag hade kört från karlstad och när jag snurrat i Gbg ett tag i höjd med gamlestan, fick jag se att tempen visade 110+ och steg.
Oljetempen följde efter.
Först trodde jag att fläkten lagt av, så jag ville få in lite fartvind men det bara steg och vid 130+ grader fick jag stanna.
Oljetempen visade nog nästan 130 den med vid det tillfället och pysande ljud från motorn nånstans.
Jag var glad att den började visa 90 grader och trodde att den börjat fungera.
AC'n fungerar.
Kondensor är vad jag förstår den så kallade AC-kylaren.
/Benny
Re: Den eviga temperturfrågan
Postat: sön jun 27, 2010 21:37
av Hot Rod
Om du tittar in under bilen framifrån så ser du nåt som ser ut som en kylare, det är kondensorn (till AC´n). Bakom den sitter vattenkylaren och mellan dom samlas det lätt massor av skräp. Rekommenderar att du skruvar av plastkåpan ovanför kylaren så ser du bättre och kan ta bort allt skräp.
Märkligt att motorn går så varm även i stan om AC´n fungerar (och är på), då borde ena fläkten gå. Har du en eller två fläktar? Om du har två så ska det sitta en framför och en bakom kylaren och de styrs på helt olika sätt. Den ena styrs av ECM och den andra av en helt egen tempswitch.
Det är inte bra att motorn går så varm, händer det igen så slå på full värme och max fläkt i kupen (som Ingo skrev), värmepaketet är också en kylare även om det då blir du som får svettas

Re: Den eviga temperturfrågan
Postat: sön jun 27, 2010 21:50
av hink
Hot Rod skrev:...Märkligt att motorn går så varm även i stan om AC´n fungerar (och är på), då borde ena fläkten gå. Har du en eller två fläktar? Om du har två så ska det sitta en framför och en bakom kylaren och de styrs på helt olika sätt. Den ena styrs av ECM och den andra av en helt egen tempswitch.
Det är inte bra att motorn går så varm, händer det igen så slå på full värme och max fläkt i kupen (som Ingo skrev), värmepaketet är också en kylare även om det då blir du som får svettas

Ac'n var inte på då jag kör nedcabbat. Fläkten vid det ni påstår är vattenkylaren(den inre) snurrar alltid när motorn går.
Det sitter en fläkt framför kylarna också men om den nånsin snurrar vet jag ej.
Hur värmepaketet funkar har jag aldrig lärt mig, ibland får jag på lite värme, ibland inget, vet inte alls vad knapparn är för(htr, bi-lev, econ,etc etc) det jag lärt mig är att sänka max på tempknappen och trycka på "auto", då blir det kallt.
Re: Den eviga temperturfrågan
Postat: sön jul 04, 2010 19:53
av hink
Hej alla glada!
Ja, jag vet, jag pratar med mig själv i denna tråden numera.
Hur som helst, så verkar svaret troligen va lika enkelt som pinsamt.
Har ett ymnigt läckage någonstans så det rinner ur kylarvätska, men fyller man bara på (typ 3 liter varje morgon) fungerar den utmärkt och håller tempen t.o.m när det är 30 grader i hamburger-kön!
Att det var tomt på vatten förklarar ju att det inte hände nåt när man drog på värmen.
Vet ungefär var det läcker, ska lokalisera det snart när jag kommer åt en lyft.
Hoppas det är en slang och inte pumpen. (eller nån satans packning, men det verkar va längre ner)
Ha dé gôtt!!

Re: Den eviga temperturfrågan
Postat: mån jul 05, 2010 0:18
av tjerk
Hur är det med avgas färgen (vit/ånga)?
Kolla oljan på vatten o tvärtom.
Det luktar inte möjligtvis glykol i bilen?
Isf, titta under passagerar mattan på golvet.
Re: Den eviga temperturfrågan
Postat: mån jul 05, 2010 18:26
av hink
Avgaserna är "osynliga" vad jag kan se, har tittat efter den hemska vita röken men kan inte se nån.
Tror inte det är nån vatten i oljan eller vice versa.
En viss glykoldoft känns ibland, men jag tror den sugs in utifrån.
Själva läckaget, som är ganska rikligt när motorn snurrar, är nere, fram på motorn. Antingen där slangen kommer in(?) från kylaren eller undertill på vattenpumpen.
Detta kan jag nog bara se underifrån, så jag ska besöka nån lyft under veckan.
Ska ta och titta under mattan också för säkerhetsskull, för att inte missa nåt.
Re: Den eviga temperturfrågan
Postat: mån jul 05, 2010 20:17
av Hot Rod
Du behöver ingen lyft för det, en bra ficklampa och en ställbar spegel på ett långt skaft duger fint.
Det finns ett skvallerhål undertill på vattenpumpen, kommer det därifrån så är det bara att byta pumpen. Vatten har då trängt förbi lagertätningarna och pumpen kommer att braka ihop totalt...
Det kan också vara packningarna mellan pumpen och blocket (det råkade jag ut för på min -87), då är det bara att byta dessa. Tänk i så fall på att nån av vattenpumpsbultarna går in i en vattenkanal och där behöver gängorna tätas, annars kommer det att läcka...
Lycka till
