Sida 1 av 1
Elfel c4 cabriolet 1990
Postat: tis jan 11, 2011 17:58
av james bond
Hej har en c4 cabriolet 1990! Problemen på denna bil är båda kylfläktarna går hela tiden, samt att den ej reagerar på acc styrenheten=ingen fläkt+allt helt dött! Funderar på om det kan vara Styrenheten till acn?
Re: Elfel c4 cabriolet 1990
Postat: tis jan 11, 2011 22:20
av C4-88
Hej!
Är det kyl fläktarna på kylaren du menar, isåfall tror jag givaren på motorn har hängt sig. Det kan även vara reläna,
men jag tror att fläktarna har ett varsit relä. Och det verkar då långsökt att bägge reläna hängt sig, därför tror jag
på givaren. Vidare angående acc:n, så ska väl allt lägga av om du stänger av fläkten, för då har ju du talat om att
du varken behöver värme eller kyla. Eller har jag missuppfattat dig?
Re: Elfel c4 cabriolet 1990
Postat: ons jan 12, 2011 10:30
av james bond
Jag menar att den ej reagerar på knapparna på styrenheten till accn! alla knappar fungerar o displayen lyser som den ska! tacksam för svar!
Re: Elfel c4 cabriolet 1990
Postat: ons jan 12, 2011 18:57
av C4-88
Jag tror inte du kan reglera något på acc:n, om inte fläkten är påsatt. Jag har inte batteriet i min "vette", annars hade jag kunnat provat. Men fungerar allt med acc:n om fläkten är på då?
Re: Elfel c4 cabriolet 1990
Postat: ons jan 12, 2011 21:42
av james bond
Nej inget fungerar det är bara displayen som lyser men inget händer!
Re: Elfel c4 cabriolet 1990
Postat: tor jan 13, 2011 20:23
av C4-88
Kan du ändra graderna på displayen?, vad mer händer när du startar fläkten?
Re: Elfel c4 cabriolet 1990
Postat: sön jan 16, 2011 12:48
av james bond
Jag tror att det löser sig! är det någon som vet var man får tag i extra nycklar med chipet?
Re: Elfel c4 cabriolet 1990
Postat: tis jan 18, 2011 11:12
av Ingo
Du måste veta vilket motstånd som finns i din nyckel.
men här bla
http://www.mamotorworks.com/corvette?frame=3.1033
oslipade
http://www.ecklers.com/catalogsearch/re ... 31&y=7&p=2
så kan säkert återförsäljarna hjälpa för en lite högre penning..
Re: Elfel c4 cabriolet 1990
Postat: tis jan 18, 2011 21:51
av bigmoose
ohm-talet på din nyckel kan du själv läsa av med en ohm-mätare genom att hålla mätspröten på vardera sida på knutorna på nycklen då får du ett mätvärde som du jämför med tabellen det kan skilja lite men välj det som ligger närmast ditt tal.
http://www.mamotorworks.com/corvette?frame=3.1033
Re: Elfel c4 cabriolet 1990
Postat: ons jan 19, 2011 21:59
av james bond
Mer problem! Har bytt ut värmereglaget (acc displayen) händer dock ingenting ändå när man trycker på den, finns det någon mer styrenhet till värmen acn? kylfläktarna går fortfarande hela tiden på kylaren båda två? provat o ta bort sladden från givaren på motorn! fläktarna går ändå! stannar bara när jag tar bort sladdarna från reläet,tacksam för svar mvh jimmy
Re: Elfel c4 cabriolet 1990
Postat: tor jan 20, 2011 11:10
av bigmoose
Har funderat lite på ditt problem med kylfläktarna ,reläet kan ha hängt sig eller så kan det finnas en dold strömbrytare som ger ström till reläet hela tiden.MVH Bigmoose
Re: Elfel c4 cabriolet 1990
Postat: tor jan 20, 2011 14:41
av Peter Anjou
Hejsan !
Jag har en -93 med ACC på den så finns det en data/ styrbox
uppe till höger på värmepaketet, mot torpedväggen. Det är 2 st
kontaktstycken på ett lock. Den kan ju ha med saken att göra ?!

Re: Elfel c4 cabriolet 1990
Postat: tor jan 20, 2011 21:06
av james bond
Funderar på om det är fel på ecm, eller värme o ac programeraren inne i kupen, kan man köpa boxar från en skrot o sätta dit? eller måste dom programeras ihop med bilen?
Re: Elfel c4 cabriolet 1990
Postat: ons feb 09, 2011 19:50
av james bond
Det var fel på fläktmotståndet ovanpå fläktpaketet! nu fungerar fläkten! Hittar ej givarn på motorn till kylfläktarna! ska där vara någon isåfall var? fläktarna stannar när man drar ur reläerna,
Re: Elfel c4 cabriolet 1990
Postat: tor feb 10, 2011 12:39
av Jake
MÄT TEMPGIVAREN!
troligtvis har du fel resistans och då tror styrenheten att det är över 100 grader i motorn och givetvis går fläktarna.. om du läser ut felkoderna så ser du exakt vad som är fel.