Har en Corvette C4 1985 350 motor förra ägaren har tydligen bytt kamaxel och satt i en lite vassare den är av typ TPIS TORQUI SECRET CAM 1996. Nu undrar jag påverkar detta hur tändinställningen ska stå och i så fall vilken tändförställning ska motorn ha med denna kam?
När jag gick igenom motorn och bytte tändstift så var det som kolbryggor på elektroderna så jag misstänker att något inte är riktigt rätt justerat.
Om någon kan svara på detta blir jag väldigt glad.
Anders
Vassare Kamaxel hur påverkar det tändinställning
Re: Vassare Kamaxel hur påverkar det tändinställning
Är du säker på att det är en TPIS TORUI SECTRET CAM 1996??? Har aldrig hört talas om något dyligt och hittar inget på TPIS hemsida. 1996 torde tyda på årsmodellen och är det så så kommer inte den cammen att passa i ditt block.
Har du någon aning om bilen är mappad? när man mappar bilarna med fördelare så är det 6 graders förtändning normalt om inget annat har angetts med chippet.
Har du någon aning om bilen är mappad? när man mappar bilarna med fördelare så är det 6 graders förtändning normalt om inget annat har angetts med chippet.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Re: Vassare Kamaxel hur påverkar det tändinställning
Ja det står TPIS TORQUI SECRET CAM i den inköpsfaktura som jag har bland alla papper till bilen, kammen är inköpt 1996. Har även uppgift om att bilen ska vara så kallat blue print trimmad.
Re: Vassare Kamaxel hur påverkar det tändinställning
Vad är mappad? Jag tror även att det är bytt chip men hur ska man veta vad som angetts med chippet går det att utläsa på något vis?
Anders
Anders
Re: Vassare Kamaxel hur påverkar det tändinställning
Egentligen tycker jag inte det är korrekt benämning att kalla en bil med MAF för mappad?
men från 90 så slutade man med MAF på c4,orna och hade MAP istället..
Maf med motstådstråden mäter flödet in i insugssystemet MAP mäter trycket istället.
Maf är lite mer förlåtande när man trimmar,så chipen kan var lite grövre ,eller enklare utformade än när det är MAP då man måste göra chipen efter hur motorn är byggd,så ofta bör man testa på rullande landsväg eller efter landsväg där man ställer inte datasystemet efter de parametrar som krävs..
på äldre chip stod fabrikat och modell så då kan man utläsa lite vad det är avsett till..
Idag är dom ofta hemmabrända till just den bilen så då är det svårare att se utan att koppla upp sig..
men man kan ju också se om det är ett gm orginalchip som sitter där..

men från 90 så slutade man med MAF på c4,orna och hade MAP istället..
Maf med motstådstråden mäter flödet in i insugssystemet MAP mäter trycket istället.
Maf är lite mer förlåtande när man trimmar,så chipen kan var lite grövre ,eller enklare utformade än när det är MAP då man måste göra chipen efter hur motorn är byggd,så ofta bör man testa på rullande landsväg eller efter landsväg där man ställer inte datasystemet efter de parametrar som krävs..
på äldre chip stod fabrikat och modell så då kan man utläsa lite vad det är avsett till..
Idag är dom ofta hemmabrända till just den bilen så då är det svårare att se utan att koppla upp sig..
men man kan ju också se om det är ett gm orginalchip som sitter där..
Re: Vassare Kamaxel hur påverkar det tändinställning
Jaha detta innebär då att jag först måste kolla om det står något på mitt chip, VAR SITTER DET???
Därefter med vägledning utifrån om det står något på chipet så kanske jag med lite tur kan få veta hur många graders förtändning jag ska ha är detta rätt uppfattat?
Förtydligande: Det är en C4 1985 års modell av corvette med elektronisk tändning och det är ingen vakumslang för förtändning utan det är någon sorts elektrisk förtändning.
Därefter med vägledning utifrån om det står något på chipet så kanske jag med lite tur kan få veta hur många graders förtändning jag ska ha är detta rätt uppfattat?
Förtydligande: Det är en C4 1985 års modell av corvette med elektronisk tändning och det är ingen vakumslang för förtändning utan det är någon sorts elektrisk förtändning.
Re: Vassare Kamaxel hur påverkar det tändinställning
Chippet sitter i ECUn som sitter på passagerarsidan, du kommer åt den underifrån. Dokumentationen till chippet är ett papper bredvid, det står på sin höjd vem det är som har gjort mjukvara på chippet.
FROM 85 är det elektonisk insprutning och tändning på vetten. På förarsidan bredvid fördelaren så finns det en kontakt. om du rycker den så låser du tändningen, då kan du ställa förtändningen genom att stroba på svänghjulet.
FROM 85 är det elektonisk insprutning och tändning på vetten. På förarsidan bredvid fördelaren så finns det en kontakt. om du rycker den så låser du tändningen, då kan du ställa förtändningen genom att stroba på svänghjulet.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Re: Vassare Kamaxel hur påverkar det tändinställning
Jah då har jag ingen nytta av att läsa på Chippet.
Då återstår hur vet jag hur min tändning ska stå??
Varför jag misstänker att tändningen står fel är för att nar jag skruvade ur stiften och bytt dom så var det kolbryggor på några stift mellan elektrod och kant kanske berodde detta på att det suttit fel stift i dom som satt i var Bosch Platinum HR9 BPX kanske är dom för hårda?
Nu har jag satt i Ecklers Corvette Spark Plugs, R43TS, ACDelco. Jag misstänker att bilen gått ca 1800 mil med dom gamla stiften innan jag bytte nu.
Bilen går i och för sig jämt och fint i motorn det enda jag tycker verkar lite kanske fel är att när den går på tomgång 700rpm så tycker jag att det luktar bensin av avgaserna det luktar något oförbrännt men det är kanske normalt när motorn inte är riktigt varm.
försökte ladda upp bild på gamla tändstiftet men det gick inte här på forumet.
Då återstår hur vet jag hur min tändning ska stå??
Varför jag misstänker att tändningen står fel är för att nar jag skruvade ur stiften och bytt dom så var det kolbryggor på några stift mellan elektrod och kant kanske berodde detta på att det suttit fel stift i dom som satt i var Bosch Platinum HR9 BPX kanske är dom för hårda?
Nu har jag satt i Ecklers Corvette Spark Plugs, R43TS, ACDelco. Jag misstänker att bilen gått ca 1800 mil med dom gamla stiften innan jag bytte nu.
Bilen går i och för sig jämt och fint i motorn det enda jag tycker verkar lite kanske fel är att när den går på tomgång 700rpm så tycker jag att det luktar bensin av avgaserna det luktar något oförbrännt men det är kanske normalt när motorn inte är riktigt varm.
försökte ladda upp bild på gamla tändstiftet men det gick inte här på forumet.
Re: Vassare Kamaxel hur påverkar det tändinställning
Nya och "rätt stift" brukar kunna göra underverk. Kolla även grundtändninge (tändförställningen). Med vassare cam så kan det lukta lite soppa på tomgång.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707