Hej. Har just blivit färdig med mitt byte av headders(BBK). När jag idag för första gången testade bilen så gick den skumt. Bilen bluddrade, hackade och gick oroligt på tomgång. Efter en stund så gick bilen bra igen på motorvägen i ca: 2 mil. Jag stängde sedan av bilen i 10 min. När jag sedan åkte iväg så gick bilen dåligt igen plus att motorlampan började lysa. Det luktar även lite oförbränt bakom bilen.
Har kollat och jag har inte glömt att ansluta nån kabel/kontakt. Bilen har aldrig gått dåligt innan. Misstänker lambdasonder/kabelbrott/insugsgivare eller likande? Nåt har ju hänt när jag gjort headdersbytet men vad? Tips mottages tacksamt.
Bilen går konstigt efter jag bytte headders?
Bilen går konstigt efter jag bytte headders?
MVH Conan999
Re: Bilen går konstigt efter jag bytte headders?
Korsat kablarna till främre Lambdasonderna kanske ?
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Sväng förbi hos oss när du har tid så ska jag kolla vad som är fel - kostar inget.Conan999 skrev:Hej. Har just blivit färdig med mitt byte av headders(BBK). När jag idag för första gången testade bilen så gick den skumt. Bilen bluddrade, hackade och gick oroligt på tomgång. Efter en stund så gick bilen bra igen på motorvägen i ca: 2 mil. Jag stängde sedan av bilen i 10 min. När jag sedan åkte iväg så gick bilen dåligt igen plus att motorlampan började lysa. Det luktar även lite oförbränt bakom bilen.
Har kollat och jag har inte glömt att ansluta nån kabel/kontakt. Bilen har aldrig gått dåligt innan. Misstänker lambdasonder/kabelbrott/insugsgivare eller likande? Nåt har ju hänt när jag gjort headdersbytet men vad? Tips mottages tacksamt.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Bengt: Hmm förstår inte riktigt vad du menar med korsat kablar?
Anders: Tackar så mkt för erbjudandet men bor ju 45 mil ifrån Stockholm. Ringde och din kollega Marcus svarade. Försökte tillsammans med hans hjälp på telefon ta fram felkoder men lyckades ej,(vred om nyckel till "on", trycker på "option" knappen tills det blir tom display, trycker på både "gages" och "option" samtidigt och håller inne några sekunder men inga felkoder kommer fram. Kanske får koppla upp mot nån dator?
Anders: Tackar så mkt för erbjudandet men bor ju 45 mil ifrån Stockholm. Ringde och din kollega Marcus svarade. Försökte tillsammans med hans hjälp på telefon ta fram felkoder men lyckades ej,(vred om nyckel till "on", trycker på "option" knappen tills det blir tom display, trycker på både "gages" och "option" samtidigt och håller inne några sekunder men inga felkoder kommer fram. Kanske får koppla upp mot nån dator?
MVH Conan999
Tryck på Reset ett par gånger tills alla meddelanden försvinnerConan999 skrev:Bengt: Hmm förstår inte riktigt vad du menar med korsat kablar?
Tryck in Option knappen och håll den intryckt
Tryck nu på Fuel fyra gånger (Option fortfarande intryckt)
Vette.se: Hej, denna gången gick det bra att hitta koderna
Som är följande:(hittade förklaringen på jannesvettar.se)
PH1133 HC = HO2S Insufficient Switching Bank 1 Sensor 1
C2120 HC = C2120 TPM System Malfunction
P0131 HC = HO2S Circuit Low Voltage Bank 1 Sensor 1
P1153 HC = HO2S Insufficient Switching Bank 2 Sensor 1
Koder som hade enbart H efter sej raderade jag utan att notera. Vad säger dessa på ren svenska?
Som är följande:(hittade förklaringen på jannesvettar.se)
PH1133 HC = HO2S Insufficient Switching Bank 1 Sensor 1
C2120 HC = C2120 TPM System Malfunction
P0131 HC = HO2S Circuit Low Voltage Bank 1 Sensor 1
P1153 HC = HO2S Insufficient Switching Bank 2 Sensor 1
Koder som hade enbart H efter sej raderade jag utan att notera. Vad säger dessa på ren svenska?
MVH Conan999