Sida 1 av 2
Lite fixande med en 1971 Convertible
Postat: ons dec 15, 2010 2:11
av Jonas Rohwer
I början av juni i år införskaffades projektbilen, vilket föregicks av ett halvårs letande för att hitta "rätt" bil för mina planer.
Rätt bil hittades tillslut uppe i Ö-vik, och jag tvingade med mig Ricky på en liten nätt dagsutflykt för att hämta hem den..
Det visade sig faktiskt att bilen i flera avseenden var bättre än jag trodde, och fullt körbar, med i princip allting utom klockan fungerande.
Så jag beslutade att köra den under sommaren, för att liksom "känna in" allting innan den skulle rivas isär. Och det blev nog ca 300 problemfria mil i somras, med bland annat en lite längre tripp till Värmland.
Och i början av November hade jag lyckats få tillräcklig ordning i garaget, så då var det dags att sätta igång..
Planen är att först av allt få stil på karossen, så att den hinner "sätta sig" ett par månader innan den ska iväg på lackering, och alltså var det bara att sätta igång med att avlägsna färgen.

Re: Lite fixande med en 1971 Convertible
Postat: ons dec 15, 2010 2:16
av Jonas Rohwer
Ett gäng timmar senare börjar det bli lite stil på ena sidan, vilket har inneburit borttagning av en del gammalt muggigt spackel, och sen ny spackling och slipning..
Sen ska det på lite sprutspackel här och var, men först ska det plastas lite, för att fixa den usla passningen i karossen.

Re: Lite fixande med en 1971 Convertible
Postat: ons dec 15, 2010 2:23
av Jonas Rohwer
Dörrarna passar faktiskt ovanligt bra för att vara en C3, FÖRUTOM i bakre överkant..
Här är det på gång att bli som det ska..
Billig sprayfärg är tricket för att se vad man egentligen har gjort.
Det är fortfarande bara "grovslipat" med 180-grit, så givetvis syns slipreporna..

Re: Lite fixande med en 1971 Convertible
Postat: ons dec 15, 2010 2:34
av Jonas Rohwer
Cab-luckan var ett kapitel för sig, och krävde en hel del jobb för att bli ok..
Delamineringarna i luckan limmades och fick ligga i press och härda en i vecka, och sen var det dags att tillfälligt montera den igen, för att göra 80% av justeringarna på utsidan.
Passningen blev BETYDLIGT bättre nu när delamineringen har fixats, men det var ändå en halv katastrof..
Vet inte om det var något knas med formen när luckan gjordes 1971, men vid den röda linjen på bilden är/var det för mycket material, och detta innebär att linjeringen mot bakskärmens överkant blir skev..
Denna bild är bakifrån på vänster sida, och här har jag slipat ner ungefär halva "bulan" på kanten av cab-luckan.
Alltså.. profilen var från början enligt den röda linjen, och ska slipas ner till den blå linjen.
Detta är högersidan, som det nu börjar bli lite stil på, men det är en bit kvar...
Här är vänstersidan tillräckligt klar för att börja testa.

Re: Lite fixande med en 1971 Convertible
Postat: ons dec 15, 2010 2:42
av Jonas Rohwer
Det fanns också en gammal fusklagad skada i höger framskärm..
Här är det slipat, rengjort och fixerat med gaffa-tape.
Var tvungen att använda blixt när jag stoppade in kameran i hjulhuset, så bilden blev lite suddig..
Sen fick insidan härda över natten, och dagen efter började jag med utsidan.
Urslipat och rengjort.
Å sen dit med kladd och väv..
Och efter ytterligare lite glasfiberkladdade och spacklande så blev skärmkanten ganska fin igen.

Re: Lite fixande med en 1971 Convertible
Postat: ons dec 15, 2010 2:51
av Jonas Rohwer
Sen var det dags för passagerardörren, och passningen mot bakskärm/cab-lucka..
Innan jag började gick dörrspringan ungefär enligt den gula linjen. Vilket också syns på cab-luckan, som också ska byggas på ca 5 mm i framkant, så att den linjerar med dörren och bakskärmen.
Fick plasta lite även på ovansidan av bakskärmen för att få denna att stämma med dörren och cab-luckan.
Men å andra sidan fick cab-luckan slipas ner ca 1 mm i kanten som möter bakskärmen, nästan hela vägen..

Re: Lite fixande med en 1971 Convertible
Postat: ons dec 15, 2010 2:59
av Jonas Rohwer
Alltså demonterades cab-luckan igen.. Och här är den ännu en gång provmonterad efter den senaste behandlingen, som alltså bestod av att bygga på lite i framkant...
Nu börjar faktiskt luckan och dörrarna stämma riktigt bra!
Primern kommer att slipas bort, och sen får plasten härda någon vecka innan jag ger mig på finspacklingen och de sista små justeringarna, vilket inkluderar att ta upp springorna till rätt mått.
Här befinner jag mig i dagsläget, och har nog lagt 100-150 timmar på karossen nu..
Men planen är att få den så pass klar att jag kan lyfta av den från ramen under julhelgen, så det är bara att nöta på...
Re: Lite fixande med en 1971 Convertible
Postat: ons dec 15, 2010 6:06
av Enebris
Den här ska följas.....................

Re: Lite fixande med en 1971 Convertible
Postat: ons dec 15, 2010 7:01
av Elisabeth
Oj! Vilken bra garagetråd.....håller med föregående talare. Den här ska följas.
Du har gjort det jobb som jag ska påbörja......vilken bra dokumentation. Vilka bra bilder, tack Jonas

.......du ger mig inspiration till julhelgen

. Måste få min bil fin oxå

Re: Lite fixande med en 1971 Convertible
Postat: ons dec 15, 2010 8:46
av Ricky
Jäklar vad fint det blir Jonas.
Presitionen var nog inte helt 100 ens då dessa bilar lämnade fabriken för 40 år sedan och har väl knappast blivit bättre av ett hårt liv med många ägare som så ofta är fallet, men nu börjar det verkligen likna något!!

Re: Lite fixande med en 1971 Convertible
Postat: ons dec 15, 2010 9:05
av Mr SIXPACK
Vilket jobb du lägger ner Jonas och vilket tempo du håller. Imponerande!!
Var planen att bli klar till sommaren?
Fortsätter att följa ditt arbete med spänning.
Bästa Corvettehälsningar
Svempa
Re: Lite fixande med en 1971 Convertible
Postat: ons dec 15, 2010 9:40
av roffe59
Bra Garagetråd.-
Jag ligger lite efter kan man säga, men jag har börjat, åkte trots risig lack lite i somras, dock inte till några möten.......
Ska lägga en egen tråd snart, har lagt några bilder under tråden "ordet är fritt" och "snart är det hjul", inlägg runt nr 48-50.
Min bil har en brokig historia som kanske är intressant för både gamla och nya Corvetteägare, delvis eftersom jag ägt bilen i 28 år, så har det blivit lite olika utseenden.
Kan lägga ett smakprov: Bilden tagen -89, på väg till Mantorp.

Innan lacksläpp:

Efter lacksläpp:


Och kanske slutar det såhär, vem vet?
Någon som är intresserad??
Re: Lite fixande med en 1971 Convertible
Postat: ons dec 15, 2010 10:07
av Smuggler
Hej Jonas!
Kul att du starta upp ditt projekt här på Corvetteforumet. Jag kommer intresserat att följa detta och förhoppningsvis lära mig en hel del
Vet ju att de projekt du tar tag i brukar bli lite utöver det vanliga, känner du pressen nu?
Roffe59, kör igång din tråd, det behövs mer rörelse på detta forum. Bilden på din bil med de feta Am-racing? fälgarna var riktigt frän! är svag för corvetter med de fälgarna...
Mvh: Daniel
Re: Lite fixande med en 1971 Convertible
Postat: ons dec 15, 2010 11:13
av roffe59
Hej Daniel,
Am-racingfälgarna är av fabrikat: Revolution, lite svarvade på baksidan för bromsokens skull, flyttade handbromsfästet på baksvingarna, men sen fick det plats 10" bak utan skärmbreddare. Fram är det 8,5". Fälgarna har jag kvar, men tänkte åka med 18" BBS och Falken sportdäck alt. Toyo R888, när det är lackat och klart. Mycket att göra innan fälgvalet.
Re: Lite fixande med en 1971 Convertible
Postat: ons dec 15, 2010 12:16
av Peter Anjou
Hejsan !
Jag vill bara säga ett stort TACK till alla ni som lägger upp era
renoveringar på Forumet med bilder och text !!

!
Man tittar på bilderna, käkar några pepparkakor, dricker lite kaffe,
drömmer lite, några pepparkakor till, kanonbra !!
Re: Lite fixande med en 1971 Convertible
Postat: ons dec 15, 2010 13:39
av GP
Riktigt imponerande jobb! Det är bara att lyfta på hatten!
Re: Lite fixande med en 1971 Convertible
Postat: ons dec 15, 2010 18:29
av 745
Peter Anjou skrev:Hejsan !
Jag vill bara säga ett stort TACK till alla ni som lägger upp era
renoveringar på Forumet med bilder och text !!

!
Man tittar på bilderna, käkar några pepparkakor, dricker lite kaffe,
drömmer lite, några pepparkakor till, kanonbra !!
+1 
(Lite fixande

jag undrar vad mycket fixande innebär

)
Re: Lite fixande med en 1971 Convertible
Postat: ons dec 15, 2010 19:28
av Turbojet
Imponerande Jonas!
Nu blir jag ju sugen på att sätta lite fart själv
Pär
Re: Lite fixande med en 1971 Convertible
Postat: tor dec 16, 2010 2:35
av Jonas Rohwer
Tack så mycket för alla positiva inlägg!
Det är naturligtvis jättekul att läsa, och ”boostar” ju inspirationen också!
Mr SIXPACK skrev:Var planen att bli klar till sommaren?
Jo, planen är att få den klar till sommaren, men ännu är det för tidigt att säga om planen kommer att hålla eller inte..
Om allt flyter, om tiden finns, och om det inte dyker upp några större överraskningar så borde jag få ihop det.
Men det vill nog till att ligga i ganska bra.. Och det går ju liksom inte att pruta bort vissa moment och ”ta resten sen”, utan rubbet måste göras steg för steg enligt min uttänkta plan för att det ska bli något vettigt resultat...
Dock tänker jag INTE panikskruva om jag märker att jag ligger kraftigt på efterkälken framåt vårkanten, utan det får helt enkelt ta den tid som jag känner mig bekväm med.
Det ska ju vara KUL att hålla på, och det blir det inte om man börjar pressa sig själv att bli klar till ett visst datum.
Jag gjorde en sån resa sommaren 2007 när jag panik-riggade båten med helt nya drivlinor i ett helt tomt motorrum som inte ens hade hål i akterspegeln, just för att bli klar till ett visst datum.
Stresskörde 16-18 timmar per dag, 15 dagar i sträck, för att på dessa 15 dagar göra en totalinstallation som man normalt avsätter 40 arbetsdagar för.
Jag körde slut mig helt, och tänker inte för allt i världen göra om samma sak igen..
Smuggler skrev:Jag kommer intresserat att följa detta och förhoppningsvis lära mig en hel del
Det blev nog lite fel där, Daniel..
Det är nog JAG som ska lära mig av DIG när det gäller bilrenoveringar, och inte tvärtom..
Men du kan ju i alla fall kolla vilka tavlor jag lyckas göra, så att du kan undvika göra samma dumheter själv..

Re: Lite fixande med en 1971 Convertible
Postat: tor dec 16, 2010 3:15
av Jonas Rohwer
Re: Lite fixande med en 1971 Convertible
Postat: sön dec 19, 2010 16:43
av Mr SIXPACK
Hej Jonas.
Vilket jobb du lagt ner på blocket! Snyggt! Det där motorblocket skall du inte "gömma" i en Corvette utan borde väl endera hamna i en Rod utan huvsidor eller varför inte som en "möbel" i hobbyrummet.
Keep up the good work!
Bästa Corvettehälsningar
Svempa
Re: Lite fixande med en 1971 Convertible
Postat: mån jun 20, 2011 10:58
av Jonas Rohwer
Re: Lite fixande med en 1971 Convertible
Postat: mån jun 20, 2011 11:03
av Jonas Rohwer
Re: Lite fixande med en 1971 Convertible
Postat: mån jun 20, 2011 11:08
av Jonas Rohwer
Re: Lite fixande med en 1971 Convertible
Postat: mån jun 20, 2011 11:12
av Jonas Rohwer
Re: Lite fixande med en 1971 Convertible
Postat: mån jun 20, 2011 11:13
av Jonas Rohwer
Dit med alla luckor och dörrar igen...

Re: Lite fixande med en 1971 Convertible
Postat: mån jun 20, 2011 11:15
av Jonas Rohwer
Re: Lite fixande med en 1971 Convertible
Postat: mån jun 20, 2011 11:19
av Jonas Rohwer
Re: Lite fixande med en 1971 Convertible
Postat: mån jun 20, 2011 11:21
av Jonas Rohwer
Re: Lite fixande med en 1971 Convertible
Postat: mån jun 20, 2011 11:35
av MatsV1
Imponerande!
