Sida 1 av 1

Val av koppling?

Postat: fre okt 08, 2010 23:52
av Ricky
Jag är nyfiken på vad ni som kör med 500+hk kör med för kopplingar och hur ni tycker de funkar. :)

Jag tänker lägga i en ny koppling då nya maskinen monteras och vet inte riktigt vad som bör inhandlas.

Bilen är min 1972 och motorn min 454 och sedan det finns risk för att motorn efter hand kommer att uppgraderas bör kopplingen tåla upp till kanske 550hk.

Det finns inga planer i dagsläget att köra dragracing med stora slicks, men att det kan bli någon enstaka rivstart med lite mjukare gummiblandning får man nog räkna med.

Någon som sitter inne med lite kunnskap/tips på området?

Re: Val av koppling?

Postat: lör okt 09, 2010 1:16
av Jake
Kopplingar dimensioneras efter vrid inte hk.

Kan ju annars säga att du bör undvika centerforce och RAM direkt. Kör själv HAYS S/S min motor, vilken bör ligga på ungefär samma vrid som din. SPEC har annars ett brett utbud och skall du ha nått ruggigt fint så mcleod twin disc. Men då lastbilsidan lämnade dubbeldisc för 15 år sedan så är risken stor att du kommer att tappa mer än 50hk pga ökad swing weight utan att vinna nåt i hållbarhet.

Re: Val av koppling?

Postat: lör okt 09, 2010 1:20
av Ricky
Tack Jake. :)

Har jag förstått dig rätt att jag bör gå för en enkelskivig alltså sedan man förlorar effekt med en tyngre dubbelskivig?

Re: Val av koppling?

Postat: lör okt 09, 2010 1:29
av Jake
Ricky skrev:Tack Jake. :)

Har jag förstått dig rätt att jag bör gå för en enkelskivig alltså sedan man förlorar effekt med en tyngre dubbelskivig?
Typ ja!

Kolla tillverkarna. uppger de inte vad kopplingarna klarar i moment så välj ett annat märke. ju lättare koppling ju bättre fjong kommer ju att få när du klivar av. tynge grejjer ger mjukare gång och "marginellt" bättre bränsleförbrukning. ju längre ut frän centrum massan ligger ju sämre är det, lätt totalvikt brukar vara bra!

tex på LT1an så ger det 0.5-1s att gå över till ett alu svänghjul och lätt koppling jmfrt orginal.

Re: Val av koppling?

Postat: lör okt 09, 2010 1:33
av Ricky
Stort tack för råden.

Ska söka på tillverkarna och läsa på. :)

Re: Val av koppling?

Postat: lör okt 09, 2010 9:44
av 62an
Hmmm... Jag tror inte att man tappar någon effekt alls med en dubbelskivig koppling. Viktskillnaden är ju minimal och diametern är mindre. Dessutom kan man ju välja ett svänghjul i aluminium istället.

Visserligen har jag en C5 med LS6-motor, men jag kör i alla fall med en Spec SuperTwin. Den funkar fantastiskt bra.

Re: Val av koppling?

Postat: lör okt 09, 2010 21:07
av Ricky
Enligt planen blir det att köra med stålsvänghjulet jag redan har nu men visst finns det utrymme för annat vid en evt senare uppgradering av maskinen. :)

Tack för all input. :D

Re: Val av koppling?

Postat: lör okt 09, 2010 21:10
av Ricky
Ni som kör med 454-502:or och manuell.. -Vad har ni för kopplingar?

Re: Val av koppling?

Postat: sön okt 10, 2010 0:53
av kungricky
ett bra ämne det här. kör själv med en orginalkoppling för 26 splines och den håller hyfsat men då måste jag typ flippa på kopplingen så jag får däcken att slira då jag växlar. men nu till nästa sommar så ska jag ha en 383 med lunati voodo rullkam och tror jag kommer kanske ha drygt 500 lbs/ft i vrid, 100 mer än nu så är jag även orolig för lådan super t10 om den håller? så jag funderar om det finns några hyfsade typ zf bmw lådor som kan vara hållbarare , typ 5 eller 6 växlade. alltså så länge det är en låda av aluminium så går det ganska fort att ändra så den passar till chevas bultmönster?

Re: Val av koppling?

Postat: sön okt 10, 2010 21:47
av Börje
Hej

Jag kör med McLeod St Twin med alu svänghjul. (63001-3C-07)
Har också hydraulisk manövrering. Jag har kvar kopplingsarmen med en kolv
utanför kåpan.
Tycker det här funkar bra. Har inte kört så många mil, men är nöjd hittills.
Lättrampat, bra känsla och lagom grepp.
Upplever motorn som rappare med den här kopplingen. Alu-hjul och vikten på tryckplattan närmare centrum.
Men det är som sagt subjektiv känsla,
ser ut så här:
tv McLeod enkelskiva med stålsvänghjul.
Bild

/Börje

Re: Val av koppling?

Postat: mån okt 11, 2010 13:37
av C3 454-72
Hej Ricky!

Jag kör med en koppling från ZOOM's HP serie, den har en lamell med KEVLAR som friktionsmaterial, det är nästan samma friktionskoefficient som en ceramisk koppling, KEVLAR tål även högre temperatur än en vanlig lamell. Tryckplattan är specad till 650ft.lb i tourque, så den håller för min motor utan problem, jag åker med orginalgrejor och så ska det vara ifortsättningen också.
Jag gillar kopplingen den biter i utan problem och det går även att slira utan att det hugger i onödan. ZOOM har även andra tryckplattor med vikter som griper i hårdare ju mer man varvar, men en sådan har jag inget behov för.


Mvh/Guy

Re: Val av koppling?

Postat: ons okt 13, 2010 23:52
av Hånta
Intressant läsning som sagt.
Jag vet inte riktigt vad jag ska köpa till min L88 heller.Några tips?????
Hade tänkt beställa hem från Summit racing till veckan och ta hem med container.



Lars

Re: Val av koppling?

Postat: tor okt 14, 2010 0:07
av Ricky
Tack för all hjälp alla glada. :D

Jag kollade med HAYS och frågade deras "Tech Support" och fick dessa svar.

http://www.haysclutches.com/TechSupport ... &ID=200045

Bry er inte om att jag fläskade till lite med motoreffekten, känns ju bättre att lägga på lite i överkant än i underkant så man får en koppling som håller. :mrgreen:

Alusvänghjul etc får vänta tills/om det blir en framtida uppgradering av motorn, nu kör jag med det jag redan har.

Re: Val av koppling?

Postat: lör okt 16, 2010 8:16
av Hånta
Jag funderar på att köpa mig ett aluminium svänghjul.Dock känns det som att jag fumlar runt i kopplings världen.Det finns ju en uppsjö av modeller mm.
Är det ingen med 502:a eller dyligt med manuell låda som har tips och råd att ge :?:
Vad tror ni om den här:
http://www.summitracing.com/parts/RAM-98760HD/


Lars

Re: Val av koppling?

Postat: lör okt 16, 2010 16:02
av claesson
Hånta skrev:Jag funderar på att köpa mig ett aluminium svänghjul.Dock känns det som att jag fumlar runt i kopplings världen.Det finns ju en uppsjö av modeller mm.
Är det ingen med 502:a eller dyligt med manuell låda som har tips och råd att ge :?:
Vad tror ni om den här:
http://www.summitracing.com/parts/RAM-98760HD/


Lars
ser ut att va precis en sån koppling jag har.. fick den rekommenderad genom motor byggare i usa skulle va bland de bästa enkelkoppling till rimligt pris sades de..
men vet inte om de är nått jag kan rekommendera drog hyfsat bra de första 200 milen hade nytt svänghjul mm. svarvade sen om de ytterst lite när jag bytte lådan svänghjulet var helt blått då. men slirar en del ändå men de spar ju på transmitionen iallfall :lol: skulle nog satsa på dubbelskivig idag men är lite tveksam till manuel å många hästar/vrid

Re: Val av koppling?

Postat: mån okt 18, 2010 7:28
av Don Tomaso
Här finns en hel del, bara tala om vad du behöver så fixar de det http://www.specclutch.com/, Har inte deras utan jag kör med en McLeod som klarar 500 hk men jag har ju bara en 350.

Re: Val av koppling?

Postat: ons okt 20, 2010 21:41
av Hånta
Nu blir det till att beställa från Summit Racing ,Ecklers bla.
Någon som vill ha något från staterna då jag liks ska beställa :?:
Tänkte ta hem nya Aluminium kylare också.

Larrs