Gjutform i norrland?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Gjutform i norrland?

Inlägg av janbanan24 »

Tjena!

Jag har en -79:a som behöver ny nos och häck och tänkte plasta nya bitar med vanlig glasfiber.

Har en bekant som har en form för front-biten för en 73:a men känner ingen som har en form för bakdelen för en 74:a.

Vet någon av vart jag får tag i en form för att göra en 74-rumpa?

Mvh. Banan
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Re: Gjutform i norrland?

Inlägg av Chrippe »

Jag bara undrar varför du inte ska ha fram o bakdel med klossarna , samt att sätta dit -74an bakdel som är delad på mitten bak ?
Tidbloms i Sumpan säljer egen gjutna för bra priser!

Hälsn. Christer.
/Christer 8)
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan Chrippe !
Det närmar sig ! ( 40 dgr ) Planer ?
Själv tänkte jag "trolla med knäna" och försvinna ! :lol: :lol: !!
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Chrippe »

Japp jag flyr! Åker till varmare bredgrader m. familj till ....... öarna 1v.

Jag köpte både fram o bak utav Håkan hos Tidbloms , man behövde bara små justera så blev det perfekt.
Dom har gjutformar så dom kan tillverka alla olika års modeller.
Jag tycker personligen att du ska använda gjutformar från års. 75 -79 med klossarna , men smaken är ju som baken delad som bl.a. -74ans bakdel.

Lycka till.
/Christer 8)
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Tack för era tips!

Ja, jag har väl inte bestämt mig men, just nu lutar det mot att göra hela karossen så "smooth" som möjligt gällande spalter och spel, backspeglar, emblem, lås och liknande.

Eftersom min bil aldrig kommer att betinga något extra värde som matching numbers-bil eller liknande så funderar jag som sagt även på att ha dessa delar i hård och rak plast, samt från fel årsmodell, men skarven i 74-bakdelen hade jag inte tänkt behålla. ...funderar därför även på att plasta över skarvarna mellan karossen och dessa "kofångare".

Det är ju väldigt udda hur man tänker ibland, för jag skulle aldrig komma på tanken att t.ex. skärmbredda. :oops: :lol:

...men vi får väl se, jag hinner säkert ändra mig innan det är dags ändå! :mrgreen:

Är det verkligen bara mittskarven som skiljer 74:an från 75:an bak?
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Chrippe »

Det som skiljer 74 till 75-79 Är väl att 74an är delad , samt inga stötfångar klossar.
-74 är helt egen konvex modell.
/Christer 8)
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Ser att det verkar kosta runt 5000:- att få tag i en bakdel i glasfiber, vart man än köper den, så jag funderar fortfarande på om det int finns någon här uppe i norr som sitter och trycker på en gjutform för en bakdel?

Jag är intresserad av både 74 och 75-79 modellerna.
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Johan Fräjdin »

Kollat med dessa?
http://rpglasfiber.com/

Själv köpte jag bakdel till min 74a från nån firma i USA. Tror inte det gick på så mycket som 5000, men det var ett tag sen.
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Tack för tipset, men de hade ingen form.

De kunde göra en kopia om jag hade en bit som de kunde gjuta av, men det har jag ju tyvärr inte heller.
(Jag antar att det blir dyrt om man måste göra formen först, så jag fortsätter hoppas på att någon har en form liggandes bakom vedboden eller liknande!) :lol:
Skriv svar