Sida 1 av 1

Förgasare ?

Postat: lör jun 11, 2011 19:38
av Dala74
Hej
Jag lämnade in min 74 för lite justering på förgasaren.
Tyvärr fick de stora problem att justera denna, de har bytt i princip allt (renoveringskit, mm)
(holley 650 dubbelportad .
Startar kanon men efter ca 10 sec så rusar motorn upp till ca 2000 varv.
Verkstaden har även försökt ta kompprov men det hoppar upp och ner.
Otät motor?
Några ideer vad det kan vara vill gärna utesluta allt annat innan motorn plockas isär.

Tacksam för svar.

/Ola

Re: Förgasare ?

Postat: lör jun 11, 2011 20:26
av Mr. Beam
Säkerställt tändningen?

/ Mr. Beam

Re: Förgasare ?

Postat: lör jun 11, 2011 21:22
av StingrayRacing
Gick den bra innan du lämnande in den? Är dom vana att mecka äldre motorer?

Skulle satsa en slant på tändningen eller möjligtvis förgasaren. Stänger returfjädern spjällen ordentligt? Ingen tjuvluft?

//Lasse

Re: Förgasare ?

Postat: sön jun 12, 2011 9:11
av Dala74
Tack för svaren.
Ja den gick bättre innan.
De är vana att mecka med corvetter, så jag antar att de har kunskapen (stor firma i trakten)
De har rengjort allt i förgasaren och satt i ett nytt renoveringskit med allt vad det innebär.
Ställt tändning bytt bränslefilter, fjäder mm så dett skall vara ok.
Då de inte fick rätt på tomgången mm så bestämde vi att gå vidare och göra ett komp-prov.
Detta föll inte väl ut utan de hoppade mycket och de kunde inte få något värde.
De kunde inte göra mer utan trodde tyvärr att motorn inte var tät, innan allt detta så var förgasaren inställd felaktigt och kompenserade då detta? (enligt dem)
Nästa steg enligt dem är att be MMR (Malmö motor renovering ) titta på diverse delar och kolla så att inte några avlagringar mm har satt sig där de nte skall vara, vilket kan orsaka den otäta motorn.
Men vill naturligtvis utesluta allting annat innan dess.
Mina luckor till lamporna vill inte heller stänga så förmodligen har jag något problem även med vakumet kan detta hänga ihop?
Finns någon I Kävlinge trakten eller i omnejd så är det hjärtligt välkommna för en titt :D
(Kaffe kaka kan ombesörjas) ha

Re: Förgasare ?

Postat: sön jun 12, 2011 9:32
av Ricky
Du säjer att de inte kan få ett kompprov taget pga att "motorn är så otät så att det hoppar"??
Vad blev värderna på respektive cylinder?

Är du säker på att det inte är ett vacumprov man gjort på motorn och det är detta som "hoppar"?

Motorn startar lätt men "rusar" = vacum läckage.
Lyktorna går inte ner, -Kan vara vacumläckage.

Vad händer då man kopplar bort ALLA vacumslangar från motorn?

Motorn gick bra tidigare "för att förgasaren då var "felinställd och kompenserade för den dåliga motorn"..?

Jag är ledsen m,en jag tycker hela grejen låter "Kalle Anka" och skulle nog vända mig till någon annan innan de börjar plocka sönder alltför mycket av din bil.

//Ricky.

Re: Förgasare ?

Postat: sön jun 12, 2011 10:31
av Dala74
Tack för svaren.

Jag har inte fått något värde då de inte kunde avläsa något.

Jag känner också mest för vakum läckage.

Har inte kopplat bort något än men skall ut och göra det.

Tack igen för alla goda tips.

/Ola

Re: Förgasare ?

Postat: sön jun 12, 2011 10:50
av Ricky
Något "fladdrande" kompprov har jag aldrig hört talas om, då man tar ett kompprov mäter man endast trycket i varje cylinder (en efter en) och jämför resultatet på alla cylindrar.
Man önskar se ett högt och jämnt tryck på alla cylindrar.

Då man mäter vacum i motorn bör man koppla bort alla vacumanslutningar från motorn för att slippa få felaktiga värden pga någon liten läcka någonstans på Corvettens ganska komplexa vacumsystem.

En vacummätare köper man tex hos Biltema för någon hundring.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... yckmatare/

Om man med alla vacumslangar bortkopplade (endast mätaren tillkopplad) får ett väldigt ostabilt värde så kan detta mycket väl bero på att motorn är otät.

Vacummätaren är även ett bra verktyg för att lista ut vilken "power valve" du bör ha som passar med din motor.
http://www.youtube.com/watch?v=mE_xTUXQJQ8

Re: Förgasare ?

Postat: sön jun 12, 2011 11:19
av Ricky
Dala74 skrev:Hej
Startar kanon men efter ca 10 sec så rusar motorn upp till ca 2000 varv.
/Ola
Hur/när uppstog felet?

Med mina begränsade kunskaper av djupgående motordiagnostik känns det som jag skulle börja med att koppla på en vacummätare och avläsa resultatet.
Sedan koppla bort allt vacum från motorn och se hur detta påverkar resultatet.

Får du då ett stabilt vacum i motorn kan du koppla tillbaka vakumslangarna en efter en tills problemet återkommer och på så sätt lokalisera ett evt läckage.

Läckage kring förgasaren kan man upptäcka genom att spraya startgas runt förgasarfoten osv, -får man en varvtalshöjning då man sprayar så har man en läcka där.

Detta är väldigt enkla åtgärder och är vacumet ändå "fladdrigt" så bör som tidigare nämnts tändningen kontrolleras.

En annan sak..
Har ni testat PCV-ventilen?
Det händer att dessa pajar och då suger motorn mängder av tjyvluft från vevuset via den..
Prova att koppla bort denna och se på resultat.

Bild

Re: Förgasare ?

Postat: sön jun 12, 2011 11:49
av Dala74
Det var inget större fel innan jag lämnade in den ville bara finjustera förgasaren för det var inte gjort sen länge. Motorn rusade definitivt inte.
De har satt dit ny packning mm runt förgasaren men skall kolla så den inte läcker.
Luckorna på lamporna går fint upp men vill inte gå ner fast så var det innan jag lämnade in den.
Nu vet jag vad som jag skall göra den närmsta tiden på fritiden ia alla fall.
Får starta på biltema.

Tack igen återkommer med besked senare.

/Ola

Re: Förgasare ?

Postat: sön jun 12, 2011 13:11
av Ricky
Du får hålla oss uppdaterade med hur det går och lägg gärna in några bilder av insug och vacumslangar osv så kanske man kan se om något ser tokigt ut.

Ja det låter lite lattjo om maskinen gick bra innan företaget började skruva på förgasarn..

En bilmeck är inte alltid en kille som kan ALLT utan de är i dag ofta utbildade på moderna systemrelaterade felsökningar.

En bekant hade tex en Audi som stannade och blev sur på tomgång, men bara då den var varm, startade hur lätt som helst då den var kall.
Olika VAG firmor felsökte i omgångar utan att kunna läsa något fel i diagnostiken.
Till sist var det en bakgårdsmeck/raggare som hittade en sprucken vacumslang, detta gjorde så styrningen trodde att motorn ständigt var kall och behövde tillskottsoppa..
Den där vacumslangen för 35:- byttes för en 200:ing men hade kostat över 10.000:- i de olika felsökningarna. :mrgreen:

Lycka till. :)

Re: Förgasare ?

Postat: sön jun 12, 2011 14:47
av Dala74
Här kommer en bild, men som sagt skall inhandla en vakummätare så jag återkommer som sagt.
Kan antyda något pysande tror jag så hoppas på vakumproblem , känns som det billigaste alternativet.
Har redan lagt ut ganska mycket redan då det bara från början var finjustering utav förgasarenoch firman redan har lagt ca 2 dagar på att felsöka problemet ( fast då bytat en del grejor så nu är de nya i alla fall)
De är en välkänd firma inom corvetter här nere så jag tror och hoppas att de vet vad de gör,fast de kanske hade en dålig dag eller nåt.
/Ola

Re: Förgasare ?

Postat: sön jun 12, 2011 14:53
av Ricky
Jag ser dessvärre ingen bild.

Ja jag säjer ju inte att meckarna ÄR päron, bara att man ska vara klar över att det finns såna som kallar sig bilmeckar. :)

Vart är det du håller hus?

//Ricky.

Re: Förgasare ?

Postat: sön jun 12, 2011 21:01
av Chrippe
Börja som Ricky sa tidigare koppla bort samt plugga vacum utgångar på förgasaren , vacumslangen till fördelaren (vacumklockan)kan du ha kvar i första steget. Om du har det inkopplat !
Har dom haft bort någonting annat än fögasaren, t.ex. insuget?

Ps. Felsök en sak i taget.
Mvh.Christer

Re: Förgasare ?

Postat: tis jun 21, 2011 17:55
av Dala74
Hej på er

Tyvärr blev helgen inte vad jag hoppats på ingen tid alls.
Och snart midsommar med hela huset fullt så ni får tyvärr vänta lite längre på min felsökning.
men som sagt återkommer.

/Ola

Re: Förgasare ?

Postat: lör jun 25, 2011 14:41
av carl-johan
Hej Dala74
Jag hade precis samma problem som du förra året. Det var besiktningen som satte mig på spåret. Hittade inga fel, gjorde rent förgasaren, lämnade in den och fick låna en likadan som jag testade. Inget hjälpte. Till slut hittade en kamrat som är mekaniker felet - ett litet hål på en av slangarna. Bytte slangen och nu går den mycket bra. Jag tipsar om vacumproblem och att den tjuvar luft =)
/ carl-johan

Re: Förgasare ?

Postat: lör jun 25, 2011 17:24
av Dala74
Tack
För inlägget, har som sagt var inte haft tid än men jag hoppas att det är orsaken.
Känns som ett mindre fel än vad jag fick beskrivet utav firman jag lämnade in den hos, vilket var betydligt mer kostsamt och tidsödande.
/Ola

Re: Förgasare ?

Postat: tis aug 30, 2011 17:50
av Dala74
Hej alla.

Efter en massa annat så fick jag äntligen tid att gå vidare med min förgasare mm.

Inget läckage någonstans utan nu blir det till byta till en annan förgasare för att utesluta ett och annat.

Återkommer lite senare ca 3 veckor.

/Ola

Re: Förgasare ?

Postat: mån okt 24, 2011 18:04
av Dala74
Hej på er.


Nu är jag lite lyckligare provade en annan förgasare och den gick betydligt bättre.
Dock var den lite för lite så nu har jag beställt en större.

Alla svar jag fått på en otät motor mm känns ännu mer konstiga nu.

Onsdag kväll kommer den nya :D

Re: Förgasare ?

Postat: ons maj 30, 2012 18:27
av Dala74
Hej på er alla!

Tänkte bara avsluta denna gamla tråd genom att berätta vad felet var, kankse hjälper någon.
Hittade som sagt var inget läckage på några slangar utan följande.

Bytte till en Edelbrock förgasare 1407.
Bytte insugspackningar (läckte ) ny termostat och ventilkåpspackningar.
Ena ventilen totat felställd inget som helst komp. fixat :lol:

Skulle besiktiga i onsdags 200 meter från stationen så rycker det till under huven, och bilen dörr :evil:

En kabel till generatorn hade brunnit, fantastiskt mitt humör for genom golvet.

Bara att bogsera tillbaks och reparera.

Idag fick man ny tid och den gick igenom YYYYYYYYYYYYYYYYEEEEEEEEEEEESSSSSSSSSS

Tre anmärkningar dock

glaset till regskylten bak är inte godkänt helt plötsligt ( har haft samma glas i 10 år) men men små saker.
höger blinkers blinkade inte men gjorde det när man satte på varningsblinkers, ( fel relä ??)

Jag var glad ändå, så nu har man fått tillbaka glädjen efter allt "klydd" var nära på att sälja skiten.

"Stora groggar och lite lemonad"

njut av sommaren när den nu kommer igen.

//Ola

Re: Förgasare ?

Postat: ons maj 30, 2012 20:25
av Kjell.Magnusson
Hejs

Vad bra att du fått motorn att fungera & nästan genom bilprovningen :D
Liten undran bara: Vad menar du med: "glaset till regskylten bak är inte godkänt helt plötsligt"? Vad då för glas?

Re: Förgasare ?

Postat: tor maj 31, 2012 13:28
av Dala74
Glaset var för genomskinligt så att man kunde ana lampan.
Själva glaset (plast) är sönder så skall beställa nytt ändå.

man får inte se själva lampan , kanske bländar en :wink: säkert 5 watt.

Re: Förgasare ?

Postat: tor maj 31, 2012 15:30
av Kjell.Magnusson
Hejs

Aha, skyltbelysningen...