hejsan . vad ligger erat oljetryck på när motorn är varm och den står på tomgång/ glider i stan ?
mitt ligger på 200 , är det farligt ? när man ligger lansväg går det upp till 350 -400 .
VARM MOTOR .
mvh Linus
oljetryck
Re: oljetryck
Hej,
låter väldigt högt!
Mitt är ca 45psi på tomgång och 55-65 under körning.
mvh Håkan
låter väldigt högt!
Mitt är ca 45psi på tomgång och 55-65 under körning.
mvh Håkan
Stingray 70a coupe, LS1 350cui, 430 hk, 700R4.
7,75 sek@143,5 km/h på 201m (med 406,an)
7,29 sek@156,2 km/h på 201m (med LS1,an o 125 hk gas)
http://www.youtube.com/watch?v=P7y9L6Zl4_A
http://www.youtube.com/watch?v=R9m2vP8g ... e=youtu.be
7,75 sek@143,5 km/h på 201m (med 406,an)
7,29 sek@156,2 km/h på 201m (med LS1,an o 125 hk gas)
http://www.youtube.com/watch?v=P7y9L6Zl4_A
http://www.youtube.com/watch?v=R9m2vP8g ... e=youtu.be
Re: oljetryck
Det är inte för högt, skillnaden är att en av er har en US bil med psi gradering och den andra har en EU bil med kpa 
200kpa är 29psi
350-400kpa är 50-58psi
45psi är 310kpa
55-65psi är 379-448kpa
200kpa(29psi) är lite lågt mot vad det brukar vara men fortfarande väl inom GMs specar. Brukar bli så om man har en för tunn olja eller helt enkelt en dålig olja, med en varm motor är en tunn olja som vatten och det påverkar självklart oljetrycket.
Om det oroar dig så byt oljefilter och använd en 40 olja(0w40, 5w40, 10w40, 15w40) alla fungerar lika bra, se bara till att ta ett av de stora märkena och att det är helsyntet.

200kpa är 29psi
350-400kpa är 50-58psi
45psi är 310kpa
55-65psi är 379-448kpa
200kpa(29psi) är lite lågt mot vad det brukar vara men fortfarande väl inom GMs specar. Brukar bli så om man har en för tunn olja eller helt enkelt en dålig olja, med en varm motor är en tunn olja som vatten och det påverkar självklart oljetrycket.
Om det oroar dig så byt oljefilter och använd en 40 olja(0w40, 5w40, 10w40, 15w40) alla fungerar lika bra, se bara till att ta ett av de stora märkena och att det är helsyntet.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: oljetryck
.....och då är min fråga,har inte alla C:5 E/M-knappen?
C5 Z06
"Horsepower is how fast you hit the wall,Torque is how far you take the wall with you"
http://www.garaget.org/?car=232555
http://www.garaget.org/?car=89586
"Horsepower is how fast you hit the wall,Torque is how far you take the wall with you"
http://www.garaget.org/?car=232555
http://www.garaget.org/?car=89586
Re: oljetryck
Alla har det men de flesta tittar på mätaren i instrumenteringen som har olika skala beroende på om det är US eller EU. Inte många som tänker på att ta fram infon i displayenVettig skrev:.....och då är min fråga,har inte alla C:5 E/M-knappen?

RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se