Sida 1 av 1

Besiktning

Postat: fre okt 29, 2010 21:54
av Tomten
Lång dramatiserad version

Den 1:a okt. var jag till TATS i Västerås och passade då på att kolla avgasvärdena inför besiktningen. HC-värdet pendlade kring 150, inte bra. Hem och upp med huven, bort med stiften, såg bra ut men ett satt löst. I med stiften ner med huven och iväg till en närbelägen verkstad för koll, ingen bättring :evil: Att höja tomgången är ett gammalt knep, men eftersom jag redan kör med 950 rpm så är det inte så mycket att hämta där. Jag mailar till NGK's support och frågar vilket stift dom rekommenderar till min maskin. Jag får ett proffsigt svar som säger att jag ska köra med NGK TR6IX, alltså ett snäpp kallare än vad jag kör med. Jag kollar med min supplier här i Svedala och får veta att KGK inte tar hem dessa men det går att få hem från Tyskland à 250:-/st. + frakt :shock: Jag Googlar och lyckas hitta en kille i Californien som säljer 8 stift för $49.95 + $12.78 i frakt. Jag slår till och får hem stiften på fyra dagar direkt till dörren utan några extra pålagor :D I med stiften och upp med tomgången till 1000 rpm

Fredag 29/10 kl. 15.00 dags för besiktning

Jag varmkör ordentligt, men får vänta 20 min. på min tur :( Jag dundrar in i hallen och möts av en yngling som fått på sin lott att besikta en Corvette. Han verkar trivas på jobbet just nu :wink: Efter dom sedvanliga kontrollerna med lysen, pålyftenkoll o.s.v. var det dags för mig att ta plats i passagerarsätet. Jag förklarade att bilen måste varmköras ordenligt för att jag var lite orolig för avgasvärdena. Jag tyckte att vi kunde ta en sväng på en närbelägen "led". Ynglingen tittade på mig, spände fast säkerhetsbältet och tecknade till mig att göra likadant.

I sakta mak kom vi ut på leden, ynglingen var ju inte bekant med bilen och därmed lite försiktig :wink: Vi kom till en lämplig vändpunkt och i väntan på grönt föreslog jag att han skulle gasa lite på återvägen. Det blev grönt och när leden sedan blev rak hittade han pedalen till höger. Det var nu det blev tyst i bilen :lol: Ynglingen började prata osammanhängande om en kompis som hade en Volvo som...

Åter stationen för avgaskoll, förlåt, miljökontrollvärden ska det vara (gränsvärden inom parentes):
CO 0,0 (0,3)
CO 2500 0,0 (0,2)
HC 071 (100)
Lambda 1,02 (0,96-1,25)

Fordonet har godkänts vid kontrollbesiktning :D :D :D :D

/Tomten

Re: Besiktning

Postat: lör okt 30, 2010 8:44
av Vettemannen
Tomten skrev:Lång dramatiserad version

Den 1:a okt. var jag till TATS i Västerås och passade då på att kolla avgasvärdena inför besiktningen. HC-värdet pendlade kring 150, inte bra. Hem och upp med huven, bort med stiften, såg bra ut men ett satt löst. I med stiften ner med huven och iväg till en närbelägen verkstad för koll, ingen bättring :evil: Att höja tomgången är ett gammalt knep, men eftersom jag redan kör med 950 rpm så är det inte så mycket att hämta där. Jag mailar till NGK's support och frågar vilket stift dom rekommenderar till min maskin. Jag får ett proffsigt svar som säger att jag ska köra med NGK TR6IX, alltså ett snäpp kallare än vad jag kör med. Jag kollar med min supplier här i Svedala och får veta att KGK inte tar hem dessa men det går att få hem från Tyskland à 250:-/st. + frakt :shock: Jag Googlar och lyckas hitta en kille i Californien som säljer 8 stift för $49.95 + $12.78 i frakt. Jag slår till och får hem stiften på fyra dagar direkt till dörren utan några extra pålagor :D I med stiften och upp med tomgången till 1000 rpm

Fredag 29/10 kl. 15.00 dags för besiktning

Jag varmkör ordentligt, men får vänta 20 min. på min tur :( Jag dundrar in i hallen och möts av en yngling som fått på sin lott att besikta en Corvette. Han verkar trivas på jobbet just nu :wink: Efter dom sedvanliga kontrollerna med lysen, pålyftenkoll o.s.v. var det dags för mig att ta plats i passagerarsätet. Jag förklarade att bilen måste varmköras ordenligt för att jag var lite orolig för avgasvärdena. Jag tyckte att vi kunde ta en sväng på en närbelägen "led". Ynglingen tittade på mig, spände fast säkerhetsbältet och tecknade till mig att göra likadant.

I sakta mak kom vi ut på leden, ynglingen var ju inte bekant med bilen och därmed lite försiktig :wink: Vi kom till en lämplig vändpunkt och i väntan på grönt föreslog jag att han skulle gasa lite på återvägen. Det blev grönt och när leden sedan blev rak hittade han pedalen till höger. Det var nu det blev tyst i bilen :lol: Ynglingen började prata osammanhängande om en kompis som hade en Volvo som...

Åter stationen för avgaskoll, förlåt, miljökontrollvärden ska det vara (gränsvärden inom parentes):
CO 0,0 (0,3)
CO 2500 0,0 (0,2)
HC 071 (100)
Lambda 1,02 (0,96-1,25)

Fordonet har godkänts vid kontrollbesiktning :D :D :D :D

/Tomten
Trevlig berättelse! Var det stiften eller varmkörningen som var det avgörande tror du?

/Benny

Re: Besiktning

Postat: lör okt 30, 2010 8:54
av Tomten
Tack Benny,

Stiften tillsammans med den höjda tomgången.

Tomten

Re: Besiktning

Postat: lör okt 30, 2010 9:26
av Jerka
Grattis
Det är bra när man kan göra två glada med en besiktning :mrgreen: Den provkörningen lever nog grabben länge på och varmkörningen gjorde sitt till

/Jerka

Re: Besiktning

Postat: lör okt 30, 2010 20:44
av Kai P
Tror att dom alltid blir glada när det kommer en Vette.
Ok, du var osäker på din. Jag var helt ok med min tror jag. men när han provkörde i 15-20 min blev jag fundersam.
Han kom tebax glad och sa det var ok.
(Det bjöd jag nästan på)
/KP