Sida 1 av 1
Hitta alla hästarna??
Postat: lör mar 12, 2011 16:35
av Stroker383
Som sagt en 383 Stroker som var bänkad till 456 HK en gång 2007 men idag finns nog inte mer än
350-400HK kvar av dessa
Dels har man monterat 2st 200 cells prekattar samt 1st 100 cells före bakaxeln för att komma igenom besiktningen
men undrar om detta kan vara hela sanningen
Någon som kan tolka ursprungs bänkningen och komma med kvalificerade bedömningar?
All fakta + bilder på bänkningarna som är gjorda finns på Garaget,länken här nedan.
Tacksam för all återkoppling,vill ju givetvis få ut det mesta av maskinen,en 383:a ska ju bara röra på sig bättre!
mvh/Pekka
Re: Hitta alla hästarna??
Postat: sön mar 13, 2011 16:50
av M Nordin
I första bänkningen hos TS har du max vrid vid ca 3700 rpm. I sista vid 2300rpm!??? Tar soppan slut eller WTF? Hur såg AFR ut?
MN
Re: Hitta alla hästarna??
Postat: sön mar 13, 2011 17:48
av Stroker383
M Nordin skrev:I första bänkningen hos TS har du max vrid vid ca 3700 rpm. I sista vid 2300rpm!??? Tar soppan slut eller WTF? Hur såg AFR ut?
MN
Lite nytt i saken som jag fick veta idag är att man har monterat dit 26 lbs spridare istället för dom som satt original (vid den första bänkningen 2007) 35 Lbs (för att få igenom den i besiktningen),känns som om detta kan göra en hel del ! Den får inte soppa helt enkelt när man drar på??
WTF och AFR får du nog förklara lite närmare

Re: Hitta alla hästarna??
Postat: sön mar 13, 2011 17:53
av Peter Anjou
Hejsan !
WTF är nog en svordom på engelska !?

!
Re: Hitta alla hästarna??
Postat: sön mar 13, 2011 18:43
av Jake
AFR = Air Fuel Ratio
Om dom har fippat med mindre spridare för att lyckas med besiktningen så är din bil med största sannolikhet inte mappad och går därför som SKIT! Oavsett hur du plåstrar och fipplar så måste du i med tillräckligt stora spridare och sedan mappa.
Re: Hitta alla hästarna??
Postat: sön mar 13, 2011 18:57
av Stroker383
Japp,har nog konstaterat detta under dagen och har dom original 35 Lbf spridarna hos mig nästa vecka.HasseC5 som hade bilen innan är snäll nog att skicka mig dom
Vad skall man tänka på när man byter dom? Nya packningar kanske? Annars borde det inte vara någon större operation att byta? Mappningen får nog komma senare i vår.
Re: Hitta alla hästarna??
Postat: sön mar 13, 2011 20:02
av Thure
Hejsan !
Det du bör kolla på spridarna du skall montera är att o-ringar är ok det är färskvara och blir hårda med tiden,och då tätar dom inte.
sitter två på varje spridare,mät även resistansen (motstånd) på alla spridarna du skall montera för att vara säker att dom är ok.Har för mig att resistansvärde
skall ligga på 17 ohm du mäter på stiften (2st) på spridare med en multimeter.Du hade en 92 då sitter väl en LT1 som är strokad
förmodar jag då är det ganska enkelt att byta,det är mer jobb på en TPI dår man får demontera hela plenum o runners för att
komma åt fuelrails.Var noga med att kolla efter läckage efter montage.
Lycka till!
Re: Hitta alla hästarna??
Postat: sön mar 13, 2011 20:26
av Stroker383
ok,tackar för bra tips

Blir att skruva lite kommande helgen

Re: Hitta alla hästarna??
Postat: sön mar 13, 2011 23:02
av M Nordin
Har jag fattat det rätt att TS fått in bilen med stora spridare som inte klarar SBP, kört bänkning 1 som gav maxvridet vid 3700 - därefter micklat dit mindre spridare och kattar och bänkat andra gången med sådant kasst resultat? Utan att mappa om?
Hur vass kam sitter det i motorn?
Vem mappade bilen första gången?
Köp John Lingenfelters bok om cheva smallblock, vill minnas han byggde "emission legal" LT1 383 med orig avgas och kattar som gav 440 hk så inte skall det behövas sådant tattarmek som du beskriver.
MVH
MN
Re: Hitta alla hästarna??
Postat: mån mar 14, 2011 7:17
av Stroker383
M Nordin skrev:Har jag fattat det rätt att TS fått in bilen med stora spridare som inte klarar SBP, kört bänkning 1 som gav maxvridet vid 3700 - därefter micklat dit mindre spridare och kattar och bänkat andra gången med sådant kasst resultat? Utan att mappa om?
Hur vass kam sitter det i motorn?
Vem mappade bilen första gången?
Köp John Lingenfelters bok om cheva smallblock, vill minnas han byggde "emission legal" LT1 383 med orig avgas och kattar som gav 440 hk så inte skall det behövas sådant tattarmek som du beskriver.
MVH
MN
Nej så är det inte,tänk nu på att dettta har ju gjorts för att få igenom kärran SBP,ganska så relevant faktiskt,hur som,nu är jakten igång med att hitta alla pållarna. Tackar för tipset med boken,skall försöka hitta den definitivt

Re: Hitta alla hästarna??
Postat: mån mar 14, 2011 7:29
av Stroker383
M Nordin skrev:Har jag fattat det rätt att TS fått in bilen med stora spridare som inte klarar SBP, kört bänkning 1 som gav maxvridet vid 3700 - därefter micklat dit mindre spridare och kattar och bänkat andra gången med sådant kasst resultat? Utan att mappa om?
Hur vass kam sitter det i motorn?
Vem mappade bilen första gången?
Köp John Lingenfelters bok om cheva smallblock, vill minnas han byggde "emission legal" LT1 383 med orig avgas och kattar som gav 440 hk så inte skall det behövas sådant tattarmek som du beskriver.
MVH
MN
Tyvärr har jag inte kamspecen och det enda jag kan säga är att det går fint på tomgången så tror inte det är någon hysterisk vass kam trots allt. Dock luktar det ganska bra med soppa speciellt vid kallstart och känns som om tomgångskretsen borde ses över?
Re: Hitta alla hästarna??
Postat: mån mar 14, 2011 8:40
av gta324
Om spridarbyte behövs inför bes har det inte varit bra mappad från början. Bes själv min med 70lbs spridare....och iår blir det större
I med nya spridare och få den mappad!
Re: Hitta alla hästarna??
Postat: mån mar 14, 2011 9:11
av M Nordin
? Då fattar jag tyvärr inte upplägget, syftet eller vad som gjorts.
MN
Re: Hitta alla hästarna??
Postat: ons mar 16, 2011 18:24
av Stroker383
Thure skrev:Hejsan !
Det du bör kolla på spridarna du skall montera är att o-ringar är ok det är färskvara och blir hårda med tiden,och då tätar dom inte.
sitter två på varje spridare,mät även resistansen (motstånd) på alla spridarna du skall montera för att vara säker att dom är ok.Har för mig att resistansvärde
skall ligga på 17 ohm du mäter på stiften (2st) på spridare med en multimeter.Du hade en 92 då sitter väl en LT1 som är strokad
förmodar jag då är det ganska enkelt att byta,det är mer jobb på en TPI dår man får demontera hela plenum o runners för att
komma åt fuelrails.Var noga med att kolla efter läckage efter montage.
Lycka till!
Fått mina spridare (35lbs) nu från HasseC5

Har kollat resistansen och det ligger på 14.5-14.7 Ohm på samtliga.Måste väl vara ok med en så liten avvikelse? Har dessutom kollat O-ringarna och dom ser mycket bra ut.Nu bara att besiktiga bilen och sen montera spridarna för att se skillnaden.
Re: Hitta alla hästarna??
Postat: ons mar 16, 2011 18:47
av Thure
Är det inte mer avikelse på resistans är det inga problem,oringar var ju ok så då är det bara att montera!
Lycka till!