Sida 1 av 1
Etanol besiktning?
Postat: tis dec 07, 2010 0:33
av simo ch
Hej
Kan man reg besikta bilen som etanol?
Hur gör ni med etanol motorer när ni kommer till bilprovningen? Märker inte personalen att det är etanol vid mätning av co halt??
Re: Etanol besiktning?
Postat: tis dec 07, 2010 21:35
av Jake
O2 + C2O5OH ==> H2O + CO2
Dvs vi kör in besiktningsgubben mäter avgaserna och får:
HC = 0
CO = 0
NOx = 0
lambda = 1
Han nickar gillande och påpekar att motorn verkar frisk och i bra kondition.
Meningslöst att ens försöka pyssla med ombesiktning för det går inte pga byrokrati
Re: Etanol besiktning?
Postat: ons dec 08, 2010 2:01
av simo ch
Så enkelt hehe
Frågar han inget då?
Tack
Re: Etanol besiktning?
Postat: tor dec 09, 2010 17:21
av Liinn
Jake skrev:O2 + C2O5OH ==> H2O + CO2
Dvs vi kör in besiktningsgubben mäter avgaserna och får:
HC = 0
CO = 0
NOx = 0
lambda = 1
Han nickar gillande och påpekar att motorn verkar frisk och i bra kondition.
Meningslöst att ens försöka pyssla med ombesiktning för det går inte pga byrokrati
Hej!
Jag har nyligen importerat min C5'a och är lite orolig för avgasvärdena då det sitter jättevassa kammar i den nu (
lyssna på det här). Kör också överladdat och bilen är anpassad för E85 redan. Tror du jag klarar mig genom regbesiktningen med avgasvärdena om jag kör på bara E85? (Jag vet att jag kommer få plocka bort kompressorn då jag hört att dom inte godkänner att man bara hänger av remmen till den.)
Re: Etanol besiktning?
Postat: tor dec 09, 2010 17:43
av Jake

bara att försöka, misstänker att du kommer att behöva höjja tomgången. Har en svag aning om att vette.se har ett par ess i rockärmen
Re: Etanol besiktning?
Postat: fre dec 10, 2010 0:34
av vette.se
Jake skrev:
bara att försöka, misstänker att du kommer att behöva höjja tomgången. Har en svag aning om att vette.se har ett par ess i rockärmen
Om kammen är större än 224/224 116LSA och man kör på bensin så är det gränsfall, man kan tweaka tändningen lite men skillnaden blir inte så jättestor.
Vi har fått igenom E85 bilar med kammar upp till 228/232 114LSA med fixad tändning men det är små marginaler. Kolla med den som byggt din bil vilken kam som sitter i så kan vi säga direkt om det går eller inte. Kompressorn måste bort som jag nämt tidigare alternativt besök en besiktningsstation långt ut på landsbygden där de knappast har sett en corvette, jag vet två ställen där det går men jag vill inte skriva här för då kanske fel personer läser .....